Det ædle kædesmørings ritual?
Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 04-09-02 20:55

Japanerne har deres te-ritual, som udføres efter nøje beskrevne regler.
Nu har jeg længe gået og søgt efter en webside hvor "det ædle
kædesmørings ritual" bliver beskrevet. Det er endnu ikke lykkes mig at
finde sådan en webside, sikkert fordi den ikke er lavet (eller kender du
en side?)

Jeg føler mig lidt dum ved at spørge, fordi der findes dumme spørgsmål!
...... men jeg vover alligevel pelsen
Hvordan smører man på bedste vis kæden på sin motorcykel?

Jeg benytter Belray´s SuperClean ChainLube der giver kæden et "gråt
look". Jeg har, ligesom alle andre motorcyklister (excl. kardan ejere),
smurt min MC-kæde utallige gange (ca. for hver 500 km) ...... og jeg har
fået kædespray på bagdækket utallige gange ...... og jeg har utallige
gange været i tvivl om jeg nu smører kæden korrekt ....... og jeg er
stadig i tvivl! Skal jeg smørre kæden fra siden, på indersiden af
kæden, på ydersiden eller fra alle sider?

Jeg overvejer at investere i en ScottOiler, fordi så er mine smørrings
problemer vel ovre og mit MC-liv vil blive en dans på roser! .... eller
vil det? Er der nogle ScottOilere i NG-land som vil dele deres
erfaringer? Er der ingen negative sider ved at benytte ScottOiler?

http://www.scottoiler.com kan jeg se, at der er udviklet en såkaldt
"Dual Injector" som smører kædens 2 sider (samlingerne). Hvis dette er
nyt, så har en ScottOiler vel tidligere kun smurt den ene side af kæden?
Betyder det mon, at man faktisk kan nøjes med at smøre kædens ene side,
så fordeler smørelsen sig automatisk?

--
Med venlig hilsen/Yours sincerely
Henrik Nedergaard, Århus

Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
DMCN# 121, MCTC, DMC
Tidl. MC: Suzuki GSX400X Impulse

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 04-09-02 20:52

> [...]
> vil det? Er der nogle ScottOilere i NG-land som vil dele deres
> erfaringer? Er der ingen negative sider ved at benytte ScottOiler?

Der er et par anmeddelser af scottoileren på http://www.dmcn.dk/ under
produkttest.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 04-09-02 21:23

"D@n Dethlefsen" skrev i en meddelelse
> Der er et par anmeddelser af scottoileren på http://www.dmcn.dk/ under
produkttest.
----------------------------

Man må da sige, at der er tale om yderst positive anmeldelser!
Jeg må vist hellere have mig en Scottoiler

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 04-09-02 23:00

> Jeg må vist hellere have mig en Scottoiler

Overvej evt andre muligheder se f.eks.
http://chainoiler.co.uk/
http://www.hawkeoiler.com/
http://www.chaintec.co.uk/
http://www.cls200.de/
http://www.taunus-biker.de/~mdvp/Kette/Oiler.html#Was

Jeg montere nok en af de 2 sidste på min Duc her til vinter

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 04-09-02 21:15

"Toshido - AROS MotorCykel Klub" <henriknedergaard(fjern dette)@hotmail.com>
wrote in message news:al5ofb$6qj$1@sunsite.dk...

> Hvordan smører man på bedste vis kæden på sin motorcykel?

Jeg er lige så meget i tvivl som du er. Mest af alt over hvordan en
scottoiler kan fungere... Jeg ville tro at olien ville blive slynget af med
det samme, så det ville være rart med lidt erfaringer fra folk med en sådan.

Hilsner

Tony

Fra : Gert Ohl

Dato : 04-09-02 22:34

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> det samme, så det ville være rart med lidt erfaringer fra folk med en

Jeg har anskaffet den lidt "simple" model hvor man selv skal trykke på en
lille flaske med olie, hvorefter det lagsomt bliver fordelt på det begge
sider af tandhjulet.
Jeg har kørt omkring 6000Km med den i bjerge, i regn (kraftig) og alt andet
slags vejr, jeg KUN brugt denne til at smøre med, nu er 6K ikke langt men
kæden ser og lyder som om den har det godt, jeg har ikke haft brug for at
stramme den. herfra kun positivt indtil vidre.

Fra : Brian Luckow

Dato : 04-09-02 23:39

> [...]
med
> det samme, så det ville være rart med lidt erfaringer fra folk med en

Der ryger godt nok lidt olie ud på bagfælgen, men ikke meget, for så tynd er
olien heller ikke. Jeg har kørt med Scottoiler i mange år, og den virker
bare, ville aldrig undvære sådan en. En fejl som jeg har set mange gøre, er
at de skruer for højt op for Scottoileren, dvs. den smører alt for meget, så
hele bagfælgen er smurt ind i olie. Det er der ingen grund til, kæden skal
kun lige akurat være velsmurt. Den smule olie der kommer på bagfælgen, er
lige til at skylle af med rent vand.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-09-02 09:19

Jeg har talt med flere som siger at problemet med dem, er skiftene vejr.
Hvis du f.x. kører 1000km i regn, og du har indstillet den da solen
skinnede, vil den smøre for lidt. Så enten skal du regulere op (med risiko
for at give for meget), eller supplere med spray (og så er man jo lige
vidt). Ellers fungere de vist godt. Jeg ville dog foretrække dual, da begge
sider skal smøres. Jeg læste længere nede at den ene side blive rød, og det
er da en katastrofe, da O-ringene så vil blive slidt meget hurtigt, og det
er alfa og omega for kædens levetid.

Personligt kører jeg ikke med Scottoiler og jeg kører ca. 30kkm på en kæde
og det er jeg godt tilfreds med.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Jack Jensen

Dato : 05-09-02 10:09

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> wrote in message
> [...]
med
> det samme, så det ville være rart med lidt erfaringer fra folk med en

Hej Tony

Jeg har kørt med en ScottOiler siden februar i år.
Jeg er 100% tilfreds.
Jeg er altid sikker på at have en smurt kæde, men du slipper ikke for olie
på bagfælgen.
- Men hellere det end at skulle investere i et nyt kædekit
I Tyskland kører der et rekordforsøg med ScottOileren.
Cyklen har indtil nu kørt 80.000 km på samme kædekit. - Og den kører stadig
videre.
De vil se hvor mange km den kan komme op på inden kitskift.
Til dem der ikke ved det så bliver ScottOileren styret af vacuum fra
karburatoren - så den smører altså kun når motoren snurrer.
Du kan bl.a. købe den hos www.Louis.de til en rimelig pris.

Mvh
Jack
VFR750FK
www.vfr.dk

Fra : Hans Harding

Dato : 05-09-02 08:01

>.... jeg har utallige gange været i tvivl om jeg nu smører kæden korrekt
........ og jeg er
> stadig i tvivl! Skal jeg smørre kæden fra siden, på indersiden af
> kæden, på ydersiden eller fra alle sider?
Normalt er det tilstrækkeligt at smøre kæden på indersiden, idet
centrifugalkraften så ordner resten, når du kører.
Hvis du har kørt i regn, er det naturligvis klogt, så snart kæden er tør, at
smøre den over det hele for at forhindre rust.
Mvh
Hans - CB 500
P.t. kørt over 38.000 km med samme kæde manuelt smurt med 80W/90 gearolie.

Fra : Danteknik

Dato : 05-09-02 07:57

Hej Henrik.

Jeg kører med Scott-Oiler på min Bandit, og synes, det virker rigtigt godt.
Den største fordel er, at du kan glemme den regelmæssige smøring, og du skal
ikke have kædespray med på længere ture, og på ture i regnvejr.

Jeg har ikke dual-dimsen på; men olien fordeles fint alligevel. Jeg plejer
dog at sprøjte indersiden af kæden med kædespray efter hver kæderensning
(hvilket er sjældent), for at undgå (rust)rød inderside.

En opfyldning rækker til ca. 1500 km kørsel på Banditten.

; - )

KD Bandit 600 S

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 05-09-02 09:36

jeg har mailet lidt frem og tilbage med CLS200

deres kæresmører er nok noget af det mest smarte jeg længe har set....den
har temperatur føler....så den pøser ikke oilie ud over hele baghjulet selv
om det er varmt...og omvendt når det er koldt giver den ikke for lidt.

der er håndtag til at regulere op og ned for mængden af olie...skulle det
begynde at regne, der er flere størrelse beholder man kan vælge imellem, det
ene er vist helt op til en liter ! det skulel være nok til en hel sæson. den
virker både på insprøjtning og kaburator modeller...

jeg var glad for scottoileren, men træt af at på en somerdag svinede den
fælgen til og hvis det blot var 5 grader koldere ....gav den for lidt, den
lille beholder der er skal opfyldes ganske ofte....og det bliver til sidst
en fedtet affære.

Lasse
Mille og cls200 når der engang bliver råd

Fra : Jonas Holt

Dato : 05-09-02 21:40

> [...]
> lille beholder der er skal opfyldes ganske ofte....og det bliver til sidst

Jeg har monteret min et stykke bag motoren sådan at den sidder i en
nogenlunde varm luftstrøm - dvs at temperaturen er nogenlunde konstant. Det
er måting der skal justeres på den og når der skal justeres lærer man
hurtigt at sjusse sig til indstillingen afhængig af temperaturen.

Mvh
Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Henning

Dato : 06-09-02 11:07

> [...]
> lille beholder der er skal opfyldes ganske ofte....og det bliver til sidst

Der findes også kædesmørere med elektrisk 'positive displacement' pumpe (stempel eller tandhjul), så mængden ikke er viskositetsafhængig. Samtidig er det nemt at gøre doseringen hastighedsafhængig.

(Beklager ingen link, det er mindst en geninstallation siden jeg kiggede efter kædesmører)

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 06-09-02 14:37

"Henning" skrev i en meddelelse
> (Beklager ingen link, det er mindst en geninstallation siden jeg
kiggede efter kædesmører)

Hej Henning, det gør ikke så meget med de manglende link. "D@n
Dethlefsen" har tidligere været så flink at præsentere os for følgende
links: