Batterilader på tilbud
Fra : Bjørn S

Dato : 21-09-02 14:11

Hej DFM,
fik lige søndagsreklamerne smidt ind ad døren.
Fakta har en 12V / 4A Bosch batterilader til 179,- fra på mandag.
Ser ud til at være rette str. til et MC-batteri.
OK, kan godt være den kan fåes ligså billigt andre steder, syntes bare i
skulle ha del i reklamen.

/Bjørn - ikke Fakta-medarbejder

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 21-09-02 16:20

> Fakta har en 12V / 4A Bosch batterilader til 179,- fra på mandag.
> Ser ud til at være rette str. til et MC-batteri.

4A er nok lige i overkanten til opladning af MC-batterier, man burde nok
hellere gå efter 300mA - 2A, men hvis formålet blot er, at vedligeholde et
fuldt opladet batteri, så er det måske en okay løsning!
Alternativt, så kunne man måske sætte en 230V/?W pære i serie med
batteriladerens 230V strømstik, således at opladeren bliver mere træg mht.
til store strømtræk.

Dette medvirker også til, at en del af den unødige energi brændes af et
pæren (i stedet for i batteriet).

Hilsen
Lars

Fra : Bjørn S

Dato : 21-09-02 17:06

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en meddelelse
..

> 4A er nok lige i overkanten til opladning af MC-batterier, man burde nok
> hellere gå efter 300mA - 2A, men hvis formålet blot er, at vedligeholde et
> fuldt opladet batteri, så er det måske en okay løsning!

Jep, men skal du ned i den str. er man tit ude i special-ladere, som koster
derefter.
De fleste batterier kan tåle 1 time ved denne oplading. Det optimale er dog
en mindre lader. Min tanke var at det var en ok løsning nu når vi nærmer os
vinteropbevaring (føj, det var ikke mig som sa det vel ??
Batteriet behøver nogle pift ca. 1 gang pr. 2 mnd. når det ikke bliver
brugt.

> Alternativt, så kunne man måske sætte en 230V/?W pære i serie med
> batteriladerens 230V strømstik, således at opladeren bliver mere træg mht.
> til store strømtræk.

Det lar jeg "de store drænge om" , jeg holder mig på den anden side af
omformeren

> Dette medvirker også til, at en del af den unødige energi brændes af et
> pæren (i stedet for i batteriet).

Ja med mindre man brænder af laderen, eller hytten............

/Bjørn

Fra : Moller

Dato : 21-09-02 17:20

> Alternativt, så kunne man måske sætte en 230V/?W pære i serie med
> batteriladerens 230V strømstik, således at opladeren bliver mere træg mht.
> til store strømtræk.

OG det vil vi meget gerne ha en skitse af, og en meget go forklaring til
??????????

så vidt jeg har oplevet den slags opladere er at de er spændings styret,
det vil sige går efter de 14-14,5V ... bare maks 4A ... hvordan vil du så få
den til at lade med mindre strøm ved at sætte noget på AC siden ???

VH
Lars Molnit
Som ik forstår sig så meget på El, men lige dette fænomen virker ik helt
som det lyder til...

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 21-09-02 20:33

> OG det vil vi meget gerne ha en skitse af, og en meget go forklaring
til
> ??????????
Du tager 230V-stikket til laderen, en pærefatning, noget ledning og et 230V
stik og kobler dem sammen i serie.
Selve opladeren er jo ofte en simpel sag: En transformator, en ensretter
samt noget strømbegræsning, som i dette tilfælde begrænser strømmen til 4A.
Dvs. at opladeren maksimalt kan afgive 4A.
Jeg regner ikke med, at man nogensinde vil knalde 4 ampere ind i batteriet
med denne oplader, da det vil betyde at dets bolspænding skal være 0V....
også er batteriet jo sikkert alligevel kollapset.
En at lade et batteri med et 4A oplader er skam ikke noget problem, blot må
batteriets polspænding ikke afvige betydeligt fra opladerens polspænding,
før at ladestrømmen stiger betydeligt pga. batteriets minimale indre
modstand. Batteriet skal sgu nok blive opladet, spørgsmålet er blot, om man
ikke vil have en ekstra sikkerhed, hvis man vil skåne et måske lidt
misligeholdt batteri.

> [...]
> det vil sige går efter de 14-14,5V ... bare maks 4A ... hvordan vil du så

> den til at lade med mindre strøm ved at sætte noget på AC siden ???

Det skal jeg såmænd fortælle dig!
Inde i opladeren sidder der en transformator, der transformere netspændingen
om til omregnen af 14V. Hvis denne side skal trække 4A, så skal
transformeren kunne håndtere op til 56 watt. Hvis vi ser bort fra tabet i
transformatoren, så vil opladerens effektforbrug (i dette tilfælde) OGSÅ
være 56 watt.
56 watt på netledningen, svarer til en strøm på 232mA.

Hvis belastningen på laderens udgang fjernes, så vil strømmen på 230V-siden
også falde til 0A.... eller til transformatorens tomgangsstrøm, som
naturligvis ikke er 0A i den virkelige verden.

Hvis du måler strømmen i en 40W-pære ved 230V, så vil den ca. være 174mA,
dvs. at den maksimale strøm, som pæren trækker er 174mA, dvs. at pære udgør
en strømbegrænsning til 174mA. Hvis du kobler pæren i serie med en
transformator, så kan transformatoren ALLERHØJEST få lov til at trække 174mA
fra elnettet, mod de 232mA som transformatoren kunne klare, men ikke længere
"må". Dette betyder naturligvis en nedsættelse af laderens udgangsstrøm, da
laderen pga. det nedsatte effektforbrug, ikke længere er i stand til at leve
f.eks. 4A på udgangen.
Hvis vi fjerner belastningen, så nedsættes laderens effektforbrug og
strømmen gennem pæren falder.
En pære er en sjov snedig indretning: For den opfører sig jo som en modstand
i tilfældet, hvor vi belaster opladeren og pæren lyser. Men hvis strømmen
falder og pærens glødetråd bliver kold, så er den næsten en kortslutning (en
glødetråd kan jo godt betragtes som en ledning). Dette betyder, at pæren
godt kan tillade en vis mænde strøm, før at den begynder at "gøre modstand",
dette er en kolosal fordel, da vi jo gerne at opladeren alligevel kan levere
f.eks. 14V til et fuldt opladet batteri (dvs. uden ladestrøm = ingen
effektforbrug).

> Som ik forstår sig så meget på El, men lige dette fænomen virker ik
helt
> som det lyder til...

Fortæl, hvad du er i tvivl om!

Hilsen
Lars

Fra : Moller

Dato : 21-09-02 21:29

> [...]
4A.
> Dvs. at opladeren maksimalt kan afgive 4A.

Øh, nå, men det gav min tvivl, kender til laderegulatore, som regulere
efter spændingen, så jeg skildte lige den lader som jeg har lånt ad.. hmmmm,
1 trafo 4 stks diode i bro og strømbegrænser var der ik, men der var en
sikring.. hmmm, ka bedre forstå de er så billige i forhold til en
laderegulator til selve MC'en.

> Jeg regner ikke med, at man nogensinde vil knalde 4 ampere ind i batteriet
> med denne oplader, da det vil betyde at dets bolspænding skal være 0V....
> også er batteriet jo sikkert alligevel kollapset.

hvorfor sku den lige være det ved 4A ??? du har altid en modstand, så 4A
vil altid medføre et spændingsfald... modstanden er bare meget lille, men
eftersom kan kan få batterier der snildt kan smide støre strømme ved de
opgivet voldt, så undre den formodning mig lidt.

> [...]

man
> ikke vil have en ekstra sikkerhed, hvis man vil skåne et måske lidt

Det er rigtig nok, ikke for høj ladestrøm, for at skåne Cellerne..

> Inde i opladeren sidder der en transformator, der transformere
netspændingen
> om til omregnen af 14V. Hvis denne side skal trække 4A, så skal

oki, vi har en trafo som "hvis" der er 230V AC på primær siden, så gir
den 14V + spændingstabet i diodebroen = ca. 15,4 V AC , hvis den er
fornuftigt lavet, okay, spændings begrænseren funger via transforer
funktionen, og derved er det spolerne i trafo'en som fungere som strømbegræn
ser, samt spændings begrænser.. fikst nok.

> glødetråd kan jo godt betragtes som en ledning). Dette betyder, at pæren
> godt kan tillade en vis mænde strøm, før at den begynder at "gøre
modstand",

oki, men du siger at den tager 174mA ved 40W som er en 40W's pæres
arbejdsområde .. okay, derved vil jeg gå ud fra t når du har 1 strøm, så har
du 1 modstand, og derved et spændings fald ... jeg er ik så godt til AC,
men, vil der ikke være et spændingsfald over den pære, og når den er i serie
med trafoen, så vil spændingen over trafoen være 230V AC - pærens V AC =
mindre spænding over trafo, derved vil ladespændingen jo falde, fordi
forholdet mellem primærspolen og sekundærspolen er jo konstant sat af
viklingerne, og derved vil din 14V ladespænding falde.. lad os sige rationen
er 230 - 14 groft sagt, så vil et spændingsfald i pæren på 30V sige at vi
for 200 til ca. 12V , derved 0,8V under et fuldt opladet batteri, og du vil
derved pga. spændingerne kunne skade både batteri, samt lader... men som
sagt, jeg er i tvivl, omkring den pære.

> helt
>
> Fortæl, hvad du er i tvivl om!

Ja, ser du , den pære, hvor er spændingsfaldet i forhold til
primærspolen, eftersom den ikke på påvirke spændingsfaldet over spolen, men
kun maks strømmen...

VH
Lars Molnit

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 21-09-02 22:17

> [...]
> 1 trafo 4 stks diode i bro og strømbegrænser var der ik, men der var en
> sikring.. hmmm, ka bedre forstå de er så billige i forhold til en

Hehe!

> [...]
> eftersom kan kan få batterier der snildt kan smide støre strømme ved de
> opgivet voldt, så undre den formodning mig lidt.

Eeh! - Hvis du sætter en oplader på et batteri med en polspænding på 0V, så
vil opladeren med al magt forsøge, at oplade batteriet. Hvis der er tale om
en 4A oplader så vil den maksimale strøm blive 4A, hvis opladeren er
strømbegrænset til 4A.
Det er rigtigt, at en høj strøm medfører et spændingsfald, men det er jo
blot fordi, at vi ikke kan "få lov" til at lave spændingsfald over
batteripolerne.

> [...]
vil
> derved pga. spændingerne kunne skade både batteri, samt lader... men som

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår 100%, hvad du mener.
Det er også lidt vanskeligt, at forklare! - Så jeg prøver lige forløbet
igen!

1.. Laderen lader: Pæren trækker strøm og bliver til en modstand. Dette
betyder, at der kommer et spændingsfald over pæren, som derved mistes over
transformatoren. Da spændingen nedsættes i transformatoren, så må strømmen
også nedsættes på batterisiden. Her er ladestrømmen kun interessant: For
efterhånden vil laderen belastes mindre, da spændingen stiger på batteriet
og ladestrømmen derefter falder. Dermed flytter spændingspotentialet
langsomt fra pæren over i transformatoren, til sidst så er.... del 2

2.. Batteriet er fuldt opladet og der leveres ikke ladestrøm til
batteriet.Transformatoren går i "tomgang". Strømmen gennem pæren er lav, at
pæren kan opfattes som en meget lille modstand. En lille strøm gennem en
lille modstand, må give et meget lille spændingsfald over modstanden, altså
må det resterende spændingsfald ligge over transformatorens indgang. Når
transformatoren får (næsten) fuld forsyningsspænding og der går en svag
tomgangsstrøm, så kan man måle den fulde udgangsspænding på den anden side.
Hvis dette er nok til batteriet, så vil det ikke kræve mere strøm..... og
alle er glade!

Hilsen
Lars

Fra : Moller

Dato : 21-09-02 23:01

> [...]
> transformatoren. Da spændingen nedsættes i transformatoren, så må strømmen
> også nedsættes på batterisiden. Her er ladestrømmen kun interessant:

NEJ, spændingen er også interessant, men hvis ladestrømmen er høj,
betyder det højere spænding over pæren, derved mindre spænding på
Primærspolen i trafo'en .. mindre på primær = mindre på sekundær, altså
mindre ladespæning også, hvis den er for lille, lad os nu se 12Volt, og
batteriet er ladet til det nivau, så vil det ikke lade mere, og strømmen vil
falde, ups... hmmmmm, det er nu et okay trick alligevel, for falder
ladestrømmen der, stiger spændingen igen , og kan så lade videre indtil de
14V nås, og derved fuldt opladt, og... hmmm, hva er det nu lige der sker,
hvis du sætter en spole i serie med en pære ??? for trafo'ens primær vil
opføre sig som en spole (som den også er) ... okay, jeg skal ski ha min
opslags bog frem der, for jeg tror nu ik ladespændingen blir høj nok, og
derved ikke vil kunne lade batteriet helt op.

> [...]
side.
> Hvis dette er nok til batteriet, så vil det ikke kræve mere strøm..... og

Lyder genialt, men virker det i praksis ??? nå, laver en testopstilling
i løbet af ugen, ellers vil jeg lige ha simuleret hva den pære + trafo gør i
tomgang.

Hvis jeg ikke finder noget som kan ødelægge din ide :) så høre du ik
mere, MEN :) jeg vil kæmpe en brag kamp for at finde noget som kan gøre at
den ikke vil funke helt :)

VH
Lars Molnit

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-09-02 10:11

> [...]
> opslags bog frem der, for jeg tror nu ik ladespændingen blir høj nok, og
> derved ikke vil kunne lade batteriet helt op.

Under opladningen er ladespændingen U-interessant - Husk, at det er ikke en
spændingsregulator til et ladesystem på en MC!
Vi ved, at spændingen ALDRIG blivere højere, end hvad opladeren og batteriet
er designet til.
Det er blot laderens ladestrøm, som vi ønsker at regulere på!

Ladespændingen i dette tilfælde er ligegyldig! Den fortæller blot om
batteriets stand LIGE NU.
Sålænge, at opladeren leverer en nogenlunde kendt svag ladestrøm til
batteriet, så ved vi at der lades. Når batteriet er fuldopladet, så vil
ladestrømmen falde, da laderen ikke kan levere en højere spænding end hvad
batteriet ønskes opladet til. Så må vi kunne antage, at hvis ladestrømmen
tilsidst bliver 0A, og vi frakobler batteri og lader, så vil polspændingen
på batteriet være den samme som laderens udgangsspænding. Så har vi opnået
det vi ville!

> Lyder genialt, men virker det i praksis ??? nå, laver en
testopstilling
> i løbet af ugen, ellers vil jeg lige ha simuleret hva den pære + trafo gør
> tomgang.

Det behøver du skam ikke, at simulere!
Når transformatoren kører i tomgang, så er den reelle strøm lille (hvis det
ikke er en elendig transformator).
Viklingerne på transformatoren kan opfattes som en høj induktans (en
jernkerne og spole med mange viklinger).
Når vi sender vekselstrøm ind i den høje induktans og pæren, så sker der en
forskydning mellem strøm og spænding, så der ikke kan afsættes nævneværdig
effekt i hverken pære eller transformator.

Alt med måde naturligvis! - Sætter du en lille pære i, så kan det da godt
ske, at den vil lyse.

Når transformatoren belastes, så vil effektforbruget stige og det vil så få
pæren til at lyse. Når glødetråden bliver varm, kan den opfattes som en
modstand, som begrænser strømmen.

Det kan da også godt være, at man skal eksperimentere lidt med lidt
forskellige pærere.

Det afhænger jo af opladeren, samt hvor meget ladestrømmen skal begrænses.

> Hvis jeg ikke finder noget som kan ødelægge din ide :) så høre du ik
> mere, MEN :) jeg vil kæmpe en brag kamp for at finde noget som kan gøre at
> den ikke vil funke helt :)

Ja... det kan jeg forstå.... det er også dét jeg frygter!

Hilsen
Lars

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-09-02 08:45

> [...]
174mA
> fra elnettet, mod de 232mA som transformatoren kunne klare, men ikke

Stop lige en halv. Det er mere almindeligt at sætte en pære i serie på
ladesiden istedet. Princippet er det samme men du er sikker på at laderen
får lov at arbejde som den "plejer" (Der kunne jo være lidt elektronik i den
der ikke kan lide at spændingen eller strøm falder på indgangssiden)

Jeg har en gammel "titan" lader der bruger det princip. Den kan levere 500mA
direkte, men der er så også en række udtag med forskellige pærer i serie med
ladestrømmen, så man kan trække både 50mA og 100mA

/A

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-09-02 20:39

On Sat, 21 Sep 2002 17:20:25 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote:

Hej Lars.

>4A er nok lige i overkanten til opladning af MC-batterier, man burde nok
>hellere gå efter 300mA - 2A, men hvis formålet blot er, at vedligeholde et
>fuldt opladet batteri, så er det måske en okay løsning!

Det med de 4 Amp. skal du nok ikke tage for bogstaveligt.
Det er hvad laderen max. kan afgive.
Strømmen falder ganske automatisk når batteriet oplades og spændingen
dermed stiger.

Hvad tror du forresten MC'en selv lader med lige efter start?
Tror du 4 Amp. rækker der? ---- Næppe, men strømmen falder som sagt
hurtigt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 21-09-02 21:31

> Hej Lars.

> Det med de 4 Amp. skal du nok ikke tage for bogstaveligt.
> Det er hvad laderen max. kan afgive.

Jeps, det er jeg udemærket klar over!

> Strømmen falder ganske automatisk når batteriet oplades og spændingen
> dermed stiger.

Det er klart: Hvis to spændingskilder kommer i balance ved en
parallelkobling, så må strømmene jo også være minimale.

> Hvad tror du forresten MC'en selv lader med lige efter start?
> Tror du 4 Amp. rækker der? ---- Næppe, men strømmen falder som sagt
> hurtigt.

Jeps og det kan jeg til nød acceptere, da man jo er interesseret i at holde
batteriet i tip-top-stand lynhurtigt. strømmen falder jo lynhurtigt, så det
er næppe noget problem.

Men jeg fatter stadig ikke, hvorfor man ikke bygger stationære ladere efter
et princip, hvor man først laver en 14.5V spændingsstabilisering og herefter
styrer udgangen af en konstantstrømsregulator. Derved kan man jo oplade med
(nogenlunde) konstant svag strøm, indtil at batteriets polspænding bliver
14,5V. Det burde da være sundest, men langsommere! - Men det er vel
ligegyldigt, hvis opladerens opgave blot er, at vedligeholde et batteri.

Jeg har lige opladet et 12Ah batteri. Jeg målte udgangsspændingen på min
stationære strømforsyning til 14V og satte strømbegrænseren til ca. 600mA,
satte batteriet på.... og glemte alt om det i et døgns tid!
Jeg fatter ikke, hvorfor alle stationære ladere ikke er designet på denne
måde, man kunne naturligvis godt vælge en højere ladestrøm end 600mA, men
jeg kan ikke fatte, hvorfor man ikke bruger denne metode?

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-09-02 22:13

On Sat, 21 Sep 2002 22:31:24 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote:

Hej Lars.

Vi havde denne diskussion for et par år siden, hvor vi, så vidt jeg
husker, fulgte den helt til dørs, så jeg vil nødig gentage spøgen
Og dog så lidt alligevel

>Jeps og det kan jeg til nød acceptere, da man jo er interesseret i at holde
>batteriet i tip-top-stand lynhurtigt. strømmen falder jo lynhurtigt, så det
>er næppe noget problem.

Netop, og da en MC jo har "loft" over spændingen på ca. 14,5 volt, så
er den den ideelle lader for batteriet.

> [...]
>14,5V. Det burde da være sundest, men langsommere! - Men det er vel
>ligegyldigt, hvis opladerens opgave blot er, at vedligeholde et batteri.

Jeg er enig, for så vidt, at til længere tids vedligeholdelse bør
spændingen være ca. 13,8 volt.
Det er den spænding man anvender til f.eks. back-up batterier i
alarmanlæg.

>Jeg har lige opladet et 12Ah batteri. Jeg målte udgangsspændingen på min
>stationære strømforsyning til 14V og satte strømbegrænseren til ca. 600mA,
>satte batteriet på.... og glemte alt om det i et døgns tid!

Den er go' nok den

>Jeg fatter ikke, hvorfor alle stationære ladere ikke er designet på denne
>måde, man kunne naturligvis godt vælge en højere ladestrøm end 600mA, men
>jeg kan ikke fatte, hvorfor man ikke bruger denne metode?

Joeh, den er nu ganske let fattelig - De fleste ladere er noget
billigt bras, og skulle det laves rigtigt ville prisen være en ganske
anden, og det var der ikke mange der ville betale for.
Men man får hvad man betaler for den sag er klar
Men hvis man ved lidt om elektronik er det meget let at bygge en egnet
lader selv.
En trafo, en brokoblet ensretter, en elektrolyt, en 7812 der er løftet
op på 4 små forspændte dioder der kan kortsluttes med en omskifter.
Voila, så har man en lader der kan stilles til 12 - 12,6 - 13,2 - 13,8
og 14,4 volt og som afgiver max. 1 Amp.

Noget andet er, at mange af de små 12 volt strømforsyninger til
moderne underholdningselektronik, du ved, dem der ligner en stor klods
og som er til at proppe i stikkontakten, er ganske udemærkede ladere
til MC batterier.
De er til at skaffe i hobetal fra døde apparater.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 21-09-02 22:27

> Hej Lars.
>
> Vi havde denne diskussion for et par år siden, hvor vi, så vidt jeg
> husker, fulgte den helt til dørs, så jeg vil nødig gentage spøgen

I guder, det er rigtigt Steen, det er virkeligt et emne der går mig på!

> Og dog så lidt alligevel

Åhh nej! - Jeg tror nok, at vi endte med uafgjort sidste gang, skal vi ikke
bare sige det samme denne gang!

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-09-02 22:37

On Sat, 21 Sep 2002 23:27:21 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote:

Jow-Jow )))

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : N/A

Dato : 21-09-02 21:21

Fra : Mike Speed

Dato : 21-09-02 21:21

Ups ..... Ny Link www.hobby-world.dk

Fra : Mike Speed

Dato : 21-09-02 21:25

UPS............ Link www.hobby-world.dk

Unskyld

--
Mvh.
Michael

Fjern X fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Carsten

Dato : 23-09-02 09:00

Hmmmmm, så er der vist lagt låg på den diskussion. Til den
pris kan det ikke betale sig at gøre nogen som helst lomme-
fysik-forsøg, og ej heller købe i tyskland og lign.

Tak for linket,

Carsten

"Mike Speed" <michaelkrx@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:amikh7$gc$1@sunsite.dk...

Fra : Bjørn S

Dato : 23-09-02 14:53

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pris kan det ikke betale sig at gøre nogen som helst lomme-
> fysik-forsøg, og ej heller købe i tyskland og lign.

Nej, hvis du kan nøjes med at putte 8 volt på batteriet : > )))
SVJKS er der tale om ladere til NIMH - batterier, så ok, hvis du behøver ny
lader til mobilen.......

/Bjørn

Fra : Mike Speed

Dato : 23-09-02 19:34

> Nej, hvis du kan nøjes med at putte 8 volt på batteriet : > )))
> SVJKS er der tale om ladere til NIMH - batterier, så ok, hvis du behøver
> [...]
Snip

Til Bjørn

Jeg ved ikke hvad for en ladere du snakke om, men den jeg har købet virker
fint 13.5 volt og er til
blyaccu. og ja, jeg bruger den også til min model helikopter. Hvor jeg har
en 12 volt 7.2Ah batteriet til at start med. og FZS600 Fazer start fint,
efter at den har holdt stille i 2mdr med MC-alarm på og ladere på.
Så Bjørn jeg ved ikke hvor du har 8 volt fra. du har måske kun 11o volt i
huset

--
Mvh.
Michael

Fra : Bjørn S

Dato : 23-09-02 21:51

> [...]
> efter at den har holdt stille i 2mdr med MC-alarm på og ladere på.
> Så Bjørn jeg ved ikke hvor du har 8 volt fra. du har måske kun 11o volt i

Nej, har faktisk 220-230 volt, og heller ingen lyspære imellem
forbrugerne....... :<0

Sorry, der var jeg for hurtig, jeg fulgte bare det link du sendte, og kikket
faktisk kun på de ladere der var til at betale ....under knappen ladere, men
nok på det forkerte menu, kigget kun på dem under 12/220 volt.

/Bjørn - som vurderer briller