Risiko for tyveri af MC ?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-08-02 18:04

Hejsa,

efter at være til fest hos MC- chaufførerne í weekenden, kanon fest tak for
det!, har jeg fået blod på tanden på at købe en Honda VFR750F fra 1990.

Det "sjove" er så, når man vil have den forsikret

Billigste kasko er 11472,- med en selvrisiko på 7700,-.

Ansvar kan jeg få for 1200,-

Så det med ansvar lyder ikke så dårligt endda.

Hvis jeg kører galt i en solo ulykke, kan det bedre betale sig at få en
reservedelscykel hjem fra tyskland, end at betale selvrisiko.

Men problemet opstår jo ved tyveri

Så derfor: er der nogen der ved om der stjæles mange mcér i danmark ?

mvh
Thomas Jensen
XJ600s ´96

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-08-02 18:22

> Så derfor: er der nogen der ved om der stjæles mange mcér i danmark ?

Alt er relativt - men ja der forsvinder nogle stykker. Jeg kan do ikke lige
huske tallene ...

Nu ved jeg ikke hvad en Honda VFR750F fra 1990 står i idag, men gør op med
dig selv hvor stor en ulykke det vil være hvis den er væk endag ...

Jeg har selv kasko på mc'en og kun ansvar på bilen - og deres værdi er
nogenlunde den samme. Måske er bilen endda mere værd da den lige er blevet
reppet for ~15kkr for at kunne synes ...

--
Anders Majland
Mazda 626 2,2 i glx st. car 90'

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-08-02 18:40

"> Nu ved jeg ikke hvad en Honda VFR750F fra 1990 står i idag, men gør op
med
> dig selv hvor stor en ulykke det vil være hvis den er væk endag ...

den koster 64000,-

mvh

Thomas Jensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-08-02 18:51

> den koster 64000,-

Så ville _jeg_ kun turde undlade kasko hvis jeg har en god aflåst garage i
en "rolig" del af landet og desuden ikke efterlade den på gaden for en
biograftur...

Men det er jo forskelligt hvor godt man sover om natten ...

/A

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 27-08-02 10:20

> den koster 64000,-

Min problemstilling var næsten identisk for lidt over 4 år siden. Honda
CBR600 fra 1989 til 65k.

Eftersom jeg ikke havde anciennitet, ville kasko koste ca. 20k årligt -
hvilket jo var fuldstændigt urimeligt. Jeg valgte i stedet at få monteret en
Meta startspærre/alarm samt købte en kæmpe Abus kæde som har været brugt
flittigt.

mvh
Henrik

Fra : Jens Jessen

Dato : 26-08-02 19:02

Du spurgte om tallet af stjålne motorcykler. I 1994 var det fx. 1132 og i
1999 blev der stjålet 1290 motorcykler i alt. Tallet svinger omkring
12-1300, så 2002 bliver nok ikke meget anderledes.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-08-02 19:01

"> Du spurgte om tallet af stjålne motorcykler. I 1994 var det fx. 1132 og i
> 1999 blev der stjålet 1290 motorcykler i alt. Tallet svinger omkring
> 12-1300, så 2002 bliver nok ikke meget anderledes.

tak skal du have

mvh

Thomas Jensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-08-02 19:13

> Du spurgte om tallet af stjålne motorcykler. I 1994 var det fx. 1132 og i
> 1999 blev der stjålet 1290 motorcykler i alt. Tallet svinger omkring
> 12-1300, så 2002 bliver nok ikke meget anderledes.

Jeg mener at der er 50-60000 indregistrede mc'er i landet så risikoen for et
tyveri er ~2-2,5% Det lyder squ da helt vildt !

/A

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-08-02 20:15

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Jeg mener at der er 50-60000 indregistrede mc'er i landet så risikoen for
> et tyveri er ~2-2,5% Det lyder squ da helt vildt !

Dvs. sige at alle mc'er er væk om 40-50 år! =
..
..
..

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - uden kasko, med risiko

Fra : Ole Baun

Dato : 26-08-02 20:59

"Anders Majland skrev i en meddelelse news:akdqna$cjn$1@sunsite.dk...

> Jeg mener at der er 50-60000 indregistrede mc'er i landet så risikoen for
et
> tyveri er ~2-2,5% Det lyder squ da helt vildt !

Forsikringspræmierne er da vildere end risikoen for tyveri.

2,25 % stjålne mc´er pr. år, så får "man" i snit stjålet en mc hvert 44´ende
år.

Thomas Jensen skriver om forsikring:

"Det "sjove" er så, når man vil have den forsikret
Billigste kasko er 11472,- med en selvrisiko på 7700,-.
Ansvar kan jeg få for 1200,-"

En merudgift på +10.000,- for at få kasko i stedet for ansvar på en mc til
en værdi af 64.000,- det synes jeg er tyveri

Men det afhænger selvfølgelig af om man "kun" får sin mc stjålet hvert
44´ende år; - og om man får brug for ulykkesforsikringen
(reperationsforsikringen).

Ole Baun
CB 500, ´96, ansvarsforsikret

Fra : BoS

Dato : 26-08-02 21:46

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
> Jeg mener at der er 50-60000 indregistrede mc'er i landet så risikoen for
et
> tyveri er ~2-2,5% Det lyder squ da helt vildt !

Der er pr. 1. jan 2002 79390 _indregistrerede_ mc'ere i Danmark... (jvf. min
uheldsstatistik fra en tidligere tråd: www.skakke.dk/stats.html)

/B

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-08-02 10:44

> Der er pr. 1. jan 2002 79390 _indregistrerede_ mc'ere i Danmark... (jvf.
min
> uheldsstatistik fra en tidligere tråd: www.skakke.dk/stats.html)

Der er ikke noget som facts ... Men så ~1,5-16% stjålne da ...

/A

Fra : Carsten

Dato : 27-08-02 14:28

Om det er 1,5 eller 2,5 % gør ikke så meget, men jeg vil
skyde på at ca. 70-80% af alle stjålne sker i KBH området.
Derved blive procenten en lidt anden for os kjøwenhavnere,
og i Nørre Vorup Ør kan en kasko slet ikke betale sig

Carsten

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-08-02 16:09

> [...]
> Derved blive procenten en lidt anden for os kjøwenhavnere,
> og i Nørre Vorup Ør kan en kasko slet ikke betale sig

Jeg tror ikke forskellen er helt så stor. Hvis vi antager at
forsikringsselskabernes risikovurdering er i nærheden af virkeligheden så
for jeg følgende prisforskel hos fair på hendholdshos gadeparkering i postnr
2500 og garage i 9632.

2500: 1658,-kr heraf ansvar 1048
9632: 1308,-kr heraf ansvar 857

Dvs prisforskellen på en tyveriforsikring mellem bøh-landet og kbh er 610 <>
451. Eller at Fair anser risiko for tyveri som værende 35% større på gaden i
kbh mod en garage i møldrup for netop min knallert.

/A

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 26-08-02 19:38

Med hensyn til kasko / ansvars forsikring.

Personligt går min smertegrænse ved 45.000kr. Derover mener jeg at en kasko
er på sin plads, eftersom det er mange penge at miste, ved tyveri eller
brand eller noget i den stil. - Hvis man kører galt på den, og man ikke
krøller stellet for meget, så har man muligheden med at hente en tysk donor.
(Som jeg er ved nu til min GPZ500'er.) - Og om ikke andet, så er det jo
sådan med solo ulykker, at det er sgu' i sidste ende ens egen skyld. (Ok,
olie i rundkørsler m.v. er dodgy, men alligevel.) - hvis man kører
ordentligt, sker der sjældent ulykker hvor man selv har det fulde ansvar.
(Det er ihvertfald min opfattelse, sig til hvis den er forkert?!)

Mvh
Kristoffer - som lige har fået en mail fra en tysker i dag.

Fra : Carsten

Dato : 26-08-02 20:16

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> skrev i en
meddelelse news:3d6a7489$0$678$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> hvis man kører ordentligt, sker der sjældent ulykker hvor
> man selv har det fulde ansvar.
> (Det er ihvertfald min opfattelse, sig til hvis den er forkert?!)

Det har du nemlig lige præcis 200 % ret i !!!!

Carsten (p.t. uden MC)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-08-02 10:46

> hvis man kører
> ordentligt, sker der sjældent ulykker hvor man selv har det fulde ansvar.
> (Det er ihvertfald min opfattelse, sig til hvis den er forkert?!)

Men der er så lige alle de ulykker med delt ansvar - Der står man også med
en kvast cykel ... Desuden har forsikringen jo deres "egne regler" for
fordeling af skyld som ikke altid er helt logiske.

/A

Fra : Carsten

Dato : 26-08-02 20:17

Jeg vil omformulere Thomas' spørgsmål lidt og spørge:

Hvilke(t) forsikringsselskab vil lave en ansvar + tyveri,
men uden kasko ? Til hvilken pris(nedsættelse) ?

Carsten (ude efter CBR1K eller ZZR-1100)

Fra : Henrik Borré

Dato : 26-08-02 21:53

Hej

Mig bekendt tilbyder Fair en kombination af ansvar og tyveri. Tag eventuelt
et kig på deres hjemmeside, hvor (standard-)præmien også kan beregnes.

Venlig hilsen

Henrik Borré

Fra : Jørgen Winther

Dato : 26-08-02 22:12

"Henrik Borré" <habo@mail.dk> wrote in message
> Mig bekendt tilbyder Fair en kombination af ansvar og tyveri. Tag
eventuelt
> et kig på deres hjemmeside, hvor (standard-)præmien også kan beregnes.

Nemlig, de kalder det for "del-kasko", og prisen er sjovt nok ca. midt
imellem ansvar og fuld kasko.

--
Jørgen
Triumph Trophy 1200 - til salg!

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-08-02 07:07

> Nemlig, de kalder det for "del-kasko", og prisen er sjovt nok ca. midt
> imellem ansvar og fuld kasko.

ja, det ville koste mig 15000,- at forsikre den der.

mvh

Thomas Jensen
XJ600s

Fra : Michael Kristensen

Dato : 26-08-02 22:16

Der er en mellemting mellem ansvar og kasko:

Ansvar med tyveri og brandforsikring, d.v.s. alle skader du ikke er skyld i.