Idag kørtes der græsbaneløb i Gandrup nord for Aalborg. N O Jensens Mindeløb
3, hed det vist. Og Aalborg Off-Road MC Klub var rigt representeret!
Langbaneløb og græsbaneløb er noget underligt noget for sådan en som mig!
Jeg er vant til enduro-løbenes lange seje kamp for overlevelse, med deres
langsigtede planlægning og den ressource-bevidste indsats for at kaste
kræfterne i der hvor det giver mest fremdrift. Jeg er vant til motocross
løbenes lange intense kampe om placeringer, hvor man lurer modstanderens
svage sider, og slår til når han er mest presset, efter omgang efter omgang
at have lagt han under pres og prikket til ham med skin-manøvrer.
Langbaneløb/græsbaneløb er noget helt helt andet! Snoren går, og BANG - 110%
knald på i 2 minutter og så er det heat slut! Det er fanme en sær form for
motorløb. I et enkelt heat på solo-cyklerne havde Mads Lund af årsager der
er mig totalt ubegribelige, forvildet sig foran mig. Jeg brugte lige to
sving på at line raceren op til en brutal overhaling, og NU skulle han
nakkes, og så... Øhhh... Hvorfor tager de allesammen gassen af? Et hurtigt
kig over skulderen: Æh, er det et ternet flag den der mand står og vifter
med? F*uck, så er det sgi for sent! "LANG"bane min bare røv, det er sguda
det korteste JEG nogensinde har kørt...
Nå, vi kørte jo træning allerede lørdag, og allerede der fik jeg mistanke om
at det var noget anderledes motorløb jeg havde meldt mig til her. Træning
for alle klasser fra 14 - 16. TO timer for alle de myriader af klasser? Nå,
Tykke-Mikkel og jeg havde en plan: Vi skulle træne starter! Jeg skulle køre
2 klasser. Jan og Mads havde i måneder hylet op om at det var bare SÅ sjovt,
det der sidevognsræs, og jeg var nok kommet til at mumle noget om at "det da
sikkert var meget sjovt", og så var jeg pludselig tilmeldt på en lånt Jawa
sammen med en gut jeg kun havde mødt en enkelt gang før i mit liv. Så meldte
jeg mig også til klassen Motocross Solo, for hvis det så viste sig at jeg
SLET ikke kunne styre sådan en støttehjuls-fidus, så ku jeg da redde æren
lidt på min gode, gamle Kawasaki crosser, den VED jeg da jeg kan køre.
Mikkel og jeg prøvede Jawa'en en enkelt gang på en græsmark, og øh... Det
var vel lidt en betinget success... Jeg tabte Mikkel en enkelt gang,
forhjulet tabte luften, Tændrørene tabte gnisten, batteriet tabte strømmen
og vi torbederede (og væltede) en stor fyringsolietank, men ellers gik det
meget godt. Nåja, og forgaflen tabte olien. Et par dage senere var vi på
Holstebro Speedway Stadion til baneprøve, og det gik da, æh, bedre. Det var
ved den lejlighed vi formulerede vores success kriterie for løbet i Gandrup:
De andre må BARE ikke tage os med en omgang! Det er okay vi bliver sidst,
men vi vil ikke være pinligt sidst. Jawa'en ligner en dårlig vittighed af en
motorcykel, men "Classic Sport 500" som klassen hedder, er en slags
speedwaysportens "folkerace" klasse, og de fleste cykler bærer præg af at
"den bedste løsning er den billigste løsning". Så der var da lidt håb for
os, mente vi.
Og igår havde vi altså en plan: Øve starter! Kan vi lave en anstændig start
og så holde inderen, så skal de udenom os, og sådan en sidevogn fylder en
del, så det er en lang tur udenom. Så kom der en og sagde at hver klasse fik
ET træningsheat. Farvel plan... I løbet af træningen blev der dog sorteret
et team fra i vores klasse, de syntes pludselig de kunne slå
synkron-vejrmøller med sidevogn, og så havde de en letkrøllet racer, en lidt
overrasket sidevognsmand, og en ukampdygtig chauffør. Nådada, der rykkede vi
lige en placering op...
Men idag var vi tændte! I dag skulle det blive anderledes! (Det blev det
bare ikke). Vores kampånd blev dog effektivt og systematisk nedbrudt i
timerne op til løbet. Først var der kræmmermarkedet - jeg er altså IKKE til
garage-udsalg og loppemarkedsboder med "antikt" porcelæn og andet gammelt
lort. Så luskede vi over til traktor-trækket på dne anden side af boderne.
Sådan noget traktortræk med ganske almindelige blå og røde traktorer tror
jeg man skal være i branchen for rigtig at kunne værdsætte, det gjorde
ihvertfald mig ret døsig. Nåja, vi gav op og luskede over i ryttergården,
der kunne man vel finde lidt nerver og adrenalin og hidsig forventning. Men
så satte højtaleranlægget ind med tyske schlagere... DA var jeg en knækket
mand!
Dagen blev nu alligevel ikke så ringe. De mange klasser betød at der var
masser af spændende maskineri at kigge på, og der var action i rigt mål. I
mit første Solo heat valgte jeg at starte i 1. gear. Big mistake! Big! Men
jeg fik mig da kæmpet op på en anstændig 3. plads (der er 6 kørere i et
langbaneheat). Mads Lund var nær ikke kommet med i heatet, for hans
polio-ben kunne ikke starte sådan en stor voldsom 400cc. Men så opdagede han
at han havde lavet den der klassiske kikser med dødmandsknappen... I mit
andet Solo heat var jeg så fjollet at stille raceren på tværs allerede få
meter efter starten, så jeg var ret meget sidst, og resten af det heat så
jeg ikke ret meget andet end jord i stråler. Hårde stråler! I mit tredje
Solo heat tog jeg så revanche og lavede en kanon-start, men det skulle Jan
naturligvis ødelægge! Det var ikke så meget det at han overhalede mig... Det
var mere det at han absolut skulle fortsætte ned ad HELE langsiden på
baghjulet bagefter, som devaluerede min fine præstation noget. Var DET nu
virkelig også nødvendigt? Nå, mens jeg sad der og ærgrede mig, smuttede der
en mere forbi. Da alle tallene var lagt sammen blev Jan 1'er, en eller anden
sjællænder blev 2'er, jeg blev 3'er, Gamle Ole blev 4'er, Mads Lund blev
5'er og Lars Henrik (på feltets eneste 125'er) blev 6'er.
Motocross 750cc Sidevogn var den klasse der blev kæmpet mest i. Der blev
skubbet og puffet, lukket af og smækket i, og så blev der kørt på i dén
grad! Det var lige før vi kunne høre de metalliske KLANG når ekvipagerne
knaldede sammen! Men det var alt sammen i en (livsfarlig men) venskabelig
stemning. Mads og Jan endte på en samlet 3. plads, slået af to KTM teams -
men det hanvde man jo kunnet forvente, KTM ER jo verdens bedste motorcykel
I vores folkeracer klasse gik det over al forventning! I vores første heat
blev vi sidst. Ikke sådan helt vildt sidst, bare sådan lidt sidst. Det var
faktisk så tæt på at vi ikke blev sidst at man næsten kunne tale om en
moralsk sejr. I vores andet heat blev vi sidst. Optakten var
underholdende... Jeg var gået ud for at tisse, og undervejs mødte jeg en
flink mand med en rasende flot Triumph RS Sprint. Han var midt inde i en
fascinerende beretning om hvordan han havde købt den som skade i Tyskland,
og fundet en kåbe og fået den lakeret i Racing Green og ... Resten hørte jeg
ikke, det blev overdøvet af Ann's 400db "CLAUS, DU SKAL KØRE _NU_!_" Jeg
sprintede over til pitten og sprang på cyklen, men Mikkel lader sig ikke slå
ud af den slags detaljer, han bemærkede bare roligt at "Det var da hyggeligt
du kunne komme", og så trillede vi ud på banen. Her var det faktisk SÅ tæt
på at vi ikke blev sidst, at det kræver en forklaring. Vi var faktisk i gang
med et seriøst angreb på en hvid cykel, da Jawa'ens batteri gik i power-save
mode, og sendte halvdelen af vores i forvejen underfrankerede heste på græs.
Så troede vi at ydmygelsen skulle komme, men den blev ved med at lunte rundt
på banen, den gamle cirkus-ged. Et BMW-team totalkiksede et sving, og så var
vi der igen: Lige ved og næsten, men Jawa'en var ikke længere rigtig i
stødet. Sidst. Men igen ikke pinligt sidst, og denne gang med en god
bortforklaring.
Sidste heat i folkeracer klassen blev NOGET anderledes. Jawa'en var nu svært
spastisk lammet, det var ikke et kønt syn. Så sagde Jan: "Skift sgu da
numrene og kør på vores, vi har kørt alle vores heat!" Og deres nybyggede
power-kanon-raseri-GS500 havde jo vundet alle heat indtil nu, såeh... KLASK,
KLASK, så sad der 2 x 44 på cyklen, og så trillede vi ud på banen med en
HELT anden stil end før - jeg var ved at pisse i bukserne af skræk, og
Mikkel var påfaldende stille. Sådan et par KN filtre og en Akrapovic får en
GS500 til at lyde alt andet end blid. Jeg var blevet instrueret af Jan, for
vi kendte jo slet ikke cyklen, og anede ikke hvordan den ville opføre sig.
"Start i første, gå i andet ind i svinget og tredje ned ad langsiden. Så
svingene i anden og op i tredje midt på langsiderne". Så jeg tog hele banen
i tredje, for ikke at risikere at komme til at køre hurtigt. Starten gik, og
BAAAAAAAAAAAAAAAA så førte vi sgu!?! Det var som at stjæle slik fra småbørn!
Okay, inden vi nåede mål var der godtnok en enkelt cykel der smuttede forbi,
men jeg tror altså heller ikke vi var over 5000rpm på noget tidspunkt.
Så skulle der deles skinnende blikting ud, og sponsorpræmier og roser og
hvad ved jeg, og så sagde vi pænt farvel til et omfattende supporter-team og
drog hjemad.
Hold da kæft en fed dag på en stubmark i højt solskin! Det ku jeg godt finde
på at gøre igen.
Nu vil jeg slutte min beretning om dagens oplevelser og smutte i seng. Hvis
nogen skulle have fået lyst til at starte en karriere i sidevogns speedway,
så ved jeg hvor der står en billig Jawa til salg.
Gonat!
Rittig
--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.