|
| Slibning af bremseskive Fra : Thomas |
Dato : 30-08-02 10:03 |
|
Som det har været nævnt herinde før, er bremseskiver dyre, selv uoriginale.
Må/kan man ikke slibe/dreje af skiverne som på biler? I så fald man kan og
nogen har fået det gjort, hvorhenne er det så muligt og evt pris?
mvh
Thomas
| |
Anders Majland \(Rep~ (30-08-2002)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 30-08-02 10:07 |
|
> Som det har været nævnt herinde før, er bremseskiver dyre, selv
uoriginale.
> Må/kan man ikke slibe/dreje af skiverne som på biler? I så fald man kan og
> nogen har fået det gjort, hvorhenne er det så muligt og evt pris?
Du har formodenligt ikke meget at slibe af. Der er i princippet ikke nogen i
vejen for at slibe dem, men forskellen på en ny skive og min. tykkelsen er
ofte ikke mere end 1 eller 2 mm. Så hvis du har en halv slidt skive (hvorfor
ellers dreje af den) tror jeg ikke det kan betale sig at gøre forsøget. Men
ellers spørg det nærmeste bremsecenter.
/A
| |
Thomas (30-08-2002)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 30-08-02 10:15 |
|
Der er lidt nykken under bremsningen, forestiller mig at skive har slået sig
lidt
Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akncm3$m5v$1@sunsite.dk...
> > Som det har været nævnt herinde før, er bremseskiver dyre, selv
> uoriginale.
> > Må/kan man ikke slibe/dreje af skiverne som på biler? I så fald man kan
og
> > nogen har fået det gjort, hvorhenne er det så muligt og evt pris?
>
> Du har formodenligt ikke meget at slibe af. Der er i princippet ikke nogen
i
> vejen for at slibe dem, men forskellen på en ny skive og min. tykkelsen er
> ofte ikke mere end 1 eller 2 mm. Så hvis du har en halv slidt skive
(hvorfor
> ellers dreje af den) tror jeg ikke det kan betale sig at gøre forsøget.
Men
> ellers spørg det nærmeste bremsecenter.
>
> /A
>
>
| |
Anders Majland \(Rep~ (31-08-2002)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 31-08-02 15:51 |
|
> Der er lidt nykken under bremsningen, forestiller mig at skive har slået
sig
> lidt
Rittig har tidligere foreslået at justere dem med en "følsom" brug af en
hammer ...
/A
| |
Armand (31-08-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-08-02 16:23 |
|
Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
news:bK4c9.40592$ww6.3088806@news010.worldonline.dk...
> > Der er lidt nykken under bremsningen, forestiller mig at skive har
slået
> > sig lidt
> Rittig har tidligere foreslået at justere dem med en "følsom" brug af
en
> hammer ...
Der bruges udtrykket: "forestiller mig at", derved kan konkluderes at
skævheden endnu ikke er endeligt konstanteret - Derfor ville det være
endnu mere relevant at henvise til Rittigs (o.a.) beskrivelse af metoden
til konstantering deraf (Noget med en primitiv følepind der forsigtigt
nærmes skiven imens hjulet roterer!)!
--
Armand.
| |
Thomas (31-08-2002)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 31-08-02 17:51 |
|
"Nykken" skulle måske erstattes med at "ved hårdere opbremsninger føles det
som om jeg skiftevis trækker hårdt og blødt i grebet"
Derfor formoder jeg at det er skiven. Men udover det kan der seføli også
være slør i hjulet.....
Mvh
Thomas
Xs400Seca
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akqolc$url$2@news.cybercity.dk...
>
> Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)
> <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
> news:bK4c9.40592$ww6.3088806@news010.worldonline.dk...
> > > Der er lidt nykken under bremsningen, forestiller mig at skive har
> slået
> > > sig lidt
> > Rittig har tidligere foreslået at justere dem med en "følsom" brug af
> en
> > hammer ...
>
> Der bruges udtrykket: "forestiller mig at", derved kan konkluderes at
> skævheden endnu ikke er endeligt konstanteret - Derfor ville det være
> endnu mere relevant at henvise til Rittigs (o.a.) beskrivelse af metoden
> til konstantering deraf (Noget med en primitiv følepind der forsigtigt
> nærmes skiven imens hjulet roterer!)!
>
> --
> Armand.
>
>
| |
Armand (01-09-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-09-02 10:46 |
|
Thomas <thomas@odense.kollegienetFJERN.dk> skrev i en
news:Mt6c9.40644$ww6.3109187@news010.worldonline.dk...
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:akqolc$url$2@news.cybercity.dk...
> >
> > Der bruges udtrykket: "forestiller mig at", derved kan konkluderes
at
> > skævheden endnu ikke er endeligt konstanteret - Derfor ville det
være
> > endnu mere relevant at henvise til Rittigs (o.a.) beskrivelse af
metoden
> > til konstantering deraf (Noget med en primitiv følepind der
forsigtigt
> > nærmes skiven imens hjulet roterer!)!
> "Nykken" skulle måske erstattes med at "ved hårdere opbremsninger
føles det
> som om jeg skiftevis trækker hårdt og blødt i grebet"
> Derfor formoder jeg at det er skiven. Men udover det kan der seføli
også
> være slør i hjulet.....
- - - - Eller en simpel uafbalancering af forhjulet :-/
Tag nu lige og kontroller skiven, "the Rittig way"!!
--
Armand.
| |
wheeler (01-09-2002)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 01-09-02 17:45 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:akssgf$apn$3@news.cybercity.dk...
>
>
> - - - - Eller en simpel uafbalancering af forhjulet :-/
> Tag nu lige og kontroller skiven, "the Rittig way"!!
>
> --
> Armand.
>
Eller endnu mere simplet (som i mit tilfælde med TDR'en bare en gang WD
40 til forbremsegrebet!!
Wheeler
| |
GERT BO THORGERSEN (30-08-2002)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 30-08-02 10:41 |
|
Da jeg havde en Honda CB750 ændrede jeg forgaffel til en Ceriani og
bremsekaliberen til en Lockhed, hvilket forgaflen var lavet til at holde;
det var det system man så på CB750 brugt til race ude i Verden. Som
bremseskive brugte jeg bl.a. skiver fra en bil, fundet ved søgning på et
lager på Halmtorvet. Støbejerns skiver som havde den samme forsætning som
jeg havde brug for til kombinationen af hjulet nav og afstanden mellem de to
Lockhed. Jeg fik en bekendt til slibe skiverne ned til en tykkelse på 5 mm.
Istedet for at søge bil bremseskiver på et lager kunne jeg jo lige så godt
have søgt på en skrotplads for bilskiverne er jo skrottede før de når ned
til den tykkelse som vi bruger på motorcykler.
Mvh. Gert Thorgersen
Thomas <thomas@odense.kollegienetFJERN.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xwGb9.39944$ww6.2888759@news010.worldonline.dk...
> Som det har været nævnt herinde før, er bremseskiver dyre, selv
uoriginale.
> Må/kan man ikke slibe/dreje af skiverne som på biler? I så fald man kan og
> nogen har fået det gjort, hvorhenne er det så muligt og evt pris?
>
> mvh
>
> Thomas
>
>
| |
wheeler (30-08-2002)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 30-08-02 17:41 |
|
> Thomas <thomas@odense.kollegienetFJERN.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:xwGb9.39944$ww6.2888759@news010.worldonline.dk...
> > Som det har været nævnt herinde før, er bremseskiver dyre, selv
> uoriginale.
> > Må/kan man ikke slibe/dreje af skiverne som på biler? I så fald man kan
og
> > nogen har fået det gjort, hvorhenne er det så muligt og evt pris?
> >
> > mvh
> >
> > Thomas
Er der ikke noget med at standarden for Mc er støbejern - hvilket mange
drejebænke/værktøjsmagere ikke vil arbejde med?
Hvorimod til biler er det som regel "stål", hvor en planing er mere
oplagt?????
Wheeler
> >
> >
>
>
| |
wheeler (30-08-2002)
| Kommentar Fra : wheeler |
Dato : 30-08-02 17:52 |
|
> Er der ikke noget med at standarden for Mc er støbejern - hvilket mange
> drejebænke/værktøjsmagere ikke vil arbejde med?
>
> Hvorimod til biler er det som regel "stål", hvor en planing er mere
> oplagt?????
>
> Wheeler
OMVENDT SELVFØLGELIG
Wheeler
| |
Bent Erik Thomsen (31-08-2002)
| Kommentar Fra : Bent Erik Thomsen |
Dato : 31-08-02 21:43 |
|
"Thomas" <thomas@odense.kollegienetFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:xwGb9.39944$ww6.2888759@news010.worldonline.dk...
> Som det har været nævnt herinde før, er bremseskiver dyre, selv
uoriginale.
> Må/kan man ikke slibe/dreje af skiverne som på biler? I så fald man kan og
> nogen har fået det gjort, hvorhenne er det så muligt og evt pris?
>
> mvh
>
> Thomas
Jeg fik slebet mine forbremseskive (kun slebet - ikke drejet)
hos Nordbrems i Aalborg (Jyllandsgade 14, tlf. 98162633, www.nord-brems.dk).
Fint stykke arbejde med minimal fjernelse af materiale.
Kostede for 2 år siden 160 kr pr stk + moms.
--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT
Golf III 1.9 TD(i)
| |
|
|