Min første køretur på en sv'er- det skramm~
Fra : Kim K

Dato : 31-08-02 15:46

Jeg tøffede lige omkring på sjælland, da jeg hos en forhandler fandt en
sv'er til ret overkommelig pris, forhandleren pointerede at den cykel ikke
var perfekt vedligeholdt, mens han pegede på diverse ridser og buler.

Jeg har længe haft tænkt på at udskifte min gode gamle cbx 550, men fx en
sv'er. Så jeg så chanchen for at prøve vidunderet som jeg længe gerne har
haft villet. Jeg fik placeret min røv på den standard sv'er og begyndte at
trille derudaf. Der var sgu godt nok træk i den satan.

Dens vibrationer døssede mine hænder i søvn, mens jeg sad og tænkte på
hvordan kvinder kan tænde på vibrationer. Fordi min røv manglede lidt
polster- i hvert fald var den også godt på vej til at sove, selvom jeg kun
havde kørt ca 45minutter. Jeg sad og tænkte på alle de folk som snakker om
at hvert forår skal de lige vænne deres håndled til at sidde på mc igen
grundet vægten derpå. Jeg tænkte på at det sikkert bare var en vanesag, jeg
sidder jo næsten også fuldstændig vandret på min nuværende mc. Hvad jeg ikke
vænne var mig til var derimod de store vibrationer der opstod når jeg
benyttede forbremsen, sikkert en lille fejl, som hurtigt kunne rettes af
forhandleren. anyway

Jeg nærmede mig et sving og gav den lige en nedgearing eller to. mens jeg
stirrede åndeløst på det kommende sving foran mig. Af bar begejstring havde
min hjerne ikke registeret den smule lyd der kom gennem mine ørepropper,
ligesom min øjne ikke havde registeret den lysende olielampe. motoren var
sgu gået ud, jeg fandt ud af det ved at da jeg slap koblingen at baghjulet
blokerede, lidt irriterende i bertragtning af at jeg var begyndt en hælning
ind i svinget, så det var mildest talt et meget dumt tidspunkt. På min cbx
har jeg også forsøgt dette, den havde dog ikke nær så store kompresioner som
sv'eren så den startede bare. Jeg nåede dog at redde baghjulsudskridningen
og sad derefter lige et kort øjeblik og fik vejret igen. Pillede lidt ved
tomgangen og køreklar igen.

I rask tempo gik turen hjemad igen. Da jeg var nogen kilometer fra
forhandleren lavede den lidt frøhop, jeg sad lidt og undrerede mig lidt over
dette. men tanker blev afbrudt af at omdrejningsnålen faldt ned og der var
ingen gasrespons. Kiggede op mod solen, jo den skinnede og vejen var tør-
troede kun den ene cylinder var kendt for at sætte ud i regnvejr. For at
give mig tid til at gennemtænke denne tanke, satte motorcyklen ud. Fuck,
tænkte jeg mens jeg tænkte på om det mon var min skyld. Fik trykket en del
gange på starteren og gispet inde i hjelmen, men 10 minutter senere startede
den døssigt op, og efter endnu et minuts tid, afgav motoren et mindre brøl
ved at dreje på gassen.

Jeg ville bare tilbage nu synes ikke den motorcykel var særlig lækker.
forelskelsen var forsvundet. Inden jeg nåede hjem nåede den dog lige at
miste næsten al motorkræft et par sekunder for derefter at sætte hurtigt ind
igen, hvilket resulterede i en mindre wheeler. chokeret tøffede jeg langsomt
tilbage til forhandleren og fortalte ham og turen, hvorefter han også sagde
at den næsten lige var kommet ind og havde derfor ikke fået et service tjek
endnu. Cyklen var kommisssion.

Tilbage satte jeg mig glad op min gamle cbx og tænkte på at den aldrig havde
ladt mig i stikken, udover ved bakkeåbningen hvor den havde smidt
benzinslagen af, hvilket jeg dog fik fixet med et stykke slange fra en tank.
Nu holder jeg så mere af min cbx'er end jeg har gjort i lang tid. sv'eren er
visket lidt ud af ønskeseddelen, og ser frem til at prøve en fzs600 engang
ved lejlighed...

mvh Kim

Fra : Jacob Michaelsen

Dato : 31-08-02 16:20

> cut en masse text

Jeg kører selv på SV og kan ikke nikke genkendende til nogle af de
problemmer.
Jo den vibrerer lidt, men det er minimalt hvis du spørg mig.
Den tidligere ejer har vist slet ikke passet cyklen, så jeg synes ihvertfald
ikke at du skal vurdere SVen på denne ene oplevelse. Prøv en et andet sted
og jeg er sikker på du vil få et bedre indtryk.

Jeg har aldrig hørt nogle sige noget dårligt om cyklen, så jeg synes ikke
der er fair at gi den et ry som en gang skrammel.

--
Jacob Michaelsen
SV650S

Fra : Steen D. Pedersen

Dato : 31-08-02 16:46

"Jacob Michaelsen" <loke@lokes.dk.NOSPAM>

> Jeg kører selv på SV og kan ikke nikke genkendende til nogle af de
> problemmer.

Ditto.

> Jeg har aldrig hørt nogle sige noget dårligt om cyklen, så jeg synes ikke
> der er fair at gi den et ry som en gang skrammel.

Der er ingen tvivl om at maskinen var dårligt behandlet.

Men det er nu engang ærgeligt, for det er tit den første prøvetur hvor man bliver "fanget".
Håber ikke du (Kim K) stiller dig tilfreds med en sådan tur inden du afskriver den helt. Prøv en anden, og du bliver hooked ;)

Steen
SV+AF

Fra : Kim K

Dato : 31-08-02 18:10

> Ditto.

> Der er ingen tvivl om at maskinen var dårligt behandlet.

I know, med udtrykket "det skrammel" havde jeg glemt en lille

men anyway den skuffede mig nu en del, men som jeg også sagde til
forhandleren så ville jeg gerne have en prøvetur igen nu den var blevet
finjusteret. Jeg ved godt at den, jeg kørte på havde en masse fejl som ikke
burde være der og måske også usædvanligt for den.
Men ser man på fejlene for den var de ikke større end de alle hurtigt ville
kunne fixes. Det dog lidt tidligt at den begynder at køre på en cylinder, da
det både var helt tørt og der kun var tale om en tre år gammel cykel.

mvh Kim

Fra : Steen Schmidt

Dato : 31-08-02 18:42

> Men ser man på fejlene for den var de ikke større end de alle hurtigt
ville
> kunne fixes.

Det lyder ellers til at der skal lidt mere end et par omdrejninger med
skruetrækkeren til, før den er klar igen?

> Det dog lidt tidligt at den begynder at køre på en cylinder, da
> det både var helt tørt og der kun var tale om en tre år gammel cykel.

Jeg har kørt 2 år og 35 kkm på SV650S, og jeg har aldrig haft udsætning på
den ene eller begge cylindre - heller ikke i meget kraftigt regnvejr. Den
eneste gang motoren satte ud, var da jeg ramte dødemandsknappen efter
opstart fra et lyskryds - lidt et chock! Ok, så gik den også lidt lavt i
tomgang en frostdag i starten af marts, men det kurerede lidt
karburatorsprit (jeg havde selv 1-2 cm is på brystkassen da jeg kom hjem
efter den 364 km lange tur .

SV'eren er absolut en god cykel - især til de penge den blev solgt til i
'99.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 31-08-02 16:34

Kim K <5th@ofir.dk> skrev i en
> [...]
en
> sv'er. Så jeg så chanchen for at prøve vidunderet som jeg længe gerne

Dine dårlige erfaringer in mente, så bør du fremover sørge for at teste
nærmest fabriksnye, eller i det mindste velholdte og lydefrie modeller,
eftersom du tydeligvis ikke er i stand til selv at sortere fra blandt
oplevelserne/indtrykkene :-|

> [...]
hælning
> ind i svinget, så det var mildest talt et meget dumt tidspunkt.

Ja, mildest talt
Hvor hardu lært at køre "løbehjul" med dine motorcykler?
Motoren bør have fat i baghjulet hele tiden, således at man selv "har
fat" i underlaget og f.eks ikke kommer i tvivl om hvorvidt pågældende
gear passer til forekommende hastighed (under nedbremsninger!)!
Din oplevelse med den stoppede motor er endnu et tungt argument til ikke
at køre "løbehjul"

> Pillede lidt ved tomgangen og køreklar igen.

Forøvrigt klassisk SV-ejer fejl:
SV'eren skal/kan ikke gå så lavt i tomgang at den lyder som en HD:
1.400rpm er atypisk høje tomgangs-omdrejninger; men ikke desto mindre
det tal som SV'eren skal have

> ..........ser frem til at prøve en fzs600 engang ved lejlighed...

Glæd dig blot - Det er en fed scooter; men sørg nu for at teste en
ny/velholdt :-|

--
Armand.

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 31-08-02 17:51

<KLIP en masse rigtigt fra Armand>

> Glæd dig blot - Det er en fed scooter; men sørg nu for at teste en
> ny/velholdt :-|

Enig.. Fazeren er en OK maskine..

MVH Bladerunner - tidligere Fazer ejer..

Fra : Kim K

Dato : 31-08-02 18:14

> [...]
> gear passer til forekommende hastighed (under nedbremsninger!)!
> Din oplevelse med den stoppede motor er endnu et tungt argument til ikke

hvad dælen er et løbehjul?, anyway hvis det er hvad jeg tror det er, så nej
jeg havde ikke kørt inde med koblingen de sidste 5km..... tiden koblingen
var inde svarer til 2 gear ned, måske ikke i det hurtigste racer tempo, men
sådan stille og roligt.....

mvh Kim

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 12:53

Kim K <5th@ofir.dk> skrev i en
> hvad dælen er et løbehjul?, anyway hvis det er hvad jeg tror det er,
så nej
> jeg havde ikke kørt inde med koblingen de sidste 5km.....

Jup!
Det dækker "friløb"!

> tiden koblingen var inde svarer til 2 gear ned, måske ikke i det
hurtigste racer
> tempo, men sådan stille og roligt.....

Men alligevel længe nok til at motoren kunne gå i stå og samtidig
overraske dig derved ved den senere tilkobling :-|

Forøvrigt kan SV'eren ikke vibrere så meget som du skriver, siden du
ikke opdager at motoren er gået i stå andet end ved at olielampen lyser

--
Armand.

Fra : Kim K

Dato : 01-09-02 13:49

> Forøvrigt kan SV'eren ikke vibrere så meget som du skriver, siden du
> ikke opdager at motoren er gået i stå andet end ved at olielampen lyser
>
> Armand.

Som jeg også skrev vibrerede den også kun meget i forhold til hvad jeg er
vant til. Tror det var ganske normale vibrationer, undtaget den virbreren og
kraftige rysten som der skete ved bremsning(forhjul)

så heller ikke mortoren var fået i stå, mærkede det først hvorefter jeg
kiggede ned og fik det bekræftet. tror ikke at jeg nogensinde med min halv
lille vægt på 75kg nogensinde kan få skubbet den igang. grundet at hjulet
blokerede istedet for at dreje sløvt med rundt

mvh Kim

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 02-09-02 00:35

Har kørt 22.000 km på en 2000 SVS i løbet af 365 dage. Den smed mig af i
Norge og totalskadede sig selv på sin fødselsdag. Ellers har jeg kun roser
til den maskine. Har kørt med forskærmsforlænger, så tændingsproblemer kan
jeg jo ikke rigtig udtale mig om. Man undgår derved også en masse lort op på
motoren.

Du fortæller intet om hvordan den styrer i forhold til en cbx 550. Det ved
jeg heller ikke, og jeg ønsker ej heller at vide det. mvh Erland

Fra : Jakob

Dato : 02-09-02 13:07

"Erland R. Nielsen" <erland_refling@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> til den maskine. Har kørt med forskærmsforlænger, så tændingsproblemer kan

Jeg har kørt ca. 20.000 km på en svs i 1999/2000 og jeg har aldrig haft
eller mødt nogle der har haft tændingsproblemer på sv'eren. Min påstand er
at sv'erens tændningsproblemer er et rygte der er opstået på sv650.org - og
at det kun er nogle få amrikanere der har oplevet det (sikkert de samme som
havde lidt problemer med at finde ud af, at det ikke var så smart at klemme
benzinslangen fast mellem tank og stel). Sv'eren er ikke en perfekt cykel,
men det er dog den mc jeg har anbefalet til flest gange...

/jakob - zx-6r

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-09-02 08:14

Et af de store problemer ved SV'eren er, at nogle ejere gør den til mere end
den er... Forstået på den måde, at man så kører den som en hård racer og
ikke som den sports-mc den er. Det lidt i samme stil som GSX-F'erne.
Den hårde kørsel medfører et større slid på MC'en. Man skal bare acceptere
at det ikke en en racer og så behandle den som det den er... En sports-mc
der får folk til at finde det store smil frem inde i hjelmen.

Det eneste kritikpunkt jeg har hørt fra nogle SV-ejere er, at forgaffelen er
for blød til hård kørsel. Men det kan der dog rodes bod på.

Jesper
GL500i

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 17-09-02 23:35

Jesper Pedersen <vfr@cool.dk> skrev i en news:B9AB5144.11B6%vfr@cool.dk...
> [...]
den er... En sports-mc
> der får folk til at finde det store smil frem inde i hjelmen.

Lige at kalde den skrammel, syntes jeg da ikke er specielt pænt...
Det er selvfølgelig dumt at købe den og forvente en racer, men med den form
og motorstr. burde det da heller ikke være det første valg. Så hellere
yamaha yzf-r6 med 120 hk eller ligende.
Så hvorfor skrive at det er "et af de store problemer"??? Jeg har aldrig
hørt at folk har beklaget sig over det.
Nu kan jeg ikke lige umiddelbart se hvad det er sv: på, men hvis jeg kunne
følge tråden ville det måske hjælpe. (gerne linke til tidl. meddelser.....)

Mvh
Mads K
SV