Motorolie spørgsmål...igen!
Fra : Robert Sørensen

Dato : 10-09-02 13:42

Hej

Jeg har kigget på div. hjemmesider, om folks erfaringer med syntetisk
motorolie på en Harley Davidson.
Og jeg har kommet til den konklusion, at jeg mener at man burde da kunne
fylde Sae 15-50W syntetisk olie på sin HD.
Da den jo har seperat gear og kobling...(til koblingen bruger jeg HD´s egen
olie, og til gearkassen bruger jeg Statoil´s gearkasse olie).
Jeg har i de sidste par mdr. selv kørt med Statoils 20-50W mineralske olie,
og det har været uden problemer.
Men ligesom dig/jer vil jeg gerne "kæle" for min motor, og derfor vil jeg
fylde syntetisk olie på den...

Er jeg helt galt på den, eller hvad!

Glæder mig til at høre fra jer.

Hilsen

Robert

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-09-02 14:31

Det er da kun til det bedre hvis du skifter til en syntetisk olie, viser at
du er mere kærlig. Det eneste er at det skrives i bøger at skifter man til
syntetisk kan man egentlig gå 5 ned i værdi da den syntetiske er stærkere.
Nu har jeg ikke selv en Harley men jeg mener at hos Brd. Stevns i Hårlev,
som tit har Harleyer forbi kommer de vist 20W-50 på nyere Harleyer og singel
olie på gamle (vist dem helt tilbage til sideventilede) Harleyer.

Mvh. Gert Thorgersen

Robert Sørensen <res@h-daugaard.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5Plf9.57$Pn4.1182@news.get2net.dk...

Fra : Robert Sørensen

Dato : 10-09-02 15:11

Hej

Dvs. at jeg skulle kunne fylde 15W-50 syntetisk på min HD.
Og tak for svaret.

Mvh.
Robert

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-09-02 21:26

Robert Sørensen <res@h-daugaard.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:T5nf9.82$Pn4.1525@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Dvs. at jeg skulle kunne fylde 15W-50 syntetisk på min HD.
> Og tak for svaret.

Hårlev,

Nej det er ikke helt rigtigt at gå fra 20W-50 til 15W-50 når jeg skrev det
om at man egentlig kan gå 5 ned når man går til en fuldsyntetisk olie.
Egentlig skulle man nærmere sige at man så gik fra 20W-50 til 20W-45 eller
måske 15W-45.
For viskositetsværdierne falder jo ved højere temperaturer. Hvis vi tager en
Mobil multigrade 20W-50 så har den viskositetsværdierne ved henholdsvis 40
og 100 grader celsius til at være 158 og 17,6 (mm^2/s). Og normalt (altid)
har vi at en olie med mindst talforskel mellem W og ikke W kan klare den
højeste temperatur. Altså 20W-50 kan klare højere temperatur end 15W-50. Men
at den med laveste W værdi er lettest at starte i koldt vejr.
Men da der jo ikke findes nogen 20W-45 olie bliver du jo nødt til at holde
dig til **W-50 hvis du går over til en syntetisk olie, men kører nu med en
bedre olie. Syntetiske olier har mindre friktion end ikke syntetiske olier,
og får derfor motoren til at løbe lettere rundt.

Mvh. Gert Thorgersen