Parkering (i Københavns Bro-kvarterer)
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-09-02 21:19

Hejsa

Jeg har netop fået købt mig en motorcykel, og glæden er stor, det er
jo sjovt at køre MC

.... men hvordan er det nu med at parkere i Bro-kvartererne i
København? Hvis man nu har en bil, er der så ikke noget med at man
skal betale en masse penge for at få lov at parkere den? Jeg har ikke
nogen bil, men er det gratis at have en MC stående?

Nogen der har erfaringer med at parkere deres MC i København?

.... og som ny MC'ist har jeg også somme tider undret mig over hvad man
egentlig gør når man parkerer et sted, hvor man normalt skal betale
P-afgift? Jeg har da hverken parkeringsskive eller noget sikkert
(synligt) sted at lægge sådan en P-billet. Holder man så bare gratis?
Med andre ord; er der nogen der nogensinde har fået en parkeringsbøde
for at parkere deres MC et sted de ikke måtte eller uden
P-tilladelse/P-billet?

--
Jacob
GSF600 '98

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 16-09-02 21:47

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med andre ord; er der nogen der nogensinde har fået en parkeringsbøde
> for at parkere deres MC et sted de ikke måtte eller uden

Tag et kig índ på københavn kommunes hjemmeside. Der er alt hvad du skal
vide. Og pas på, der er blevet stukket bøder ud til MC´er der parkerer i en
alm. bilbås!! Så vidt jeg husker er MC´er i københavns kommune fritaget for
P-afgift, men læs mere på hjemmesiden.

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen, Støvring i det mørkeste Jylland

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-09-02 22:47

"Per M. Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> writes:

> Tag et kig índ på københavn kommunes hjemmeside. Der er alt hvad du skal
> vide.

Cool - af en eller anden grund var det slet ikke faldet mig ind at de
kunne finde på at skrive om sådan noget på kommunens hjemmesiden.

Jeg fandt mere information på <http://www.2timer.kk.dk/>. Men jeg
synes stadig ikke jeg fandt noget specifikt om motorcykler. Specielt
har jeg svært ved at opfylde:

Du skal placere den gyldige licens et synligt sted i køretøjets
forrude eller i en af fordørenes sideruder.

.... i særlig grad når jeg giver den overtræk på om aftenen.

> Og pas på, der er blevet stukket bøder ud til MC´er der parkerer i en
> alm. bilbås!! Så vidt jeg husker er MC´er i københavns kommune fritaget for
> P-afgift, men læs mere på hjemmesiden.

Jeg fandt en side på <http://www.parking.kk.dk/>, der skriver at der
ikke skal betales P-afgift for motorcykler i indre by, men jeg kan
ikke finde noget om motorcykler i 2-timers zonerne.

Jeg tror lige at jeg skriver en email til dem og spørger. I værste
fald koster det 160 kroner for et år, så det er til at overleve, og en
del billigere end en afgift på 510 kroner, hvis man ikke må, og der
rent faktisk er en P-vagt der kommer helt herud på ydre Østerbro (jeg
har set dem herude, men det sker ikke så tit).

--
Jacob - www.bunk.cc
Beer -- it's not just for breakfast anymore.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 16-09-02 23:19

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> [...]
> rent faktisk er en P-vagt der kommer helt herud på ydre Østerbro (jeg
> har set dem herude, men det sker ikke så tit).

Husk, at det som udgangspunkt er færdselsloven, der gælder! Og den siger, at
du gerne må parkere i vejkanten, med mindre andet er angivet f.eks. ved
skiltning (loven kan faktisk ses på Kbh. kommunes hjemmeside).b

Dog kan der være en lokal politivedtægt, der udstikker særlige
retningslinier. Og så kan kommunen såmen have en parkeringsvedtægt, der
justerer på de vilkår, der måtte være udstykket i lov og politivedtægt.

I København er alting nu rimeligt godt beskrevet på hjemmesiden, så regn
bare med, at færdselsloven gælder på de områder, der ikke er beskrevet i
parkeringsvedtægten - hvilket rent faktisk også står i parkeringsvedtægten

--
Jørgen
Med en glimrende Triumph Trophy 1200 til salg,

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-09-02 15:44

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jeg tror lige at jeg skriver en email til dem og spørger.

.... og den fik jeg så svar på i dag. Jeg spurgte også om parkering på
fortorvet. De skriver følgende:

,----[ Svar fra Københavns kommune om parkering ]
> [...]
| er det ikke nødvendigt at benytte licens for at parkere.
| Zonen i brokvarterene er en tidsbegrænset zone,
| og da en motorcykel ikke benytter p-skive, skal den heller ikke benytte
| p-licens.
|
| I Københavns kommune er det tilladt at parkere sin MC på fortorvet,
| dog kræves at fortorvet er bredt nok til at en tvillingebarnevogn kan
| passere.
|
| Man må ikke parkere en MC i en p-bås der er lavet til almindelige
| personbiler.
| Dog må man gerne parkere parallelt med kantstenen.

`----

Fortorvet ud for min opgang er rigeligt bredt til tvillingebarnevogne
og den slags, så jeg vil i fremtiden med sindsro parkere min MC helt
op mod husmuren på det stykke asfalt der er mellem husmuren og
fliserne (der holder den faktisk allerede :).

--
Jacob - www.bunk.cc
If you knew what to say next, would you say it?

Fra : Jørgen Winther

Dato : 19-09-02 23:28

> ... og den fik jeg så svar på i dag. Jeg spurgte også om parkering på
> fortorvet. De skriver følgende:

> [...] | I Københavns kommune er det tilladt at parkere sin MC på
fortorvet,

Jeg er noget overrasket over, at de skriver sådan, men hvis du nu oven i
købet kan få dem til at skrive det ind i parkeringsvedtægten, så får du en
øl - nej to

> Fortorvet ud for min opgang er rigeligt bredt til tvillingebarnevogne
> og den slags

Og hvilken slags er dét?

, så jeg vil i fremtiden med sindsro parkere min MC helt
> op mod husmuren på det stykke asfalt der er mellem husmuren og
> fliserne (der holder den faktisk allerede :).

Jamen så har du jo således fået kommunal syndsforladelse, og det er skam
ikke at kimse af

--
Jørgen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-09-02 15:11

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> writes:

> Og hvilken slags er dét?

Det er sådan et, hvor der er en lille meters asfalt på hussiden af de
to rækker fliser, og ca. 1,5 meters asfalt på vejsiden af de to rækker
fliser.

> Jamen så har du jo således fået kommunal syndsforladelse, og det er skam
> ikke at kimse af

Nope - jeg gemmer lige den email jeg fik fra dem, så jeg kan vise den
til dem, hvis der nogensinde skulle opstå problemer.

--
Jacob - www.bunk.cc
I'm so broke I can't even pay attention.

Fra : Jimmi

Dato : 16-09-02 23:12

Det er fuldstændig gratis at parkere hvor end du lyster, så længe du holder
dig fra fuldt markerede bilbåse, porte og fortove hvor der ikke er GOD
plads. Jeg stiller gerne cyklen på det stykke asfalt der skiller fortov fra
husmur (hvis det findes).
Under alle omstændigheder skal du ikke have P-licens eller billetter til MC,
det er gratis, så længe du ikke parkere fuldstændig vildt.

Mvh
Jimmi
(XJ600S)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-09-02 17:35

"Jimmi" <jimmi@klud.dkSLETDETTE> writes:

> [...]
> plads. Jeg stiller gerne cyklen på det stykke asfalt der skiller fortov fra

Cool. Der er netop sådan et fint stykke asfalt mellem husmuren og
fliserne på fortovet hvor jeg bor. Der skal vidunderet så stå i
fremtiden (når jeg altså ikke er ude og cruise :).

> Under alle omstændigheder skal du ikke have P-licens eller billetter til MC,
> det er gratis, så længe du ikke parkere fuldstændig vildt.

Fjong! Tak for svaret.

--
Jacob - www.bunk.cc
One nuclear bomb can ruin your whole day.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-09-02 01:24

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Jeg har netop fået købt mig en motorcykel, og glæden er stor, det er
> jo sjovt at køre MC

Hej du, tillykke med cyklen!

> Nogen der har erfaringer med at parkere deres MC i København?

Som du har lært til teoriundervisningen skal motorcykler ikke indløse
parkeringsbillet. Du kan frit parkere overalt - naturligvis såfremt du
overholder færdselsloven. Det betyder blandt andet at du ikke må
parkere i indrammede båse med mindre der er tale om deciderede
mc-båse (med MC eller en tegning af en MC malet i den).

Desuden tillader man i Københavns kommune at du parkerer på
fortorvet såfremt en tvillingebarnevogn kan passere uden
problemer. Jeg parkerer selv ofte på fortorvet og har ikke haft
problemer af nogen art. Faktisk har jeg talt med flere bilister som
foretrækker at jeg parkerer på fortorvet fordi de er bange for at
komme til at ramme min MC

> [...]
> P-afgift? Jeg har da hverken parkeringsskive eller noget sikkert
> (synligt) sted at lægge sådan en P-billet. Holder man så bare gratis?

Jeps - med mindre der er tale om f.eks. en aflukket parkeringskælder hvor
man ved ind- eller udkørsel skal betale Men der er fordele ved at være
motorcyklist i indre by. Dette er en af dem

> Med andre ord; er der nogen der nogensinde har fået en parkeringsbøde
> for at parkere deres MC et sted de ikke måtte eller uden
> P-tilladelse/P-billet?

Selv om der er mange, der gør det så har jeg hørt om nogle, der har fået
bøder for at parkere i bilbåse. Men det er vist ikke parkeringsvagter men
derimod politiet, der giver den slags bøder. Parkeringsvagterne må vist kun
udskrive bøder hvis man holder i en betalingszone og ikke har betalt, så vi
er helt fri for at blive "overfaldet" af de små blå

> GSF600 '98

Ses vi så snart ude på linien eller til dæksparkning på Malerklemmen eller
Stevns?

Hilsner,

Tony

Fra : Shsj

Dato : 17-09-02 08:24

"Tony Lorentzen" <tony@NOSPAMlorentzen.com> wrote in message
> [...]

> problemer af nogen art. Faktisk har jeg talt med flere bilister som
> foretrækker at jeg parkerer på fortorvet fordi de er bange for at

Hey,
Jeg er i gang med at tage MC-kortet (bestod teori i går...hurraaah) ...hvis
jeg forstod hvad der blev sagt til teori undervisningen korrekt, så er det
forskelligt fra sted til sted om der kan parkeres på fortov, på
Frederiksberg må man godt, (såfremt en tvillingevogn kan passere) men
længere inde i byen må man ikke.

VH
Shsj:)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-09-02 15:39

"Shsj" <Shsj@Streamweb.dk> wrote in message

> [...]
> forskelligt fra sted til sted om der kan parkeres på fortov, på
> Frederiksberg må man godt, (såfremt en tvillingevogn kan passere) men

Tillykke med teorien.

Jeg mener helt afgjort at reglerne for parkering på fortorvet afgøres fra
kommune til kommune, så det er med at henvende sig til kommunen. Københavns
kommune tillader parkering på fortorvet hvis en tvillingebarnevogn kan
passere udhindret. Således må det også gælde for indre by. Der er det jo så
bare sjældent fortorvet er særligt stort.

Hilsner,

Tony

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-09-02 12:32

> Jeps - med mindre der er tale om f.eks. en aflukket parkeringskælder hvor
> man ved ind- eller udkørsel skal betale Men der er fordele ved at være
> motorcyklist i indre by. Dette er en af dem

Dem vil jeg godt advare imod at bruge som mc'ist. Ikke alle de automatiske
er indrettet på at ville lukke en motorcyklist ind/ud....

/A

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-09-02 17:39

"Tony Lorentzen" <tony@NOSPAMlorentzen.com> writes:

> Som du har lært til teoriundervisningen skal motorcykler ikke indløse
> parkeringsbillet.

Lærte jeg det ?-)

> Det betyder blandt andet at du ikke må parkere i indrammede båse med
> mindre der er tale om deciderede mc-båse (med MC eller en tegning af
> en MC malet i den).

Hvad gør man så, hvis der ikke er lige er noget godt sted at stille
cyklen, men et par ledige bil-båse?

> Ses vi så snart ude på linien eller til dæksparkning på Malerklemmen eller
> Stevns?

Fortæl! Jeg ved hvad linien er, og der skal du bare sige til, så ses
vi, og jeg kan også nogenlunde regne ud hvad Stevns er, men hvad er
Malerklemmen for en fætter?

--
Jacob - www.bunk.cc
The trouble with money is it costs too much!

Fra : Denise

Dato : 17-09-02 19:05

> [...]
>
> --
> Jacob - www.bunk.cc
> The trouble with money is it costs too much!

Hej Jacob
Nu er det jo ikke mig du spørger, men jeg har da lært noget herinde i
supergruppen, har dog ikke selv været der. Malerklemmen
http://www.malerklemmen.dk/ er et sted motorcykler mødes den 1 søndag i hver
måned. Så kan man hilse på hinanden og lære hinanden at kende, nogle har
fået nummerpladeholder med dk.fritid.motorcykel på, så man kan se de er her
fra gruppen. Der er så nogle der er generte og ikke går hen og hilser på
nogle man ikke kender og når man så ikke ved hvad man skal sige, så står man
sådan lidt og "sparker på dækkene" , som kun mænd kan finde på, hihi. Altså
hvorfor de egentlig gør det, kan kun mænd svare på, med du ved det sikkert

Ret mig venligst hvis der er noget jeg har misforstået.

Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002
Ny bruger af dk.fritid.motorcykel? Opret din profil og se andres på
gruppens hjemmeside http://dfm.divvy.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-09-02 23:05

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> writes:

> Nu er det jo ikke mig du spørger [ ... ]

Jo jo - jeg spurgte alle der kunne give et svar

> [...]
> lære hinanden at kende, nogle har fået nummerpladeholder med
> dk.fritid.motorcykel på, så man kan se de er her fra gruppen.

Ihhh, det lyder hyggeligt. Tony bor vist ikke så langt herfra, så kan
det være at han kan overtales til at vise vej, hvis det bliver aktuelt
mere i år. Så har jeg også en jeg kan stå og sparke dæk sammen med

--
Jacob - www.bunk.cc
You buttered your bread, now lie in it.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-09-02 12:38

> Ihhh, det lyder hyggeligt. Tony bor vist ikke så langt herfra, så kan
> det være at han kan overtales til at vise vej, hvis det bliver aktuelt
> mere i år. Så har jeg også en jeg kan stå og sparke dæk sammen med

Jeg er ikke klar over om der er "træf" på Malerklemmen nu her
d. 6. okt. men hvis der er, så er jeg med på at køre derned. Jeg ved
at der er andre lidt længere sydpå som man sikkert også kan mødes
med på vejen. Jørgen Winther (http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=18)
og Dennis Hellan Pedersen (http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=66)
plejer vist nok at være med på nogle ture selvom jeg endnu ikke har
mødt nogle af dem face-to-face...

Men der er vel snart meet på Stevns?

Hilsner,

Tony

Fra : Jørgen Winther

Dato : 19-09-02 23:11

> [...]
> og Dennis Hellan Pedersen (http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=66)
> plejer vist nok at være med på nogle ture selvom jeg endnu ikke har

O.k. Tony, hvis ikke vejret er helt absurd/t, kan det være, jeg dukker op
den 6. - selv om jeg faktisk heller ikke plejer at komme på malerklemmen!
Men hvorfor ikke?

Jeg er dog optaget til kl. 15.30 i Kbh. (Amager, af alle steder..) så jeg
bliver nok ikke den første, der dukker op!

Men hvorvidt Smørum er sydpå eller ej, må vist komme an på en individuel
fortolkning (personligt kommer jeg mere sydpå end nordpå, så...)

--
Jørgen
Hey, så kan interesserede fremmødte jo også samtidigt se den fremragende

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-09-02 14:08

"Tony Lorentzen" <tony@NOSPAMlorentzen.com> writes:

> Jeg er ikke klar over om der er "træf" på Malerklemmen nu her
> d. 6. okt. men hvis der er, så er jeg med på at køre derned.

Hvis jeg skulle overse det her i gruppen, så kender du min mailadresse
eller mit ICQ-nummer

--
Jacob - www.bunk.cc
I saw what you did and I know who you are.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-09-02 14:50

> Hvis jeg skulle overse det her i gruppen, så kender du min mailadresse
> eller mit ICQ-nummer

You bet!

Tony