HJÆLP! (med forhjulslejeskift)
Fra : Jens Arnfast

Dato : 20-09-02 16:32

*ARGH*

efter at have læst et par posts om skift af lejer tænkte jeg "det kan
jeg snildt selv klare" .. så idag købte jeg et sæt lejer afmonterede
hjulet og gik i krig..

jeg kan bare ikke få de *beeeeeeeeeeeeep* lejer ud!

*piv*

hjælp :)

det eneste jeg har til at tæve hjulet med er en "sølle" skrutrækker..
har ikke andet der kan få fat på den *beeep* lille kant..

så.. hvad kan jeg gøre?

det vil jo være et nederlag at dukke op hos min lokale pusher på
mandag og ydmygt bede ham banke dem ud ;)

(derudover ville jeg da godt køre en tur eller 2 her i weekenden ;))

--
-jens som-åbenbart-ikke-fatter-al-for-meget-mekanik

Fra : Ksa

Dato : 20-09-02 17:13

Køb en større hammer og en dorn.
Eller få en til at hjælpe dig, bor du i kolding eller omegen, så kan jeg
godt give dig en hånd.

Ksa Duc.900SL

Fra : Jens Arnfast

Dato : 20-09-02 17:14

On Fri, 20 Sep 2002 18:12:50 +0200, "Ksa" <ksa@adslhome.dk> wrote:
>Køb en større hammer og en dorn.
>Eller få en til at hjælpe dig, bor du i kolding eller omegen, så kan jeg
>godt give dig en hånd.

Jaja.. det er altid løsningen "get a bigger XXX"
Lokationen er Århus C, men tak for tilbuddet :)
Hvis det ikke lykkedes at få den ud må jeg jo *sigh* sadle den
manuelle cykel imorgen og få købt værktøj :-/

--
-jens

XJ600'88 uden støttehjul og ringklokke

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-09-02 09:34

Jens Arnfast wrote ...

> Jaja.. det er altid løsningen "get a bigger XXX"

*LOL*
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer

--
Mikkel

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 20-09-02 17:20

> [...]
>
> --
> -jens som-åbenbart-ikke-fatter-al-for-meget-mekanik

Jens.
Brug ikke hovedet, men brug en varmepistol
der har tidligere været en lang udførlig tråd om dette emne, så finder du
den er der hjælp og vejledning at hente.
For en sikkerheds skyld får du her en adresse til Dan's Hjemmeside, som på
engelsk fortæller om alle slags motorcykelreparationer:
http://www.dansmc.com/indexindex.htm

Og han har specielt en side ("Hot and Cold") om hvorledes man ta'r lejer ud
og hvordan man sætter nye i: http://www.dansmc.com/hot&cold.html

Og så god fornøjelse med lejeskiftet, og glem nu ikke at smøre de nye lejer
godt ind i kuglelejefedt !!
Mvh
Jørgen

Fra : Bjørn S

Dato : 20-09-02 17:20

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> *ARGH*
> det eneste jeg har til at tæve hjulet med er en "sølle" skrutrækker..
> har ikke andet der kan få fat på den *beeep* lille kant..

Ikke brug vold, find en større hammer ;>)

Du skal i det mindste ha en god dorn og hammer !! En skrutrækker duer ikke
rigtigt, med mindre den har stålklingen lige igennem skaftet vil den optage
det meste af energien fra hammeren.
Nu slår du vel fra indersiden ? Og hjulet ligger mod et fast underlag ?
Du kan godt tillade dig at slå på inderringen når det er på det gamle lejet,
men hvis du opgir nu skal du nok regne med at lejet er ødelagt, og du skal
den tunge vej til din pusher.

Husk, rigtigt værktøj er halve arbejdet !!

/Bjørn

Fra : Claus

Dato : 21-09-02 08:11

"Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Husk, rigtigt værktøj er halve arbejdet !!
>
> /Bjørn

Derfor køber jeg altid 2 sæt værktøj.

Claus

Fra : Jens Arnfast

Dato : 20-09-02 18:06

On Fri, 20 Sep 2002 15:31:47 GMT, jens@fabel.dk (Jens Arnfast) wrote:
[snippet-en-masse-whinen-om-min-uduelighed]

Jeg er en lykkelig mand

Rådet om en større hammer var ikke så dumt
Jeg kom i tanke om en muggert jeg havde liggende - og vupti - lejerne
var ude

Al det der med varme og sager er fint nok.. hvis man har en
varmeblæser og/eller flammekaster

Men.. win some, loose some - i min iver og glæderus fik jeg så kvæstet
den krave/skive som skal holde afstandsstykket på plads i midten af
navet. Men det kan vel ikke være pokkers dyrt at købe et nyt

Apropos.. de gamle lejer var halvåbne og i min verden bør man sætte
lejerne i med skjoldet yderst (og det åbne ind mod afstandsstykket)
men det var ikke tilfældet her. Er det fejlmonteret eller er der en
god teknisk forklaring på det?
(Hvis mine antagelser er forkerte vil jeg gerne fastslå at al min
viden omkring kuglelejer stammer fra rulleskøjter.. som jo har en hel
del af slagsen )

--
-jens
som-nok-vender-tilbage-med-flere-problemer-i-næste-weekend-når-kronrørslejerne-skal-skiftes

Fra : Mads Lund

Dato : 20-09-02 19:23

Det er bedst at bruge lukkede lejer.

Mads Lund
Ninja9RT, med 4 forhjulslejer

Fra : Jens Arnfast

Dato : 21-09-02 08:54

On Fri, 20 Sep 2002 20:23:28 +0200, "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk>
wrote:
>Det er bedst at bruge lukkede lejer.

Waaaay ahead of you :)

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-09-02 18:37

> [...]
> (Hvis mine antagelser er forkerte vil jeg gerne fastslå at al min
> viden omkring kuglelejer stammer fra rulleskøjter.. som jo har en hel

Dine lejeerfaringer fra rulleskøjter holder fint her!
Jeg bruger altid dobbelt-lukkede lejer, for så er man rimeligt sikker på at
der ikke kommer skidt og fugt i dem. På rulleskøjterne bruger du sikker også
dobbelt-lukkede, men med stål-kappe. Gummi-lukning er bedre til motorcykler,
for den lukker mere tæt end stål-kappen, og den ekstra friktion i
gummi-lukningen betyder ingenting for en motorcykels mange hestekræfter.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 21-09-02 18:11

> [...]
> (Hvis mine antagelser er forkerte vil jeg gerne fastslå at al min
> viden omkring kuglelejer stammer fra rulleskøjter.. som jo har en hel

Originallejer er oftest ikke lukkede og lever alene på simmerringen der
er monteret yderst!
At dine lejer er ½-lukkede tyder på at de er eftermonterede, og eftersom
at de er vent forkert, tyder det på en ukyndig tidligere ejer! :-|

--
Armand.

Fra : Jens Arnfast

Dato : 22-09-02 21:09

On Sat, 21 Sep 2002 19:10:30 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
[snip]
> [...]
>At dine lejer er ½-lukkede tyder på at de er eftermonterede, og eftersom
>at de er vent forkert, tyder det på en ukyndig tidligere ejer! :-|

Det anede mig Specielt også fordi kronrør var spændt så meget at
forgaflen flyttede sig i små ryk og ikke flydende, det blev dog
hurtigt afhjulpet Men sådan er det jo med brugte cyklen med et par
år på bagen

Fra : Armand

Dato : 05-10-02 16:34

> On Sat, 21 Sep 2002 19:10:30 +0200, "Armand"
> <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [snip]
> Det anede mig ........
> Men sådan er det jo med brugte cyklen med et par år på bagen

Og især RD 3½'ere !

--
Armand.