Sølov og søkort
Fra : Martin Sorensen

Dato : 23-09-02 13:56

Hej ng;

Nu har jeg et par gange set i diskussioner at man ifølge søloven _skal_ have
søkort med over det område man sejler i. Jeg vil ikke betvivle de ærede
debattørers viden (og endnu mindre fornuften heri), men kan en eller anden
komme med en henvisning? Jeg har ikke lige Karnov ved hånden.

Gælder det for alle både, eller kun over en vis størrelse? Hvis det første
er tilfældet, så bryder stort set alle fritidsfiskere og jollesejlere
gladeligt loven. Inklusive min far (som er fhv. skibsfører og burde vide den
slags) og undertgenede da jeg sejlede Trapez.

Jeg har iøvrigt i en tidligere inkarnation som havnefoged(assistent,
Svendborg 86-90) fået forelagt de mest imponerende udlægninger af hvad folk
forstod ved sølov: Hvis det blæste mere end 10m/s og folk ikke kunne starte
motoren i deres sejlbåd; så havde man ret til at søge nødhavn, hvilket man
naturligvis ikke skulle betale havnepenge for...

På forhånd tak,

Martin

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 23-09-02 14:50

Martin Sorensen wrote:
> [...]
> debattørers viden (og endnu mindre fornuften heri), men kan en eller anden
> komme med en henvisning? Jeg har ikke lige Karnov ved hånden.

Ja, det gad jeg også godt vide. Jeg kan ikke finde ordet søkort nævnt i
hverken søloven eller lov om sikkerhed til søs. Sidstnævnte nævner dog
at en skibsfører har pligt til på forhånd så vidt muligt at orientere
sig om forhold og regler der hvor han skal sejle. (Dette var ikke et citat).

Hvis han gentagne gange forsømmer dette, kan han straffes med bøde eller
hæfte.

Jeg er ikke jurist. Jeg har bare søgt lidt på <http://www.danmark.dk/>.

--
Jan Fjeldmark
<http://janf.dk>

Fra : Claus Frørup

Dato : 23-09-02 16:39

Isang tao pinangalanan Martin Sorensen nagsulat :

>Hej ng;
>
>Nu har jeg et par gange set i diskussioner at man ifølge søloven _skal_ have
>søkort med over det område man sejler i.

Det blev vist kun nævnt en enkelt gang.

Jeg kan heller ikke finde nogle paragraffer der direkte nævner at man
skal have et søkort om bord. Men i lov om sikkerhed til søs, står der
noget om at en skibsfører har pligt til på forhånd så vidt muligt at
orientere sig om forhold og regler der hvor han skal sejle.
Det gør man jo bedst med et gyldigt søkort, så det er vel underforstået
at man skal have søkort til de områder man har tænkt sig at sejle i.

Jeg vil endda gå så vidt, at jeg vil kalde det tåbeligt ikke at have
søkort ombord.

klip

Hehe....den var god
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 23-09-02 17:57

Claus Frørup wrote:
> Det blev vist kun nævnt en enkelt gang.
Jeg har hørt flere sejlere, herunder undervisere, sige at loven
forlanger at ALLE både skal have søkort.

> [...]
> Det gør man jo bedst med et gyldigt søkort, så det er vel underforstået
> at man skal have søkort til de områder man har tænkt sig at sejle i.
Når man argumenterer med loven, bør man efter min mening bruge juridisk
holdbare argumenter. Hvis man kender området fuldt ud eller måske bare
er en kajaksejler der tager en tur langs stranden, er søkortet ikke til
nogen fordel.

> Jeg vil endda gå så vidt, at jeg vil kalde det tåbeligt ikke at have
> søkort ombord.
Det er vi enige om, bortset fra nogle ganske få undtagelser som ikke
omfatter den Anholtstur som var forløberen for denne diskussion.

Men det udestår stadig at få afgjort om det er en skrøne at loven
forlanger søkort. At jeg ikke kunne finde den lov, er ingen garanti for
at den ikke findes et sted.

--
Jan Fjeldmark
<http://janf.dk>

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 23-09-02 19:19

"Jan Fjeldmark" <janf@janf.dk> skrev i en meddelelse
Claus Frørup wrote:
> [...]

Men det udestår stadig at få afgjort om det er en skrøne at loven
forlanger søkort. At jeg ikke kunne finde den lov, er ingen garanti for

Det følgende er små klip fra STCW konventionen -kode (AVIII/2-5) : Forud
for enhver rejse skal føreren af ethvert skib sikre sig, at den planlagte
rute fra afgangshavnen til første ankomsthavn er planlagt ved anvendelse af
tilstrækkelige og relevante søkort og andre nautiske publikationer ... der
indeholder præcise, komplette og opdaterede oplysninger ... der er relevante
for skibets sikre navigering.

OK, så er det sikkert at der skal kigges i kortene inden man sejler. Vi
fortsætter med mere fra samme skrifter:

Undervejs skal kurs, position og fart med tilstrækkeligt hyppige mellemrum
kontrolleres. Hertil anvendes alle til rådighed stående
navigationshjælpemidler.

Så er det også fastslået at man skal have et kort af en art. Papirsøkort er
foreløbigt det eneste godkendte til formålet, men der arbejdes på sagen.
(elektroniske...)

Så er der selvfølgeligt en eller anden der siger " Jamen min havkajak er
ikke et skib -haha!" Det er det ifølge de internationale søvejsreglers
definitioner i regel 3: "Skib" omfatter enhver form for flydende materiel

Tak for at i gad lytte....

Jens Lundgaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-10-02 22:07

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det gør man jo bedst med et gyldigt søkort, så det er vel underforstået
> at man skal have søkort til de områder man har tænkt sig at sejle i.

Denne debat har før været oppe. I søloven af 1966 står der nævnt, hvilket
ansvar skipperen er bundet af, ligesom der specifikt står, at
navigationsmidler og søkort skal forefindes ombord.

Søloven er blevet omskrevet kraftigt fra 1998 til 2000, og i den aktuelle
paragraf er ordet søkort ikke med. Loven erstatter dog ikke den gamle lov,
men er en revision. Desværre kan man ikke finde den gamle sølov fra 1966 på
retsinfo..

Men har man bogen, kan man se under "skibførens ansvar", der er
navigationsmidler og søkort nævnt konkret. Jeg har i øvrigt postet hele den
aktuelle lov i 1998 i en lignende tråd, så måske det kan findes på google...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-10-02 22:36

"Søg og du skal finde"...

Nedenstående er hentet fra "Kapitel D V Sejladsens betryggelse, 1. maj 1999"
Lignende tekst er at finde i den gamle sølov, men den gider jeg ikke lede
efter nu.

Claus

Sejladsens betryggelse

Regel 1 Anvendelsesområde

Medmindre andet udtrykkeligt er bestemt i dette kapitel, finder dette
kapitel anvendelse på alle skibe på alle rejser, bortset fra krigsskibe og
skibe, der alene besejler de store nordamerikanske indsøer og de vandveje,
der løber ud i eller støder op til dem, så langt øst på som den nedre
udmunding af St. Lambertslusen ved Montreal i provinsen Quebec i Canada.

Regel 18 Nautiske publikationer

Alle skibe skal medføre fyldestgørende og ajourførte søkort, sejl-håndbøger,
fyrlister, efterretninger for søfarende, tidevandstabeller og enhver anden
nautisk publikation, som er nødvendigt for den påtænkte rejse.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-10-02 09:18

Sjov den der med indsøerne.
Men et svar giver jo straks anledning til mere tvivl
Jeg tolker det ikke som at man skál have det med. Der står jo at man skal
have ,,fyldestgørende ... -- ... ,som er nødvendigt for den påtænkte
rejse".
En afledning af denne tolkning er at, man på de store amerikanske indsøer
ikke skal have det med som er nødvendigt !

Jeg nægter i hvert i fald at tro at en kajakroer kan dømmes hvis han ror
langs kysten uden søkort og farer vild. Men selvfølgelig kan man argumentere
at hvis nogen farer vild i tåge eller andet, ja så var materialerne ikke
fyldestgørende. Uanset hvad.

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Ivar Holm

Dato : 23-09-02 21:28

Jeg har ikke søloven ved hånden, og anvender derfor "Søret for navigations-
og skipperskoler" af Kaj Lyksted ( 1986).

Fra side 13 citeres:

Den danske sølov (§58) bestemmer, at skibsføreren er ansvarlig for, at
skibet er i sødygtig stand, når skibets rejse påbegyndes, og at han under
rejsen skal gøre alt, hvad der står i hans magt for at holde skibet i
sødygtig stand.... At et skib er sødygtigt, vil sige, at det er i stand til
at gennemføre rejsen med en rimelig grad af sikkerhed, når hensyn tages til
årstiden, rejsens længde og de farvande det skal passere... At et skib er
tilstrækkelig udrustet vil navnlig sige, at det er forsynet med dels de
efter de internationale søvejsregler krævede tåge- og andre
lydsignalapparater og lanterne- og raketmateriel, dels redningsbåde og andet
redningsmateriel samt f.eks. navigeringsmidler, pålidelige søkort m.v.

Citat slut.

At kræve søkort af jollefiskere, motionsroere og lignende vil dog næppe
kunne holde i er retssal.

Ivar Holm

Fra : Ivar Holm

Dato : 24-09-02 11:56

Der er kommet ny Sølov i 1994. Skibsførerens ansvar er hele kapitel 6. § 58
er § 131 i den nye lov. I øvrigt er skibes udstyr specificeret i
Søfartsstyrelsens meddelelser.

I hele debatten omkring søkort kan man spekulere lidt over, om det i det
hele taget bør være lovligt at være idiot i Danmark? Vi har jo mange af
slagsen, der stadig går løse!

Ivar Holm

Fra : steen

Dato : 24-09-02 18:33

Martin Sorensen wrote in a message to All:

MS> søge nødhavn, hvilket man naturligvis ikke skulle betale havnepenge

Og så er der de havnefogeder der vil have penge for at man sætter sin
kajak i vandet, i 'hans' havn. ;)
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Martin Sorensen

Dato : 25-09-02 07:18

"steen" <bondos@paradis.dk> wrote in message

> Og så er der de havnefogeder der vil have penge for at man sætter sin
> kajak i vandet, i 'hans' havn. ;)
> --
> steen - home19.inet.tele.dk/sbo/
Så onde var vi dog ikke. Man betalte for at ligge der om natten, dagen var
gratis. Dvs, var folk der om morgenen kostede det.

Martin