/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sporing på gammel mc?
Fra : Jens Didriksen


Dato : 16-09-02 20:57

Nu om stunde er der jo alskens hjælpemidler til at sikre korrekt sporing på
en tommetyk alu-bagsvinger med excentrikkerskiver og hvad ved jeg, men
hvordan tjekker man egentlig for korrekt sporing på ældre modeller hvor man
ikke kan stole på afstanden på justringsboltene og hvor man ikke har disse
skiver at støtte sig til?

Selvfølgelig kan man bruge et brædt eller noget snor osv. imellem de to
hjul, men de metoder syntes jeg ikke virker særlig godt. Specielt når
bagdækket er møj tykkere end fordækket er de gamle råd ubrugelige.

Findes der en mirakelmetode til sådanne gamle mc'er med forhistoriske
bagsvinger...

Jens
HD 1200 1960



 
 
Jens Jessen (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 17-09-02 08:33

Du kan vel kompensere for dækkenes forskellige tykkelse. Gør du det rækker
den gamle metode stadigvæk, og det var altså det eneste man brugte dengang,
med mindre der var tale om en skade, hvor stellet skulle rettes.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3d863727$0$805$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Nu om stunde er der jo alskens hjælpemidler til at sikre korrekt sporing

> en tommetyk alu-bagsvinger med excentrikkerskiver og hvad ved jeg, men
> hvordan tjekker man egentlig for korrekt sporing på ældre modeller hvor
man
> ikke kan stole på afstanden på justringsboltene og hvor man ikke har disse
> skiver at støtte sig til?
>
> Selvfølgelig kan man bruge et brædt eller noget snor osv. imellem de to
> hjul, men de metoder syntes jeg ikke virker særlig godt. Specielt når
> bagdækket er møj tykkere end fordækket er de gamle råd ubrugelige.
>
> Findes der en mirakelmetode til sådanne gamle mc'er med forhistoriske
> bagsvinger...
>
> Jens
> HD 1200 1960
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 17-09-02 09:30

> Findes der en mirakelmetode til sådanne gamle mc'er med forhistoriske
> bagsvinger...

Hej Jens

Mål fra bagsvingeraksel-midten til hjulakselmidten. Den nemme måde er: Skaf
en 1M lang metal tråd. Ret evt. en bøjle ud . Lav en kort vinkelret
bøjning i enden som pejer ind mod bagsvingeraksel-midten. Strip en tynd
strip fast til stangen og brug den som "slider" til at markere
hjulakselmidten med. Dette "værktøj" kan genbruges hver gang du har haft
hjulet af og nemt håndterbart. Det gør jeg på den ret moderne CBR 600 F2, da
justringsboltenes mærker på den model er tit er ude af tur fra fabrikken
side.
Du er ikke alene

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Søren Lindholt (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 17-09-02 12:41

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> wrote in article
<am6pa4$lef$1@eising.k-net.dk>...
Dette "værktøj" kan genbruges hver gang du har haft
> hjulet af og nemt håndterbart. Det gør jeg på den ret moderne CBR 600 F2,
da
> justringsboltenes mærker på den model er tit er ude af tur fra fabrikken
> side.
> Du er ikke alene
>
Det vil jeg kalde et ægte Colombus-æg, og bør prompte inkluders i
kæde-faq-en...

På min stivstellede Triumph måler jeg bare afstanden fra dæk til inderside
af "svinger" i begge sider, og justerer indtil det er samme mål.
--
Søren
http://motortosse.dk
Besøg vores stand på Herning Stumpemarked - 9. november
Bliv snydt og fornærmet - for samme pris!!


Richard Pade (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 17-09-02 16:42

Jens Didriksen wrote:
> Nu om stunde er der jo alskens hjælpemidler til at sikre korrekt sporing på
> en tommetyk alu-bagsvinger med excentrikkerskiver og hvad ved jeg, men
> hvordan tjekker man egentlig for korrekt sporing på ældre modeller hvor man
> ikke kan stole på afstanden på justringsboltene og hvor man ikke har disse
> skiver at støtte sig til?

De nymodens hjælpemidler er såmænd ikke altid præcise nok. Både til nye
og
gamle mc - som til knallerter og cykler, kan du med lidt øvelse bruge
dit ACE -
American Cromatic Eyeballing - eller amerikansk forchromet øjemål på
godt dansk.
I det mindste når du nu ikke gider få fat i en ordentlig retteskinne.

Stil forhjulet lige ud, læg dig foran cyklen og kig langs siden af
forhjulet hen
mod baghjulet først på den ene side. Når sigtelinien netop "rør"
forhjulets for-
og bagkant, indprenter du dig afstanden fra kanten af bagdækket og ind
til det
punkt, hvor sigtelinien rammer bagdækket. Gentag på den anden side.
Juster
baghjulet indtil afstanden er den samme på begge sider.

Sæt evt. en lang snor i styrenderne, så du kan rette forhjulets
ligeud-stilling,
mens du ligger og sigter. Det sparer knæene...


Tja, hvad en kardancykel ikke sparer en for (beklager Geeb'er, det måtte
ud).

Richard
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Clubman Another Nordic GreyBeard

GERT BO THORGERSEN (17-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 17-09-02 18:06


Jens Didriksen <jens@didriksen.dk> skrev i en
news:3d863727$0$805$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> Selvfølgelig kan man bruge et brædt eller noget snor osv. imellem de to
> hjul, men de metoder syntes jeg ikke virker særlig godt. Specielt når
> bagdækket er møj tykkere end fordækket er de gamle råd ubrugelige.
>
> Jens HD 1200 1960
>
Jeg holder stadig til brugen af snor til både hjul og stel og tandhjul. Husk
kædetandhjulene til kontrol, hvis jeg en gang havde gjort det på min
daværende Honda CB 750 ville jeg have opdaget at der var noget galt efter at
hjulene var sporet, for det viste sig senere at baghjulet ikke sad hvor det
skulle - fejl fra en fabrik - og resulterede i at kæden trak skævt.

Hvis man er særlig omhyggelig og doven med sporingen af hjulene, og
forhjulet et smallere end baghjulet så kan man jo lægge en liste med den
halve forskel på linen der hvor den er holdt ud for forhjulet, og så har vi
jo 4 punkter snoren og listen samlet skal træde på.

Gert Thorgersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409257
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste