Fartmåler
Fra : Tinsoldat

Dato : 02-10-02 19:39

Hej alle

Jeg var i dag så uheldig at blive målt til (jf. betjentens udsagn) 137,75
kmt hvor man må køre 80. Altså en hastighedsoverstigelse på 72,18 %. Da jeg
ikke selv mener at have kørt så hurtigt vedkendte jeg mig ikke forholdet.

Jeg har siddet lidt og regnet på sagerne og kommet frem til følgende:

Hvis betjenten har startet uret 3 tiendedele sekund for sent, eller sluttet
målingen 3 tiendedelt for tidligt svarer det til at jeg kommer over de 70 %.
Det er altså alene 3 tiendedele sekund som skal afgøre hvorvidt jeg er over
eller under de magiske 70 %. Endvidere skal der kun en forskel på 10,5 meter
i selve måleafstanden før jeg kommer under de 70 %. Der er tale en en buet
vejstrækning, hvor jeg kørte i yderbane og betjenten i inderbanen (over en
strækning på 875 meter kan dette vel sagtens give 11 meter i mit favør da
yderbanen(overhalingsbanen) har indersiden af buen ?).

Sidst men ikke mindst mener jeg at betjenten under målingen var over 100
meter bag mig (da jeg opdagede ham, efter at have bremset ned var der ca. 70
meter til ham(vurderet i sidespejlet).

Jeg har tænkt mig at gå i retten med sagen ud fra følgende forudsætninger:

Hvordan kan en betjent kører motorcykel med ca. 135 km/t (jf. eget udsagn)
og samtidig trykke på en knap når han mener at jeg er ud for en skilt (ca.
100 meter længere fremme) uden at tage højde for en usikkerhed på 0,3 sekund
svarende til ca.1,8 km/t.

Endvidere mener jeg at have læst et sted at en sådan måling er ugyldig ved
måleafstende på over 100 meter ? (jeg har ikke modtaget detaljer fra
politiet pt og kender derfor ikke policepilotens afstandsmåling)

Hvad ville I gøre ?

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-10-02 19:45

Hvis du kørte i yderbanen er det vel ikke i dit favør. Så tilbageligger du
jo en længere strækning end betjenten, på den samme tid. Havde han ikke
video på MC'en?? For så bliver det jo lettere at afgøre. Det havde dem MC
jeg blev stoppet af for længe siden, men jeg vedkendte så også at jeg havde
kørt for stærkt, så der var ingen probs.

Men jeg ville da gerne vide det med afstanden. Er det rigtigt at de skal
være indenfor 100m hele tiden. Eller er det kun i start- og
slutmåling-øjeblikket???

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Tinsoldat

Dato : 02-10-02 20:30

Jeg kørte i overhalingsbanen. Da vejen svinger mod venstre i køreretningen
er det mig som kører på den korteste strækning hvorfor jeg i princippet
tilbagelægger en kortere strækning på den samme tid.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-10-02 07:47

"Jeg kørte i overhalingsbanen"

Ok, jeg må have sovet da jeg læste det

Fra : Michael Kristensen

Dato : 02-10-02 20:48

"Tinsoldat" <dur@ikke.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> ikke selv mener at have kørt så hurtigt vedkendte jeg mig ikke forholdet.

Desværre er jeg ret sikker på, at den hastighed du bliver præsenteret af
betjentet er fratrukket diverse usikkerheder. Metoden som betjenten har målt
dig med har minimum været brugt en gang i en dansk retsal, hvor den er
blevet godtaget.
mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Fra : Jimmi

Dato : 02-10-02 21:40

> Desværre er jeg ret sikker på, at den hastighed du bliver præsenteret af
> betjentet er fratrukket diverse usikkerheder.

Men det kan jo ikke lade sig gøre, så skal de jo næsten trække 50% fra
Humlen er jo at ved et U sving vil der afhængigt af svingets vinkel og
vognbanens bredde kunne være meget stor forskel på at køre i den inderste og
den yderste bane.

/Jimmi
(XJ600S)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-10-02 21:52

Jimmi wrote:

> [...]
> vognbanens bredde kunne være meget stor forskel på at køre i den inderste og

Når det ikke er mere man skal "finde", så kunne man fristes til at sætte sig ned
med et stort stykke papir, passer og vinkelmåler. Der må da næsten kunne findes
lidt usikkerhed der.

Ib Jakobsen

Fra : carlsen

Dato : 03-10-02 07:55

Ved det ikke , men skriv til ng med resultatet

held med sagen

Carlsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-02 08:22

Hvis man ikke klager, så har jo jo tabt.. Da sagen kan ende med et misted
kørekort, ville jeg klage med så mange udregninger (seriøse) som muligt. Alt
andet lige skal du jo kun redde kørekortet, bøden slipper du nok ikke for
;.(

Held og lykke

Jesper Ankersen

Fra : Bo Thomsen

Dato : 03-10-02 08:33

> [...]
jeg
> ikke selv mener at have kørt så hurtigt vedkendte jeg mig ikke forholdet.

det er ikke svært at få dem i retten til at godkende en lavere fart,
når man indrømmer at have kørt 120 fx. og sammenlagt med beviserne.

> Sidst men ikke mindst mener jeg at betjenten under målingen var over 100
meter bag mig (da jeg opdagede ham, efter at have bremset ned var der ca. 70
> meter til ham(vurderet i sidespejlet).

der må max være 100m mellemrum ved start og stop, men benytter de
bro som reference punkt ved afslutning af målingen. så er der ingen
begrænsninger på afstanden mellem offer og politiet!!!

> [...]
> og samtidig trykke på en knap når han mener at jeg er ud for en skilt (ca.
> 100 meter længere fremme) uden at tage højde for en usikkerhed på 0,3

0,3 sek. er ikk ret meget, men bare pas på når du begynder at påstå
at betjenten ikk kan finde ud af sit arbejde. så kan det være de stejler.
en retsag er jo gratis kun advokaten koster.
så prøv bare.
mvh
bo th

Fra : Jimmi

Dato : 03-10-02 10:54

> så er der ingen
> begrænsninger på afstanden mellem offer og politiet!!!

He he, "offer", det er måske liiiiiiige
Er en bankrøver også offer når han bliver snuppet?

/Jimmi
(XJ600S)

Fra : bjosko

Dato : 03-10-02 11:39

"Tinsoldat" skrev d. 02-10-02 19:39 dette indlæg :
> [...]
forholdet.

> Jeg har siddet lidt og regnet på sagerne og kommet frem til følgende:

Hej,
at du har kvajet dig er der vel intet at diskutere om, det er vel mere
en gradbøjning af kvajeriet
Jeg syntes din sag er lidt speciel, så måske kunne du forsøge at finde
nogle svar inden du går længre med sagen. ;

1. Kriterier for opmålingen, er de opfyldt ?
Jeg fandt de samme kriterier en gang på en norsk side, men kan ikke
finde dem på nogen dansk under Politi eller Færdsels-styrelsen. Er der
ikke noget med at målingerne skal foretages på en lige vejstrækning ?
Spørgsmålet bliver jo høj-aktuelt når i har fulgt hver jeres vognbane i
en kurve.

2. Teoretisk udregning for din hastighet ?
Måske en spændende sag for en eller anden X.X.videnskab - nyhetsgruppe?
Du kender jo politimandens fart hvis han har fulgt, og målt dig direkte,
men igen, jeg kender ikke proceduren og teknikken bag målemetoden. Du
skal vide vejbredde, ca. placering i sving på jer begge, og afstand.
Måske slår det ud med en god margin til dig ?

Er der ikke noget som heter at tvivlen skal tale tiltalte til gode ?
Kan du rejse et gran af tvivl til målingen (uden at nedværdige betjenten
og hans arbejde) slipper du måske med en 69,9 % bøde, trods alt bedre
end at miste pappet.

Så er der jo så et spørgsmål om Politiet vil rejse en sag mod dig af
princip.

Måske kan dk.fritid.bil eller FDM give dig nogle svar også ?

Lykke til !
/ Bjørn

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Thomsen

Dato : 03-10-02 13:55

> Hvad ville I gøre ?

hvis du er medlem af dansk touring klub, så har de
en advokat der gerne vil sende dig noget info ang. politiets interne
cirkulære for brugen af police pilot. og div. retningsliner.
mvh
bo thomsen