Low battery!
Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 23-09-02 20:49

Kan nogen hjælpe mig?

Jeg har igennem længere tid undret mig over hvorfor min TransAlp har
startproblemer (lav batterieffekt) efter 1 uge i garagen - uden motion. Når
jeg lader batteriet stå uden at være tilkoblet, mister det på 1 uge,
halvdelen af sin effekt. Det ved jeg, for det er muligt at lade det med ca.
2Ah. Batteriet er på 4Ah.
Vi har en anden mc, CB500, den har ingen batteri/start problemer. Hvad er
der galt - eller skal det bare være sådan?

Hilsen Hans

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-09-02 21:02

Har du målt spændingen? Måske er der gået en celle

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jon Larsen

Dato : 23-09-02 21:14

">
> Jeg har igennem længere tid undret mig over hvorfor min TransAlp har
> startproblemer (lav batterieffekt) efter 1 uge i garagen -
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Vær du glad for du overhovedet kan starte på batteriet.. jeg skal løbe min
igang... men i næste måned skaffer jeg et nyt batteri... Lys og blinklys dur
dog stadig... ellers ville jeg ikke køre på den

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Michael Kristensen

Dato : 23-09-02 21:56

> [...]
> Vi har en anden mc, CB500, den har ingen batteri/start problemer. Hvad er
> der galt - eller skal det bare være sådan?

Med 99 % sansynlighed er batteriet ved at være færdigt. Køb et nyt.

Fra : Jan Buchwald

Dato : 24-09-02 10:45

Med tiden drysser noget af bly-belægningen til bunds, dette bundfald
danner forbindelse mellem pladerne hvorved batteriet aflader sig
selv.
Skift batteriet.

Fra : Jon Larsen

Dato : 24-09-02 10:56

> Med tiden drysser noget af bly-belægningen til bunds, dette bundfald
> danner forbindelse mellem pladerne hvorved batteriet aflader sig
> [...]

Gælder det samme for gel batterier ????? eller er de vedligeholdelsesfrie
???

Fra : Claus Bjerre

Dato : 24-09-02 22:22

> Når jeg lader batteriet stå uden at være tilkoblet, mister det på 1 uge,
> halvdelen af sin effekt. Det ved jeg, for det er muligt at lade det med
ca.
> 2Ah. Batteriet er på 4Ah.

Hvis du mener det der står ovenfor sådan som jeg læser det, så kan
du altså ikke måle akkumulator kapacitet på den måde.... bare så du
ikke ender med at smide gode akku'er ud (og som andre har
skrevet, så er din sikkert færdig).
Strømmen er for en stor del direkte afhængig af laderen, og det indgår
ikke rigtigt i din formel ovenfor...

Claus Bjerre

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 24-09-02 23:40

"Claus Bjerre" <dead_mailbox@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> skrevet, så er din sikkert færdig).
> Strømmen er for en stor del direkte afhængig af laderen, og det indgår

Den energi der kan proppes på batteriet burde da ikke være afhængig af
laderen? Synes det giver rimelig mening, hvad han skriver...
Mvh
Anders O

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 25-09-02 22:05

> [...]
> skrevet, så er din sikkert færdig).
> Strømmen er for en stor del direkte afhængig af laderen, og det indgår

Tak for dit svar. Jeg anvender en computerlader der skulle være ganske
nøjagtig. Hvis jeg aflader batteriet helt,
er der 2Ah på - dvs. det er halvdødt efter 1 uge. Problemet er at batteriet
er nyt! Hvad skal batterispændingen vise for at bedømme om det er færdigt?
Er det ladespændingen eller hvilespændingen?
Hilsen Hans

Fra : Claus Bjerre

Dato : 25-09-02 22:36

> Hvis jeg aflader batteriet helt, er der 2Ah på - dvs. det er
> halvdødt efter 1 uge.

Med fare for at jeg misforstår dig : Du lader ikke med Ah som
er amperetimer men med en strøm målt i ampere, A. Hvis du
så lader med 2 ampere i en time, så har du tilført akkuen 2Ah.
Så jeg regner med at du mener 2A foroven ? Der er ihvertfald
ikke mange Ah i en flad akku

> Hvad skal batterispændingen vise for at bedømme om det er færdigt?
> Er det ladespændingen eller hvilespændingen?

Tjaee ! Men eftersom syreprøven vel er om du kan hente energien
ud af akku'en igen, så kan du jo lave et lille eksperiment hvis
du har mod på det. Hvis du nu lader akku'en helt op, så burde du
have 4Ah at gøre godt med. Belast akku'en med en forlygte pære
og tag tid til du vurderer at akku'en er "ved at gå i knæ". Så kan du
få et groft skøn udfra :
Amperetimer = (Pærens effekt / spændingen) * antal timer.
Eks : pære på 55W (og 12-13V) lyser i knap en time = ca. 4Ah.
(Har du et amperemeter bør du naturligvis bruge det

Men ellers må du lige spørge panelet om de der spændinger!

Claus Bjerre