Afstøbning af kåbe - hvem, hvad,
Fra : Richard Pade

Dato : 07-09-02 11:39

Hvor får man lavet en afstøbning af en halvkåbe? - og hvad med
kåbeglasset, kan det bøjes op i form opvarmet tilstand?

Den originale halvkåbe til MKII-udgaven af min GB500 - egentlig af den
japanske 400cc-variant - er for længst udsolgt i Japan, men det er
muligt at skaffe en kopi af den med kåbeglas, -stativ etc. Ideen var så
at få lavet en eller flere afstøbninger lokalt og kopier af stativet
med.

Hører gerne fra jer med erfaring i den slags - sæt blot . i stedet for
<PUNKTUM> i min mail-adresse.

Richard

Fra : Poul B-H

Dato : 07-09-02 11:51

"Richard Pade pade @mail.dk>" <"richard<PUNKTUM> wrote in message
> Hvor får man lavet en afstøbning af en halvkåbe? - og hvad med
> kåbeglasset, kan det bøjes op i form opvarmet tilstand?

søg idenne gruppe ved hjælp af google, der var en lang tråd for et stykke
tid siden.

Poul B-H

Fra : Richard

Dato : 08-09-02 16:32

Poul B-H wrote:

> søg idenne gruppe ved hjælp af google, der var en lang tråd for et stykke
> tid siden.

Hmm, fandt et par tråde om sidedæksler og ART carbondele, som kunne hjælpe,
hvis jeg selv ville støbe, men umiddelbart ingen om steder at få det gjort.
Er der en, der kender nogen?

Richard

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 08-09-02 18:48

Richard pade @mail.dk> <"richard<PUNKTUM> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D7B6D62.349F8AB7@mail.dk...

> [...]
hjælpe,
> hvis jeg selv ville støbe, men umiddelbart ingen om steder at få det

Du må da have resterne af en kåbe til den mc ? er det så ikke bedre at
reparere den og bagefter tage en afstøbning af den hvorefter der kan støbes
en ny kåbe til mcén. Efter at du har forvisset dig om at du kan finde et
kåbeglas der kan bruges.
Det er jo bedst at lave en afstøbning af kåben/en støbeform, ved først at
have taget mål på den mens den sad på motorcyklen, til afstivninger, så
afstivningerne får de rette placeringer og mål. Og dette er jo straks
sværere når støbningerne skal laves et andet sted.
Det er jo under alle omstændigheder billigst at lave det selv, hvis man da
ikke kludrer for mange gange i det. Sidst jeg købte glasfiber måtter - vist
4 år siden - kostede 300 grams pr. kvadratmeter vist kun 20 kr.
Ved at lave arbejdet selv kan man evt. også forbedre kåben ved at tilpasse
den mere til ens størrelse og smag. Jeg lavede kåbe til min BMW R69S tilbage
i 1972-73, før japanerne endnu havde kåber, og bedre end dem der kom i de
første mange år. Den var inspireret efter MV-Augusta racer kåber, og
tilpasset min figur og størrelse, og topfarten rundede lige g.o.v. 200
km/tim med de maksimale 60 Hk man kunne tune disse BMWér til; krumtappen
kunne ikke klare mere.

Mvh. Gert Thorgersen