/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
4 cylindre
Fra : Svend


Dato : 14-09-02 07:48

Hej NG,
for mange år siden kørte der mange Honda 350 - 400 - 500 - 750 ccm rundt,
alle 4 cylindrede. Hvorfor sælges der i dag mest 2 cylindrede motorcykler?
Var de for dyre i vedligeholdelse?
mvh
Svend



 
 
Hekto (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-09-02 08:09

In article <3d82db8b$0$143$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
svjkl@yahoo.dk says...
> Hej NG,
> for mange år siden kørte der mange Honda 350 - 400 - 500 - 750 ccm rundt,
> alle 4 cylindrede. Hvorfor sælges der i dag mest 2 cylindrede motorcykler?
> Var de for dyre i vedligeholdelse?
> mvh
> Svend
>
>
>
Overflødige?????

AUUUVV! - AAAAUUUUVVV! - Ik' slå!
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk
LS650 m. 1-in-1 - Kawasaki KR1 Green, Mean Machine m. 2-in-2 og KIPS -
Peugeot SF100(Kan købes!)

Stones_TM (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Stones_TM


Dato : 14-09-02 08:30

HEj Svend de Kører stadig..*G*
Mvh Stones_TM
honda cb750 F1



Armand (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-09-02 08:54


Svend <svjkl@yahoo.dk> skrev i en
news:3d82db8b$0$143$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG,
> for mange år siden kørte der mange Honda 350 - 400 - 500 - 750 ccm
rundt,
> alle 4 cylindrede. Hvorfor sælges der i dag mest 2 cylindrede
motorcykler?
> Var de for dyre i vedligeholdelse?

V2'ere er meget populære for tiden, og selvom en stort set alle de
costum's som new born bikers kører er V2'ere, er det en overdrivelse at
påstå at alle nysolgte er V2'ere.
/4'ere er stadig grundstammen i motorcykelbestanden!

--
Armand.



Michael Kristensen (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 14-09-02 09:51

> Hej NG,
> for mange år siden kørte der mange Honda 350 - 400 - 500 - 750 ccm rundt,
> alle 4 cylindrede. Hvorfor sælges der i dag mest 2 cylindrede motorcykler?
> Var de for dyre i vedligeholdelse?

Jeg tror folk er blevet mindre fokuserende på vægt frem for hk. Lavere vægt
giver (som regel) bedre køregenskaber, der kompenserer for de lidt færre hk.
Og så er R2 og V2 motorer nok lidt billigere at bygge, da der kun er ca.
halvt så mange dele i dem.

Bare min teori.

mvh - Michael Kristensen (sv650s - V2 med kun 70 hk)



Hans Paulin (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 14-09-02 10:25


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:alut93$hlq$1@sunsite.dk...
> >
> Og så er R2 og V2 motorer nok lidt billigere at bygge, da der kun er
ca.
> halvt så mange dele i dem.
>
....og har lavere indre friktion...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)




GERT BO THORGERSEN (14-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 14-09-02 15:27


Hans Paulin <niluap@tiscali.danmark> skrev i en
news:2cDg9.73849$ww6.5221917@news010.worldonline.dk...
>
> >
> > Og så er R2 og V2 motorer nok lidt billigere at bygge, da der kun er
> ca.
> > halvt så mange dele i dem.
> >
> ...og har lavere indre friktion...
> --
> Med venlig hilsen Hans

Kan vi ikke få udspecificeret hvilken indre friktion der bliver lavere ?

Mvh. Gert Thorgersen




Hans Paulin (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 14-09-02 17:00


"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:RRHg9.34$SN.810@news.get2net.dk...
>
> Kan vi ikke få udspecificeret hvilken indre friktion der bliver lavere
?
>
....friktionen mellem stempel- / olieskraberinge og cylindervægge...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)



Jes Vestervang (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-09-02 17:33


"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> skrev:
>
> "GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev:
> >
> > Kan vi ikke få udspecificeret hvilken indre friktion der bliver lavere
> ?
> >
> ...friktionen mellem stempel- / olieskraberinge og cylindervægge...
>
Men stemplerne er jo større, når der er færre cylindre, så forskellen bliver
da ikke særlig stor.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506
FZS600



GERT BO THORGERSEN (14-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 14-09-02 17:47


Hans Paulin <niluap@tiscali.danmark> skrev i en
news:5_Ig9.74158$ww6.5280837@news010.worldonline.dk...
>
> "GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:RRHg9.34$SN.810@news.get2net.dk...
> >
> > Kan vi ikke få udspecificeret hvilken indre friktion der bliver lavere
> ?
> >
> ...friktionen mellem stempel- / olieskraberinge og cylindervægge...
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> Kadett GSi 2,0
> Suzuki 1100 E(Z)
>
Der fik jeg dig. Jeg var jo spændt på om du mente andre dele end dem du
netop her nedfælder.
Vedr. stempler og hvad du ellers nævner så glemmer du at det netop er
slaglængden som er den største friktionstager, dette er også en væsentlig
grund til at man på racere (også biler for jeg holder Racecar Engineering)
går mod kortere slaglængde !

Efter at have sendt mit e-mail tog jeg og regnede på en 2 cylindret kontra
en 4 cylindret. Jeg satte disse til samlet 500 cc og at de begge var
kvadratiske, derved fik jeg for den 2 cylindrede slaglængden (og boring) til
68,3 mm og den 4 cylindrede til 54,2 mm. Altså 14,1 mm større slaglængde for
den 2 cylindrede. Da jeg for 1 eller 2 år siden regnede på Hk tabt ved
friktion bestemt af slaglængden fandt jeg det vist til 2 Hk jeg kunne hente
tilbage ved at mindske slaglængden på min BMW boxer til noget nær det samme
som disse 14,1 mm.

Ud over mere friktionstab ved større slaglængde end mindre slaglængde så har
vi jo også mere friktion mellem stempler og cylindre jo større diameteren er
på stemplerne, for kipkraften bliver jo større jo længere "arm" der er fra
stempelpinden til stempelkanten længs fra stempelpinden. Det er jo denne
friktion man søger at udligne med at forskyde stempelpinden over mod den ene
side (behøves ikke hvis stempelpinden er lejret i nåleleje.

Altså er der nok større friktionstab med få cylindre end mange hvis motorer
bortset fra om de skal være 2 eller 4 cylindrede nok er end.

Mvh. Gert Thorgersen



Hans Paulin (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 14-09-02 19:16


"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:uTJg9.41$SN.1078@news.get2net.dk...
>
> >
> Der fik jeg dig.

....nå...

> Vedr. stempler og hvad du ellers nævner så glemmer du at det netop er
> slaglængden som er den største friktionstager,

....nøjagtig hvorhenne opstår der "friktion" i forbindelse med en given
slaglængde?

snip

> Altså er der nok større friktionstab med få cylindre end mange hvis
motorer
> bortset fra om de skal være 2 eller 4 cylindrede nok er end.

....jeg fatter ikke en bjælde af din konklusion...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)




GERT BO THORGERSEN (14-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 14-09-02 22:09


Hans Paulin <niluap@tiscali.danmark> skrev i en
news:GZKg9.74559$ww6.5297803@news010.worldonline.dk...
>
> "GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:uTJg9.41$SN.1078@news.get2net.dk...
> >
> > >
> > Der fik jeg dig.
>
> ...nå...
>
> > Vedr. stempler og hvad du ellers nævner så glemmer du at det netop er
> > slaglængden som er den største friktionstager,
>
> ...nøjagtig hvorhenne opstår der "friktion" i forbindelse med en given
> slaglængde?
>
Vi har jo en af de fysiske love som siger at arbejde er lig kraft gange vej.
Og med den større (længere) slaglængde har vi jo den længere vej, med samme
friktion, og derned det større arbejde.
>
> > Altså er der nok større friktionstab med få cylindre end mange hvis
> motorer
> > bortset fra om de skal være 2 eller 4 cylindrede nok er end.
>
> ...jeg fatter ikke en bjælde af din konklusion...
> --
> Med venlig hilsen Hans
>
Det stykke ovenfor som du ikke forstår smuttede vist for mig da jeg skulle
skynde mig med at blive færdig da der kom noget i TV jeg skulle se. Der er
ment: "Altså er der nok, for en motor af en given størrelse, størst
fritionstab for motoren med færrest cylindre". Derudover tænke jeg på den
fordel ved motorer med 4 cylindre kontra 2 cylindre, at stempelarealet er
26% større for den 4 cylindrede (under forudsætning af at de begge er
kvadratiske, altså boring = slaglængde) og ligeledes sikkert samme
størrelsesforhold vedr. ventilernes arealer. Og dette resulterer jo i
mulighed for flere Hk for den 4 cylindrede. Desuden har den 4 cylindrede jo
en blødere gang da der er dobbelt så mange forbrændinger pr. omdrejning, og
dette resulterer jo yderlig i mindre behov for et stor enertimoment i de
roterende dele. Det var ting som dette, og mere til, jeg tænkte da jeg skrev
de sidste uforståelige linier. Jeg regnede engang på en encylindret sporty
500 cc med lettere svinghjul end foreskrevet. Med foreskrevet svinghjul
varierede omdrejningerne ved 9.300 omdr/min med 40 omdr/mind, meden det med
den lettede krumtap/kobling/svinghjul o.s.v. varierede med 180 omdr./min.

Den anden ting med at det er bedst når stempelpinden sidder lidt forskudt
mod den ene side (altså fremad eller bagud afhængig af hvilken vej motoren
drejer) er der ikke mange der er klar over. Men jeg opdagede det det jeg
købte smedede stempler til min Honda CB 750. Grunden er jo at friktionen for
stempelpindens drejning i plejlstangen jo gør at plejlstangen søger at få
stemplet til at sigte skråt ind mod cylindren på vejen mod top (og den anden
vej skræt efter top), og for ikke at forbrændingstrykket skal øge dette
problem udligner man ved at forskyde stempelpinden over i den ene side.

Mvh. Gert Thorgersen



Hans Paulin (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 15-09-02 00:47


"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:EJNg9.75$SN.1600@news.get2net.dk...
>
snip en hel masse...

Hej Gert!

....jeg har læst dit oprindelige indlæg nogen gange, og princippet i,
hvad du mente, gik efterhånden (i højere grad) op for mig...

....det er dog af forskellige grunde ikke så væsentlig for mig, om den
ene eller den anden motortype har større eller mindre indre friktion,
men når jeg i mit første indlæg udtalte mig, som jeg gjorde, var det på
baggrund af nogle bemærkninger, jeg mener at have opsnappet i
forbindelse med lancering af økonomiske bilmotorer...

.... jeg ved ikke, om det var Lupo 3L eller om det var Daihatsu Charade i
sin tid, der blev lancerede som 3 cylindrede, på grund af - som jeg
husker det - "bedre økonomi på grund af lavere indre friktion"...

....men om den eventuelle udtalelse så skulle være rigtig, overlader jeg
gerne til eksperterne - men der må vel gennem tiden være blevet lavet en
masse forsøg med problemet ...

....kommer i øvrigt i tanke om, at Mogens Damkjær i sin tid skrev, at man
kunne hæve kompressionen ved at "veksle" 2 cylindre til 4, så den
udtalelse trækker jo så i den anden retning, hvad økonomi angår...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)



GERT BO THORGERSEN (15-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 15-09-02 07:36


Hans Paulin
>
> Hej Gert!
>
> ...jeg har læst dit oprindelige indlæg nogen gange, og princippet i,
> hvad du mente, gik efterhånden (i højere grad) op for mig...
>
> ...det er dog af forskellige grunde ikke så væsentlig for mig, om den
> ene eller den anden motortype har større eller mindre indre friktion,
> men når jeg i mit første indlæg udtalte mig, som jeg gjorde, var det på
> baggrund af nogle bemærkninger, jeg mener at have opsnappet i
> forbindelse med lancering af økonomiske bilmotorer...
>
> ... jeg ved ikke, om det var Lupo 3L eller om det var Daihatsu Charade i
> sin tid, der blev lancerede som 3 cylindrede, på grund af - som jeg
> husker det - "bedre økonomi på grund af lavere indre friktion"...
>

Nu er disse to biler, så vidt jeg husker ret små, og for at en lille motor
skal havde det nødvendige moment for en bil bliver den jo på få cylindre for
derved at kunne bibeholde en stor slaglængde. Og små motorer er jo mere
økonomiske fordi de oftere, i relation til hastigheden, ligger på det felt i
motoren der har den største udnyttelse af brændstoffet.
Men i forbindelse med indre friktion kan man jo som jeg skrev bruge
nålelejer som har en friktion på 1/10 af glidelejers (der er megen
diskussion desangående). Og man kan jo bruge forkromede cylindre (eller
lign.), stempler med mindre friktion mod cylindrene (smedede stempler, eller
overfladebelægning på skørterne) og termodunamisk effektforøgelse på op til
9 % ved overflade belægninger på stempelkronerne, topstykke og ventiler.

>
> ...men om den eventuelle udtalelse så skulle være rigtig, overlader jeg
> gerne til eksperterne - men der må vel gennem tiden være blevet lavet en
> masse forsøg med problemet ...
>
> ...kommer i øvrigt i tanke om, at Mogens Damkjær i sin tid skrev, at man
> kunne hæve kompressionen ved at "veksle" 2 cylindre til 4, så den
> udtalelse trækker jo så i den anden retning, hvad økonomi angår...
> --

Det passer jo med det jeg sagde om stempel arealet.

>
> Med venlig hilsen Hans

Mvh. Gert Thorgersen



Asger Steffensen (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 14-09-02 11:29


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:alut93$hlq$1@sunsite.dk...
> > Hej NG,
> > for mange år siden kørte der mange Honda 350 - 400 - 500 - 750 ccm
rundt,
> > alle 4 cylindrede. Hvorfor sælges der i dag mest 2 cylindrede
motorcykler?
> > Var de for dyre i vedligeholdelse?
>
> Jeg tror folk er blevet mindre fokuserende på vægt frem for hk. Lavere
vægt
> giver (som regel) bedre køregenskaber, der kompenserer for de lidt færre
hk.
> Og så er R2 og V2 motorer nok lidt billigere at bygge, da der kun er ca.
> halvt så mange dele i dem.
>
> Bare min teori.
>
Hmmm, prøv at tælle lidt:
Gearkasse: Ca. samme antal dele uanset antal cyl.
Motor: 2 stempler og to plejlstænger mindre i en 2'er, men ellers?
Karburatorer: 2 færre.

Halvt så mange dele holder vist ikke.

Grunden til de mange 4 cyl 70'er modeller var Hondas kæmpesucces med CB750 i
'69. Dengang var der et kæmpe marked for R4 modeller.
I dag er der er kæmpe marked for V2 choppere pga. Harley's succes som
japanerne ville være med på.
Og sfa. Ducatis succes med V2, gik japanerne ind på det marked, og begyndte
at lave V2 sportsmaskiner.
Der laves stadig masser af R4 modeller. Skal man have max ydelse er der
ingen anden vej.

It's all about money! Fabrikkerne lever af at producere det som folk vil
ha'. Derfor. Når trenden i folkets smag skifter, ændres modeludbuddet.

Asger
ZX-10



albert (14-09-2002)
Kommentar
Fra : albert


Dato : 14-09-02 12:09


> > Og så er R2 og V2 motorer nok lidt billigere at bygge, da der kun er ca.
> > halvt så mange dele i dem.
> >
> > Bare min teori.
> >
> Hmmm, prøv at tælle lidt:
> Gearkasse: Ca. samme antal dele uanset antal cyl.
> Motor: 2 stempler og to plejlstænger mindre i en 2'er, men ellers?
> Karburatorer: 2 færre.
>
> Halvt så mange dele holder vist ikke.


Næh, og en V'er er da endnu værre end en R'er : To toppe - To topstykker -
kan have 4 kanstaksler, to knastkæder og ....


Mvh Albert, der dog sukker efter en frisk V6'er på omkring 1200ccm - og lad
nu være med at foreslå en Goldwing eller en ST1300




Per (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 14-09-02 14:21

Til gengæld er de 2-cylindrede ikke nær så holdbare som 4-cylindrede.

De kan simpelthen ikke holde til at køre lige så mange km som de stærke
4-cylindrede.

Per!

"albert" <no.spam@dk> wrote in message
news:3d8318a4$0$152$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > > Og så er R2 og V2 motorer nok lidt billigere at bygge, da der kun er
ca.
> > > halvt så mange dele i dem.
> > >
> > > Bare min teori.
> > >
> > Hmmm, prøv at tælle lidt:
> > Gearkasse: Ca. samme antal dele uanset antal cyl.
> > Motor: 2 stempler og to plejlstænger mindre i en 2'er, men ellers?
> > Karburatorer: 2 færre.
> >
> > Halvt så mange dele holder vist ikke.
>
>
> Næh, og en V'er er da endnu værre end en R'er : To toppe - To topstykker -
> kan have 4 kanstaksler, to knastkæder og ....
>
>
> Mvh Albert, der dog sukker efter en frisk V6'er på omkring 1200ccm - og
lad
> nu være med at foreslå en Goldwing eller en ST1300
>
>
>



Mads Lund (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 16-09-02 08:31

> Til gengæld er de 2-cylindrede ikke nær så holdbare som 4-cylindrede.
>
> De kan simpelthen ikke holde til at køre lige så mange km som de stærke
> 4-cylindrede.
>
> Per!

Det er jo nok en sandhed med modfikationer. BMW kan jo bl.a. godt lave 2
cylindrede som kan køre jorden rundt nogle gange. OG sammenlign så den med
en GSXR250

Mads Lund
Ninja9RT



Morten Dahl \(FJERN ~ (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dahl \(FJERN ~


Dato : 16-09-02 12:51


"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:DMfh9.17$ND2.590@news.get2net.dk...

>
> Det er jo nok en sandhed med modfikationer. BMW kan jo bl.a. godt lave 2
> cylindrede som kan køre jorden rundt nogle gange. OG sammenlign så den med
> en GSXR250
>
> Mads Lund
> Ninja9RT

sjovt den ikke er med i ovenstående sammenligning

-
Morten Dahl
4cyl..



"-- (16-09-2002)
Kommentar
Fra : "--


Dato : 16-09-02 21:45


> cylindrede som kan køre jorden rundt nogle gange. OG sammenlign så den med
> en GSXR250

Hov hov... Nu vil jeg lige stampe i jorden og være sur over i sviner min
model

De køre faktisk alt taget i betragtning ret langt de GSXR250ere... min har
gået 58.000 og køre fint.. ingen probs... har set flere med over 90.000km på
klokken... kan da nævne flere cykler der ikke kan nå det mål.. Uden store
udgifter i motoren..

mvh Tommy Fer





Jens Didriksen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 16-09-02 10:53


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d858083$0$7399$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Til gengæld er de 2-cylindrede ikke nær så holdbare som 4-cylindrede.
>
> De kan simpelthen ikke holde til at køre lige så mange km som de stærke
> 4-cylindrede.


Det var dog den værdste gang vås jeg længe har hørt...

Hvad har antallet af cylindre med holdbarheden at gøre? Det er da snare
litereffekten, vedligeholdelsen af mc'en og kvaliteten af de anvendte
materialer i motoren der sætter begrænsningerne - ikke antallet af cylindre.

Ellers valgte færdselspolitiet vel heller ikke to-cylindrede mc'er i stor
stil - selv om de ganske vist køre en del på 4-cylindrede i dag.

Jens



H. P. Holm (16-09-2002)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 16-09-02 11:44

Jens Didriksen skrev:

> Ellers valgte færdselspolitiet vel heller ikke to-cylindrede mc'er i stor
> stil - selv om de ganske vist køre en del på 4-cylindrede i dag.

Færdselspolitiet brugte masser af Nimbus motorcykler i forrige
århundrede. Kong Frederik morede sig med at køre helt tæt bagved
motorcykeleskorten når familien skulle en tur i sommerhus, og de
havde ikke kræfter til at holde afstand!

Politiet har sikkert de samme problemer med kronprinsen og BMW
motorcyklerne i vore dage.

--
Hans

Armand (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-10-02 16:10


Jens Didriksen <jens@didriksen.dk> skrev i en
news:3d85aa2b$0$1021$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3d858083$0$7399$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Til gengæld er de 2-cylindrede ikke nær så holdbare som
4-cylindrede.
> >
> > De kan simpelthen ikke holde til at køre lige så mange km som de
stærke
> > 4-cylindrede.
>
>
> Det var dog den værdste gang vås jeg længe har hørt...
>
> Hvad har antallet af cylindre med holdbarheden at gøre? Det er da
snare
> litereffekten, vedligeholdelsen af mc'en og kvaliteten af de anvendte
> materialer i motoren der sætter begrænsningerne - ikke antallet af
cylindre.

Derved at en firecylindret bevisligt kan tunes til højere ydelse end en
to-cylindret (i RR-Superbike har firecylindrede 750're stort set samme
effekt som 1000cc's V2'ere!), så vil det af to ensydende og lige store
motorer af hver sin konfiguration, være den firecylindrede der er mindst
pumpet, og følgelig der der bør holde længst!

I slutningen af sidste årtusinde viste det sig dog at vandkøling på
motorcykler er dét der har medført størst holdbarhed om noget - men
igen: opstiller man en vandkølet to hhv. firecylindret imod hinanden er
billedet stadig det samme!

--
Armand





Jens Didriksen (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 20-10-02 21:54


> > > Til gengæld er de 2-cylindrede ikke nær så holdbare som
> 4-cylindrede.
> > >
> > > De kan simpelthen ikke holde til at køre lige så mange km som de
> stærke
> > > 4-cylindrede.
> >
> >
> > Det var dog den værdste gang vås jeg længe har hørt...
> >
> > Hvad har antallet af cylindre med holdbarheden at gøre? Det er da
> snare
> > litereffekten, vedligeholdelsen af mc'en og kvaliteten af de anvendte
> > materialer i motoren der sætter begrænsningerne - ikke antallet af
> cylindre.
>
> Derved at en firecylindret bevisligt kan tunes til højere ydelse end en
> to-cylindret (i RR-Superbike har firecylindrede 750're stort set samme
> effekt som 1000cc's V2'ere!), så vil det af to ensydende og lige store
> motorer af hver sin konfiguration, være den firecylindrede der er mindst
> pumpet, og følgelig der der bør holde længst!
>
> I slutningen af sidste årtusinde viste det sig dog at vandkøling på
> motorcykler er dét der har medført størst holdbarhed om noget - men
> igen: opstiller man en vandkølet to hhv. firecylindret imod hinanden er
> billedet stadig det samme!
>
> --
> Armand

Helt enig - men det var jo heller ikke det du skrev

Du skrev at en 2-cylindret mc PR. DEFENITION (sådan læste jeg det) ikke kan
køre så langt som en 4-cylindret; Citat: "De kan simpelthen ikke holde til
at køre lige så mange km som de stærke 4-cylindrede."

.... og DET er noget vrøvl - i hvert fald som det bliver skrevet. Vi er enige
i at EFFEKTMÆSSIGT kan en flerecylindret motor afgive mere effekt alt andet
lige og at de - igen alt andet lige - rent holdbarhedsmæssigt (hvis effekten
er den samme) kan holde til mere, men selve _holdbarheden_ ved almindelig
brug glæder jeg mig til at få bevist er mindre fordi man har færre
cylindre...

I så fald er det utroligt at både BMW og HD har lavet 2-cylindret modeller
der har kørt 400-500.000 km - dette burde jo slet ikke kunne lade sig gøre,
alt imens at jeg må se langt efter 4 cylindrede motorer som har gået det
samme. Dette skyldes så til dels at de ofte er udlagt til en højre
litereffekt, hvilket igen er til skade for levetiden.

Men det er jo en helt anden historie...

Mon ikke vi er enige?

JD






Asger Steffensen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 16-09-02 22:41


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d858083$0$7399$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Til gengæld er de 2-cylindrede ikke nær så holdbare som 4-cylindrede.
>
> De kan simpelthen ikke holde til at køre lige så mange km som de stærke
> 4-cylindrede.
>
Sludder! Litereffekten spiller ind. Ligeså kvalitet af materialer, samt
vedligehold. Jeg har en artikel om en BMW R75/5 fra Das Motorrad Classic.
Denne BMW bokser blev renoveret af ejeren kort efter den havde rundet
275.000 km. Der er ikke mange R4 der kan være med her.

Asger
ZX-10



Jens Didriksen (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 14-09-02 14:06

> Der laves stadig masser af R4 modeller. Skal man have max ydelse er der
> ingen anden vej.


Nå...?

Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???

Jens
HD 1200



Jes Vestervang (14-09-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-09-02 17:34


"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3d8333fd$0$11456$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Der laves stadig masser af R4 modeller. Skal man have max ydelse er der
> > ingen anden vej.
>
> Nå...?
>
> Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???
>
Det er nok nærmere pga. nogle gale fanatikere

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506
FZS600 - R4 rules



-[ F e r ]- (14-09-2002)
Kommentar
Fra : -[ F e r ]-


Dato : 14-09-02 20:57



----- Original Message -----
From: "Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Saturday, September 14, 2002 3:06 PM
Subject: Re: 4 cylindre


> > Der laves stadig masser af R4 modeller. Skal man have max ydelse er der
> > ingen anden vej.
>
>
> Nå...?
>
> Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???

Måske fordi R4 producenterne også har fundet ud af at de kan lave cykler der
kan dreje, bremse og alverdens ting?

mvh Tommy Fer




CL (14-09-2002)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 14-09-02 17:47


"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3d8333fd$0$11456$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Der laves stadig masser af R4 modeller. Skal man have max ydelse er der
> > ingen anden vej.
>
>
> Nå...?
>
> Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???
>
> Jens
> HD 1200


Nå det er da bla for at få dem så smalle som muligt .og i den sport bliver
motorene jo tvangsfodret.

Carsten









RpR (14-09-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 14-09-02 22:47

> Nå det er da bla for at få dem så smalle som muligt .og i den sport bliver
> motorene jo tvangsfodret.

En række 4'er anyone?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jens Didriksen (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 15-09-02 22:49


"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3d83ae52$0$35391$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Nå det er da bla for at få dem så smalle som muligt .og i den sport
bliver
> > motorene jo tvangsfodret.
>
> En række 4'er anyone?


Nimbus...? LOL

Jens



RpR (16-09-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 16-09-02 01:19

> Nimbus...? LOL

Såså, ikke disse Nimbus, min far havde sådan en

Eneste problem ville vel være at sørge for nok smøring til forreste cylinder
under en heftig accelleration, men det findes der sikkert også løsninger på.
Det var bare for at modargumentere at 4-cyl motorer SKAL være brede.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Hans Joergensen (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 23-09-02 11:33

RpR wrote:
>> Nimbus...? LOL
> Såså, ikke disse Nimbus, min far havde sådan en

Det var en Nimbus der fik mig til at komme igang og købe MC.
(dog blev det jo så en gammel RD350'er)

> Eneste problem ville vel være at sørge for nok smøring til forreste cylinder
> under en heftig accelleration, men det findes der sikkert også løsninger på.
> Det var bare for at modargumentere at 4-cyl motorer SKAL være brede.

<http://gallery.nathue.dk/Arkiv%20efter%20kategori/Langelinie%20og%20MC/26-08-02%20-%20Revne%20i%20Yamahaens%20udstoedning%2C%20og%20Bakke-lukningen/PICT3590.JPG>

Beklager den lange link :)

Bemærk motoren på denne 'bus ... (hint: den er ikke
standard)

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Bent Erik Thomsen (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 23-09-02 21:30

Hey er det en bilmotor ??
(eller en helt sjælden prototype med kædetrukket knastaksel ?)

Ved første øjekast ser den ret ordinær ud, bortset fra 2 karburatorer og
køler

mvh
--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT
Golf III 1.9 TD(i)

"Hans Joergensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en meddelelse
news:slrnaotrca.57i.haj@pesthest.nathue.dk...
> RpR wrote:
> >> Nimbus...? LOL
> > Såså, ikke disse Nimbus, min far havde sådan en
>
> Det var en Nimbus der fik mig til at komme igang og købe MC.
> (dog blev det jo så en gammel RD350'er)
>
> > Eneste problem ville vel være at sørge for nok smøring til forreste
cylinder
> > under en heftig accelleration, men det findes der sikkert også løsninger
på.
> > Det var bare for at modargumentere at 4-cyl motorer SKAL være brede.
>
>
<http://gallery.nathue.dk/Arkiv%20efter%20kategori/Langelinie%20og%20MC/26-0
8-02%20-%20Revne%20i%20Yamahaens%20udstoedning%2C%20og%20Bakke-lukningen/PIC
T3590.JPG>
>
> Beklager den lange link :)
>
> Bemærk motoren på denne 'bus ... (hint: den er ikke
> standard)
>
> --
> Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
> Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk



Hans Joergensen (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 23-09-02 22:25

Bent Erik Thomsen wrote:
> Hey er det en bilmotor ??
> (eller en helt sjælden prototype med kædetrukket knastaksel ?)
> Ved første øjekast ser den ret ordinær ud, bortset fra 2 karburatorer og
> køler

Min kammerat (ejeren af den føromtalte Nimbus der fik mig
til at købe MC) har mødt ejeren til et træf...

Motoren er vist nok fra en gammel Renault...

karburatorene er som det ses et par orginale
Nimbus-modeller.. svjh skulle den ikke være ret meget
hurtigere end en orginal Nimbus dog.

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

CL (16-09-2002)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 16-09-02 06:28


"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3d850894$0$11433$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> news:3d83ae52$0$35391$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Nå det er da bla for at få dem så smalle som muligt .og i den sport
> bliver
> > > motorene jo tvangsfodret.
> >
> > En række 4'er anyone?
>
>
> Nimbus...? LOL
>
> Jens

God ide

Carsten






GERT BO THORGERSEN (16-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 16-09-02 06:40


Jens Didriksen
>
> "RpR" <rpr@mopedgallery.com
> > > Nå det er da bla for at få dem så smalle som muligt .og i den sport
> bliver
> > > motorene jo tvangsfodret.
> >
> > En række 4'er anyone?
>
> Nimbus...? LOL
>
> Jens
>
Hvad så med at lave Nimbusen med roterende indsugninger som på de 2 motorer
hos NKT, de modeller som aldrig kom på markedet fordi ledelsen blev uvenner.

Mvh. Gert Thorgersen



Mads Lund (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 16-09-02 08:02

> > Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???
> Nå det er da bla for at få dem så smalle som muligt .og i den sport bliver
> motorene jo tvangsfodret.

Hvad ? der er da ingen logik i at dragstere skal være smalle. De skal være
lange og lave.

V2'erene kører jo mest i skåne klasser

Det bliver for øvrigt sjovt at se Super Bike næste år, når R4 motorerne også
må være på 1000ccm

Mads Lund, der drømmer om at få råd til en Drysdale 750ccmV8 engang
Ninja9RT tvangsfodret R4



GERT BO THORGERSEN (15-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 15-09-02 07:09


Jens Didriksen <jens@didriksen.dk> skrev i en
news:3d8333fd$0$11456$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Der laves stadig masser af R4 modeller. Skal man have max ydelse er der
> > ingen anden vej.
>
>
> Nå...?
>
> Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???
>
> Jens
> HD 1200
>
Som jeg tidligere har nævnt, bl.a. i skriveriet om Ducati for nylig, så
stræber dragstere jo efter større slaglængde hvilket giver mere moment. Og
for at få stor slaglængde får vi jo færre cylindre til samme volumen. Men vi
kan få flere Hk ved flere cylindre da vi jo derved kan få større
stempelareal For en 25 år siden var det jo således at Russ Colins var
verdensmester med sine 3 Honda CB 750 - tunet til hver 1100 cc, altså samlet
3300 cc - i stellet, og Harley nr. 2 med 2 moterer på tilsammen enten 3400
eller vist 3600 cc og nr. 3 med 2 Norton motorer på tilsammen 1600 eller
1700 cc. Hondaen havde jo flest Hk men de 2 andre store slaglængder.

Mvh. Gert Thorgersen







Jens Didriksen (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 15-09-02 22:59

> Som jeg tidligere har nævnt, bl.a. i skriveriet om Ducati for nylig, så
> stræber dragstere jo efter større slaglængde hvilket giver mere moment. Og
> for at få stor slaglængde får vi jo færre cylindre til samme volumen. Men
vi
> kan få flere Hk ved flere cylindre da vi jo derved kan få større
> stempelareal For en 25 år siden var det jo således at Russ Colins var
> verdensmester med sine 3 Honda CB 750 - tunet til hver 1100 cc, altså
samlet
> 3300 cc - i stellet, og Harley nr. 2 med 2 moterer på tilsammen enten 3400
> eller vist 3600 cc og nr. 3 med 2 Norton motorer på tilsammen 1600 eller
> 1700 cc. Hondaen havde jo flest Hk men de 2 andre store slaglængder.
>
> Mvh. Gert Thorgersen


Jow, jow - jeg driller også bare lidt...

Anyway: 170 cubic inch på 2 cylinder forlanger da også lidt respekt, ikk'
....?

Hygge fra Jens
Snollede 600cc pr. cylinder...



Claus Rittig (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 15-09-02 11:51

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3d8333fd$0$11456$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Der laves stadig masser af R4 modeller. Skal man have max ydelse er der
> > ingen anden vej.

> Nå...?
> Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???

Den hurtigste dragbike jeg har set køre "live" var en CBX1000 baseret top
fuel med ca. 1000hk, og den var hverken V2 eller smal - men den var
hurtigst!

Rittig



Armand (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-09-02 13:36


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3d84669e$0$35482$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d8333fd$0$11456$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > > Der laves stadig masser af R4 modeller. Skal man have max ydelse
er der
> > > ingen anden vej.
>
> > Nå...?
> > Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???
>
> Den hurtigste dragbike jeg har set køre "live" var en CBX1000 baseret
top
> fuel med ca. 1000hk, og den var hverken V2 eller smal - men den var
> hurtigst!

Jeg er ikke decideret inde i sporten; men jeg husker da navnet Don
Vesco - Og han kørte ihvertfald ikke V2.
Jeg mener endvidere også at have set Dragstere med dobbeltmonterede
/4'ere :-/

Hvis V2'ere er fremtrædende, er det sikkert fordi at sporten er
amerikansk opfundet og at der derfor er en klasse specielt for V2'ere
(læs: HD'ere), som tillige er den der bliver focuseret mest på af det
amerikanske medieshow :-/

--
Armand.



Claus Ruglund Jakobs~ (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Ruglund Jakobs~


Dato : 15-09-02 19:16


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i
news:3d84669e$0$35482$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> "Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d8333fd$0$11456$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > > Der laves stadig masser af R4 modeller. Skal man have max ydelse er
der
> > > ingen anden vej.
>
> > Nå...?
> > Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???
>
> Den hurtigste dragbike jeg har set køre "live" var en CBX1000 baseret top
> fuel med ca. 1000hk, og den var hverken V2 eller smal - men den var
> hurtigst!
>
det var den i hvertfald ved Mosten race day (hvis det da er den du snakker
om)


--
MVH/kind regards Claus Ruglund Jakobsen
(cb750 f2 '77 + mvx250f '86 til salg http://hjem.get2net.dk/pso.dk )


> Rittig
>
>



Claus Rittig (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 15-09-02 19:40

"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:3d84cdd6$0$7383$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> > Den hurtigste dragbike jeg har set køre "live" var en CBX1000 baseret
top
> > fuel med ca. 1000hk, og den var hverken V2 eller smal - men den var
> > hurtigst!
> >
> det var den i hvertfald ved Mosten race day (hvis det da er den du snakker
> om)

Det er sikkert den samme vi snakker om, men jeg så den i Vandel. Blå, ikke
ret køn og nævnt med billede i nyeste nummer af Motorbladet.

Rittig



RpR (15-09-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 15-09-02 20:25

> Det er sikkert den samme vi snakker om, men jeg så den i Vandel. Blå, ikke
> ret køn og nævnt med billede i nyeste nummer af Motorbladet.

Lyder lidt som den gamle Ford Escord der vandt 1. pladsen ved DK's Hurtigste
Bil.
Gammel, rusten, bulet, og slet ikke noget man sætter i forbindelse med noget
vildt.
Det var 3. år den var med, og første år den ikke eksploderede...

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-09-02 07:22

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3d84de89$0$66735$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det er sikkert den samme vi snakker om, men jeg så den i Vandel. Blå,
ikke
> > ret køn og nævnt med billede i nyeste nummer af Motorbladet.
>
> Lyder lidt som den gamle Ford Escord der vandt 1. pladsen ved DK's
Hurtigste
> Bil.
> Gammel, rusten, bulet, og slet ikke noget man sætter i forbindelse med
noget
> vildt.
> Det var 3. år den var med, og første år den ikke eksploderede...

Nej, den sammenligning holder ikke en meter.

Rittig



Kåre Nejmann (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 16-09-02 21:50

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Nej, den sammenligning holder ikke en meter.
Bestemt ikke.

Jeg ved ikke, om det er den du tænker på Rittig, men i Mosten kørte
Finn Asserbo på denne her http://www.dragbike.dk/grafik/DN2302.jpg ,
http://www.dragbike.dk/grafik/DN4202.jpg

Han kørte næsten lige så hurtigt som vinderen i super twin top fuel!

--
Kåre

Claus Rittig (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 17-09-02 15:35

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse
news:57gcouc7sujn7jukkl7cd81ap65ue9f4om@4ax.com...

> >Nej, den sammenligning holder ikke en meter.

> Bestemt ikke.
> Jeg ved ikke, om det er den du tænker på Rittig, men i Mosten kørte
> Finn Asserbo på denne her http://www.dragbike.dk/grafik/DN2302.jpg ,
> http://www.dragbike.dk/grafik/DN4202.jpg

Jo, det er den!

Rittig



Mads Lund (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 16-09-02 07:58

> Så er det måske derfor at alle mc-dragster er V2'er...???

Alle er vist en ret grov konklution. Nuvel i Harly klassen og Top fuel (som
begge kun tillader V2) er der kun V2 ere. Men i de andre klasser er der da
masser af R4 motorer.

Og situationen er under alle omstændigheder at liter effekten er højere for
små stemplet, hvorfor 4 cylindrede motorer er effektmæssigt at foretrække
frem for ditto V2'ere. Desuden er R konstruktionen Simplere end V
konstruktioner.

Mads Lund, der kun vælger V hvert 4. år
2xR4 + 1xR2 + 5xR1 = 15R



Jes Vestervang (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 16-09-02 14:15

Mads Lund wrote:
......
> Mads Lund, der kun vælger V hvert 4. år
> 2xR4 + 1xR2 + 5xR1 = 15R
>
Hvordan kan du egentlig vide at de 5 R1'ere ikke er V1'ere?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Mads Lund (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 17-09-02 13:33

> Hvordan kan du egentlig vide at de 5 R1'ere ikke er V1'ere?

Det er en dybt filosofisk sag som indebærer overvejelser om hvorvidt man kan
stille én ølflaske op på række. Man kan under ingen omstændigheder stille en
ølflaske i et V

Mads Lund
Ninja 9RT



Jes Vestervang (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 18-09-02 11:10

Mads Lund wrote:

>> Hvordan kan du egentlig vide at de 5 R1'ere ikke er V1'ere?
>
> Det er en dybt filosofisk sag som indebærer overvejelser om hvorvidt man
> kan stille én ølflaske op på række.
>
*lol*

> Man kan under ingen omstændigheder
> stille en ølflaske i et V
>
Det kommer da an på hvor hårdt man træder
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - en hel halv V8'er

Armand (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-09-02 20:23


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:mfl4ma.md.ln@vissen.vandhane...
> Mads Lund wrote:
> .....
> > Mads Lund, der kun vælger V hvert 4. år
> > 2xR4 + 1xR2 + 5xR1 = 15R
> >
> Hvordan kan du egentlig vide at de 5 R1'ere ikke er V1'ere?

Hæ!

En 0°'s V1'er

--
Armand.



Hans Joergensen (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 23-09-02 11:46

Armand wrote:
>> Hvordan kan du egentlig vide at de 5 R1'ere ikke er V1'ere?
> Hæ!
> En 0°'s V1'er

Ducati lavede da svjh en "V1'er" på et tidspunkt .. og det
var en herlig ting .. ;)

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Armand (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-09-02 17:34


Hans Joergensen <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en
news:slrnaots68.57i.haj@pesthest.nathue.dk...
> Armand wrote:
> >> Hvordan kan du egentlig vide at de 5 R1'ere ikke er V1'ere?
> > Hæ!
> > En 0°'s V1'er
>
> Ducati lavede da svjh en "V1'er" på et tidspunkt .. og det
> var en herlig ting .. ;)

Det er sågu' rigtigt - Point given!

--
Armand.



Claus Rittig (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-09-02 15:55

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:Hhfh9.12$ND2.461@news.get2net.dk...

> Alle er vist en ret grov konklution. Nuvel i Harly klassen og Top fuel
(som
> begge kun tillader V2)

Æh, den der R6'er jeg nævnte andetsteds i tråden, den er en top fuel... Er
den så i virkeligheden en forklædt V2 der bare lyder og ser ud som en R6?

Rittig



p.jarnbak (15-09-2002)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 15-09-02 11:11



> >
> Hmmm, prøv at tælle lidt:
> Gearkasse: Ca. samme antal dele uanset antal cyl.
> Motor: 2 stempler og to plejlstænger mindre i en 2'er, men ellers?
> Karburatorer: 2 færre.
>
> Halvt så mange dele holder vist ikke.
>
Hvad med halvt så mange ventiler der skal openes,der er meget modstand i
ventilerne.
Hej Palle



Mads Lund (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 16-09-02 08:23

> Hvad med halvt så mange ventiler der skal openes,der er meget modstand i
> ventilerne.

Jep, men der er mindre modstand i at åbne 4 små ventiler end 2 store.

Mads Lund
WR200 1 ventilet



Jens Didriksen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 16-09-02 10:55


"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:vFfh9.16$ND2.627@news.get2net.dk...
> > Hvad med halvt så mange ventiler der skal openes,der er meget modstand i
> > ventilerne.
>
> Jep, men der er mindre modstand i at åbne 4 små ventiler end 2 store.
>
> Mads Lund
> WR200 1 ventilet


???

Kan en V2'er ikke være 4-ventilet eller hvad mener du...?

Jens



Mads Lund (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 16-09-02 11:25

Kan en V2'er ikke være 4-ventilet eller hvad mener du...?

Jo jo, men lad os så sige 8 (2x4) kontra 16 (4x4) så vil de 16 være mindre
end de 8, forudsat samme motorstørrelse, så tabet til sammentrykningen af
fjedrene vil være mindre. Og så igen forudsat at vi ikke lige bringer en 916
med i diskusionen.

Mads Lund
Ninja9RT



GERT BO THORGERSEN (16-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 16-09-02 15:54


Jens Didriksen <
>
> "Mads Lund"
....
> > > Hvad med halvt så mange ventiler der skal openes,der er meget modstand
i
> > > ventilerne.
> >
> > Jep, men der er mindre modstand i at åbne 4 små ventiler end 2 store.
> >
> > Mads Lund
> > WR200 1 ventilet
> >
> ???
>
> Kan en V2'er ikke være 4-ventilet eller hvad mener du...?
>
> Jens
>
Mads har ret i det med mindre modstand i ventilerne for den 4 cylindrede
contra den 2 cylindrede når forholdet mellem boringer og dermed ventiler er
ens. Det mindre modstand - fjeder sammentrykning mv. - resulterer i mere
arbejde og dermed mere tabt effekt resulterende i færre Hk på baghjulet.

Gert Thorgesen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177520
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste