Erfaringer med Honda CX 500 som begynder-m~
Fra : Claus Rolsted

Dato : 18-09-02 21:20

Hej gruppe-guruer,

Efter at have fulgt med i gruppen i over et år, hvor jeg undervejs har suget
en masse lærdom til mig og fulgt en masse historier bl.a. om køb af mc -
såvel dem med happy endings som skrækhistorierne - er det så nu blevet min
tur.

Jeg er nået dertil, hvor det er mig, som kigger efter mc, og jeg vil meget
gerne prøve at undgå de værste faldgrupper og ende som i skrækhistorierne.

Jeg fik kortet for lidt over en måned siden, og det er således min første
cykel, jeg shopper efter.

Jeg har set en Honda CX 500 standard fra 1983 annonceret til omkring 25.000
kr. Den har kørt lige under 70.000 km og har efter sigende nye
plejstangslejer, ny vandpumpepakning, ny knastakselkæde, ny oliepumpekæde og
nye kronrørslejer.

Jeg vil derfor meget gerne høre jeres (og også meget gerne altvidende Kim
Armand's) kommentarer, erfaringer, skrækhistorier, anbefalinger m.m.m. om
denne model. Er det noget, jeg skal holde mig fra, eller er det bare kram?

Jeg har læst lidt på nettet om mystiske startvanskeligheder - hvordan har
CX'eren det med det?
Fordi det er en halvgammel Hondapige, behøver hun vel ikke at være kedelig,
eller er hun? Hvordan er hun i svingene?
Nu er CX500 forhåbentligt ikke en maskine, jeg bliver træt af alt for
hurtigt?

Mht. mine behov og forventninger:
Det er ret vigtigt, at den er stabil/driftssikker og ikke kræver rep. i tide
og utide, da jeg vil bruge den til såvel daglig transport som til fornøjelse
+ evt. nogle ferieture. Jeg kommer til at køre en del ture med kæresten (som
er ret høj, 183 cm), så hende skulle der også gerne være plads (og
kraftoverskud) til.

Derudover skal den kunne drives på et SU-budget, og ansvarsforsikringen på
den skal helst være i det fornuftigt prislag (der er vel ingen risiko for, at
den er på selskabernes black-list - hvem sagde Runa ).

Og til sidst skulle jeg måske lige nævne, at jeg _ikke_ er den helt store ørn
til at lave det mekaniske selv (det må komme med tiden - i mellemtiden vil
jeg finde mig en god klub at komme i, hvor jeg kan lære lidt).

Nå, venner, beklager det lidt halvlange indlæg, men jeg håber ikke I er
faldet fra undervejs: Hvordan opfylder CX'eren mine behov?
Er det mange ting, jeg beder om på samme tid, eller må jeg gå på kompromis på
nogle af punkterne?

Og hvad med vinterkørsel - ikke at jeg allerede nu har besluttet mig for at
køre om vinteren, men hvordan vil den kære CX 500 i øvrigt håndtere
vinterkørsel?

--

Claus Rolsted - stadig motorcyklist uden motorcykel
Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-09-02 22:05

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kr. Den har kørt lige under 70.000 km og har efter sigende nye
> plejstangslejer, ny vandpumpepakning, ny knastakselkæde, ny oliepumpekæde

Her er den korte version:
For 25.000 kan du på denne årstid få en 10 år nyere GS500E. Der er også
andre kandidater i det prislag, men skal du ikke reparere bunden ud af dit
S.U. budget, så ville jeg råde dig til at kigge efter noget nyere og med
færre km.

Rittig

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-09-02 22:14

> [...]
> S.U. budget, så ville jeg råde dig til at kigge efter noget nyere og med

Rittig har en fin pointe her!
Og GS500E er også meget solid, god i sving (bedre end CX), og sikkert
hurtigere.

Hvis den CX'er du snakker om er den der er til salg på CX klubbens
hjemmeside, skal jeg dog indrømme at den ser temmelig velholdt ud. Det er
svært at se at den har kørt 70.000 km.

Asger
ZX-10

Fra : Søren Jim

Dato : 19-09-02 03:24

> oliepumpekæde

SNIP

Subject: Re: Erfaringer med Honda CX 500 som begynder-mc??

> oliepumpekæde

SNIpp

Sludder og vrøvle
Cxeren er en konge MC havde selv en cx500 standard fra 82´
den kørte 212000 km deraf ca 150000 med mig på den første motor
og jeg var sgu ikke flink til at passe den,

Positive sider

Jeg har aldrig haft problemer med at starte
Ligger godt på vejen med goe dæk
Du kan nemt køre til 1000 km i et hug
Har et kanon bundtræk
Høj gensalgsværdi
Minimum vedligeholdelse
Rimelig tour hastighed ca 140 -150km/t med 2 på og fuld oppakning...

Negativt:
Dårlig brændstof økonomi
Lille tank til de lange ture
Halvdyre reservedele (ikke så slemt mere)
Karburatorene skal justes ihverttifælde hver 4-6 mån (det gør du bare selv)

det var vist det hele jeg kunne komme på....
Håber du kan bruge det til noget....

Mvh Søren Jim
(CBR1000F 1993 med 30.000km på bagen)

PS. solgte min Cx til en studerende som er, super gladfor den og han har
ikke ofret en rød reje siden september 2001

Fra : Claus Rolsted

Dato : 19-09-02 14:35

"Søren Jim" <fsgbooking@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Positive sider
> Jeg har aldrig haft problemer med at starte

Så det har ikke noget på sig, at nogle CX'ere har en hang til
startvanskeligheder af den mystiske slags?

> Ligger godt på vejen med goe dæk

Hvad er iøvrigt din mening om CX'eren i sving - er den god og sjov i dem
(ikke som en racer), men alligevel?

> Du kan nemt køre til 1000 km i et hug

Så siddestillingen er behagelig nok til længere ture/stræk?

> Negativt:
> Dårlig brændstof økonomi

Hvor meget kører den ca. på pr. liter?

> det var vist det hele jeg kunne komme på....
> Håber du kan bruge det til noget....

Jep helt sikkert. Mange tak for svarene....

> PS. solgte min Cx til en studerende som er, super gladfor den og han har
> ikke ofret en rød reje siden september 2001

Det var da mægtig pænt af dig

--

mvh. Claus Rolsted - staaaaaaaadiiiiiiig motorcyklist uden mc
Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.

Fra : Søren Jim

Dato : 19-09-02 15:36

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en

SNIP

> Så det har ikke noget på sig, at nogle CX'ere har en hang til
> startvanskeligheder af den mystiske slags?

Det er ikke min erfaring og jeg kender heller ikke nogen der har haft de
problemer

Hvad er iøvrigt din mening om CX'eren i sving - er den god og sjov i dem
(ikke som en racer), men alligevel?

Den vil aldrig overraske dig uanset næsten hvor hårdt du presse den med
mindre du køre med dårlige dæk eller dit bagsvinger leje er træt

> Så siddestillingen er behagelig nok til længere ture/stræk?

Jeg har flere genge kørt fra CPH ti Paris nonstop (- tankning & mad )
og da osse et par gange Dk rundt med passager og fuld oppakning hun fik da
ikke ondt i måsen/fusserne og hun var en rimelig høj pige 180cm

> Hvor meget kører den ca. på pr. liter?

Jeg mener at huske at den gik omkring 12-16 pr L
men det er sgu ligegyldig hvor langt en MC løber på L

Man skal iøvrigt ikke glemme at sådan en Cx'er har masser af sjæl med sin
dejlige motorgang (mums v2 på tværs)

MVH
Søren Jim (CBR1000F 93' der godt kunne finde på at købe en cx'er til hygge
kørsel)

Fra : Frank

Dato : 20-09-02 10:15

"Søren Jim" <fsgbooking@hotmail.com> wrote in message

> "Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en
> >
> SNIP

> Det er ikke min erfaring og jeg kender heller ikke nogen der har haft de
> problemer

Det gør jeg til gengæld. Jeg har selv haft en CX500 Custom og hvis den stod
stille i mere end 14 dage var den umulig at starte.

Efter en konsultation hos http://cx500.gobinet.se vidste det sig at være en
kendt problem. Benzinen i karburatoren mister sin forbrændingsevne pga.
noget ventilation direkte ud i den fri luft. Løsningen er at dræne sit
svømmerhus inden man malker sit batteri tomt. Der findes en lille hane/skrue
så det tager ikke mange minutter. Iøvrigt skete det jo også sjældent at den
stod stille så længe.

/Frank
Ex. CX500custom

Fra : Claus Rolsted

Dato : 19-09-02 14:35

Først og fremmest tak til alle for de svar jeg har fået so far!!

Derudover skrev Claus Rittig":
> [...]
> S.U. budget, så ville jeg råde dig til at kigge efter noget nyere og med

Tak for rådet. Er det virkelig muligt at finde en GS500 fra '93 i ordentlig
stand til 25.000 kr?

Har du eller Mads (Lund) en af jeres cykler til salg da? (der må jo udskiftes
lidt i garagen fra tid til anden, så der er plads til de nye (var der ikke
noget med en ny østriger i flokken?))

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-09-02 16:10

> Tak for rådet. Er det virkelig muligt at finde en GS500 fra '93 i
ordentlig
> stand til 25.000 kr?

Ja. Kig i Den Blå Avis. Der er masser af GS'er og andre gode begyndercykler
til salg. Når jeg lige nævner GS500E er det fordi den typisk er billigst, og
der er så mange af dem, at man kan presse sælger lidt på prisen - især nu
hvor vi er sidst på sæson'en (for gadecykler), da kan man ofte få store
prisnedslag, fordi sælger ikke er vild med at have cyklen stående vinteren
over.

> Har du eller Mads (Lund) en af jeres cykler til salg da? (der må jo
udskiftes
> lidt i garagen fra tid til anden, så der er plads til de nye (var der ikke
> noget med en ny østriger i flokken?))

Jeg har kun en XR250 og en KX250 til salg, min GS'er vil jeg ikke af med.
Måske Mads har en til overs?

Rittig

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-09-02 18:34

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> writes:

> Tak for rådet. Er det virkelig muligt at finde en GS500 fra '93 i ordentlig
> stand til 25.000 kr?

Det vil jeg tro. Man har altså lov at være heldig.

Jeg lever også af SU (og lidt arbejde), og var så heldig at finde en
Suzuki Bandit N 600 fra '98 med små 14.000 km på klokken til 45.000
her i fredags. Går du efter en 5 år ældre GS500 vil jeg helt sikkert
tro at du kan finde en af slagsen til 25.000.

Har du pengene, så vil jeg tro at du kan handle lidt. Min blev handlet
5000 ned i pris i forhold til hvad sælger forlangte. Et af
argumenterne var at jeg havde pengene, og han kunne få dem kontant så
snart jeg kunne komme i banken. En anden grund var at den snart skal
have nyt fordæk

Jeg er så heldig at min fætter har forstand på motorcykler, og derfor
tog med ud og kiggede den lidt efter før jeg handlede, så jeg ikke
købte katten i sækken. Jeg havde i øvrigt glæde af
<http://groups.google.com/> til at finde gamle indlæg her fra gruppen
om hvordan folk gør med prøveture og slutsedler og hvad ved jeg i
forbindelse med privat handel af motorcykel.

--
Jacob - www.bunk.cc
Do, or do not; there is no try.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-09-02 22:01

> Hej gruppe-guruer,
KLIP
> [...]
> denne model. Er det noget, jeg skal holde mig fra, eller er det bare kram?
Grundliggende er CX modellerne ret solide. Men som alle andre MC'er der har
20 år og 70.000+ km på bagen kan der være skavanker. Honda CX klubben kan
sikkert hjælpe med specifikke oplysninger om svage punkter.
http://www.cxclub.dk/

> [...]
> Fordi det er en halvgammel Hondapige, behøver hun vel ikke at være
kedelig,
> eller er hun? Hvordan er hun i svingene?
Hvis det er en svingæder du går efter, så glem CX! Alene den tværstillede
V-motor ødelægger det.

> Nu er CX500 forhåbentligt ikke en maskine, jeg bliver træt af alt for
> hurtigt?
CX500 har omkring 50 hk, og et godt moment, men det er ikke en
sportsmaskine. Til en nybegynder er der dog sikkert kræfter nok i et stykke
tid. Og som touring cykel er den fin. Med to personer og oppakning kan den
dog nok hurtigt nå loftet, men det gælder alle 500 cc'ere.

> [...]
tide
> og utide, da jeg vil bruge den til såvel daglig transport som til
Som, sagt, 20 år og mange kilometer....Der kan være reparationer af og til.

Jeg kommer til at køre en del ture med kæresten (som
> er ret høj, 183 cm), så hende skulle der også gerne være plads (og
> kraftoverskud) til.
Tag hende med ud og prøv før du køber!
Ang. kraftoverskud, så overvej CX650E. Jeg har siddet bag på en kammerats
650'er, og den spaserede uden vrøvl omkring 180+ med os to. Men den er noget
dyrere end 500'eren.

> [...]
at
> den er på selskabernes black-list - hvem sagde Runa ).
Ring og spørg dem!

> [...]
> til at lave det mekaniske selv (det må komme med tiden - i mellemtiden vil
> jeg finde mig en god klub at komme i, hvor jeg kan lære lidt).
Jeg refererer igen: 20 år, samt CX klubben.

> [...]
> faldet fra undervejs: Hvordan opfylder CX'eren mine behov?
> Er det mange ting, jeg beder om på samme tid, eller må jeg gå på kompromis

At købe MC i Danmark er altid at gå på kompromis, med mindre man har et
meget stort budget! :-/

> Og hvad med vinterkørsel - ikke at jeg allerede nu har besluttet mig for
at
> køre om vinteren, men hvordan vil den kære CX 500 i øvrigt håndtere
> vinterkørsel?
Tjae, det er næppe noget stel og alu-motordæksler vil synes om, men det
gælder jo alle MC'er.

Asger
ZX-10

Fra : Thomas Laursen

Dato : 19-09-02 08:23

Hej Claus

Mit råd er : køb en MC med så få år på bagen og med så få kilometer på
tælleren
som din pung tillader. Eks. Susuki GS500E, Honda CB 500, Kawasaki ER5 eller
Yamaha XJ600N - det er solide standard MC´er som kan erhverves for
fornuftige
penge. ( sværger selv til Kawa ER5 )

MVH
Thomas Laursen