Motorvejs kø - rsel
Fra : Ken Madsen

Dato : 27-08-02 22:02

Hej,

Nu er jeg selv blevet mc'ist, så jeg kan godt tillade mig at rejse
spørgsmålet. Det skal ikke opfattes som en opsang, men en undren.

Jeg køre som regel i bil når jeg køre på arbejde og ind i mellem er jeg en
tur på motorvejen der ved 7 - 8 tiden om morgenen. Der er mange der har
travlt om morgenen og nogen af dem køre med hovedet under armen, jeg så
bl.a. en idag der lige var kommet på fra en tilkørsel han opdagede et hul i
overhalingsbanen og svingede derud, i ved, hullet var lige så stort som hans
bil + ½ meter, han kunne umuligt nå at se sig tilbage, men han kom ud gjorde
han, og han var heldig der ikke lå en motorcykel der var ved at overhale
midtom. Jeg ved at man som regel har styr på hvad der sker bagfra, men ham
her skulle have øjne i nakken for at have opdaget en mc der kørte imellem
rækkerne, han skulle nemlig også nå at tilpasse farten.

Hvor mange af jer tør køre imellem 2 rækker på motorvejen og føler i at i
har styr på det, jeg ser flere mc'ere hver morgen der gør det, også selvom
rækkerne køre 40-50 km. i timen. Jeg ville selv vælge nødsporet hvis jeg
ikke havde de 10-15 min. til overs det tager at blive i køen.

Hvem får forresten skylden hvis der sker en ulykke i sådan et tilfælde.

Mvh Ken

Moto Guzzi v35 Imola

Fra : Janus

Dato : 27-08-02 22:10

Tja 50km/t er lige lovligt meget men kører de stabilt 30 i timen, over
en længere strækning, så skal ja da gerne være den første der hopper ud
imellem rækkerne

Janus (der mener at der må sq være visse fordele når der køres mc)

Fra : Jimmi

Dato : 27-08-02 22:14

Den værste er når der er spredninger, så bilerne ligger og skifter bane, så
skal man dælme passe på, for de ser sig IKKE tilbage.

Jeg kører også gerne imellem rækkerne og holder mig heller ikke væk fra
nødsporet.
Skulle der være en mini kø for rødt og jeg har travlt, så triller jeg også
gerne op på siden af den første og giver cyklen lidt at leve af.

/Jimmi
(XJ600S)

Fra : KLAUS KRISTENSEN

Dato : 30-08-02 17:32

"Jimmi" <jimmi@klud.dkSLETDETTE> skrev i en meddelelse
> Skulle der være en mini kø for rødt og jeg har travlt, så triller jeg også
> gerne op på siden af den første og giver cyklen lidt at leve af.

der skulle da gerne være nogle fordele ved at køre på motorcykel!!

klaus

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 27-08-02 22:48

> Hvor mange af jer tør køre imellem 2 rækker på motorvejen og føler i at i
> har styr på det,

Jeg gør som regel ikke, men når jeg af og til gør alligevel føler jeg, at
jeg har styr på det. I omvendt fald gjorde jeg det ikke. Jeg anerkender
fuldt ud, at jeg kan tage fejl.

> Hvem får forresten skylden hvis der sker en ulykke i sådan et tilfælde.

Tja - kørsel imellem rækker er i hvert fald forbudt...

Fra : Thomas Kornerup Jaco~

Dato : 27-08-02 23:44

> Tja - kørsel imellem rækker er i hvert fald forbudt...

Nej ikke ifølge min kørelærer..! men det er vel ingen garanti...

Thomas (som aldrig holder i kø)
Hornet

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-08-02 00:22

> Nej ikke ifølge min kørelærer..! men det er vel ingen garanti...

I følge en betjent jeg talte med er overhaling kun tilladt i yderste venstre
spor. Derfor kan overhaling imellem rækker aldrig blive lovligt.

Bemærk - mit indlæg er fuldt ud baseret på en betjents udtalelse for et par
måneder siden. Jeg har ikke selv studeret færdselsloven på det punkt.

Fra : Jimmi

Dato : 28-08-02 00:41

> I følge en betjent jeg talte med er overhaling kun tilladt i yderste
venstre
> spor. Derfor kan overhaling imellem rækker aldrig blive lovligt.

Og for hver regel er der en undtagelse der osv.
Det er jo for eksempel tilladt at overhale i andre baner hvis der holder en
venstresvingende eller på en P-plads og i rundkørsler, eller hvis der er kø
og det yderste venstr spor er langsommere end det inderste. Så den er
ihvertfald ikke skudsikker.

Men jeg mener at MC'er i henhold til den slags er under samme lovgivning som
bilerne, vi må heller ikke overhale ved fuldt optrukne linjer, selvom der er
masser af plads. Og biler skal ALTID ligge i en vognbane og må ikke sådan
køre midt imellem.

Bortset fra det, så gør højresving for rødt tilladt!!! Det virker fint i
staterne!!!
Der var en politiker der kom til at komme med samme melding for et par uger
siden, han blev nærmest hånet i dagspressen, som havde han forslået at
promillen skulle hæves til 2,0.

/Jimmi
(XJ600S)

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-08-02 02:14

Jimmi wrote:

> vi må heller ikke overhale ved fuldt optrukne linjer, selvom der er
> masser af plads.

Er du helt 100 på det? Det måtte man da godt da jeg tog kort, og mange
bilister giver plads til det.

--
Morten Dybdal

Fra : Jimmi

Dato : 28-08-02 02:17

Til Teoriprøven fik vi billedet, som vores kørelærer havde advaret os imod
med ordene: "De prøver at få jer til at overhale her, men det skal I svare
nej til, det er en fælde, der SKAL være to vognbaner eller punkteret
midterlinie", og ganske rigtigt, så fik jeg ikke fejl for at blive bag ved
bilen.

Mere end det har jeg ikke at basere det på, men er det ikke også rigeligt?

At biler giver plads er jo ingen garanti, de kender loven ligeså lidt som
os.

Jimmi
(XJ600S)

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-08-02 02:40

Jimmi wrote:
> [...]
> nej til, det er en fælde, der SKAL være to vognbaner eller punkteret
> midterlinie", og ganske rigtigt, så fik jeg ikke fejl for at blive bag ved

Hvornår var det? Det må være ændret fornyligt.

> Mere end det har jeg ikke at basere det på, men er det ikke også rigeligt?

Jo.

> At biler giver plads er jo ingen garanti, de kender loven ligeså lidt som
> os.

I vores samfund er der ingen (få) der giver plads frivilligt. Når de
konsekvent gør det, må de have lært det.

PS. Læs lige her:

http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

--
Morten Dybdal

Fra : Jimmi

Dato : 28-08-02 15:01

> Hvornår var det? Det må være ændret fornyligt.

Så skal det have været meget for nyligt, da jeg tog kortet for 4 måneder
siden

Jimmi
(XJ600S)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-08-02 15:23

> Så skal det have været meget for nyligt, da jeg tog kortet for 4 måneder
> siden

Da jeg tog kortet for lidt over et år siden, fik jeg at vide, at der skulle
være plads til to lastbiler, dvs. vejbanen skal være mindst 5 meter bred før
der må overhales i samme vognbane.

Hvis vognbanen er 4½ meter bred, må en motorcykel ikke engang overhale en
anden motorcykel i samme vognbane, selv om der er masser af plads.

Man må derimod godt passere et andet køretøj i samme vognbane, men så må
køretøjet der passeres, også stå helt stille.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Pein

Dato : 28-08-02 21:46

"Martin Sørensen" skrev ...

> [...]
>
> Hvis vognbanen er 4½ meter bred, må en motorcykel ikke engang overhale en
> anden motorcykel i samme vognbane, selv om der er masser af plads.

Ham du fik det at vide af, burde tage et kig på færdselsloven. Det er nemlig
noget sludder du der er blevet påduttet.

> Man må derimod godt passere et andet køretøj i samme vognbane, men så må
> køretøjet der passeres, også stå helt stille.

Hvordan skulle det hænge sammen med det du skrev først, med at overhale i
samme vognbane hvis den var mindst 5 meter bred?

/Mvh. Pein
(der jævnligt kigger lidt i færdselsloven, i anledning af at jeg nu engang
kører på vejene)

Fra : Mads Lund

Dato : 28-08-02 07:56

> [...]
> nej til, det er en fælde, der SKAL være to vognbaner eller punkteret
> midterlinie", og ganske rigtigt, så fik jeg ikke fejl for at blive bag ved

Jep, men så er det jo at det med "2 vognbaner" skal defineres. For der er
principielt så mange vognbaner som der er plads til, punkterede linier eller
ej. Derfor må man også overhale for dobbelt optrukket linie, blot linien
ikke overskrides.

Lidt det samem gør sig gældende ved overhalinger af køretøjer placeret i
venstre spor på motorvejen. Hvis der er plads til en ekstra vognbane til
venstre for køretøjet så er det tilladt at overhale.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jonas Holt

Dato : 28-08-02 08:55

> [...]
> venstre spor på motorvejen. Hvis der er plads til en ekstra vognbane til
> venstre for køretøjet så er det tilladt at overhale.

Akkurat hvad jeg lærte til teori i '91!

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Jimmi

Dato : 28-08-02 15:00

Tog kørerkortet for 4 måneder siden, måske de har ændret det siden 91?

Mvh
Jimmi
(XJ600S)

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 28-08-02 09:44

On Wed, 28 Aug 2002 08:55:34 +0200, "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk>
wrote:

> [...]
>ej. Derfor må man også overhale for dobbelt optrukket linie, blot linien

Forudsat, formoder jeg, at overhalingen foretages i en bil og er af en
anden bil?

>Lidt det samem gør sig gældende ved overhalinger af køretøjer placeret i
>venstre spor på motorvejen. Hvis der er plads til en ekstra vognbane til
>venstre for køretøjet så er det tilladt at overhale.

Med mindre der ved skiltning er indført overhalingsforbud - og det er
der ret ofte, synes jeg at have bemærket.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 28-08-02 14:45

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> venstre spor på motorvejen. Hvis der er plads til en ekstra vognbane til
> venstre for køretøjet så er det tilladt at overhale.

Jebs det mener jeg oxo..

Brian W.

Fra : Zorilla

Dato : 28-08-02 18:38

> [...]
> venstre spor på motorvejen. Hvis der er plads til en ekstra vognbane til
> venstre for køretøjet så er det tilladt at overhale.

Men en vognbane må vel være defineret et eller andet sted ? Med ovenstående
ræsonement så siger du jo at bare der er plads i overskud så er det en
vognbane. Det lyder ikke sandsynligt.

Peter

Fra : Pein

Dato : 28-08-02 22:09

"Zorilla" skrev ...

> Men en vognbane må vel være defineret et eller andet sted ? Med
ovenstående
> ræsonement så siger du jo at bare der er plads i overskud så er det en
> vognbane. Det lyder ikke sandsynligt.

Den er defineret i færdselsloven, som den opdeling af kørebanen, hvor der er
tilstrækkelig plads til en række 4-hjulede køretøjer.

Til gængæld er det vanskeligt at få øje på, at det skulle stå nogle steder i
færdselsloven, at en overhaling absolut skal ske i en anden vognbane.

Hvis man snakker biler, kan det ligesom ikke undgås at involvere en anden
vognbane, da der skal være tilstrækkelig plads for at overhale, og der
dermed pr. definition er en vognbane mere.

Men på motorcykel kan der sagtens være tilstrækkelig plads til en
overhaling, selvom der ifølge definitionen ikke er plads til en vognbane. Og
overhaling skal bare foregå venstre om og med tilstrækkelig plads. Der står
ikke direkte noget om at det skal være i en anden vognbane.

Hvorfor der så tilsyneladende til teori undervises i noget andet end hvad
der står i færdselsloven, har jeg ingen forklaring på.
Enten skal kørelærerne til at tage sig sammen, eller også skal færdselsloven
skrives bedre.

Mvh. Pein

Fra : Lone Ginnerup

Dato : 28-08-02 22:49

snip
> ovenstående
snip

Her er et klip fra færdselsloven - og med link til stedet, så I selv kan
læse mere.
Der er mere tekst end jeg bryder mig om at klippe ind her.

Definationer
http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel1.htm

28. Vognbane:

enhver af de baner, i hvilke kørebanen kan deles, og som hver er
tilstrækkelig bred til at kunne benyttes af en række køretøjer med 4 hjul.

> [...]
> Til gængæld er det vanskeligt at få øje på, at det skulle stå nogle steder
> færdselsloven, at en overhaling absolut skal ske i en anden vognbane.

Jeg har lige fået nye briller, så jeg fandt lige dette (samme sted - og med
link her)

Overhaling forbudt

http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm

3) når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke eller i vejkurve er
begrænset, medmindre kørebanen i kørselsretningen har mindst to vognbaner,
hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.

Og så er det lige I går op i definitionerne igen og ser hvad en vognbane er
for en.

snip
> [...]
står
> ikke direkte noget om at det skal være i en anden vognbane.

Jo det gør der altså - læs hele teksten under ovennævnte link.

snip
> [...]
> der står i færdselsloven, har jeg ingen forklaring på.
> Enten skal kørelærerne til at tage sig sammen, eller også skal

snip

Eller også noget andet, som jeg ikke lige kan få mig til at foreslå her
))

Med venlig hilsen Lone-

som i øvrigt foreslår at I gemmer dette link under foretrukne

..http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/faerdsels.htm

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-08-02 23:50

Lone Ginnerup wrote:

> [...]
> hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.

> står

> Jo det gør der altså - læs hele teksten under ovennævnte link.

Nej, som det står gælder det kun i det nævnte tilfælde, ikke generelt.

--
Morten Dybdal

Fra : Pein

Dato : 30-08-02 00:29

"Lone Ginnerup" skrev ...

[Pein]

> [...]
>vognbaner, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.
>
> Og så er det lige I går op i definitionerne igen og ser hvad en vognbane

Nu snakkede vi jo ikke om begrænset oversigt. Hvis der er fin oversigt,
kommer det der punkt 3 du nævner overhovedet ikke i anvendelse.

[Pein]

> Jo det gør der altså - læs hele teksten under ovennævnte link.

Du må meget gerne prøve at finde det. Men jeg tror det bliver svært.

Ikke engang i det pkt. 3 du citerer (som altså ikke har så meget med sagen
at gøre, og slet ikke på motorvej) står der at overhaling skal foregå i en
anden vognbane.
Der står at overhaling er tilladt, hvis der er 2 vognbaner... osv., men ikke
at denne overhaling så også absolut skal ske i en anden vognbane.

Skal en bil overhale en anden bil, er man jo nødt til at have 2 vognbaner
til rådighed, ellers er der pr. definition ikke tilstrækkelig plads. Derfor
formuleringen i det pkt. 3.
Det samme gør sig altså bare ikke gældende når vi snakker motorcykler. To
vognbaner kan jo være så brede at der næsten er plads til 3. Så kan der
snildt være tilstrækkelig plads til en MC overhaling i samme vognbane som
den (bil) man overhaler.
Og det er efter min bedste overbevisning fuldt lovligt, og hvis nogen vil
påstå noget andet, må det da gerne være ledsaget af en henvisning til det
konkrete sted i færdselsloven.

[Pein]

> Eller også noget andet, som jeg ikke lige kan få mig til at foreslå her

Tja, det kunne jo være, at alle de som siger, at de til teori har lært
ditten og datten (modstridende ting), alle har hørt dårligt efter i timen.
Nogle har sikkert.

Men visse formuleringer i færdselsloven er jo også en smule vattede, og så
må man gå den tunge vej og læse retspraksis hvis man vil være klog på
området. Loven kunne godt være skrevet mere præcist.

Mvh. Niels Pein
(der er vant til den slags tekster)

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 11:51

Pein <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en
> "Lone Ginnerup" skrev ...
>

> Nu snakkede vi jo ikke om begrænset oversigt. Hvis der er fin
oversigt,
> kommer det der punkt 3 du nævner overhovedet ikke i anvendelse.

Øheeh?

Hvor vil der være fuldt optrukne linier under fine oversigtsforhold??

> [...]
> må man gå den tunge vej og læse retspraksis hvis man vil være klog på
> området. Loven kunne godt være skrevet mere præcist.

- - - - Eller trække en given bøde i retten og få dommerens tolkning af
situationen :-/'

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 01-09-02 12:23

"Armand" skrev ...

> Pein skrev ...
>
> Øheeh?
> Hvor vil der være fuldt optrukne linier under fine oversigtsforhold??

Nej netop. Det var slet ikke situationen nævnt i pkt. 3 vi diskuterede, og
den passus i færdselsloven kan heller ikke bruges som argumentation for at
en overhaling skal foregå i en anden vognbane end den man overhaler.

Men bortset fra det, har jeg da set fuldt optrukne linier under fine
oversigtsforhold. På en bred landevej med 4 vognbaner, 2 i hver retning,
hvor man forståeligt nok gerne vil holde dem adskilt 2 og 2, lidt ligesom
princippet på en motorvej.

> - - - - Eller trække en given bøde i retten og få dommerens tolkning af
> situationen :-/'

Ja, det sats kan man jo prøve, i mangel af retspraksis for situationen.
Men hvis retspraksis eksisterer, kan man jo forudsige udfaldet af sagen, og
på forhånd bedømme om det er klogt at føre en sag.

/Pein

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 29-08-02 22:48

Hejsa

> Er du helt 100 på det? Det måtte man da godt da jeg tog kort, og mange
> bilister giver plads til det.

Eller det kunne være fordi man selv var "cyklist" men desværre var nødsaget
til at tage bilen til staden pga jobbet :(((

-steffen

Der hellerere bruger 3 sekunder mere på at skifte bane end at jorde en MC
(læs : orientering)...

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-08-02 03:26

"Jimmi" <jimmi@klud.dkSLETDETTE> wrote in message
> [...]
> venstresvingende eller på en P-plads og i rundkørsler, eller hvis der er

> og det yderste venstr spor er langsommere end det inderste. Så den er

Korrekt.
En antagelse fra samtalen jeg ikke nævnte var, at det var
motorvejs(kø)kørsel i 2 eller flere baner.

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 28-08-02 08:04

Henrik Steen Larsen wrote:
> I følge en betjent jeg talte med er overhaling kun tilladt i yderste venstre
> spor. Derfor kan overhaling imellem rækker aldrig blive lovligt.

Det er vel for så vidt ikke en overhalning hvis bilerne
kører langsomt nok, så er det vel hvad man kalder at
passere?

--
Hans Joergensen, der skal ud og se på et sæt (orginal) rør
til RD350'en senere, så den kan komme ud og køre igen

Fra : Razer

Dato : 28-08-02 08:37

"Henrik Steen Larsen" <hsl@code12.dk> skrev i en meddelelse

> I følge en betjent jeg talte med er overhaling kun tilladt i yderste
venstre
> spor. Derfor kan overhaling imellem rækker aldrig blive lovligt.

Så vidt jeg ved fra mine teorikurser er alle overhalinger der foregår
VENSTRE om lovlige. derfor er det også lovligt at overhale i inderste spor
bare det foregår venstre om den bil man overhaler, og forudsat at der er
plads nok således at det ikke bliver til fare for billisten og en selv =
hazarderet kørsel.

VEnligst

Thomas

Suzuki Gs550 e
Honda VF 750 F
Kawasaki ZX-10

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-08-02 16:29

"Henrik Steen Larsen" skrev i en meddelelse
> [...]

Det er tilladt at følge trafikken i en vognbane og det regnes derfor ikke
nødvendigvis for overhaling at passere i inderbanen. Det er en vurderingsag.
Du må jo heller ikke spærre for bagfrakommende trafik. Men det er almindelig
kendt, at man deler bøden ved en regulærer højreomsoverhaling.

M.h.t. kørsel i midterbanen er det "svært at undgå" i nogle tilfælde.
Problemet er enkelte (meget få) billister, der regulært ønsker at slagte
motorcyklister det sted samt dem der ikke ser sig for. Jeg anvender kun
mindrebanen, hvis billisterne kører så langsomt at de ikke kan skifte bane.
Og jeg opfatter mig som et totalt ubeskyttet bytte i den position. Jeg
opfatter det nu ikke som specielt farligt ved så lav hastighed. Men 50 km/t
det lyder voldsomt - det ville jeg ikke.

Hilsen

Søren Friberg

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-08-02 08:06

Da "Alt om Motorcykler" (da de eksisterede), havde en artikel om problemet,
skrev politiet at det var en "grå-zone", hvor det var meget svært at give
bøder. Det afhænger af hvilken vognbane du kører i, mellem rækkerne. Jeg
mener at de sagde, at hvis man holder sig i den venstre side af højre
vognbane, er det svært at gøre noget. Jeg giver dog ingen garanti, da det er
frit fra hukommelsen.

--
Mvh.
Henrik

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 28-08-02 08:37

On Wed, 28 Aug 2002 00:43:44 +0200, "Thomas Kornerup Jacobsen"
<kornerup@mobilixnet.dk> wrote:

>Nej ikke ifølge min kørelærer..! men det er vel ingen garanti...

Ej heller i følge en artikel i Berlingske Tidendes Bilsektion, for en
del år siden. Her blev VPK Kurt Mark stillet spørgsmålet af en
irriteret bilist og hans svar var, at det må man godt - under visse
forudsætninger.

Det er nemlig tilladt at lave en forbikørsel af langsommere trafik i
samme vognbane, men kun venstre om. Så kravet er, at man kan holde sig
på højre side af midterstriben - kommer man over den er det nemlig en
inderhaling af trafikken i næste vognbane og det må ikke. Jeg har selv
ofte kørt i mellem rækkerne på vej ind ad Hillerødmotorvejen om
morgenen og det er umuligt at overholde ovenstående, men generelt er
folk flinke til at give plads - de der ikke er, er tilgengæld ofte
meget opsatte på at hindre én i at komme forbi og de er farlige!!

Fra : Mads Lund

Dato : 28-08-02 08:09

> [...]
> rækkerne køre 40-50 km. i timen. Jeg ville selv vælge nødsporet hvis jeg
> ikke havde de 10-15 min. til overs det tager at blive i køen.

Nødsporet er forbudt område.

Kørsel mellem rækkerne er mere et gråzone område. Og der er eksempler for
både det ene og det andet i den situation. Grundlæggende er det tilladt at
overhale den højre række, blot der er plads til 2 vognbaner. Og rækken til
venstre må man jo ikke overhale højre om, men til gengæld må man gerne lave
forbikørsel.

Men den er lidt speget. Min grundregel er at jeg gør det, blot der er
rimelig plads og der foregår med en passende lav hastighed. 4 timers kø ved
Elb tunellen sucks, så er der skønnere at trille igennem køen på en 1/2
times tid.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 28-08-02 08:31

On Tue, 27 Aug 2002 23:02:21 +0200, "Ken Madsen" <kenhvm@hotmail.com>
wrote:

<snip>
> [...]
>rækkerne køre 40-50 km. i timen. Jeg ville selv vælge nødsporet hvis jeg
>ikke havde de 10-15 min. til overs det tager at blive i køen.

*Det* er tilgengæld hamrende ulovligt - og dødsensfarligt. For en
lille måned siden var jeg med mine forældre på vej til Viborg i bil.
På motorvejen mellem Fredericia og Vejle opstod der køtrafik og en del
motorcykler kom forbi i nødsporet - efterfulgt af 3 ambulancer, 1
politibil, 2 pionérvogne og et fejeblad, alle med fuld udrykining og
ret høj hastighed. Dem ville nødig komme i vejen for. For min egen
sikkerheds skyld, men så sandelig også af hensyn til de stakler, der
havde stor brug for redningsfokenes øjeblikkelige tilstedeværelse.

>Hvem får forresten skylden hvis der sker en ulykke i sådan et tilfælde.

Hvis man foretager et vognbaneskift, uden at sikre der er plads til
det, så får man skylden. Hvis modparten vurderes selv at bære en del
af ansvaret (det kan være høj hastighed, kørsel mellem baner o.
lign.), så vil ansvaret nok blive delt.

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 28-08-02 14:43

"Ken Madsen" <kenhvm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Nu er jeg selv blevet mc'ist, så jeg kan godt tillade mig at rejse
> spørgsmålet. Det skal ikke opfattes som en opsang, men en undren.

tilløk..

Jeg kører helst ikke mellem bilerne, på motorvejen, hvis de er i bevægelse,
for som du selv siger er det sku lidt havl farligt, hvis folk ikke kikker i
spejlene,, osv,...
I mandags kørte jeg dog mellem bilerne på Randersvej i århus, da jeg ikke
gad at sidde i kø.. Jeg kørte dog kun mellem bilerne, når de holdt stille.
Så snart de gik i bevægelse, flettede jeg ind med det samme.. Det synes jeg
er en god måde at holde styr på det på..??

Brian W.

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 11:52

> [...]
jeg
> ikke havde de 10-15 min. til overs det tager at blive i køen.

Jeg kan sagtens finde på at snige imellem; men ikke med mere end +10 til
20 km/t og helst så langt til venstre som muligt. Alt andet er
dødsforagtende!

--
Armand.