Lidt IT til sejlerfolket
Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 17-09-02 22:11

Jeg har fornyligt haft tid til at strikke en web-baseret applikation sammen,
som på sigt vil give os sejlere muligheden for at dele vores lokalkendskab
og waypoints, etc. med hinanden på nettet.

Indtil videre er jeg kommet så langt:

http:/idepro.adsl.dk/dkmap/open.htm

OBS! Man kan ikke indtast data endnu, og kortet er meget skrabet - jeg taler
med Kort & Matrikelstyrelsen om at få lov til at bruge 'rigtige' kort, men
det skal vente lidt endnu.

Navigationen i selve siden er heller ikke helt færdig endnu, og jeg har kun
testet i Internet Explorer og Mozilla (funktionaliteten for sidstnævnt er
ikke helt perfekt endnu).

Forslag og indtryk modtages gerne.

--
- if at first you don't succeed, then skydiving is not for you.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 17-09-02 22:38
Fra : Keld Sørensen

Dato : 18-09-02 06:15

Ideen er vældig god, men der mangler lige ½-1 times (?) udvikling endnu.

Godt initiativ - kan vi andre evt. hjælpe med noget ?

mvh
Keld Sørensen
Århus, Danmark

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 18-09-02 07:13

"Keld Sørensen" <KS@KS-DATA.DK> wrote in message
> Ideen er vældig god, men der mangler lige ½-1 times (?) udvikling endnu.

Jow da - der mangler en del udvikling, men det var mest for at få den luftet
og se om der var problemer med folks browsere, navigationen, etc.

> Godt initiativ - kan vi andre evt. hjælpe med noget ?

Ja! Når det kommer til data, kan jeg næppe lægge det hele ind selv :)

Er der noget du synes mangler? En type punkt, for eksempel?

Fra : Jan T Pharo

Dato : 19-09-02 10:34

Wed, 18 Sep 2002 08:12:56 +0200, Rasmus Hayseed;
<am95h4$2adq$1@news.cybercity.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Er der noget du synes mangler? En type punkt, for eksempel?

Det står ikke hva de enkelte ikoner er ment at representere; for at se
det, skal man først lægge ikonet ind. En hjælp/værktøjlinie som kommer
frem når man holder over ikonet vil hjælpe!

--
/jan
<><

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-09-02 11:20

"Jan T Pharo" <jan*@nospam.no.invalid> wrote in message

> Det står ikke hva de enkelte ikoner er ment at representere; for at se
> det, skal man først lægge ikonet ind. En hjælp/værktøjlinie som kommer
> frem når man holder over ikonet vil hjælpe!

Glimrende ide - det er nu lavet. Mange tak!

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 18-09-02 17:52

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> wrote in message
> [...]
> som på sigt vil give os sejlere muligheden for at dele vores lokalkendskab
> og waypoints, etc. med hinanden på nettet.

Jeg har foreløbigt slået opdaterings-funktionen fra, da folk har tastet
diverse ting ind.

Men jeg vil gerne høre hvis nogen har foreslag til forbedringer.

Fra : Hansii

Dato : 19-09-02 07:24

Kender du denne her?
http://go.to/gps

/Hansii

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-09-02 10:06

"Hansii" <BjarneBak@hotmail.com> wrote in message
> Kender du denne her?
> http://go.to/gps

Lige så længe den er overdænget med popups, og forsøger oveni at installere
den lousy 'scumware' der hedder 'Gator' (som sender oplysninger til andre
mens du surfer: http://www.taxproboise.com/gator.html), vil jeg mene at den
ikke er så brugbar. Jeg gider ikke bruge sådan noget - begge dele er en
forbandelse.

Er der kort i den, og kan folk dele deres info med andre?

Fra : Tim Sørensen

Dato : 19-09-02 13:29

> [...]
den
> ikke er så brugbar. Jeg gider ikke bruge sådan noget - begge dele er en

Jeg kunne ikke være mere enig :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : steen

Dato : 19-09-02 07:57

Rasmus Hayseed wrote in a message to All:

RH> Forslag og indtryk modtages gerne.

Når der scrolles med pilene, scrolles en hel side - dette er uheldigt
hvis du vil sætte et waypoint der ligger på kanten af to views.

Ellers et godt initiv 'vi' er mange der har ventet på.

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-09-02 07:06

"steen" <bondos@paradis.dk> wrote in message

> Når der scrolles med pilene, scrolles en hel side - dette er uheldigt
> hvis du vil sætte et waypoint der ligger på kanten af to views.

Ja, men som det er nu, er der 341 kort lagt ind, og hvis jeg skulle lave en
'halvvejs' scroll, blev det til over dobbelt så mange...

> Ellers et godt initiv 'vi' er mange der har ventet på.

Tak, det er jeg glad for at høre.

Fra : Fly

Dato : 19-09-02 07:06

Fin idé, som er særdeles brugbar, men burde der ikke være lidt mere søkort
over det, eller er det bare mig der ikke har klikket længe nok?

Hvis idéen er at det skal bruges af både sejlere og "alle mulige andre" så
er det selvfølgelig ikke fedt med søkort, for så vil flyinteresserede have
andre kort, O-løbere en 3. type kort o.s.v. Men uanset hvad, så skal der
være en langt bedre opløsning på kortene, hvis du spørger mig.

Men endnu en gang: Drøn-god idé!

Der bør også være mulighed for at lave en form for et udtræk, sådan at hvis
jeg f.eks. skal en smut til Århus og gerne vil have en GPS og nogle gode
punkter med, skal jeg kunne vælge lidt forskellige udskrifter. Det ville
være et stort hit.

Hvad med sådan noget som ophavsret m.m. på kortene. Jeg spørger alene af den
grund, at jeg personligt ville være _meget_ træt af at skulle taste 50-100
waypoints ind for derefter at få at vide, at siden er lukket og min tid er
spildt

Venter spændt på den videre udvikling!
--
Peter Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-09-02 10:29

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> wrote in message
> Fin idé, som er særdeles brugbar, men burde der ikke være lidt mere søkort
> over det, eller er det bare mig der ikke har klikket længe nok?

Jow da - læs forneden.

> [...]
> andre kort, O-løbere en 3. type kort o.s.v. Men uanset hvad, så skal der
> være en langt bedre opløsning på kortene, hvis du spørger mig.

Som nævnt i den oprindelig post, snakker jeg med Kort & Matrikelstyrelsen
omkring netop det med kortene, som er i en skrabet udgave for tiden. Men
deres priser er meget rimelige. Det løser sig snart - og hvis du kigger
igen, kan du se at jeg har forbedret danmarks-kortene.

Opløsningen er et problem - som det står nu er der 256 kort på øverste
niveau, og lagt sammen er der i alt 341...næste niveau vil kræve 1024
billeder oveni, men hvis du gerne vil lave dem, bruger jeg dem gerne!

Jeg havde tænkt mig sejlere som udgangspunkt - de andre må vente! :)

> [...]
> jeg f.eks. skal en smut til Århus og gerne vil have en GPS og nogle gode
> punkter med, skal jeg kunne vælge lidt forskellige udskrifter. Det ville

Ja, søge- og sorteringsfunktionerne er på vej - det hjælper med lidt data,
så betragt denne stadie som 'beta'. Om ikke så længe åbner jeg op for
indtastning, som desværre kommer til at kræve en registrering - for at
forhindre især kommercielt misbrug - reklameagtig indtastninger, osv., så vi
kan sørge for at kvaliteten i orden.

Men dit forslag er hermed noteret - i forbindelse med at man registrerer,
åbner man op for den mulighed at brugerne vil kunne lave en 'notesbog' hvor
hver enkelt kunne gemme de punkter de finder interessant.

> [...]
> waypoints ind for derefter at få at vide, at siden er lukket og min tid er

Databasen vil under alle omstændigheder være intakt. Jeg havde tænkte mig at
man også kunne bruge den 'den anden vej', dvs. søge i databasen og derefter
vise resultaterne på kortet.

Ligeledes tænker jeg på at gøre det muligt at kæde punkter sammen, så man
kan lægge ruter ind - det med at vise dem med streger er ikke så nemt, men
man vil kunne hoppe fra den ene til den næste.

Tusind tak for din tilbagemelding - det er lige den slags jeg har brug for,
da man tit 'ikke kan se skoven for bare træer' mens man udvikler...desværre
er der ikke alt der kan lade sig gøre, men jeg tager det med, som er både
nyttig og overskuelig at udvikle.

Fra : J. Kromann

Dato : 20-09-02 20:03

Jeg synes det er en rigtig, rigtig god idé!!! Der mangler måske lidt
zoom, og så et mere "søkortslignende" kort... Rigtig godt initiativ.
Jeg glæder mig til der kommer mere på siden, det ser indtil videre
spændende ud!

God vind med det videre srbejde!

// Thomas

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:am85om$1hq4$1@news.cybercity.dk...

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-09-02 20:59

"J. Kromann" <kromann1@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> zoom, og så et mere "søkortslignende" kort... Rigtig godt initiativ.
> Jeg glæder mig til der kommer mere på siden, det ser indtil videre

<rødme!> Tak - jeg er kommet videre, først og fremmest med nogle ting der
vedrører brugerfladen. Man kan nu navigere rundt på flere måder.

Jeg giver lyd fra mig når det er tid til at folk kan begynde at indtaste
deres lokalviden. Det sker først i næste uge.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 24-09-02 13:12

> [...]
> zoom, og så et mere "søkortslignende" kort... Rigtig godt initiativ.
> Jeg glæder mig til der kommer mere på siden, det ser indtil videre

OK, nu er den i en tilstand hvor man kan begynde at lægge data ind. Den er
ikke helt færdig endnu, men den grundlæggende funktionalitet er der. Om ikke
så længe skal man registrere for at tilføje data, men jeg vil gerne have
tilbagemeldinger, og ægte data at arbejde med, så f.eks. søge- og
sorterings-funktionerne kan bygges op. Derfor denne tidlig 'release'.

Jeg synes måske at 'ikonerne' er lidt store, men det må vente til senere,
ligesom redigering-funktionerne og noget, der viser om en havn er frihavn.

Man skal også være opmærksom på at poster oprettet på dansk bliver kun vist
hvis man vælger dansk som sprog, og ligeledes med de engelske. Hvis man
gerne vil have at en post skal kunne ses på begge sprog, skal man oprette
det igen med beskrivelse, etc.

Vis venligst ansvar: useriøse indlæg eller reklamer vil blive slettet og (i
alvorlige tilfælde) den pågældende IP adresse blokeret, så fremtidig adgang
til systemet er udelukket. Det lyder lidt hårdt men jeg har arbejdet længe
(og hårdt) på denne tingest, og vil ikke risikere at kom dårligt fra start
pga. folk der ikke kan respektere ideen med projektet. Med lidt held får vi
alle gavn af det.

Jeg er da også en lille smule stolt af den :)

Hvis du oplever problemer, må du meget gerne sende mig en mail
(lost_in_denmark@hotmail.com) og fortælle mig:

- browser
- operativsystem
- evt. dit IP-nummer (så jeg kan kigge efter sporene i serveren's logfiler,
der kan fortælle mig meget) - hvis du ikke kender den, kan du slå den op på
www.myip.dk.

God fornøjelse!

/R.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 22-09-02 12:05

Jeg vil blot minde om at man kan lægge oplysninger ind om sin sejlklub her:

http://www.idepro.adsl.dk/sejlklubber/

De kommer selvfølgelig med i kort-projektet. Således bliver det nemmere at
finde ud af hvilke havne man skal anløbe på turen.