> Best case:
> Motoren går godt og fejler ikke noget. Bremserne kan klares med en
> adskillelse og smøring med fedt. Dækkene skal skiftes. Nye tændrør.
Tænding
> skal blot justeres. Kølevæske skiftes. Kæden er rusten, nyt kædekit på.
> Frisk gear- og totaktsolie på.
Lyt til Asger. Det er vise ord. Umiddelbart synes jeg cyklen ligner et
rigtigt godt projekt, altså sådan en cykel man kan gøre pæn hvis man har et
værksted, penge og erfaring. Derfor er der en masse der siger du skal købe
den.
Som begynder vil jeg fraråde den. Jeg har flere grunde
1. Som begynder skal man have noget der kører, eller løber du hurtigt sur i
denne fede hobby ved at købe et gammelt lig.
2. En Vandbøffel er ikke en begynder cykel. Den er ikke velkørende men tung
og uhandy.
3. Der er så meget der kan være i vejen med en så gammel cykel. Du har ikke
erfaring der skal til for at få den i ok form. Ok en nyere MC.
Kig på GS500E, CB500, GPZ500S, GS450, XS400, GSXR250, ER-5, CB450 o.s.v.
Reklame:
Min kammerat tommy har en ok GSXR250 til slag til menneske penge. Se her:
http://users.cybercity.dk/~dsl31557/250.htm
Jeg har skrivet en masse til andre begyndere. Der kommer lige et par breve
her: Jeg har gentaget mig nogle gange, men prøv at læs og se om der ikke er
noget af det du kan bruge.
_________________________
> Det ender nok med at blive en brugt GS 500E, om den så bliver med kåbe må
> tiden vise, men jeg regner da med at det vil være bedst ikke at skulle
tage
> alt vinden selv
Chancen for at lave en parkeringsskade eller lignende er desværre stor når
man lige har fået kortet. Hvis cyklen er nøgen giver det et par ridser på
styrknoppen og blinklysglasset (pris 100Kr for glas og maling). Hvis der er
kåbe på kommer der grimme ridser på kåben, og det er en helt anden
prisklasse at reparere. Tilgændgæld ser cyklen større ud og er mere
behagelig at køre på med hastigheder over 130 i længere tid, og hvis det
regner bliver man mindre våd. Den får også en tophastighed der er 5-10 km/t
højere. Valget er op til dig. Synes du den er køn uden kåbe, ville jeg købe
en uden. Hvis du vil have racerlooket så giv flere penge for din GS og køb
en med kåbe. Med alt respekt for en GS 500 så er det ikke en cykel man
plejer at beholde i mange sæsoner, så økonomisk kan det godt betale sig at
begrænse udgiften til kåben. Som begynder cykel er den dog perfekt. Den er
lav, let, velkørende, harmonisk, tillidsvækkende, sjov og kraftoverskuddet
er ikke skræmmende.
> Er det så bedst at købe brugt gennem en forhandler eller privat ?
Hvis du køber en der er næsten ny (1-2 år 5-15000km) Så ville jeg klart købe
den privat, da chancen for den er defekt er meget lille. Sørg dog for at
alle service er overholdt og at den liger en ny cykel, det burde den stadig
efter ca. 10.000 km. Tegn på slid nu tyder på km fusk eller misligehold. Du
giver ca. 8.000kr mere hos en forhandler end ved en privat.
_________________________________-
> Jeg regner stærkt med at skulle købe motocykel næste år, jeg er faldet
lidt
> for en Suzuki GS500E, men skal man købe sådan en som ny eller skal man
finde
> sig en brugt ? Godt spørgsmål... for tror ikke der findes noget korrekt
> svar... Men hvad kan i anbefale mig ?
Hej Michael
Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt
ca.10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på
der ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.
Husk at gemme penge til god udrustning. Det er der ofte tilbud på i
efteråeret. Skal du til tyskland i sommer så kig ind forbi
www.louis.de
http://www.polo-motorrad.de/ eller
http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
få en god komplet udrustning for 5-6000Kr
Spørg løs. Her er masser af erfaring at høste.
________________________________-
"Tom Nielsen" <tom@sport.dk> wrote in message
news:97m551$2h9$1@news.inet.tele.dk...
> Hvilke omkostninger er der forbundet med at have MC ?
> Jeg kan komme på følgende.
> Anskaffelsespris
> Forbrug (benzin og rep/service eftersyn)
> Forsikring
> og hvad ellers ?
>
> er der nogen grønafgift/vægtafgift ?
Hej Tom og alle i andre begyndere
Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt ca.
10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på der
ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er CB 500 og Bandit. Køber men en 10-15 år gammel
cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så forfærdeligt
hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel kan man let
løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.
Dæk koster ca. 1000Kr pr dæk Fordæk holder 20000Km bagdæk holder 10000Km
Selvfølgelig varierer det meget
Kædekit koster 800Kr og holder over 20000Km ved grundig smøring.
En 4 cl 600cc kører omkring 16Km/L en 2 cl 500cc kører omkring 20Km/L. Her
stikker jeg næsen lidt frem, men min pointe er at en to cyl. 500cc kører
længere på literen end en 4 cyl 600cc.
Hvis du tør lave service selv koster service ca. 600Kr pr 6000Km + 2000Kr
som engangsudgift til værkstedsmanual og specialværktøj. Ved en forhandler
koster det ca. 2000Kr pr 6000Km. Det meste her er arbejdsløn og et MC
service er ikke særlig svært, men tidskrævende de første par gange. Lær det
selv og spar en MASSE penge og vid det er gjort ordentligt.
Vægtafgift er ca. 550Kr årligt uanset størrelse på MC.
Ansvarsforsikring koster ca. 2000Kr pr år. Fuld kasko koster minimum 12000Kr
om året (med minimum 5000Kr selvrisiko) bliver din cykel ikke stjålet kan
det IKKE betale sig med kaskoforsikring. TOTAL låseløsning koster 5000 Så
skal den bæres væk mens den hyler og blinker (250kg). Dette er selvfølgelig
for en begynder uden anciennitet. Priserne er selvfølgelig ca. priser.
God hjelm 2000Kr. Den skal du have ved din første køretime
Handsker kraftige 300-400Kr evt. vandtætte +100Kr
Jakke og bukser fra brugt læderdragt til 2000Kr til fuld læder heldragt
10000Kr. Komplet cordura-goretex sæt koster ca. 5000Kr.
Forstærkede MC støvler af kraftigt læder 1000Kr. Vandtætte + 800Kr
Du skal beslutte dig om din Mc er et næsten helårs køretøj eller om du kun
skal ud og køre de sjove dage. Kørsel i de værste skybrud rør mig ikke da
jeg ikke bliver det mindste våd, men mit udstyr har også kostet en
bondegård.
Hvilken type MC er du vild med? Offroad, ræser, basiscykel uden kåbe. Jeg
vil lige her indskyde at kåbedele er afsindigt dyre hvis man laver en
parkeringsskade eller lign. Rigtige sportscykler på 600cc og større er lækre
men de koster generelt over 100.000. De er ikke så tilgivende som de cykler
jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god sports cykel kan gøre næsten alt
hvad du beder den om. F.eks. giver du for meget gas trækker den bare, der er
ikke så meget "elastik" i gassen (fra du giver gas til hastigheden opnås).
Det er næsten for nemt at lave hjulspind ved start i kryds på våde dage. Da
jeg tænkte på at købe cykel ville jeg være sikke på den havde kræfter nok og
ville ikke have en GS 500 E da den kun havde 50 HK. Jeg vil lige slå fast
med det samme 50 HK er MEGET.
Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.
--
Hilsen
Jens Bager Jensen
Yamaha XJ 600 '91 - Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
_______________________
> 2. Er der nogen bestemte køreskoler i København/Frederiksberg
> der kan anbefales eller frarådes mere end andre?
Ålholm tafikskole og Tip top trafik plejer at få ros.
> 3. Jeg overvejer at investere i en Honda CBR600
Hej Anders
Det minder mig om udtrykket. Jeg har lige lært at flyve. Jeg vil have en
F16.
Før du kommer for godt i gang, så snak med dit forsikringsselskab. En CBR er
monster dyr i forsikring som begynder. Finten med at bruge ens forældre som
forsikring er en kortsigtet, ugennemtænkt og ulovlig løsning.
Jeg vil klart anbefale dig at begynde på en let, mindre kraftig cykel.
Vægten, muligheden for at nå jorden sikkert med begge ben og en motor der
ikke tager magten fra dig er yderst vigtige parameter for, hvor hurtigt man
bliver fortrolig med en cykel som begynder. Du lærer ikke at køre godt ved
at købe en dyr cykel. Du bliver heller ikke en dygtigere chauffør ved at
køre på en dyr cykel. Det giver tusinde gange mere respekt at være en dygtig
chauffør end at eje en dyr cykel. At købe en 100hk model som den første
giver dig igen fordele i indlæringshastigheden, faktisk kan det gøre dig til
en ringere chauffør, da du kommer til at læne dig op ad de mange heste din
cykel har, i stedet for at bruge svinghastighed og dygtighed til at køre
stærkt. Køb en rimeligt prissat sportslig model og deltag i banedage,
kørekurser og ture med erfarne kørere ud på de små lege hvor du kan suge
informationer til dig. Jeg er bange for at mange der køber en mange hestes
cykel som den første, ikke finder udfordringerne i svingene og
nedbremsningerne, men bare kører fra biler på striben og kører 250km/t på
motorvejen. Rigtig gode sportscykler på 600cc og større er lækre men de
koster generelt over 80.000 og er dyre i forsikring. De er ikke så
tilgivende som de begyndercykler jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god
sports cykel kan gøre næsten alt hvad du beder den om. F.eks. giver du for
meget gas trækker den bare, der er ikke så meget "elastik" i gassen (fra du
giver gas, til hastigheden opnås). Det er næsten for nemt at lave hjulspind
ved start i kryds på våde dage. Da jeg tænkte på at købe cykel ville jeg
være sikker på den havde kræfter nok og ville ikke have en GS 500 E da den
kun havde 50 HK. Jeg vil lige slå fast med det samme 50 HK er MEGET.
Chancen for at lave en parkeringsskade eller lignende er desværre stor når
man lige har fået kortet. Hvis cyklen er uden kåbe giver det et par ridser
på styrknoppen og blinklysglasset (pris 100Kr for glas og maling). Hvis der
er kåbe på kommer der grimme ridser på kåben, og det er en helt anden
prisklasse at reparere. Til gengæld ser cyklen større ud og er mere
behagelig at køre på med hastigheder over 130 i længere tid, og hvis det
regner bliver man mindre våd. Den får også en tophastighed der er 5-10 km/t
højere. Valget er op til dig. Hvis du køber en cykel med kåbe, så kunne du
montre nogle frame sliders. De kan spare dig for et par ridser hvis du er
heldig.
Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt
ca.10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på
der ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.
Hvis det skal være noget nyere sportsligt med kåbe i 50.000kr klassen er
udvalget ikke stort. Jeg vil anbefale følgende i 40-60.000 klassen:
Kawasaki GPZ 500 S fra '94 og frem med 17" hjul for og bag. Et godt
sportsligt begynder valg
En nyere 400cc import model. f.eks NC30, CBR 400, ZXR 400, GSXR 400
Husk at gemme penge til god udrustning. Det er der ofte tilbud på. Skal du
til tyskland i sommer så kig ind forbi
www.louis.de
http://www.polo-motorrad.de/ eller
http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
få en god komplet udrustning for 5-6000Kr
Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.
____________________________
> Jeg kører en GS500E, som jeg næsten lige har købt, og har tænkt lidt over,
> hvor højt op i omdrejninger jeg kan/bør/må/ presse den under acceleration.
> Der er selvfølgelig et rødt felt, men det ligger jo _mange_ omdrejninger
fra
> det jeg plejer at køre i. Jeg har faktisk ikke været over 8K, selvom jeg
har
> læst at den først yder 45HK ved 9K.
Hej Thomas
Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km
1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk og
kæde smøring!
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og halv
gas.
3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).
5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver 1000km.
Oliepinden skal _IKKE_ skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er tør
for olie med motorhavari til følge.
Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager den
overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
ud i gearene.
_________________________-
Øhh ja. Det var vidst det. Jeg håber du kunne bruge noget af det.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)