Marchfart
Fra : Brian

Dato : 25-08-02 19:55

Hej

Er der nogen der kan forklare mig hvad en båds marchfart er.

Mvh

Brian

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 25-08-02 20:03

En båds marchfart er den fart den holder under normale omstændigheder...
Hvis der er noget der er normalt til søs.

Jens

Fra : Leon Hulström

Dato : 25-08-02 21:46

typisk, den hastighed hvor båden ligger bedst i vandet og sejler mest
økonomisk (fabriks data).
March hastighed er lidt fiktiv, for hvis sø'en er hård, kan den reduceres
drastisk.

Min march hastighed er feks. 2200-2800 omdr eller 20-30 knob, max hastighed
er 4500omdr eller 50+ knob, hvis sø'en ikke er over 50cm.
min mindste hastighed (tomgang i gear) er 5 knob
forbrug 10-40 liter pr time.

-Leon

Fra : Michael Pedersen

Dato : 26-08-02 20:29

Hej Brian

En båds machfart er den hastighed den holder i gennemsnit over en udsejlet
distance.

Det betyder hvis du skal sejle en tur på 10 sm, lægger ud i god vind og
sejler med en hastighed af fx 5 knob den første ½ time, derefter kommer i et
vindhul der vare 2 timer hvor du kun sejler 1,5 knob, og sluttelig finder
vinden igen og sejler de sidste 4,5 sm med en hastighed af 4,5 knob, så har
du sejlet 10 sømil på ialt 3,5 time svarende til ca. 2,8 - 2,9 knob/time.
Dette er marchfarten.

Fra : HGN

Dato : 31-08-02 18:41

Hej
Der findes ikke noget der hedder knop/time!!

Bare til orientering.

Fra : Ole

Dato : 31-08-02 22:53

I så fald er der tale om sømil/time/time og det er som bekendt en
hastighedsændring pr. tidsenhed og kaldes normalt for en acceleration
/Ole