Vinter hi ??
Fra : Ole Sørensen

Dato : 18-09-02 14:07

Jeg er ked af at være den første til at nævne fyordet, men nu skal mit
kæreste eje jo desværre snart i vinter hi...snøft! & da jeg jo gerne vil
gøre det til en, for den, så god en oplevelse som muligt, har jeg et par
spørgsmål!

Jeg har flere muligheder for "opbevaring":

1) Skifte olien & køre den ned til forhandler & betale ham for at "stalde"
den op der til foråret! (Jeg er bare ikke så vild med at lade den stå urørt
i så længe...strider i min lille hjerne mod alt hvad jeg har lært omkring
vedligeholdelse!

2) Lade den stå i en garagen (Under et dække naturligvis), hvor jeg har
mulighed for at gå & "nusse" om den hele vinteren! - Starte den op engang i
ugen & lade den komme igennem gearene, således at alle dele er i bevægelse
så ofte som muligt! - Garagen er reelt ikke opvarmet...giver det
problemer?? - Hvad kan jeg med fordel bruge til at tildække den med ?? -
Plasticcover ala. mc-garage er vel ikke lykken ?? (Tænker mht. kondens
osv??) - Hvad med et gammelt lagen ell.lign. ??

Håber i har nogle gode råd!

Mvh /Ole
YZF-R6 ´02

Fra : Michael Kristensen

Dato : 18-09-02 14:40

> [...]
> ugen & lade den komme igennem gearene, således at alle dele er i bevægelse

Unødvendigt. Motoren behøver du ikke tænke på. Den går ikke i stykker af at
stå stille. Hvis du vil forkæle motoren kan du give den ny olie ved
vinteropstaldning og skifte den igen ved forår. (hvilket manualen nok også
anbefaler).

Fra : Benz...

Dato : 18-09-02 15:03

> Håber i har nogle gode råd!
>
> Mvh /Ole
> YZF-R6 ´02

Det er også en dejlig cykel....

Fra : Ole Sørensen

Dato : 19-09-02 10:14

> Det er også en dejlig cykel....

Yep..! - Jeg klager ikke

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 18-09-02 15:00

"Ole Sørensen" <no1@e-mail.dk> wrote in message
> [...]
> Plasticcover ala. mc-garage er vel ikke lykken ?? (Tænker mht. kondens
> osv??) - Hvad med et gammelt lagen ell.lign. ??

Det burde vel ikke være nødvendigt at overdække den, hvis den står under
tag? Jeg tror ikke der er den store grund til at rende og starte den i tide
og utide, men husk at lade på batteriet med jævne mellemtum og tømme
karburatorerne for benz.
Mvh
Anders O
P.S. husk da lige der er et par måneder tilbage af sæsonen endnu!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 18-09-02 15:18

"Garagen er reelt ikke opvarmet"

Temperatur svingninger giver kondens.... Hold øje med din olie.

Men hvorfor ikke køre den ind i stuen

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-09-02 09:02

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> "Garagen er reelt ikke opvarmet"
>
> Temperatur svingninger giver kondens.... Hold øje med din olie.
>
> Men hvorfor ikke køre den ind i stuen

Det gør jeg!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Ole Sørensen

Dato : 19-09-02 10:08

> Det gør jeg!
> --

He...he....er ikke sikker på, at den bliver nem at få ind i elevatoren -
Dertil kommer at min bedre halvdel sikkert ikke finder den lige så dekorativ
i stuen som jeg

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-09-02 10:27

Ole Sørensen wrote:

> He...he....er ikke sikker på, at den bliver nem at få ind i elevatoren

Det kan godt være at det bliver lidt svært, ja Jeg har selv kun lige
3mm at give af i døren, men det rækker

Alternativt kan du jo gøre som min sambos far gjorde i studietiden; han
skilte sin gamle Norton ad og samlede den igen på 6. sal. Det sjoveste er
at han startede den nogle gange i løbet af vinteren og gassede den godt op

> - Dertil kommer at min bedre halvdel sikkert ikke finder den lige så
> dekorativ i stuen som jeg

Agh, det kan godt være at det er lidt svært at forhandle sig frem til noget
fornuftigt der :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Ole Sørensen

Dato : 19-09-02 11:21

> [...]
> at han startede den nogle gange i løbet af vinteren og gassede den godt op

> Agh, det kan godt være at det er lidt svært at forhandle sig frem til

Yep! -De er som regel det led i planlægningen, der er anledning til de
fleste problemer & restriktioner

Mvh /Ole
YZF-R6 ´02

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-09-02 15:16

"Dertil kommer at min bedre halvdel sikkert ikke finder den lige så
dekorativ i stuen som jeg"

Min "bedre halvdel" kører selv, så det er ikke noget problem, så længe der
er plads til 2 MC'er. Og det er lækkert at gå og se på sin MC hele vinteren
og vide den har det varmt og godt. Så er der også lidt godt at kigge på mens
der er reklamer i fjernsynet. Men hun synes godt nok jeg strammede den
sidste vinter, da jeg hentede XT'eren ind i bryggerset, da jeg synes det
blev for koldt Men nu er den jo også til salg...

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-09-02 15:58

"Ole Sørensen" <no1@e-mail.dk> writes:

> [...]
>
> 2) Lade den stå i en garagen (Under et dække naturligvis), hvor jeg har
> mulighed for at gå & "nusse" om den hele vinteren! -

God ide!

> Starte den op engang i
> ugen & lade den komme igennem gearene, således at alle dele er i bevægelse
> så ofte som muligt!

*NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!*

Ved at starte motoren op opnår du bare at du genererer kondensvand
inde i motoren, som så får den til at ruste. Varm den hellere godt
igennem _inden_ du stiller den ind, og skifte så olie & filter. Skal
man være ekstra fin på den, giver man den en dinosaur-olie, som man så
hælder af igen om foråret, når man så hælder en ny fin fuld- eller
halv-syntetisk olie på.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-09-02 16:02

"Ole Sørensen" <no1@e-mail.dk> wrote in message

> Håber i har nogle gode råd!

Mit råd er at du tjekker http://www.dmc-org.dk/faq-vinter.html

Der er masser af information om hvad du skal gøre når modellen skal
overvintre.

Men der er da stadig et par måneder at løbe på...

Tony

Fra : Ole Sørensen

Dato : 19-09-02 10:12

Tak for de mange råd!

Jeg lader den stå tildækket i garagen...efter skift af Olie + filter! &
motionere kun batteriet!

Jeg er klar over, at der (forhåbentlig) er et stykke tid til den skal
"gemmes væk", men jeg ville lige være sikker på hvad der var bedst, så jeg
kunne træffe de nødvendige aftaler mm. i god tid.

Mvh /Ole
YZF-R6 ´02

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-09-02 10:54

> Jeg er klar over, at der (forhåbentlig) er et stykke tid til den skal
> "gemmes væk", men jeg ville lige være sikker på hvad der var bedst, så jeg
> kunne træffe de nødvendige aftaler mm. i god tid.

Hej Ole

Lige to ting til:
Fyld tanken helt op. Den kan ruste i tanken p.g.a. kondensvand hvis den ikke
er helt fyldt. Tøm svømmehusene. Benzinen i svømmehusene fordamper væk og
efterlader en fedtet hinde der kan lave rod i karbureringen efter nogle år.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 19-09-02 11:20

> [...]
> er helt fyldt. Tøm svømmehusene. Benzinen i svømmehusene fordamper væk og
> efterlader en fedtet hinde der kan lave rod i karbureringen efter nogle

Det vil jeg gøre! - Tak for info!

Mvh /Ole
YZF-R6 ´02