Næsten for godt til at være sandt
Fra : m.grewy

Dato : 07-09-02 12:55

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-09-02 13:11

Ja, hvordan tror du så, at man får regnestykket til at passe!?

Løsning: At tjene pengene ind andre steder = Øge afgiften andre steder....
hvilket de allerede snakker om (radioavisen i dag).

Hilsen
Lars
____________
Fjern NOSPAM fra min E-mail-adresse
MEDMINDRE at du er spammer! - I så fald skal NOSPAM stadig stå i E-mail
adressen!

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 07-09-02 13:25

> Ja, hvordan tror du så, at man får regnestykket til at passe!?
>
> Løsning: At tjene pengene ind andre steder = Øge afgiften andre steder....
> hvilket de allerede snakker om (radioavisen i dag).
___________________

Helt enig!
Det kan virke som en fordel for os bil- / mcfolk, men i virkeligheden er det
som at pisse i bukserne - det varmer kun lige i øjeblikket. Og sådan som
vores samfund er strikket sammen, hvor sygehusophold mm. bliver betalt af
staten, bliver de nødt til at have store mængder penge til rådighed.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Jimmi

Dato : 07-09-02 15:03

> Det kan virke som en fordel for os bil- / mcfolk, men i virkeligheden er
det
> som at pisse i bukserne - det varmer kun lige i øjeblikket.

Men for pokker, det kan ikke passe at vi SKAL have de forbandede afgifter
for at holde vores samfund kørende, Storbritanien og Tyskland er jo ikke
ligefrem u-lande, de har en høj levestandard som de kan finde ud af at
bibeholde UDEN afgifterne.
Håber at hovederne på Christiansborg snart kan finde ud af det.

/Jimmi
(XJ600S, som havde været en Monster S4 hvis det ikke var for afgiften)

Fra : Allan Bojesen

Dato : 07-09-02 17:21

"Jimmi" <jimmi@klud.dkSLETDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at holde vores samfund kørende, Storbritanien og Tyskland er jo ikke
> ligefrem u-lande, de har en høj levestandard som de kan finde ud af at

Prøv lige at spørge en tysker eller englænder hvad de giver i forsikring til
dækning af sygehusophold tabt arbejdsløn m.v.

Allan Bojesen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-09-02 17:28

> Prøv lige at spørge en tysker eller englænder hvad de giver i forsikring
til
> dækning af sygehusophold tabt arbejdsløn m.v.

..... Til gengæld kommer de omgående på sygehuset!

--
Hilsen
Lars

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-09-02 17:43

> .... Til gengæld kommer de omgående på sygehuset!

.... altså hvis de bliver syge! )

Hilsen
Lars
____________

Fra : Jimmi

Dato : 07-09-02 18:42

> Prøv lige at spørge en tysker eller englænder hvad de giver i forsikring
til
> dækning af sygehusophold tabt arbejdsløn m.v.

Der er vi jo allerede ved at være selv, de fleste forsikringsselskaber
tilbyder allerede produkter der garantere indlæggelse på privathospital. Det
offentlige sygehus væsen stinker alligevel.

/Jimmi

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 07-09-02 13:40

Lars T. Thomsen wrote:

> Ja, hvordan tror du så, at man får regnestykket til at passe!?
>
> Løsning: At tjene pengene ind andre steder = Øge afgiften andre steder....
> hvilket de allerede snakker om (radioavisen i dag).

De kan jo bare kalde en skovl for en skovl, og så sætte skatten til de de nu
finder passende. Det er da totalt åndsvagt at det lige nøjagtigt er os der
har motorcykler som hobby, der skal betale.
F.eks. kunne de jo ha lavet 9 millioner procent afgift (plus moms) på
fodbold-bolde istedet. Det havde jeg syntes var passende.

/Rune

Fra : Michael K. S.

Dato : 07-09-02 13:50

*LOL* - men iøvrigt fuldstændig enig.

-M

Fra : Tomas Linnet

Dato : 07-09-02 15:59

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> *LOL* - men iøvrigt fuldstændig enig.
>
> -M

hørt hørt

Tomas
#2 RS250

Fra : Cleaner

Dato : 07-09-02 18:23

>F.eks. kunne de jo ha lavet 9 millioner procent afgift (plus moms) på
>fodbold-bolde istedet. Det havde jeg syntes var passende.

Eller hvad med cigaretterne, fx kunne de jo sætte prisen op til 100kr
for en pakke, så ville der både blive færre rygere og derved færre
syge. Det synes jeg ville passe meget fint. Og nu hvor vi er i gang
kunne man også sætte afgifterne på øl & spiritus i vejret = færre
spritbilister........

Cleaner

Fra : Jimmi

Dato : 07-09-02 18:39

> [...]
> syge. Det synes jeg ville passe meget fint. Og nu hvor vi er i gang
> kunne man også sætte afgifterne på øl & spiritus i vejret = færre

Og hvad har vi så.. ta daaa, et vaskeægte stats diktatur. Metoden er bare
lidt anderledes, da det så ovenikøbet er et diktatur der favorisere de rige.
Ikke at det er så forskelligt fra så mange andre diktaturer.

/Jimmi

Fra : Cleaner

Dato : 07-09-02 19:04

>Og hvad har vi så.. ta daaa, et vaskeægte stats diktatur. Metoden er bare
>lidt anderledes, da det så ovenikøbet er et diktatur der favorisere de rige.
>Ikke at det er så forskelligt fra så mange andre diktaturer.

Kan du ikke lige uddybe det lidt mere, hvorfor det, at sætte
afgifterne på cigaretter, øl & spiritus i vejret, skulle medføre et
stats-diktatur ?
Men på den anden side kan det umuligt være værre end dengang Poul
Nykup sad ved rorpinden......

Cleaner

Fra : Mikael Wingaa

Dato : 11-09-02 19:24

"Cleaner" <cleanerm@hotmail.com> skrev i en meddelelse:

> [...]
> syge. Det synes jeg ville passe meget fint. Og nu hvor vi er i gang
> kunne man også sætte afgifterne på øl & spiritus i vejret = færre

Hvorfor mon vi henter dåseøl mv. syd for den stiplede linie? ;)

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 07-09-02 22:09

> [...]
> F.eks. kunne de jo ha lavet 9 millioner procent afgift (plus moms) på
> fodbold-bolde istedet. Det havde jeg syntes var passende.

Nu har jeg ikke så vanvittigt meget forstand på økonomi, men at det lige er
biler og mc'er, der straffes, er ikke tilfældigt, det skyldes nemlig at vi i
danmark ikke producerer disse varer, og derfor benyttes afgiften til at
begrænse værdien af de udenlandske køretøjer der importeres til Danmark,
således at betalingsbalancen forbedes. Det er således ikke tilfældigt, at
England, Tyskland og Sverige ikke har afgift, da disse jo er store
bilproducenter. Jeg mener at have hørt, at bilafgifterne i eksempelvis
Grækenland, der heller ikke producerer biler, er ligeså slemme som de
danske....
Morale: Hvis vi alle havde købt en Ellert og en Nimbus, havde vi måske ikke
haft registreringsafgifter idag
mvh
Anders O

Fra : Cleaner

Dato : 07-09-02 23:14

> [...]
>bilproducenter. Jeg mener at have hørt, at bilafgifterne i eksempelvis
>Grækenland, der heller ikke producerer biler, er ligeså slemme som de

Den køber jeg ikke, se her:
http://europa.eu.int/scadplus/citizens/da/at/01080003.htm

Cleaner

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 07-09-02 23:32

"Cleaner" <cleanerm@hotmail.com> wrote in message

> Den køber jeg ikke, se her:
> http://europa.eu.int/scadplus/citizens/da/at/01080003.htm
>
> Cleaner
Som sædvanlig er jeg sikkert ude på dybt vand, men hvad er det specifikt på
den side, du gerne vil gøre opmærksom på?
mvh
Anders O

Fra : Cleaner

Dato : 08-09-02 00:05

>Som sædvanlig er jeg sikkert ude på dybt vand, men hvad er det specifikt på
>den side, du gerne vil gøre opmærksom på?

Prøv at vælg et land som fx Østrig, der er da ikke nogen specielt
væmmelige afgifter på biler. Og efter hvad jeg ved producerer Østrig
ikke biler. Derved holder din påstand, om at fordi et land ikke
producerer biler, så har det høje afgifter, ikke vand......

Cleaner

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 08-09-02 08:28

> [...]
> ikke biler. Derved holder din påstand, om at fordi et land ikke
> producerer biler, så har det høje afgifter, ikke vand......

Jeg mente ikke at det gælder universelt eller lignende, mener bare at skal
afgiften afskaffes, er der flere problemer i det end blot at finde de der
ca. 13 milliarder.
Mvh
Anders O

Fra : Martin_P

Dato : 09-09-02 07:00

> [...]
>afgiften afskaffes, er der flere problemer i det end blot at finde de der

Nu ved jeg ikke om de 13 Milliarder er de reelle tal, men efter min
hovedregning, bliver det til 13.000.000.000/5.000.000 = 2600 kr

de 5.000.000 er indbyggertallet taget med et gran salt(Dem der betaler
skat)

dvs. at hvis afgiften reelt udgør 32 milliarder, og det skal
afskaffes, svarer det til at hver borger i DK betaler 2600 kr. mere om
året i skat - godt 200 i måneden - tror du ikke folk GERNE vil det for
at kune købe en ny bil/mc uden afgift??

Martin_P

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 09-09-02 08:57

> [...]
> hovedregning, bliver det til 13.000.000.000/5.000.000 = 2600 kr
>
> de 5.000.000 er indbyggertallet taget med et gran salt(Dem der betaler

Det er vist under halvdelen af befolkningen, der betaler skat.

> [...]
> afskaffes, svarer det til at hver borger i DK betaler 2600 kr. mere om
> året i skat - godt 200 i måneden - tror du ikke folk GERNE vil det for

Husk blot på, at hvis du omlægger en skat, bliver dit liv hverken billigere
eller dyrere. Du kan maksimalt være så heldig, at omlægningen af skatten
kommer til at ramme dig relativt mindre - dvs. at den bliver lagt over på
nogen, som ikke betalte før.

*i øvrigt ser jeg gerne, at registreringsafgiften forsvinder...*

Fra : Martin_P

Dato : 09-09-02 12:51

On Mon, 9 Sep 2002 09:57:12 +0200, "Henrik Steen Larsen"
<hsl@code12.dk> wrote:

>Det er vist under halvdelen af befolkningen, der betaler skat.
ja ok - den er medgivet....dvs det bliver ca 5-6K extra i skattebilet
pr. år. pr. borger

> [...]
>kommer til at ramme dig relativt mindre - dvs. at den bliver lagt over på
Er det ikke også mest korrekt?? Vi betaler alle til bl.a. sygehus, men
jeg kender da personer der aldrig har set indersiden af en sådan -
desuden gør ventelisterne at folk alligevel selv betaler til
privathospitaler - dvs. man betaler for noget man aldrig kommer til at
bruge...

>*i øvrigt ser jeg gerne, at registreringsafgiften forsvinder...*

me 2!!

Martin_P

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 09-09-02 15:51

> [...]
> desuden gør ventelisterne at folk alligevel selv betaler til
> privathospitaler - dvs. man betaler for noget man aldrig kommer til at

Ud fra en lidt kynisk synsvinkel har du fuldstændig ret, men der er et
forhold, du nok ikke har tænkt over. Det er ca. sådan, at 90% af en persons
hospitaludgifter afholdes i de sidste par leveår. Derfor er det lidt for
nemt for yngre mennesker (jeg er 28) at sige som du gør - vi skal nemlig
ikke på hospitalet i de næste mange år. Den plejekrævende (ældre) person har
derimod betalt skat (til bl.a. statens hospitalsdrift) igennem mange år - og
har derfor også en form for rimeligt krav på at blive behandlet gratis.

mvh
hsl

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-09-02 20:56

Henrik Steen Larsen wrote:

> Det er vist under halvdelen af befolkningen, der betaler skat.

Nu vi er ved skræmmende fakta, så får 2/3 af danskerne (skattebetalende?)
sin hovedindkomst fra statskassen.
Hvis det lyder som om det ikke kan passe, så husk på at den sidste 1/3-del
tjener mere end resten.

Nå pyt, nu er jeg selv hoppet på nasserøvsvognen, for at tage mig en
uddannelse. Det pudsige er så bare at jeg har betalt over 125k kr i skat og
afgifter det ene år mellem htx og uni, hvilket jo svarer til svarer til 2½
års SU. Selvfølgelig er uddannelsen heller ikke gratis, men når et enkelt
år kan betale så meget, så kan man godt undre sig over hvorfor det er
nødvendigt med så høje skatter og afgifter.

Et forsigtigt og ot bud på en del af problemet er indvandrerne. Jeg havde
egentlig skrevet en masse, men kom i tanker om at det vist er lidt for ot.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 11-09-02 15:07

> Et forsigtigt og ot bud på en del af problemet er indvandrerne. Jeg havde
> egentlig skrevet en masse, men kom i tanker om at det vist er lidt for ot.
> --
Uha uha Jes, lad os ikke få gang i sådan nogle diskussioner. Jeg vil dog
sige, at så vidt jeg ved, er det forsvindende lidt af det offentliges
budget, der går til indvandrere.
Mvh
Anders O

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-09-02 17:57

[8260]Anders Olesen wrote:

> Uha uha Jes, lad os ikke få gang i sådan nogle diskussioner.

Du har ret.

> Jeg vil dog
> sige, at så vidt jeg ved, er det forsvindende lidt af det offentliges
> budget, der går til indvandrere.

Hmm, det har jeg svært ved at tro, deres arbejdsløshedsprocent og
omkostningsniveau taget i betragtning. Nå pyt, det er en forkert ng til den
diskussion og folk er jo vanvittige i de rigtige grupper
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rolsted

Dato : 13-09-02 01:56

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afgifter det ene år mellem htx og uni, hvilket jo svarer til svarer til 2½
> års SU. Selvfølgelig er uddannelsen heller ikke gratis, (..)

Hov, er du sikker på, du ikke har betalt mere? Fazeren tæller også godt med i
regnskabet....
Hvilken uddannelse er det forøvrigt, du er startet på?
--
mvh. Claus Rolsted - stud. ved Kbh's Univ. - og motorcyklist uden motorcykel
Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-09-02 16:24

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev:

> Hov, er du sikker på, du ikke har betalt mere? Fazeren tæller også godt
med i
> regnskabet....

Ja, den har jeg ikke engang talt med, så det er egentlig endnu mere.

> Hvilken uddannelse er det forøvrigt, du er startet på?

Civilingeniør (indenfor elektronik)

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506

Fra : Michael H.

Dato : 07-09-02 14:22

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote in message

> Ja, hvordan tror du så, at man får regnestykket til at passe!?

Hvad mon 1 liter benzin kommer til at koste ????

Hvad mon vægt/grøn ejerafgift kommer til at koste ???

Find selv på flere spørgsmål ))

Michael

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-09-02 14:33

> Hvad mon 1 liter benzin kommer til at koste ????

Ja, nu kan Svend Auken endelig få sin vilje (20-22 kr. pr. liter benzin,
fremsagt for et par år siden .

Mvh
Steen

Fra : Morten Juel

Dato : 07-09-02 15:24

> Ja, nu kan Svend Auken endelig få sin vilje (20-22 kr. pr. liter benzin,
> fremsagt for et par år siden .
**gys** det må du sq ikke sige højt nogle kunne jo få en åndsvag ide..

nå du skal ha slået græs idag hva ?? ja det er 1½liter benz det er 30kr !!
ok du skal over og handle i bilka.. jow jow.. der ryger jo nok 2 liter
benzin.. øj den mælk og det franskbrod bliver dyrt !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 20000,- !** http://StarChild.dk
DR350SE - http://StarChild.dk

Fra : Michael K. S.

Dato : 07-09-02 15:30

On Sat, 7 Sep 2002 16:24:09 +0200, "Morten Juel" <mp@stofanet.invalid>
wrote:

>**gys** det må du sq ikke sige højt nogle kunne jo få en åndsvag ide..

Tjah åndsvag for nogen,specielt dem der bor i yderområderne og
vitterlig er afhængig af et motoriseret køretøj,men for en masse
mennesker måske ikke helt så åndsvag - Jeg så i hvert fald langt
hellere en brugsafgift i en eller anden form i stedet for den fjollede
reg.-afgift. med alle de tåbeligheder den medfører.Om det så skulle
være via en højere bensinpris eller på anden måde er jeg rimelig
bedøvende overfor.

>nå du skal ha slået græs idag hva ?? ja det er 1½liter benz det er 30kr !!

Næh,det er da (næsten) gratis - brug den ikke-motoriserede eller køb
en ged

>ok du skal over og handle i bilka.. jow jow.. der ryger jo nok 2 liter
>benzin.. øj den mælk og det franskbrod bliver dyrt !

Næh - brug din pedalcykel .....hvis du nu alliwl kun skal ha' mælk og
franskbrød :-Þ

-M

Fra : Pein

Dato : 07-09-02 18:55

"Michael K. S." skrev ...
> "Morten Juel" :

> Næh,det er da (næsten) gratis - brug den ikke-motoriserede eller køb
> en ged

Har lige brugt ca. 1 liter med min Bandit 25 ccm (motoriseret buskrydder)
for at bekæmpe meterhøje brændenælder, men nu er haven ved at være klar, så
jeg fremover vil bruge min DT125R til at holde brændenælderne nede rundt i
kanten.

UhA det bliver sjovt at gå på havearbejde )

/Pein
(der bruger en del benzin i haven)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 08-09-02 08:50

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message

> Ja, nu kan Svend Auken endelig få sin vilje (20-22 kr. pr. liter benzin,
> fremsagt for et par år siden .

Var det, der i sin tid blev sagt, ikke noget med at prisen skulle have
ligget dér, hvis den havde været udsat for den almindelige prisudvikling?

Under alle omstændigheder kan man ikke ensidigt hæve benzinprisen så meget i
Danmark, da folk så vil hente benzinen i udlandet i stedet.

Hvad vi kommer til at se i Danmark er snarere en udvikling, hvor flere
kommer til at køre i/på nyere køretøjer end i dag, og hvor der vil ske en
hurtigere udskiftning af køretøjerne, og dermed også en større import. De
manglende penge i statskassen vil i nogen grad komme ind via den større
aktivitet, dette kan medføre, da flere små virksomheder kan få råd til flere
køretøjer, og dermed lettere kan igangsætte mere. Desuden kommer der jo nok
en eller anden form for system med vejafgifter en dag, måske blot på nogle
veje, men dette kan bidrage til at holde hjulene kørende...

--
Jørgen
Triumph Trophy 1200 - til salg!

Fra : Jimmi

Dato : 07-09-02 14:56

En sjov hypotese kunne være at afgifterne faldt fra på én dag.
Hold da fest hvor ville brugtpriserne falde gevaldigt!
Surt at have købt ny cykel dagen før det bliver annonceret.
Den ene dag står man og er glad for sin splinternye Softail, den næste med
en cykel som kun kan sælges for 1/3 af prisen.

/Jimmi
(XJ600S)

Fra : Michael Kristensen

Dato : 07-09-02 15:05

"Jimmi" <jimmi@klud.dkSLETDETTE> wrote in message
> [...]
> Den ene dag står man og er glad for sin splinternye Softail, den næste med
> en cykel som kun kan sælges for 1/3 af prisen.

Så ville jeg skynde mig at sælge min sv650s til udlandet og få min
registeringsafgift - 15 % tilbage og købe en ny sv650s til 40.000 kr.

Fra : Jens Jessen

Dato : 07-09-02 15:42

Dengang vi skulle narres ind i det, der dengang var EF, lovede politikeren
at sætte afgiften ned hvis vi blev medlem af Fællesmarkedet - der er nu 29
år siden, så spis bare brød til.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : J W Nielsen

Dato : 07-09-02 18:52

Tja, der skal ifølge Radioavisen findes 12,5 mia kr. til at dække de
manglende indtægter, så forslag modtages...
Så skal man bare lige huske, at det skal jo helst ikke gå ud over een selv:

Jeg har altid været glad for at kunne komme på sygehuset, til lægen, køre på
vejen, gå på biblioteket, kunne køre med bus og tog....
Men for nogle år siden sagde min onkel, at han synes det var noget svineri,
at han skulle betale til biblioteket og bussen, når han ikke læste bøger og
selv havde bil - så var det jeg sagde: "Ja, jeg er irriteret over at betale
til din operation på sygehuset, for jeg er aldrig kommet der..." Meeen, det
var selvfølgelig en helt ande sag...

Så var der også lige udtalelsen forleden fra en vis Charlotte Dyremose...
Det kan godt være, at skattetrykket i Danmark beviseligt er lavere eller lig
andre lande, men det er jo afgørende hvordan _danskerne opfatter
skattetrykket_ - og det er jo så sandt - hun skal nok nå langt i dansk
politik...

Nå, men vejret er da lige til MC-kørsel og det er weekend...

God weekend
Jørgen, XJ900

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 07-09-02 20:33

Jeg frygter det værste!!!

Der står også at de må hæve alle mulige andre afgifter. Jeg tør slet ikke
tænke på hvad miljøafgifter, benzin o.l. kan komme til at koste i fremtiden.
Der er ingen tvivl om at de vil hente pengene et andet sted.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 07-09-02 23:18

> [...]
fremtiden.
> Der er ingen tvivl om at de vil hente pengene et andet sted.

Ditto !!!!

Så er det jo egentlig bedre at betale "alle" afgifterne når man køber MC`en,
og så stadigvæk kunne få råd til benzin, olie, dæk og hvad man ellers skal
bruge til at holde sådan et dyr igang med.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 07-09-02 23:35

"D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> og så stadigvæk kunne få råd til benzin, olie, dæk og hvad man ellers skal
> bruge til at holde sådan et dyr igang med.

hmm, det er jeg ikke enig i. Jeg ville langt foretrække at betale
eksempelvis 25 kr pr liter benzin, idet afgiften jo så ramte dem der kørte
meget og svinede mest. En anden positiv effekt af lavere nypriser ville jo
også være lavere forsikringspræmier, som vi sikkert er mange der gerne ville
se...
mvh
Anders O

Fra : SLP/JM

Dato : 08-09-02 07:56

"[8260]Anders Olesen" skrev
En anden positiv effekt af lavere nypriser ville jo
> også være lavere forsikringspræmier, som vi sikkert er mange der gerne
ville
> se...

Hvordan når du frem til den konklusion? I mange af vores nabolande er
forsikringspræmierne skyhøje, og der er vel intet, der kan forhindre, at de
danske forsikringsselskaber ændrer deres beregninger af præmier, hvis
registreringsafgiften fjernes?

--
Susanne

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 08-09-02 08:31

> [...]
de
> danske forsikringsselskaber ændrer deres beregninger af præmier, hvis

nåh, jammen det kan da sagtens være jeg tager fejl. Det virker bare logisk,
at skal forsikringsselskabet kun betale 75000kr i tilfælde af tyveri af en
spritny CBR600, i stedet for 175000kr, så risikerer de færre penge, og kan
dermed gøre det billigere. Måske hænger det ikke sådan sammen...
Læser en del engelske blade, og der virker det umiddelbart som om
forsikringer er væsentligt billigere end i DK.
mvh
Anders O

Fra : SLP/JM

Dato : 08-09-02 11:31

"[8260]Anders Olesen" skrev > Læser en del engelske blade, og der virker
det umiddelbart som om
> forsikringer er væsentligt billigere end i DK.

Faktisk er det lige omvendt. I UK er forsikringspræmierne ret høje, bl.a.
fordi der stjæles en hel del mc'er.

Det står så grelt til, at stiller man sin mc på gaden, risikerer man, at
nogen kommer forbi i en varevogn og snupper den. Emnet omtales også i ny og
næ af forskellige engelske mc-blade.

--
Susanne

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 08-09-02 12:04

> Det står så grelt til, at stiller man sin mc på gaden, risikerer man, at
> nogen kommer forbi i en varevogn og snupper den. Emnet omtales også i ny
> [...]
Sådan er det vel også i dk, jvf. diskusionom den 916 for lidt tid siden?
mvh
Anders O

Fra : SLP/JM

Dato : 08-09-02 13:24

"[8260]Anders Olesen" > skrev i en meddelelse > >
> Sådan er det vel også i dk, jvf. diskusionom den 916 for lidt tid siden?

Jeg vil nu mene, at det er en hel del værre og mere organiseret i UK. Jeg
har bl.a. læst artikler om, at først sender tyvene en person ud for at
undersøge de mc'er, der står på en udvalgt gade. Han afmærker så dem, der er
værd at stjæle, hvorefter en lastbil kører ud og samler dem op.

At det er slemt i UK understøttes bl.a. af følgende side
www.rac.co.uk/motorcycleservices/motorcycle_security hvor der bl.a. står, at
"England and Wales currently suffer from more motorcycle theft than any
other European Country."

--
Susanne

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-09-02 20:33

SLP/JM wrote:

> [...]
> har bl.a. læst artikler om, at først sender tyvene en person ud for at
> undersøge de mc'er, der står på en udvalgt gade. Han afmærker så dem, der

Men der er vel ingen sammenhæng mellem afgifterne og tyverierne, vel? Jeg
kan ihvertfald ikke selv se nogen. Nærmest tværtimod idet beløbet der
stjæles for jo bliver mindre ved lavere afgifter.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : SLP/JM

Dato : 11-09-02 18:26

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev > Men der er vel ingen sammenhæng
mellem afgifterne og tyverierne, vel? Jeg
> kan ihvertfald ikke selv se nogen. Nærmest tværtimod idet beløbet der
> stjæles for jo bliver mindre ved lavere afgifter.

Nej. Diskussionen om tyveri vs. forsikringspræmier i UK er et sidespor, men
derfor tror jeg fortsat ikke på, at forsikringspræmierne i DK bliver lavere,
hvis registreringsafgiften fjernes.

Min holdning grunder primært i, at hvis mc'erne bliver markant billigere,
tror jeg, at valg af mc ikke længere i så høj grad vil være et spørgsmål om,
hvad man har råd til, men mere afhænge af ens øvrige præferencer ved valg af
mc. Jeg har indtryk af, at mange går efter at få så mange hk som muligt,
selv om de måske ikke er i stand til at magte dem, og der vil en væsentlig
lavere pris i følge min overbevisning ikke længere lægge en dæmper på den
lyst.

Ganske vist må unge med kørekort til lille mc ikke køre på mc'er med mere
end 34 hk, men der er jo intet, der forhindrer eksempelvis en 22-årig i at
tage kørekort til mc for derefter at købe en GSX-R 1000 som sin første mc.

Bliver det tendensen såfremt registreringsafgiften bortfalder, at en større
andel af motorcyklister anskaffer sig en mc, som de ikke magter, kan jeg
ikke tro andet end, at antallet af ulykker også vil stige, hvilket vil
medføre højere præmier for at dække forsikringsselskabernes udgifter.

--
Susanne

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-09-02 17:55

SLP/JM wrote:

> [...]
> vil medføre højere præmier for at dække forsikringsselskabernes udgifter.

Det har du nok ret i, men det er jo svært at spå om. Nå pyt, det bliver
sikkert heller ikke aktuelt foreløbig :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-09-02 09:32

Og det ville også ramme folk med meget stram økonomi, studerende o.l. De
ville jo slet ikke få råd til at køre, selv om de så fik deres MC gratis....
Det er vel begrænset hvor meget fx. en brugt DT175 til 10kkr ville falde
hvis afgiften fjernes.

Plus dem som lever af at køre (husk der er allerede lavere afgifter på
varebiler, taxaer o.l. hvorfor en fjernelse af afgiften hjælpe dem mindre),
ville blive ramt hårdt. Hvem skal betale det...? Forbrugeren selvfølgelig
(hvad enten man har bil/MC eller ej). Jeg tør slet ikke tænke på hvad en
liter mælk kommer til at koster..!!!!

Billigere forsikringer tror jeg ikke på. Og mange vil også få problemer med
banken. Dem som har lånt til deres MC, kan jo pludselig ikke længere stille
sikkerhed for deres lån (hvis banken har pant i den). Der er så mange
problemer at jeg ikke tror på at den afgift bliver fjernet lige foreløbig.

Selvfølgelig så jeg gerne den afgift fjernet, jeg synes også den er
urimelig. Men der skal være penge til det. Lad os opfinde noget genialt til
eksport, som giver en masse arbejdspladser og kroner i kassen...

--
Mvh.
Henrik (som tror at denne diskussion snart skal flyttes til en anden NG

Fra : Michael K. S.

Dato : 08-09-02 11:32

On Sun, 8 Sep 2002 10:31:40 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Det er vel begrænset hvor meget fx. en brugt DT175 til 10kkr ville falde

Naturligvis ville det ramme nogle andre hvis afgiften blev helt omlagt
og man ville have det samme provenu - det ligger jo i sagens
natur.Spørgsmålet er blot om det er et reelt problem du beskriver og
om en afgift ikke umiddelbart bør være sådan indrettet,at det er
brugerne der betaler for den skadevirkning/belastning de påfører
samfundet totalt set.Man kan naturligvis også vælge princippet om
solidarisk hæftelse,som vi (heldigvis da) bruger ekstensivt i DK,men
_skal_ der være en afgift bør den også forekomme umiddelbart rimelig
IMHO.

Det er i hvert fald et ofte fremført argument for en række andre
afgifter,på f.eks tobak,alkohol osv. Her betaler brugerne i forhold
til deres forbrug så der er en umiddelbar sammenhæng mellem
"belastning" og afgift.

Reg.- afgift er jo langt henad vejen en afgift der er rimelig ens
uanset ens forbrug.På mig virker det helt og aldeles urimeligt at den
mand/kvinde der hiver sin Ducati/Ferrari frem 10-20 gange om året i
solskinsvejr skal betale det samme som dem der bruger dem 365 dage om
året.Lidt polemisk kunne man jo f.eks forestille sig at man skulle
betale et fast beløb for at ryge,drikke eller køre over
Storebæltsbroen f.eks ).

> [...]
>(hvad enten man har bil/MC eller ej). Jeg tør slet ikke tænke på hvad en

Ér det nu også en valid pointe ? Det kræver i hvert fald en nøjere
gennemgang af relative udgifter ,og skulle det vise sig at være
tilfældet ville en erhvervsordning jo sagtens kunne etableres hvis
man så en samfundsværdi i det,de systemer eksisterer jo allerede
idag,som du selv påpeger....

>Billigere forsikringer tror jeg ikke på.

Det er et åbent spørgsmål,man kan godt argumentere med at lande uden
afgift også i en række tilfælde (f.eks UK) også har høje
forsikringspræmier,meeeen der skal man så lige kigge på de pågældende
landes struktur.I mange tilfælde har de en langt højere trafiktæthed
eller f.eks kæmpeproblemer med tyveri (UK).Man kan så spørge sig selv
om vi ville få de samme problemer ved at fjerne reg. afgiften....)

> Og mange vil også få problemer med
>banken. Dem som har lånt til deres MC, kan jo pludselig ikke længere stille
>sikkerhed for deres lån (hvis banken har pant i den).

Nu ville det næppe ske overnight jo,en overgangsordning over 5-10 år
ville vel nok være det mest realistiske....

>Der er så mange
>problemer at jeg ikke tror på at den afgift bliver fjernet lige foreløbig.

Det _er_ helt klart en masse problemer med at fjerne den,men der er
_mindst_ ligeså mange ved at bevare den i dens nuværende form og
selvom jeg ikke tror den bliver fjernet med et snuptag,så er der for
mig at se ingen mulighed på sigt for at lille Danmark opretholder sin
særstatus.Den _vil_ forsvinde,spørgsmålet er blot om hvornår

>Selvfølgelig så jeg gerne den afgift fjernet, jeg synes også den er
>urimelig. Men der skal være penge til det. Lad os opfinde noget genialt til
>eksport, som giver en masse arbejdspladser og kroner i kassen...

Det klarer du lige ik' - og helst inden den nye CBR600 kommer på
markedet )

-M

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-09-02 12:15

[8260]Anders Olesen wrote:
> [...]
> også være lavere forsikringspræmier, som vi sikkert er mange der gerne ville

Høj benzin-pris vil ramme dem der bor på landet, og det er
slet ikke så få..

Det vil fx. gå voldsomt ud over mindre handlende som har
behov for at købe varer i hovedstaden, mens de selv bor i
vestsjælland..

Hvor mange milliarder ryger der ud af landet hvert år til
u-landsstøtte?

--
Hans Joergensen, RD350.
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Michael K. S.

Dato : 08-09-02 12:21

On 08 Sep 2002 11:14:43 GMT, Hans Joergensen
<haj@mostlyharmless.telianisse.org> wrote:

>Hvor mange milliarder ryger der ud af landet hvert år til
>u-landsstøtte?

Skal vi nu ikke lige prøve at holde tingene lidt adskilt.....

(Men iøvrigt selvom DK er et af de lande der "giver" mest,i
størrelsesorden 1% af BNP,så kommer en stor del af det retur i form af
ordregivninger til danske firmaer).

-M

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-09-02 09:00

"m.grewy" <grewy@fjern-mig.mc-chaufforerne.dk> writes:

> http://ekstrabladet.dk/visArtikel.iasp?pageID=175840

For det første tror jeg at vi kan forvente, at regeringen kommer til
at kæmpe imod med næb og klør.

For det andet så vil brugtbil/MC branchen kræve enten en
overgangsordning (5-10år) eller at de kan få refunderet en hel masse
registreringsafgift. Hvis ikke en af delene sker, vil 95% af alle
danske brugtvognsforhandlere gå konkurs overnight.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...