Hjælp: Stempel sidder fast
Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 25-09-02 08:49

Hej

Jeg har købt en gammel Monark fra 1951, som har stået i garage i ca. 30 år.
Eneste problem er at stemplet sidder fast. Efter at have taget cylinderen af
(stempel sidder stadig på plejstang og dermed motorblok) er det lykkedes mig
at flytte stemplet 2 cm vha slag (på træklods). Nu kan jeg ikke få det de
sidste 3 cm.

Er der nogle, som har nogle gode ideer?

pft
Thomas

Fra : Hekto

Dato : 25-09-02 09:22

In article <3d916a53$0$236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
fagerholt@ofir.dk says...

> Er der nogle, som har nogle gode ideer?
>
> pft
> Thomas

WD40 eller stearin!?
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 25-09-02 09:24

"Thomas Fagerholt" <fagerholt@ofir.dk> wrote in

> Er der nogle, som har nogle gode ideer?

Smid cylinderen i en spand med meget varmt vand. Så udvider den sig en
smule. Jeg har haft held med dette trick til Yamaha YZ'ere.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jens Jessen

Dato : 25-09-02 10:08

Varm cylinderen op, og hæld noget rustopløser eller noget andet tyndt med
over stemplet, og forsøg så igen med træklodsen. Lykkes det ikke, så bor
stemplet fuldt af huller - det tager spændingen ud mod cylinderen, og du
skal formentlig alligevel have et nyt stempel.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Armand

Dato : 27-09-02 17:55

Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en
> Varm cylinderen op, og hæld noget rustopløser eller noget andet tyndt
> med over stemplet,

Og i denne forbindelse vil jeg pointere at rustopløser ikke(!) er noget
der virker særligt godt her og nu.
Derfor: Arbejd videre dagen efter at du har påsprøjtet sagerne med
skidtet

--
Armand.
(der som svedesvend ofte er vendt tilbage til et umuligt spænde-job

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 27-09-02 21:47

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i

> Armand.
> (der som svedesvend
Hvodan bliver man det?? kan man evt videreuddanne sig´til det hvis man er
maskinarbejder som mig
Ellers er tippet med at give det lidt tid meget godt, det skal lige have en
chance for at trænge ind til rusten.

--
MVH/kind regards Claus Ruglund Jakobsen
(cb750 f2 '77 )

Fra : Armand

Dato : 28-09-02 18:29

Claus Ruglund Jakobsen <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcadsl.dk> skrev
i en news:3d94c320$0$70280$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i

> Hvodan bliver man det?? kan man evt videreuddanne sig´til det hvis man
er
> maskinarbejder som mig

Håndelag er den eneste forskel!
Stå og skrue på håndtag og/eller programmere maskineriet, kan enhver
konfirmand da udføre!

--
Armand.
(der har stolte maskinarbejder-traditioner i familien; men gudskelov fik

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 28-09-02 18:47

"Armand" skrev

> [...]
> prøvet branchen qua den dengang nye EFG-uddannelse - Jeg kan få fnat af
> at stå og vade i spåner. Så det blev til smederiet, som tillige var

heh lige modsat hos mig, der er mange smede i familien, men jeg ville nu
hellere stå i spånerne

( en vinkelsliber og et svejseapparat kan enhver jo betjene )

Fra : Ole Baun

Dato : 28-09-02 19:20

"Armand" skrev

> er
>
> Håndelag er den eneste forskel!
> Stå og skrue på håndtag og/eller programmere maskineriet, kan enhver
> konfirmand da udføre!

Øv, jeg troede at man her ville få en forklaring på hvad en "svedesvend"
er for en størrelse

Ole Baun

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 28-09-02 21:54

"Ole Baun" skrev i news:3d95f2e9$0$1021$ba624c82@nntp04.dk.telia.net

> Øv, jeg troede at man her ville få en forklaring på hvad en "svedesvend"
> er for en størrelse
Det kan vel osse nås endnu Må vi få en forklaring ?

--
MVH/kind regards Claus Ruglund Jakobsen
(udlært spånabe/maskinarbejder)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-09-02 23:38

Claus Ruglund Jakobsen <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcadsl.dk> skrev i
en news:3d961639$0$69031$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Ole Baun" skrev i news:3d95f2e9$0$1021$ba624c82@nntp04.dk.telia.net

> Det kan vel osse nås endnu Må vi få en forklaring ?

> [...]

Det er nok en smedesvend der har det lidt varmt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 29-09-02 16:48

Ole Baun <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> "Armand" skrev

> Øv, jeg troede at man her ville få en forklaring på hvad en
"svedesvend"
> er for en størrelse

Shit!
Gennemskuer det først nu!!!

Tasde-fegl selvfølgelig

--
Armand.
(lidt urutineret på tastaturet)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-02 23:29

> Shit!
> Gennemskuer det først nu!!!
>
> Tasde-fegl selvfølgelig
>
> --
> Armand.

Det hedder en 'fejl 40'. (Fejlen sidder ca. 40 cm fra tastaturet!).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 25-09-02 10:10

> Er der nogle, som har nogle gode ideer?
da jeg i mine meget unge dage skulle lave en sco knallert, sad stemplet også
fast.. vi hældte en bunke olie i cylinderen og lod den stå, og så gik vi og
hev lidt i baghjulet når vi kom forbi hver anden/tredje dag, og lige
pludselig var den bare i vinkel !!

Mvh
Morten

Fra : Daniel Rasmussen

Dato : 25-09-02 16:47

Hej,

Prøv at hælde cola over stemplet (det virker bedst med ægte coca-cola?!).
Hæld lidt på en gang imellem når du går forbi, så der altid er "frisk" cola
på. Efter noget tid burde stemplet løsne sig. Det bliver godt nok lidt
fedtet, men hellere det end et fastsiddende stempel.

Held og lykke

Daniel

Fra : OK

Dato : 25-09-02 19:04

Har du husket at stemplet skal bankes NEDAD da cylinderen kan være en smule
smallere i toppen?

M.v.h. Ole

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 25-09-02 19:39

> [...]
mig
> at flytte stemplet 2 cm vha slag (på træklods). Nu kan jeg ikke få det de

Thomas
Prøv at låne bogen:
Jensen, V. A.: "Restaurering af gamle motorcykler", DK-nr.: 62.726 på det
lokale bibliotek.
Der står en del om hvordan man får fastsiddende stempler løs i en gammel MC
+ andre gode trick's ifm. restaurering af gamle MC'er.
Mvh
Jørgen
DKW RT250/2 fra 1955 (uden fastsiddende stempel - indtil videre da

Fra : villy rap torp

Dato : 25-09-02 21:18

varm cylindere op som jens jessen men slå ikke for hårdt
stempel skal køles ned hvis du bruger gas det er -70grader
så sker der det at stempel bliver mindre . varm cylinder den bliver større
stempel ryger ud af sig selv næsten

Fra : Mads Stetter

Dato : 25-09-02 21:37

"villy rap torp" <villy.rap@tdcasdl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stempel skal køles ned hvis du bruger gas det er -70grader
> så sker der det at stempel bliver mindre . varm cylinder den bliver større

Ok, måske han lige skulle overveje om han ikk kan finde noget andet koldt
end lige netop gas! =)

Ved F.eks. at trykluft på dåse bliver til tøris når man vender den på
hovedet og sprøjter med den, og det er i hvert fald okay skidekoldt for
nallerne!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : villy rap torp

Dato : 25-09-02 21:42

man kan da nok gøre det i det fri det er ikke forbudt at tænke sig lide om

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-09-02 13:24

Mads Stetter wrote:

> "villy rap torp" <villy.rap@tdcasdl.dk> skrev i en meddelelse
>

> Ok, måske han lige skulle overveje om han ikk kan finde noget andet koldt
> end lige netop gas! =)

Nu er gas jo ikke nødvendigvis farligt og man kunne jo fx bare bruge noget
af det kølespray som elektronikfolk bruger ifb. med fejlsøgning. Man kan jo
også bare gå udenfor og tomme en halv kulsyreslukker ned i den... det giver
godtnok en del is også, men så kan man jo også få is i sin saftevand...
eller whisky

> Ved F.eks. at trykluft på dåse bliver til tøris når man vender den på
> hovedet og sprøjter med den, og det er i hvert fald okay skidekoldt for
> nallerne!

Ligesom når man fyrer en kulsyreslukker af på ens støvle - det luner heller
ikke
--
mvh Jes Vestervang - ex. cf'er
FZS600

Fra : villy rap torp

Dato : 26-09-02 23:50

joo bare det er koldt
brug det du har /kan det du kan skaffe

Fra : Armand

Dato : 27-09-02 17:54

> [...]
> godtnok en del is også.........................
> Ligesom når man fyrer en kulsyreslukker af på ens støvle - det luner

Hæ!

Et udpluk af Jes' fagre nye tildragelser hos det offentlige!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-09-02 18:38

Armand wrote:

> Hæ!
>
> Et udpluk af Jes' fagre nye tildragelser hos det offentlige!

Jeps, det er utroligt hvad man lærer derinde
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : carlsen

Dato : 26-09-02 10:52

Fyld CYLINDEREN OP MED RUSTOLIE OG LAD DEN STÅ EN UGES TID

muh.
Carlsen

Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 27-09-02 07:21

Tak for de mange råd. Jeg forsøger her i weekenden.

Thomas

Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 29-09-02 20:59

Så kom det ud...
2 minuter med en ukrudtsbrænder og 3 små slag med en hammer var hvad der
skulle til.

Følg med i projektet på http://www.monark.dk

Hilsen
Thomas Fagerholt

Fra : Mads Stetter

Dato : 29-09-02 21:29

> Så kom det ud...
> 2 minuter med en ukrudtsbrænder og 3 små slag med en hammer var hvad der
> [...]

Ahh, tillykke med det... Det er sgu rart når sådan noget endelig er
overstået!

Fin side du har der... Håber du får taget nogle billeder løbende af dit
projekt!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 30-09-02 18:03

> [...]
> Så kom det ud...
> 2 minuter med en ukrudtsbrænder og 3 små slag med en hammer var hvad der

TILLYKKE Thomas
Fint gammelt projekt du har fået dig der
Det skal nok få de lange, kolde og mørke vinteraftener fyldt med
meningsfyldt arbejde.

Du er vel klar over at der er stumpemar5ked i City-2 i Tåstrup på søndag den
6. oktober, kl. 8-16.
Og stumpemarked i Herning den 9. november.

Besøg på mindst ét af disse er et MUST, når man er i færd med at renovere en
gammel svensk 2-takter.

God fornøjelse og "Keep us Informed"

Jørgen Gerdorf

DKW RT250/2 (1955)