Olietørstig RF600R
Fra : Casper Hundebøl

Dato : 07-09-02 07:05

Hej NG

Efter et godt stykke tid uden problemer er cyklen begyndt at drikke en del
olie, omkring en liter pr. 1000 km. Udvendig på motoren er der ikke noget
olie at se og motoren kører upåklageligt. Udstødningen bliver dog en anelse
sort når man rigtig giver den noget rulle. Den har gået 43.000 km og er fra
95.

Er der nogen der har en idé om hvad der kan være i vejen og om det er
risikabelt at fortsætte blive ved med at køre med det?

På forhånd tak
Casper

Fra : Sune H. J.

Dato : 07-09-02 10:28

Jeg synes, at det lyder yderst suspekt. Hvis det var min, ville jeg køre den
på værksted (men jeg er heller ikke den der roder med det selv, så...). Det
farlige består nok i at den pludselig kører tør for olie.

Mvh. Sune

Fra : Armand

Dato : 07-09-02 13:23

Sune H. J. <shj@NOSPAMti.com> skrev i en news:alcgqi$gud$1@sunsite.dk...
> [...]
så...). Det
> farlige består nok i at den pludselig kører tør for olie.

1 liter pr. 1000km. er den traditionelle grænse for renovering; men
derfor er motoren ikke ubrugelig, blot man husker at hælde olie på når
det er tiltrængt!

Hvis forbruget forekommer under højhastighedskørsel tyder det på slidte
stempelringe, hvorimod det er ventilskraberingene der er slidte hvis
forbruget forekommer under den daglige kørsel og motoren oser efter kort
tids tomgang !!

--
Armand.

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 08-09-02 19:45

> [...]
> stempelringe, hvorimod det er ventilskraberingene der er slidte hvis
> forbruget forekommer under den daglige kørsel og motoren oser efter kort

De ture jeg har kørt den sidste tid har været stræk på 200 km med en
hastighed på omkring 130, så mon ikke det er stempelringene der er synderen.
Vil man risikere at ødelægge mere ved at fortsætte med at køre, eller er der
ikke fare for det?
Hvis man så må bide i det sure æble og få sat nye stempelringe på, hvor
omfattende er den operation?
Det er ikke fordi det er noget jeg regner med selv at kunne lave, men mere
for at få et indtryk af hvor stor mekanikerregningen vil blive.

Casper

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 08-09-02 20:26

> De ture jeg har kørt den sidste tid har været stræk på 200 km med en
> hastighed på omkring 130, så mon ikke det er stempelringene der er
synderen.

130 på en RF600R kan vel ikke betragtes som højhastighedskørsel...?

*på tyske motorveje naturligvis*