Hvor mange Wh er der på et batteri.
Fra : Michael Kristensen

Dato : 26-08-02 15:59

Jeg har en dims i min bil, der bruger 2 watt.
Bilen stod i 3 dage = 72 timer uden at blive brugt.
Dimsen har brugt 144 Wh = 0.144 KWh på den tid.
Da jeg kom, var der næsten intet strøm tilbage på batteriet. De
efterfølgende dage har der ikke været problemer med at starte bilen daglig.

Hvor mange KWh har et normalt 12 V bilbatteri?

mvh - Michael Kristensen (vw polo 1.3)

Fra : Michael Kristensen

Dato : 26-08-02 16:00

Ups, forkert gruppe.....

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-02 17:35

Ja ja.. forkert gruppe, men simpelt at svare...

Lad os antage et 5Ah batteri for at holde det en smule on-topic (lidt mere
typisk for en MC - du kan så gange med f.eks. 10)

12V * 5Ah = 60Wh
(lettere simplificeret, da spændingen ikke er konstant gennem forløbet)

Men så er det også en ganz neue akkumulator der er udnyttet fra totalt
opladet til totalt fladt og under gode gunstige temperaturforhold etc..

Ingen af delene er normalt mulige at opnå, så det undrer mig ikke at dit bil
batteri kun klarer at levere ca. 1/5 af det teoretisk mulige...

/Jesper
(ingeniør.. man er vel skadet.)

Fra : René Hansen

Dato : 26-08-02 18:26

Nu er det mange måner siden (Yes my boyz, many moons...), men rinder det mig
ikke i hu, at en opgiven effekt på en akkelakke ligger inden for et vist
spændingsniveau, altså i forhold til en mindstespænding på, skal vi for
eksemplets skyld sige 10V.
Her er der vel for en gangs skyld grundlag for en laaang tråd *

Ren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-08-02 18:53

> Her er der vel for en gangs skyld grundlag for en laaang tråd *

Og jeg kan bidrage med et nedslidt batteri til at måle/teste på hvis der er
nogen der hare lyst. Der er 4,5 år gammel 12Ah batteri der nu er ved at være
helt færdigt - det kniver efterhånden med at trække starteren...

/A