Valg af påhångsmotor?
Fra : Thomas

Dato : 25-09-02 20:06

Jeg har i Bådnyt sep. 2002 læst en test af forskellige insprøjtningssystemer
på påhængsmotorer! Indsprøjtningssystemet som der vandt i testen var et
4-takt EFI-system (direkte indsprøjtning), i testen en Suzuki motor!

Men både Honda, Yamaha, Mariner og Mercury laver påhængsmotorer med samme
teknik, så hvordan kommer jeg så videre i valget af den optimale motor?

Så er der valget af hvor stor en motor man skal have! Selvfølgelig vil det
altid være det mest lækreste at have en størst mulig motor, men man er også
nød til at tænke lidt på indkøbsprisen og en anden vigtig faktor er
benzinforbruget! Hvis vi f.eks. tager en af de større styrepultsbåde som
måske kan tage op til 140 hk., vil det jo helt sikkert også være helt fint
med bare en 75 hk. (måske lige i underkanten), 90 hk. eller 115 hk., men
selvfølgelig ville det da være lækkert med en 140 hk. fremfor de andre, men
hvordan finder jeg så ud af hvad der passer til mig? Det er jo spørgsmålet
hvor meget træk/topfart/glæde man mere får ud af 115 hk. fremfor 90 hk. og
140 hk. fremfor 115 hk. og benzinforbruget er der jo sikkert en rimelig stor
forskel på imellem disse motorer!

Kigger man i Honda's katalog er der en fin graftegning som viser
benzinforbruget for forskellige antal hk.! Det er angivet ved hvor mange
liter benzin de forskelige bruger på 5 timer, ved henholdsvis 65% trolling,
20% cruising og 15% fuldgas! Her er en meget tydelig forskel på forbruget,
her er et par eks.:

50 hk. = ca. 20 liter
75 hk. = ca. 30 liter
90 hk. = lige under 40 liter
115 hk. = lige under 50 liter
130 hk. = ca. 55 liter

Så er spørgsmålet hvor meget mere man ville få ud af at tage en 130 hk.
fremfor f.eks. en 90 hk., for 15 liter mere på "en typisk fisketur" er ca.
130 kr. mere i benzin, så derfor er der lidt at overveje!

Det er jo ikke som med biler, hvor man lige kan prøve de forskellige
motorer, og til en typisk demodag/bådudstilling er der jo altid kun en båd
med en motor og så er de andre både med andre motorer og så er det jo svært
at sammenligne, når det ikke er de samme både!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-09-02 20:36

"Thomas" <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men både Honda, Yamaha, Mariner og Mercury laver påhængsmotorer med samme
> teknik, så hvordan kommer jeg så videre i valget af den optimale motor?

Hejsa

Kommer vel lidt an på hvad den skal bruges til! Hvis lydniveauet har noget
at sige, ville jeg ikke vælge en Mercury. Min erfaring med Mercury vs.
japanere siger at de generelt larmer mere. Hvad jeg ellers har lagt mærke
til synes jeg honda larmer mindre end suzuki - dog en subjektiv
bedømmelse...
Et eksempel: Vi havde en (kvaltets)gummibåd i klubben med en suzuki 60 hk
som man ind i mellem kunne blive i tvivl om kørte når den stod i tomgang.
Motoren blev desværre stjålet og blev derfor erstattet med en 50 hk Mercury.
Den var man ikke i tvivl om kørte - ja ok, så meget larmede den da heller
ikke, men når man har vænnet sig til suzukien så var der en relativt stor
forskel. Denne motor incl. båd blev stjålet i foråret
Nu er vi henvist til Brig gummibåd, der som sådan er ok, med en gammel
to-takter 25 hk Evinrude fra vores gamle Dory - Den larmer MEGET og kan være
virkelig belastende at sejle med.

- Lars