BT56f - underligt slid?
Fra : Jesper Buhl

Dato : 29-08-02 19:06

Hej,

ville lige hoere hvad aarsagen til foelgende kunne taenkes at vaere:

Mit fordaek (120/70ZR17, med ca. 7000 km paa), er opdelt i 2 sider
med en draenrille i midten, de to sider er delt i to langsgaaende
striber med et zigzagget rille, og yderligere splittet op i smaa
felter af tvaergaaende riller, og felterne i de 2 yderste baner
er signifikant mere slidte end dem paa midten: Der hvor de graenser
op til hinanden er der mere end 1 mm forskel i hoejden.
Der er tale om overvejende sloev touring-koersel, saa det er ikke
fordi jeg ligger og rakker vandret rundt paa diverse baner, og
daektrykket er som anbefalet, ind i mellem en smule hoejere.
Ingen maerkbar ubalance eller skaevheder i maskinen.

Er der nogen der ved om gummiet er meget bloedere paa de yderste
felter, eller er det det samme faenomen som man kan se paa biler,
hvor gummiet 'rejser sig' ved forkert daektryk/sporing?

mvh
Jesper

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 29-08-02 19:45

"Jesper Buhl" <buller@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> felter, eller er det det samme faenomen som man kan se paa biler,
> hvor gummiet 'rejser sig' ved forkert daektryk/sporing?

Man ser tit at fordæk slides hurtigts i to bånd symmetrisk om dækkets
centerplan (midterrille på nogle cykler). Jeg læser dit indlæg som at det er
det du observerer. Det er simpelthen fordi at fordækket deformerer kraftigt
ved den håreste belastning, som (normalt) er opbremsning. Har set det på
egne Metzeler og Brigdestone tidligere.
mvh Erland

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-08-02 20:30

Det er også det som kaldes hæl/tå. Og det er vist helt normalt. Men kan dog
komme ud for at styret slår fra side til side ved bestemte hastigheder, dog
ikke mere at den sagtens kan kontrolleres, men lad være med at kører uden
hænderne på styret

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jesper Buhl

Dato : 31-08-02 18:04

In <3d6e6a63$0$22897$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> "Erland R. Nielsen" <erland_refling@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
>ved den håreste belastning, som (normalt) er opbremsning. Har set det på

Den skal jeg lige have igen? Det er det yderste af dækket der mangler,
ikke det midterste - og det mener du skyldes at deformationen slider mere
end selve friktionen mod asfalten ved hård opbremsning? Eller hur?

/jb

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 01-09-02 17:47

> [...]
> ikke det midterste - og det mener du skyldes at deformationen slider mere
> end selve friktionen mod asfalten ved hård opbremsning? Eller hur?

Det jeg har observeret på fordæk er at de ikke slides mest i centreplanet,
men i to bånd rundt om planet. Ved opbremsning er disse to bånd i hårdest
kontakt med asfalten, pga. deformationen af dækket. Jeg er i tvivl om det er
det samme du observerer. Når jeg har vænnet mig til en cykel, bruger jeg det
yderste af dækket, men jeg kan ikke slide det op på landevejen. Forstår ikke
hvad du mener med det yderste af dækket.

mvh Erland

Fra : Jesper Buhl

Dato : 01-09-02 18:52

In <3d72434c$0$22887$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> "Erland R. Nielsen" <erland_refling@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]

>yderste af dækket, men jeg kan ikke slide det op på landevejen. Forstår ikke
>hvad du mener med det yderste af dækket.

Med det yderste af dækket mener jeg den del der bruges i Østrig;
den midterste del af dækket bruger man til at komme derned.

Hvis du deler slidbanen op i 4 lige brede bånd, 2 på hver side, er
mit problem at dem der sidder tættest på fælgen bliver mere slidt
end dem der sidder tættest omkring centerplanen.

(men hvem fanden bekymrer sig også om den slags med det vejr vi
har haft de sidste 5 uger

mvhjb

Fra : stange

Dato : 29-08-02 21:34

"Jesper Buhl" <buller@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
Der hvor de graenser
> op til hinanden er der mere end 1 mm forskel i hoejden.

Michelin Macadam 90/100X gør nøjagtig det samme.

Jeg troede først, det var TDM´en "skyld", men det er åbenbart et generelt
problem. Det kan bare undre, at fabrikken ikke har gjort noget ved det.

Knud Stange

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-02 11:18

Hvis det havde været en bil, havde man skiftet støddæmperen. Dårlig
støddæmper = Hæl/tå

Hilsen

Jesper Ankersen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 30-08-02 11:28

Den tror jeg ikke holder på MC, stort set aller jeg kender har problemet,
også på sprit nye MC'er, incl mig selv. Selv mine offroadere har gjort det,
dog mest udtalt på den største og nyeste. Det hænger vist mest sammen med
kørslen

--
Mvh.
Henrik

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 30-08-02 11:56

hmm michelin lancere netop macadam 100x som en rettelse for det hæl og tå
fenomen man så på deres macadam 90.

men du siger at 100 stadig gør det ?

nogen der ved om macammens 90/100 afløse pilot road...også gør det ?

Lasse
Mille

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 30-08-02 13:37

Såvidt jeg har hørt er det vist ikke første gang Michelin lancere et dæk,
hvor hæl/tå skulle være "rettet". Men vi får at se..

--
Mvh.
Henrik

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 12:43

> [...]
> er signifikant mere slidte end dem paa midten: Der hvor de graenser
> op til hinanden er der mere end 1 mm forskel i hoejden.

Typisk skade forårsaget af for lavt dæktryk!!!

--
Armand.

Fra : stange

Dato : 01-09-02 14:35

> Jesper Buhl <buller@daimi.au.dk> skrev i en
>
> Typisk skade forårsaget af for lavt dæktryk!!!
>
> --
> Armand.

Beklager - det har ikke noget med dæktrykket at gøre. Snarere en slags
konstruktionsfejl.

Knud Stange

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 09:29

stange <knudstange@jakobsen.dk> skrev i en

> Beklager - det har ikke noget med dæktrykket at gøre. Snarere en slags
> konstruktionsfejl.

Jeg kender godt til "hæl-tå" problemerne; men jeg læste ikke
beskrivelsen som sådan: Detaljerne drejer sig i mine øjne om dækkets
mønster som er slidt ned i en jævn bane på begge sider af midten således
at
midter-rillen står tydeligere tilbage - Og dét er en klar indikation af
for lavt dæktryk!!!

Stange har sidenhen defineret sig forbi denne udlægning; men
fejlbeskrivelsen af for lavt dæktryk er universel, så den lader jeg lige
hænge

--
Armand.

Fra : Jesper Buhl

Dato : 02-09-02 10:54

In <aksv6m$e5v$5@news.cybercity.dk> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

>Jesper Buhl <buller@daimi.au.dk> skrev i en

>Typisk skade forårsaget af for lavt dæktryk!!!

Næh, det vil jeg sgi'tte have siddende på mig Jeg kører altid
med korrekt eller lidt for højt dæktræk iflg instruktionsbøgerne
(eneste undtagelse var Hechlingen, men det var ikke mine dæk).

Andre ideer?

mvhjb

Fra : H. P. Holm

Dato : 03-09-02 18:11

Armand skrev:

> Jesper Buhl <buller@daimi.au.dk> skrev i en

> Typisk skade forårsaget af for lavt dæktryk!!!

Jeg kan ikke huske hvordan BT56 ser ud i mønsteret, men det typiske
slid på et 18.000 km. gammelt BT20 fordæk på en Kawasaki Zephyr 750
kan ses på <URL: http://hjem.get2net.dk/hpholm/billeder/bt020/ >
Zephyr'en kører mellem 20-25.000 km. på sådan et sæt dæk inden de er
nede ved slid-indikatorerne, og den eneste ulempe ved det ujævne slid
på fordækket er at det kan "brumme" lidt ved langsom kørsel.

Repræsentanten fra Bridgestone har set dækket, og snakkede noget om
at min Kawasaki vist er for let i forenden til at køre med det dæk,
men han havde ikke bedre touring-alternativer i 120/70-17 radial.
Egentlig burde den køre med Bridgestone Exedra G547/548 diagonaldæk,
men radialerne holder bedre til højfarts-touring og står bedre fast
til al anden kørsel, så det har været løsningen de sidste 70.000 km.

--
Hans