Bredere bagdæk til XJ 600
Fra : Michael & Berit

Dato : 04-09-02 07:33

Hej.

Har nogen et bud på et godt bredt bagdæk til en XJ 600 fra 2000? Det originale er jo kun 130 bredt, og jeg kunne godt tænke mig et lidt bredere(for syns skyld). Hvor bredt må det være? Jeg tænker på i forhold til den plads der er samt fælgen(original).

MT

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-09-02 08:04

[...]

Hej Michael

Jeg er generelt i mod at sætte bredere dæk på en fælg end den er lavet til
fordi det går ud over dækkets profil og dermed cyklens svingegenskaber. Jo
bredere dækket er jo sværere er den at smide rundt i sving. Desuden giver
overbrede dæk meget lodrette dæksider du umuligt kan slide til kanten.
Bemærk! Dækket bliver altså ikke særligt meget bredere, men mere "ballon
agtigt" med alt for brede dæk. Hvis du vil sætte brede dæk på for synsskyld,
så husk at du i erfarne MC isters øjne mister street-cred, da du tydeigt
viser du er squid med for brede dæk og jomfruelige dæksider.

Derudover giver et større dæk en større omkreds og derved svarer det at
sætte lille smule større gearing på, og derfor langsommere acc. På min XJ
gik den 4000rpm ved 80km/t med 110/90 18" og 4000rpm ved 78km/t med 120/90
18"

Du nævner ikke hvad du kører med på forhjulet. Det er ikke umiddelbart
anbefalelses værdig at køre med to forskellige typer dæk, da profilerne
måske ikke passer sammen og det kan give ringe køreegenskaber. Jeg ville
købe et nyt sæt dæk og montere dem samtidigt.

Er du sikker på dit fordæk ikke er slidt op? Kig på dit fordæk. Fordæk
slides ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og
gamle før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden
de er slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs
og på langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke
"kupperet". Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt
og ikke være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Hvis en XJ 600 skal imponere mig, så har den moteret de rigtige dæk i de
rigtige størrelse og med et godt slid på dæksiderne. Er sæt dæk der kan det
er Bridgestone BT45 eller Metzeler ME 330for - ME 550bag.

Hos www.reifenversand.com er det meget billigere end i DK at købe dæk. Du vi
opdage det er meget billige at handle over nettet end købe det hos en
forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene, monter de dem for en
150kr pr fælg hos f.eks Scan-X på artellerivej på Amager. Bemærk
københavnerriet ved med det samme at forvente du også bor i
storkøbenhavnsområdet.

Så har du fået alle advarslerne og hjælpen. Hvis det preller af på dig og du
VIL have et bredere dæk, så kan man på en 3½" fælg som du kører med, prøve
et 140/80-18. Det vil give dig mere komfort og dårligere svingegenskaber

--
Mojn
Jens Bager Jensen