/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ovale cylindre
Fra : Michael Kristensen


Dato : 24-09-02 16:51

Findes der motorer med ovale cylindre?
Er der andre fordele end at motorblokken bliver lidt smallere?

mvh - Michael Kristensen (sv650s)



 
 
Jens Jessen (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 24-09-02 17:06

Hondas NSR. Ovale stempler betyder ,at der er plads til endnu flere
ventiler. I den 4-cylindrede Honda var der plads til 32 ventiler.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:amq1lp$t6n$1@sunsite.dk...
> Findes der motorer med ovale cylindre?
> Er der andre fordele end at motorblokken bliver lidt smallere?
>
> mvh - Michael Kristensen (sv650s)
>
>



Hans Joergensen (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 24-09-02 17:11

Jens Jessen wrote:
> Hondas NSR. Ovale stempler betyder ,at der er plads til endnu flere
> ventiler. I den 4-cylindrede Honda var der plads til 32 ventiler.

svjh blev motoren så ikke smallere.. da stemplerne var ovale
på langs... correct me if im wrong.

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

GERT BO THORGERSEN (24-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 24-09-02 20:19


>Jens Jessen
>
> Hondas NSR. Ovale stempler betyder ,at der er plads til endnu flere
> ventiler. I den 4-cylindrede Honda var der plads til 32 ventiler.
>
Grunden til at den blev lavet var at der til race var kommet restriktioner
om at motorcykler højst måtte have 4 cylindre, og at det var 2 taktere der
kørte det hele fordi de havde flest Hk. Honda lavede så denne 4 cylindrede 4
takter så den jo i virkeligheden svarede meget til en 8 cylindret med 4
ventiler pr. top. Den havde 2 plejlstænger pr. stempel hvilket vel var
tvunget med så brede stempler som de nu var. Så vidt jeg ved vandt den et
enkelt løb.
I forbindelse med konstruktionen af den blev der tegnet 181 eller var det
182 patenter.

Gert Thorgersen



D@n Dethlefsen (24-09-2002)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 24-09-02 20:18

> >
> > Hondas NSR. Ovale stempler betyder ,at der er plads til endnu flere
> > ventiler. I den 4-cylindrede Honda var der plads til 32 ventiler.
> >
> Grunden til at den blev lavet var at der til race var kommet restriktioner
> om at motorcykler højst måtte have 4 cylindre, og at det var 2 taktere der
> kørte det hele fordi de havde flest Hk. Honda lavede så denne 4 cylindrede
4
> takter så den jo i virkeligheden svarede meget til en 8 cylindret med 4
> ventiler pr. top. Den havde 2 plejlstænger pr. stempel hvilket vel var
> tvunget med så brede stempler som de nu var. Så vidt jeg ved vandt den et
> enkelt løb.
> I forbindelse med konstruktionen af den blev der tegnet 181 eller var det
> 182 patenter.
>

Honda`s NR500 vandt aldrig et VM-løb i dens 2-årige liv, der var power nok i
motoren til de første par omgange, men derefter blev den for varm og de
ovale stempelringe kunne ikke slutte ordentligt tæt mod cyl.-væggen og
dermed mistede den for meget power.

--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar



lange (25-09-2002)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 25-09-02 07:51

Honda NR750 blev sat i produktion i et mindre styktal og lå på et tidspunkt
til at vinde 24 løbet i Frankrig da den tabte en af boltene der holdt
plejlstangen fast på krumtappen.

Hondas forsøg med NR500 og NR750 ændrede faktisk Formel 1 relementet så det
idag ikke er tilladt at anvende ovale cylindre.

Jeg tror at det var Triumph der for en del år siden lavede forsøg med ovale
cylindre hvor stemplerne sad på langs så motoren blev smallere. Det blev dog
ikke til noget, da der var formange problemer. Feks anvendte de kun 1
plejlstang pr stemper.

Morten Lange
VFR705F



Jens Jessen (25-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 25-09-02 08:14

NR kom ret hurtigt til at stå for Never Ready

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:amq1lp$t6n$1@sunsite.dk...
> Findes der motorer med ovale cylindre?
> Er der andre fordele end at motorblokken bliver lidt smallere?
>
> mvh - Michael Kristensen (sv650s)
>
>



lange (25-09-2002)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 25-09-02 08:20

Eller: Not Relaible

Morten Lange
VFR750F



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409256
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste