Aalborg Enduro Race report.
Fra : Claus Rittig

Dato : 26-08-02 10:19

NÅRHJ, hvor er jeg træt!

Set i bakspejlet var det nok lidt dumt at regne med at man kunne deltage i
et løb man også var medarrangør af, det gør jeg ikke igen - her havde Søren
Lindholt og Gamle Ole lidt mere realitetssans end jeg.

DM Aalborg Enduro 2002.

Der blev knoklet igennem både fredag og lørdag med at lave baner, men vi
nåede det meste af hvad vi havde sat os for: Vi havde 3 prøver som vi var
ret tilfredse med.
Øster Hornum (ØH) var ca. 5-700m og snæver og meget, meget teknisk svær. Vi
nåede trods alle vore fine intentioner ikke at køre den til, så de stakkels
officials der afviklede den prøve på løbsdagen (søndag) fik en temmelig
hektisk morgen, da det viste sig at prøven var blevet FOR svær, og dele af
den måtte lægges om.
Frejlev (FR) var 2,4km og en rigtig enduro-prøve med vilde op- og
ned-kørsler og både fart på og hop og kampesten og dybt sand og betonhård
jord og ler og muld og .... Den prøve fik vi kørt til, og det var en god
ting, for den havde også et enkelt sted som var blevet for svært - og som
derfor kostede det meste af min Yamaha (Tak, svoger) og en hulens masse greb
og plastic dele. Især Mads Lund kunne knække greb med en imponerende
hastighed, men han havde jo bare taget en masse cykler med, så han var
sikker på at kunne køre lidt.
Dall (DA) var blevet omkring 3,5km lang, og bestod af fine endurospor og
masser af motocross bane, med nogle fine hop. Den blev desværre heller ikke
kørt til, men det var knap så kritisk som i ØH.
Alt i alt er det et temmelig stort arbejde at lave sådan et arrangement, og
opbakningen fra klubben var ikke så stor som forventet, derfor blev der ret
meget arbejde til de som mødte op, og det er lidt synd at man skal trække så
store veksler på de mest hjælpsomme sjæle.

Jeg var lidt brugt da jeg mødte op på løbsdagen (igår), for det havde været
hårdt arbejde at mærke baner op, og jeg kan altså ikke finde ud af at bruge
en hammer, så jeg havde klappet mig selv over hånden 5 gange med en muggert,
og det bliver man altså ikke i bedre form af! Men der blev naturligvis
hyggesnakket i rå mængder i pitten og hilst på alle vennerne. Dommeren fra
DMU ankom på nypudset GS500E! Teknisk kontrol afslørede slør i mine
kronrørslejer, så jeg måtte med hjælp fra Mads Lund og Desperate Dan lige
have skilt fronten ad for at justere det op - det var ren Gøg og Gokke, for
sådan en KTM er ikke skruet samme ligesom de japanere vi er vant til at
skrue på, men det endte med at virke.

Så gik starten! Jubiiiii! Jeg skulle starte på ØH, så jeg trillede derud med
vores tilskuer på hjul - Dorte, som var kørt fra Nordsjælland til Aalborg
for at se enduro PÅ SIN KNALLERT! Nej, ikke en Øvert, men en rigtig knallert
30! 436km! Respekt! (Okay, den kørte vist godt-og-vel 30...) Niels Pein
skulle også starte derude, og Mads Lund stødte også til. Det var ikke
planlagt, men det var sgu lidt heldigt - den prøve som det var vigtigst at
vi fik kørt til (og som vi ikke havde nået at køre til) skulle først køres
af 3 rødder fra Aalborg Off-Road MC Klub - så gik vores uheldige planlægning
da kun ud over os selv.

Pein lagde ud. Ups, det så godtnok svært ud! Pein prustede og stønnede og
blev lynhurtigt helt blåviolet i krydderen. Så kastede jeg mig ud i det.
Dybe huller, små stejle bakker og skarpe sving, og et enkelt sted et vandhul
som Mads senere på dagen skulle få et nært forhold til (fnis). Et lodret
fald på 2-3 meter hvor man lige samtidig skulle dreje 90 grader. Jeg tror
jeg stallede motoren 10 gange undervejs, og da jeg passerede Pein lignede
han en der ikke syntes det her var ret sjovt! Der var et lille fladt stykke
mark hvor man lige kunne få et par mundfulde luft, før et elegant hop sendte
én ind i pukkel-helvedet igen. Jeg kom ud fra prøven og vidste at det var
gået så dårligt at enhver respektabel placering var udenfor rækkevidde idag.
Pyt med det, jeg var i arrangør-teamet, og det vigtigste var et godt løb for
kørerne. Pein stod og mumlede om at opgive, og sagde at det var det første
enduro hvor han var totalt smadret allerede efter første prøve. (Jeg ville
ikke sige noget, men jeg stod og tænkte at han da godtnok ville få det hårdt
idag, for i mine øjne var prøven i FR da meget værre. Men det kan man jo
ikke stå og sige til manden, så jeg tror jeg mumlede noget om at "nåh, man
kan jo altid prøve om resten ikke er lidt lettere"... Eller også sagde jeg
bare ingenting, det kan jeg ikke rigtig huske. Vi stod og kiggede på Mads
som var i gang med sin første omgang, han prustede og stønnede sig gennem
puklerne. Så kom han til det flade mark, og SÅ fik Yamaha'en en spand kul -
med en flot lille piruette og et elegant styrt som resultat. Nå, så var Mads
da også klar over at den mark var glat...

Mads og jeg ville følges ad til næste prøve, men Mads skulle lige have fyldt
vand på køleren først, for hans Yamaha havde kogt noget så fælt hen mod
slutningen af prøven. Vi nåede lige at hilse på Poul Pik, dagens fjerde
AORMCK-kører, inden vi drog videre. Efter kort tid stod det klart at Mads
havde et problem. Hans Yamaha kobling var blevet til en variomatic. Så mens
Mads drop mod mekaniker-Jans domicil for at se om han havde ne ny kobling
liggende, drog jeg til FR. Den prøve var skøn! Masser af fart på, masser af
vilde skrænter og bakker! Jeg var sikker på at Pein ville få stort besvær
med ihvertfald den lange sandskrænt, men sværhedsgraden var også bevidst
lagt højt på denne prøve - som jeg faktisk troede skulle være den sværeste.
Her udgik to kørere, den ene tog livet af sin racer, den anden måtte opgive
at komme op ad den lange sandskrænt. Japser-cykler. Jeg hørte dog også om en
KTM der vistnok var lidt udgået efter problemer med en hydraulisk kobling,
men det var fordi han havde hældt forkert type olie på, så gummipakninger og
slange var gået i udu og blevet utæt. Enduro uden kobling er som DFM uden
Armand: Utænkeligt.

Så videre til DA. Her mødte jeg Martin, som allerede var ved at pakke sammen
for idag - eller rettere konen var, Martin sad i skyggen uner markisen og
lignede en hjernerystelse. Usammenhængende fik han mumlet at han var hoppet
over et hop... uden at styrte... men... det gik ikke... det var... hjem....
bare hjem... Precis hvad der skete, fandt jeg ikke helt ud af, men hoppet er
et meget langt (ca. 20 m) plateau-hop som kun halvdelen af A-kørerne i
motocross kan hoppe over, og lige netop der kørte vi modsat den normale
kørselsretning, så afsættet var meget højt og nedkørslen meget skarp. Jeg så
ikke andre der forsøgte at hoppe over der. Sporet var skønt, mange fine hop
og finurligheder. Jeg hørte et rygte om at Poul Pik havde brækket bagstellet
og var ude, men han fik det svejset og kørte løbet færdigt - dog uden at
kunne gennemføre, for han udgik jo af den prøve hvor stellet brækkede.

Så skulle jeg lige rundt og køre alle prøverne een gang til (det skal man jo
i enduro, alle prøver skal køres 2 gange), men det vil jeg ikke trætte jer
med, bare lige nævne at Pein kæmpede bravt, men udgik med defekt bagbremse.
Han tabte simpelthen den ene bremseklods - noget der er ret almindeligt på
Yamaha DT125R hvis man slider bremsebelægningen helt væk på klodserne, så
kan de nemlig falde ud af sig selv. Prøverne i ØH og DA kunne nok godt køres
(langsomt) uden bagbremse, men der kunne prøven i FR IKKE - der var bl.a. to
særdeles stejle skrænter på ca. 10m og 20m hvor man havde hårdt brug for
alle de bremser man kunne mønstre.

Da jeg kom i mål var jeg ikke specielt smadret. Jeg havde kørt på det sikre
og ikke brændt hele lortet af, for der lå et stort stykke arbejde med
indsamling af afmærkningsmateriel forude. (Hundreder af hegnspæle, 20km
minestrimmel og en hulens masse røde plasticpile). Pein var kommet lidt til
hægterne igen, men Mads lignede noget katten havde slæbt ind... og tisset
på. Hans underlige variomatic havde repareret sig selv, så der var nok kun
tale om en slidt kobling der var blevet kørt alt for varm.

Så blev der delt blikting ud og sponsorpræmier fra PSE, Hadsund (Power
Sports Equipment), Shark energidrik, Special MC, Aalborg og EnviCare,
Aalborg. Og mens alle de andre trillede hjemad, var vi en (for) lille flok
der knoklede med at samle alt det lort ind vi havde sat ud dagen før. Norhj,
for et arbejde. Bagefter var jeg så træt at jeg lignede Mads Lund. Så
festede vi af med en masse sandwich'er og de resterende dåser Shark. Jeg ved
godt der er masser af koffein i de Shark, men jeg sov alligevel som et lam
inat. Idag er jeg øm i hele kroppen og mine hænder gør ondt, men det var
fanme dejligt!

Lindholt har allerede foreslået at vi tager ud på sporene igen i løbet af
ugen. Den er jeg med på, men det skal nok være _sidst_ på ugen... Er der
nogen der vil med ud at prøve et rigtig, autentisk DM enduro-spor senere på
ugen?

Ses derude,
Rittig
--
Football, tennis and golf, requires only one ball,
racing requires two.

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-08-02 10:31

> DM Aalborg Enduro 2002.

Arh, jeg glemte lige:

Elite.
(6 kørere til start)
1. Steen Boris, Gasgas
2. Jan Hansen, KTM
3. André Larsen, KTM (Som deltager i Six-Days i år)
4. Johnny Pedersen, KTM
Udg. Henrik Dalby Damm, KTM (Defekt kobling)
Udg. Martin Würtz, Gasgas (kikset hop)

Bredde.
(11 kørere til start)
1. Nikolaj Hansen, KTM
2. Jacob Hansen, KTM
3. John Dupont, KTM
4. Claus Rittig, KTM
5. Ulrik ?, Husqvarna
6. Mads Lund, Yamaha
7. Henrik Løvenskjold, Husqvarna
Udg. Niels Pein, Yamaha
Udg. Henrik Nielsen, Yamaha
Udg. Claus ?, ?

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 26-08-02 11:27

> Arh, jeg glemte lige:

Ja og så glemte du også lige
udg. Poul P.., knækket Yamaha

Mads Lund
Yamaha, som måske ikke ligner det foretrukne enduro mærke

Fra : Søren Lindholt

Dato : 26-08-02 12:59

Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> wrote in article
<Wnna9.41$nT1.831@news.get2net.dk>...
> Mads Lund
> Yamaha, som måske ikke ligner det foretrukne enduro mærke

Nej, det var sjovt at dele Yamahakasketter ud til alle de KTMfolk på
præmiskammelen
--
Søren

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 26-08-02 10:58

Claus Rittig wrote ...

NÅRHJ, hvor er jeg træt! Men det er jeg jo altid om mandagen

Jeg var udpeget som tjenede ånd i forbindelse med Aalborg Enduro - mest
fordi jeg ikke har talent for Enduro.

> Frejlev (FR) var 2,4km og en rigtig enduro-prøve med vilde
> op- og ned-kørsler og både fart på og hop og kampesten
> og dybt sand og betonhård jord og ler og muld og ....

Og det var her jeg skulle udfolde mine talenter som official.
Lindholt og jeg kørte derud en times tid før start, og mens Søren
gennemkørte banen fik jeg stillet min plastikstol, kaffebord og
radiostyrede ure op. Så var jeg klar til en 'Trackday'

Søren havde æren som starter for de første par kørere, men herefter
overtog Desperate Dan jobbet. Det blev til et glimrende samarbejde i
løbet af dagen

Desværre betød min tidstagertjans at jeg ikke rigtig kunne komme ud i
terrænet og kigge på det rigtige ræs, men vi havde da lidt action
omkring målstregen. Først Rittig, der laver en rigtig crowdpleaser, der
involverer en bred grusvej, et lille højresving ned af en lille skrænt
og alt for meget fart
Det blev dog senere overgået af Steen Borris der med fuld skrue ramte
brinken ved grusgraven lidt for højt... Han fløj sidelæns gennem
luften, landede på de yderste af vejen, gav lidt gas for at komme væk
fra kanten og bremsede så. Hårdt. Så han måtte også lige ud og vende
udenfor markeringerne.

> [...]
> KNALLERT! Nej, ikke en Øvert, men en rigtig knallert
> 30! 436km! Respekt! (Okay, den kørte vist godt-og-vel 30...)

Ja det må jeg nok sige. Vi undrede os godtnok lidt over at hun havde
både telt og sovepose med for at køre en tur på sin knallert, men blev
enige om at det kunne være hun var dårlig til at finde vej

> Pein var kommet lidt til hægterne igen, men Mads lignede
> noget katten havde slæbt ind... og tisset på.

*fnis* Utroligt at han blev træt - han holdt jo 1½ times pause midt på
dagen

> ...var vi en (for) lille flok der knoklede med at samle alt det
> lort ind vi havde sat ud dagen før. Norhj, for et arbejde.

Ja! Men vi havde jo heldigvis Duracellkaninen Per P ude i Frejlev. Han
kørte, og kørte, og kørte. Og så kørte han lige lidt mere, for han kom
lige i tanker om en pind der vistnok stod nede i den anden ende...

--
Mikkel

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-08-02 15:15

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brinken ved grusgraven lidt for højt... Han fløj sidelæns gennem
> luften, landede på de yderste af vejen, gav lidt gas for at komme væk

Og Steen kan bremse! Han har flere danmarksmesterskaber bag sig i både
motocross og trial (og så selvfølgelig enduro), men sådan en beton-vej med
løst grus på er der altså ikke meget bid i (opdagede jeg for sent).

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 26-08-02 11:43

> [...]
> hektisk morgen, da det viste sig at prøven var blevet FOR svær, og dele af

Og så lærte jeg da at det absolut ikke en nogen fordel at køre først på
sådan en prøve. Og svær det må man sige. Efter mine første 4 omg. føltes det
som om jeg havde båret WR'en rundt på banen. Og både den og jeg dampede så
man tror det er løgn. Men der sker et eller andet underligt oppe i hjernen
når man kører på tid. Uagtet at man kan mærke at muskelkontrollen er stort
set borte, lungerne hyperventilere og man har puls 180+ og men kortvarigt
overvejer at udgå, så fortsætter man prøven. Underligt.

> [...]
> og plastic dele. Især Mads Lund kunne knække greb med en imponerende
> hastighed, men han havde jo bare taget en masse cykler med, så han var

Tjo, jeg undre mig stadig over at en bakke der så, så let ud var totalt
umulig at komme op ad. Men efter 2 forsøg og 2 brækkede koblingsgreb gav vi
heldigvis op og lagde banen lidt om. Og sporet blev faktisk rigtigt fedt
iløbet af igår (nu er det nærmest et stort hop).
men fuck hvor var det spor krævende. Især sektionen med den lange
sandnedkørsel, lidt sandsving, en lang sand opkørsel og så endnu flere
sandsving. Der oplevede jeg gang på gang at lungerne hev efter vejret når
man havde kørt det igennem.

> [...]
ikke
> kørt til, men det var knap så kritisk som i ØH.

Dall var mere min stil (ikke så teknisk svær og ikek så konditionskrævende
den var bare pokkers lang. Man kørte og kørte og kørte, og så skulle man
lige 2 omgange mere. Der fik jeg forøvrigt lavet en fin lille crowpleaser.
Nede nær pitområdet vor der stod en del folk skulle der selvfølgelig lidt
mere gas på (man gør det gang på gang) og så smuttede baghjulet hvilket
endte i en fin 540° version af et 180° sving. Men heldigvis holdt jeg
balancen så det (måske) så tilsigtet ud.

Mads Lund
WR200 beskidt

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-08-02 15:07

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> som om jeg havde båret WR'en rundt på banen. Og både den og jeg dampede så

Jep, og på min 2. gennemkørsel havde jeg store problemer med krampe i
venstre hånd, men man fik satme osse ekserceret koblingsfingrene på den
prøve.

> [...]
> sandnedkørsel, lidt sandsving, en lang sand opkørsel og så endnu flere
> sandsving. Der oplevede jeg gang på gang at lungerne hev efter vejret når

Ja, det var lige et spor efter mit hoved! De rå op- og ned-kørsler stiller
krav til teknikken, og det konstant skiftende underlag trækker på både
teknik og rutine. Jeg elsker den slags prøver!

Rittig

Fra : BoS

Dato : 26-08-02 13:27

"Claus Rittig" skrev:
> Vi nåede lige at hilse på Poul Pik, dagens fjerde AORMCK-kører, inden vi
drog videre.

Jeg kan ikke dy mig. Hvordan kom han til at hedde Poul Pik?

Bo

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-08-02 15:08

"BoS" <elskak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> drog videre.
>
> Jeg kan ikke dy mig. Hvordan kom han til at hedde Poul Pik?

Det er en lang (!) historie. Den får du ikke offentligt, du må kigge op i
klubben og få den over en pils.

Rittig

Fra : BoS

Dato : 26-08-02 16:15

> "BoS" <elskak@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er en lang (!) historie. Den får du ikke offentligt, du må kigge op i
> klubben og få den over en pils.
>
> Rittig

OK. Lyder som en god røver...

Fra : Søren Lindholt

Dato : 26-08-02 13:33

--
Søren
http://motortosse.dk

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3d69f1fe$0$64857$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> NÅRHJ, hvor er jeg træt!

Det er jeg også...

> [...]
> officials der afviklede den prøve på løbsdagen (søndag) fik en temmelig
> hektisk morgen, da det viste sig at prøven var blevet FOR svær, og dele

Det var Lars Henrik og mig der lavede denne fredag aften. De er en mark med
en masse huller gravet med en gummigedsting, og jorden lagt ved siden af
hullerne.
Puklerne er i sig selv ikke svære, det er hullerne heller ikke, men
kombinationen af at hul og jorddynge ligger i umiddelbar nærhed gjorde
åbenbart sit til legemstemperaturen hos deltagerne!

FRejlev. Den prøve var skøn! snip > Her udgik to kørere, den ene tog livet
af sin racer, den anden måtte opgive
> at komme op ad den lange sandskrænt.

Ja, det var en rigtig killerprøve der fik hele *fire* kørere ned med
nakken:
   En honda firtakt blev træt på første omgang
   En TT350 kører blev træt på en af de første omgange
   En DT125 bagbremse blev træt på første omgang
   Pouls WR bagstel blev træt - han kørte også til, og var meget tæt på
banerekorden, 4.16 af steen boris, 4.40 for Poul så vidt jeg husker

Men det var den bedste af official ved, Martin kom ind: "der er en løs
markering derovre" juhu, op på WRen og på baghjulet af sted. Jeg fik kørt
lisså meget som alle andre på denne prøve hihi...

> [...]

> ugen. Den er jeg med på, men det skal nok være _sidst_ på ugen... Er der
> nogen der vil med ud at prøve et rigtig, autentisk DM enduro-spor senere

Ja satme ja, vi kunne jo lave et uofficielt minienduro på torsdag:
noget med 2-3 omgange grusgrav og 2-3 omgange ØH
Og søndag, vi vil også ræse søndag...

mvh Søren

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 26-08-02 14:48

"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en meddelelse

> Og søndag, vi vil også ræse søndag...

Er der mon en deroppe der er så letsindig han kunne finde på at låne det ud
til en midtjyde? så er jeg HELT KLART PÅ..

-
Morten Dahl

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-08-02 15:12

"Morten Dahl (FJERN I MAIL)" <news@FJERNmekasign.dk> skrev i en meddelelse

> Er der mon en deroppe der er så letsindig han kunne finde på at låne det
ud
> til en midtjyde? så er jeg HELT KLART PÅ..

DT'er er så billige at det er nemmere du bare køber en. Du kan sagtens nå
det inden weekend'en, og så kan du være med HVER gang!
Min udlåns-cykel er desværre lidt brugt, efter denne weekend, der skal lige
svejses lidt før den kører igen.

Rittig

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 27-08-02 08:52

> [...]
> det inden weekend'en, og så kan du være med HVER gang!
> Min udlåns-cykel er desværre lidt brugt, efter denne weekend, der skal

Nu er sgaen at jeg PT ikke engang har fået fisket min gixxer endnu har
bøvlet med kommunen og bygget om for tilsammen forenden af en jetjager..

Men til vinter skal jeg da have en DT. Men det kunne jo være Mads havde haft
noget stående han ikke havde smadret denne week-end

-
Morten

Fra : Mads Lund

Dato : 27-08-02 13:55

> Men til vinter skal jeg da have en DT. Men det kunne jo være Mads havde
haft
> noget stående han ikke havde smadret denne week-end

Hmm, 426'eren kan køre men ellers ser det lidt sløjt ud.

Mads Lund
Altid for få cykler der kan køre

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 27-08-02 14:18

Du kunne da også bare lade være med at: ødelægge WR´en, sælge RM´eren og
lade Mikkels Honda være i stykker og KX´eren uden forende. Hvis man lavede
en procent opgørelse over kørende materiel så ser det sgu sløjt ud.

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 26-08-02 13:49

> [...]
Søren
> Lindholt og Gamle Ole lidt mere realitetssans end jeg.

KLIP I EN LANG HISTORIE!!

> [...]
> ugen. Den er jeg med på, men det skal nok være _sidst_ på ugen... Er der
> nogen der vil med ud at prøve et rigtig, autentisk DM enduro-spor senere

JA, for satan!!! Hvornår????

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen..nu åbenbart også kaldet en Duracell-kanin......

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 26-08-02 13:53

Per M. Pedersen wrote ...

> Per Milborg Pedersen..nu åbenbart også kaldet en Duracell-kanin......

Jamen du var da ikke til at stoppe igen, da der først blev tændt
Da vi var på skovtur med bilen (tak for skubbet iøvrigt summede du
da på kryds og tværs af det hele.

Man kunne konstant høre en DT blive skamredet et eller andet sted i
terrænet.

--
Mikkel
Identified Stationary Object (ihvertfald på WRen

Fra : Lars Henrik

Dato : 26-08-02 20:20

Claus Rittig wrote:

> [...]
> Rittig
> --
> Football, tennis and golf, requires only one ball,

det lyder som om Jeres enduro er ca. næsten nogenlunde tæt på halvt så sjovt som
motocross............men ca. næsten nogenlunde tæt på meget meget dobbelt så
dyrt............eller deromkring og nok også ca. næsten nogenlunde dobbelt så
hårdt ?. Det lyder som om I har hygget jer noget så forfærdeligt, hvornår er
sporet åbent ? for en crosser ??
hilsen Lars Henrik team-sneglefart.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-08-02 20:20

"Lars Henrik" <lars-h@team-sneglefart.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> dyrt............eller deromkring og nok også ca. næsten nogenlunde dobbelt

Næh, skal jeg være helt ærlig, så er det mange klasser sjovere end
motocross, men selvfølgelig også en del sværere. Om det er hårdere? Mjøh,
æbæh... Jah, det er det vel... Efter et motocross løb kan jeg være lidt
små-øm dagen efter, men et enduro giver jo 2-3 timers race time +
transportruter som ialt giver ca. 5-6 timer, og så er jeg virkelig smadret
dagen efter. Joh, det er nok hårdere. Nej, kan man sige det? Hvad er hårdest
i atletik, 1500m eller marathon? Man yder vel sit yderste i begge
discipliner? Det er ikke voldsomt meget dyrere end motocross, raceren er
dyrere (min 2 år gamle KTM som havde kørt ca. 20 timer kostede 65.000,-) men
resten koster precis det samme som motocross. Kig ind på køb&salg på
www.enduro.dk for at se brugtpriserne. Anskaffelsesprisen ER da voldsom, men
cyklen er jo så også tilsvarende mere værd når den skal sælges.

> Det lyder som om I har hygget jer noget så forfærdeligt, hvornår er
> sporet åbent ? for en crosser ??

Det kan ikke udelukkes at et af sporene vil blive besøgt i weekenden, og så
kan det da let tænkes at du kan prøve på Husky'en - hvis den ikke larmer
helt urimeligt!

Rittig

Fra : Pein

Dato : 27-08-02 22:01

"Claus Rittig" skrev ...

> [...]
> jeg stallede motoren 10 gange undervejs, og da jeg passerede Pein lignede
> han en der ikke syntes det her var ret sjovt!

Det er nok det _mindst_ sjove spor jeg har prøvet! Også set i bakspejlet.
Men det er nu mest fordi mine evner ikke rækker til den slags trial.
Og det gør DT'eren heller ikke. Den stallede konstant, selvom jeg skruede
den op i tomgang, og den kogte alt kølevandet væk. Jeg havde dog mere med,
så det skulle ikke blive et problem.

> [...]
> ikke sige noget, men jeg stod og tænkte at han da godtnok ville få
> det hårdt idag, for i mine øjne var prøven i FR da meget værre.

Jeg synes faktisk Frejlev var en del lettere for kondien. Og udfordringerne
var meget sjovere.

> [...]
> med ihvertfald den lange sandskrænt, men sværhedsgraden var også bevidst
> lagt højt på denne prøve - som jeg faktisk troede skulle være den

Jeg holdt nedenfor skrænten, og så HN på sin TT350 (som jeg synes er meget
bedre til den slags end min DT'er) kæmpe hårdt for kun at komme godt
halvvejs op, kæmpe hårdt for at komme helskindet ned igen, og derefter
opgive og udgå.
Og så kørte jeg op på min lille hårdt belastede DT'er! Da jeg forsvandt over
toppen, kunne jeg ikke lade være med at tænke på hvad HN mon tænkte da han
så det.
Måske han bare ikke havde bagdækket til det.

Men kort efter forsvandt min bagbremse. Jeg gennemførte 1. omgang langsomt,
men den prøve blev lidt små-farlig uden bagbremse.

Jeg lærer måske det der vedligeholdelse en dag.

> [...]
> ugen. Den er jeg med på, men det skal nok være _sidst_ på ugen... Er der
> nogen der vil med ud at prøve et rigtig, autentisk DM enduro-spor senere

Har en af jer et sæt DT bagbremseklodser liggende, som jeg må købe, så er
jeg med.

/Pein

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 28-08-02 06:44

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Rittig" skrev ...
> Jeg lærer måske det der vedligeholdelse en dag.
> >
> Har en af jer et sæt DT bagbremseklodser liggende, som jeg må købe, så er
> jeg med.

det vil sige du har undervognstunet din DT´r for en anseelig sum penge, men
glemt at sætte 150,. af til nye bremseklodser? (ka sgu ikke la være at
smile pein)

-
Morten Dahl

Fra : Mads Lund

Dato : 28-08-02 07:48

> det vil sige du har undervognstunet din DT´r for en anseelig sum penge,
men
> glemt at sætte 150,. af til nye bremseklodser? (ka sgu ikke la være at
> smile pein)

Nu er det vist noget med at man kan slide et sæt bremseklodser op på ca 20
min under passende omstændigheder på en offroader.

Mads Lund
WR200 under rep efter en hård weekend

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 28-08-02 08:48

> men
>
> Nu er det vist noget med at man kan slide et sæt bremseklodser op på ca 20
> min under passende omstændigheder på en offroader.

Fair nok, øhh det var før jeg fik min morgenkaffe... det da lidt af en
halvredder ikke ????

-
Morten Dahl

Fra : Pein

Dato : 28-08-02 21:23

"Mads Lund" skrev ...

> Nu er det vist noget med at man kan slide et sæt bremseklodser op
> på ca 20 min under passende omstændigheder på en offroader.

Njaeh, helt så hurtigt gik det nu ikke. De var vel omkring 300 km. gamle,
hvilket efter min målestok som "gademusikant", er ekstremt hurtigt at slide
et sæt klodser op.

Men man lærer jo hele tiden. Fremover vil jeg have flere sæt i gang, så jeg
stiller op til løb med nye, og slider de gamle færdig på mindre hyggeture
eller hjemme i haven (når jeg engang får ryddet et spor).
Lidt ligesom med dæk.

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-08-02 22:35

> Njaeh, helt så hurtigt gik det nu ikke. De var vel omkring 300 km. gamle,
> hvilket efter min målestok som "gademusikant", er ekstremt hurtigt at
slide
> et sæt klodser op.

Jeg HAR faktisk formået at slide to sæt klodser (for og bag) op på omkring
30 min. Der skal bare rigelige mængder sand og vand til, så går det ret let.

> [...]
> stiller op til løb med nye, og slider de gamle færdig på mindre hyggeture
> eller hjemme i haven (når jeg engang får ryddet et spor).

Sådan gør jeg også. Det er mest økonomisk.

Rittig

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 28-08-02 11:34

> Jeg lærer måske det der vedligeholdelse en dag.
> >
> Har en af jer et sæt DT bagbremseklodser liggende, som jeg må købe, så er
> jeg med.
>
> /Pein

Jeg vil kraftigt anbefale, at du anskaffer flere sæt, således at du
til løbene altid medbringer ekstra bremseklodser sammen med ekstra
greb, grebholdere og andet der typisk slides eller går i stykker i
kampens hede.

Poul
(Som lige før en enduro start opdagede at klodserne (bremse-) var helt
flade)