Hvorfor den larm?
Fra : Lars Vestman

Dato : 21-08-02 23:10

Hej alle!

Ja, I kender mig ikke herinde for MC´er, men kan da lige lufte at jeg
er ex-MC-ejer (og bliver det en dag igen!).

Men.....hvor _er_ jeg træt af alle de, hovedsageligt Harley´er, som
blæser igennem gaderne her i Kbh. hvor jeg bor tilsyneladende uden
_nogen_ form for lyddæmpning.

Hvad er det de prøver at gøre opmærksom på - deres komplekser over en
lille diller eller hvad?

Hvis de tror at "folk" synes de er seje, undervurderer de kraftigt
befolkningens almene mentale tilstand.

--

- Lars Vestman
www.vestman.subnet.dk/ m. bildesign, trafiksikkerhed m.m.

Fra : konig

Dato : 21-08-02 23:20

"Lars Vestman" <vestmanFJERNE@DETTEadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille diller eller hvad?
>
> Hvis de tror at "folk" synes de er seje, undervurderer de kraftigt

Prøv at se tråden fra den 20-8-2002

"Erfaring med modificering af lydpotte? "

MVH Peter König
(Som er fuldstændig enig med dig og kører bl.a. Honda VF 1000 F med original
potter)

Fra : Lars Vestman

Dato : 21-08-02 23:59

"konig" <mbi@indbakke.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars Vestman" <vestmanFJERNE@DETTEadslhome.dk> skrev i en
meddelelse

[......]

> [...]
> "Erfaring med modificering af lydpotte? "
> MVH Peter König
> (Som er fuldstændig enig med dig og kører bl.a. Honda VF 1000 F med

Hmm... det er vist forgæves at håbe på lidt hensyntagen fra visse
MC´ister.

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-08-02 23:37

"Lars Vestman" <vestmanFJERNE@DETTEadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, I kender mig ikke herinde for MC´er, men kan da lige lufte at jeg
> er ex-MC-ejer (og bliver det en dag igen!).

Okay, så er du velkommen

> Men.....hvor _er_ jeg træt af alle de, hovedsageligt Harley´er, som
> blæser igennem gaderne her i Kbh. hvor jeg bor tilsyneladende uden
> _nogen_ form for lyddæmpning.

Jep, en af mine venner bor ved en indfaldsvej til Fredericia, et af de
steder hvor alle lukker op for gassen. Sikke dog en pisse irriterende larm!
Det er tydeligt at høre at der er et stort marked for larmepotter her i
landet. Vi skal nok have nogle større bøder for den slags, eller
konfiskation af potten på stedet.

> Hvad er det de prøver at gøre opmærksom på - deres komplekser over en
> lille diller eller hvad?

Nej, lyden er ikke nær så voldsom når man kører på motorcyklen, og de fleste
kører med larmepotter (eller uden potter) fordi de nyder lyden. Jeg er en af
dem som synes lyden af en lav-rpm 4-takter er vidunderlig, jeg er bare ikke
egoist nok til at køre med larmepotter.

> Hvis de tror at "folk" synes de er seje, undervurderer de kraftigt
> befolkningens almene mentale tilstand.

Klart. Desværre er det lidt svært lige at gøre noget ved Harley'erne, for de
fleste af dem er indregistreret før '77, og derfor er der ikke nogen
typegodkendelse på dem som siger hvor meget de må støje.

Rittig

Fra : Erik

Dato : 22-08-02 00:25

Snip

> [...]
> fleste af dem er indregistreret før '77, og derfor er der ikke nogen
> typegodkendelse på dem som siger hvor meget de må støje.

Hej Claus,
det kan da ikke være rigtigt. Jeg er selv tidligere mcist (og bliver det
snart igen) og allerede i slutningen af 60erne og begyndelsen af 70erne
kunne man blive indkaldt til syn, hvis Potjens syntes at dæmperne var for
larmende - de skulle helst være originale.
Tror du ikke problemet med Harley´erne snarere er at man ikke vil/tør lægge
sig ud med en bestemt del af befolkningen ?

Erik

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-08-02 16:11

"Erik" <Erik_Kildahl@tagvæk.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> kunne man blive indkaldt til syn, hvis Potjens syntes at dæmperne var for
> larmende - de skulle helst være originale.

Ja, jeg er ret sikker. Der vistnok nogle generelle max. grænser for støj,
men cykler fra før '77 er der ikke typegodkendelse på, og derfor slipper de
gennem syn selvom de støjer noget mere end moderne cykler. (Har haft Harley
fra '73).

> Tror du ikke problemet med Harley´erne snarere er at man ikke vil/tør
lægge
> sig ud med en bestemt del af befolkningen ?

Nej, det tror jeg ikke, næsten tværtimod.
Men generelt kan man sige om motorcykler, at larmepotter er meget populære,
og almindelig hensyntagen til andre borgere ikke altid er lige så populært -
ikke af ond vilje, men som regel bare af uvidenhed eller tankeløshed. Der
kører RIGTIG mange motorcykler rundt som larmer for meget, ikke kun HD'er.
Læg også mærke til at mange af de larmende cykler der ligner HD'er faktisk
er Honda'er, Suzuki'er, Yamaha'er og andet godt.

Rittig

Fra : Lars Vestman

Dato : 22-08-02 09:31

> "Lars Vestman" <vestmanFJERNE@DETTEadslhome.dk> skrev i en
meddelelse

> Okay, så er du velkommen

Thanx! - regnede dog ikke med at blive "buh"-et ud....

[.......]

> [...]
er en af
> dem som synes lyden af en lav-rpm 4-takter er vidunderlig, jeg er

Jeg er 100% indforstået med, at når man bor i byen er der selvfølgelig
en masse støj. Men det er hovedsageligt Harley´er der bliver blæst
helt igennem jeg har noget imod. Unødig støj - eller rettere:
infernalsk larm.

> Klart. Desværre er det lidt svært lige at gøre noget ved
Harley'erne, for de
> fleste af dem er indregistreret før '77, og derfor er der ikke nogen
> typegodkendelse på dem som siger hvor meget de må støje.

Det er muligt, men det er IMO ingen undskyldning for at fyre sådan en
af på gader og stræder, hvor lyden bliver kraftigt forstærket pga. de
lydreflekterende bygninger.

Er der ingen tilhængere der kan argumentere for, at det er OK at
larme?

Fra : Jimmi

Dato : 22-08-02 09:46

> Er der ingen tilhængere der kan argumentere for, at det er OK at
> larme?

Tildels, larmen kan have den positive effekt at man bliver hørt før man
bliver set, hvis jeg kan gøre tiltag der måske kan redde mit liv, ja så gør
jeg dem. Kald mig egoist.
Men! Der er jo ingen grund til at cruise igennem en gågade mens man konstant
giver små larmende gas udslag, det er til at få fnidder af.
Det sidste plus er efter min mening at en designet lyd gør cyklens
fremtræden mere potent, her snakker vi ikke om folk der fjerner isolerings
materiale og fløjte, men en god afstemt potte der giver cyklen den bas den
fortjener.

/Jimmi

Fra : Jesper B

Dato : 22-08-02 13:07

"Jimmi" <jimmi@klud.dkSLETDETTE> skrev i en meddelelse

> [...]
> materiale og fløjte, men en god afstemt potte der giver cyklen den bas den

Jeg vil give Jimmi ret i at "loud pipes saves lives" Men der helt klart
nogen cykler hvor det er for overdrevet. Men som man siger "tomme tønder
buldrer bedst" Jeg kører selv på en japser-cruiser monteret med "råbe-rør"
Men det betyder ikke at jeg fyrer den af op igennem min vej klokken smølf om
natten til gene for de stakkels børnefamilier osv. Så skyd ikke skylden på
cyklen, men føreren.

Jeg kan godt forstå at de fleste sætter nye rør på deres HD det er jo en del
af fornøjelsen at rumle igennem byen. Endvidere giver det jo også lidt
effekt kombineret med diverse andre stumper. Men der fra og så til at sætte
nogle 20 cm lange åbne rør på sin cykel, der sætter alarmer i gang når man
kører forbi. Det er bare for dumt. For disse folk vil jeg ikke afskrive at
der er tale om en slags kompensation for andre "manglende" talenter

/Jesper

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-02 15:36

Jesper B <jesper@bramgraphix.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak2k5r$6sp$1@news.cybercity.dk...

"loud pipes saves lives" > /Jesper

Mon ikke der er en tanketorsk her - også grammatikalsk ?

Ole

Fra : Jimmi

Dato : 22-08-02 15:08

Mon ikke der er en tanketorsk her - også grammatikalsk ?
Ole<<

Den er da sole klar, "larmende rør redder liv"
Du bliver hørt så billisten ikke laver en U-fætter foran dig med hovedet i
hanskerummet!

/Jimmi

Fra : Mads Lund

Dato : 22-08-02 15:19

> Den er da sole klar, "larmende rør redder liv"
> Du bliver hørt så billisten ikke laver en U-fætter foran dig med hovedet i
> hanskerummet!

Især hvis man bakker hen mod ham, eller har sit udstødnings rør roteret, så
det vender frem mod bilen.

Næ, der er det værste vrøvl. Fri udblæsning eller ej, så er udstødningsstøj
meget direktiv, så det høres praktisk talt kun bag ved motorcyklen. Men
bilisten skal da nok høre din fine motorcykel når den har pløjet sig igennem
hans kølerhjelm.

Mads Lund
ZX9RT med hvislende turbine lyd

Fra : Jon Larsen

Dato : 22-08-02 15:34

> Jeg vil give Jimmi ret i at "loud pipes saves lives" Men der helt klart
> nogen cykler hvor det er for overdrevet.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tjaaahh.. på min er der næsten ingen lyd ved de lave omdr. og så passer det
jo fiiiiinnt til bykørsel hvor jeg næsten ikke høres.. men tilgengæld kommer
der skub i lyden når der acceleres på motorvejen, og der kan folk ikke høre
en meter for vindstøj i bilerne alivl. så alt ialt vil jeg sige at mit
råbejern er ret fornuftigt, det giver desuden ganske udemærket træk op i
genne de lave omdr.

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-08-02 16:17

"Jesper B" <jesper@bramgraphix.dk> skrev i en meddelelse

> gør

Jeg tror ikke en millimeter på at larm redder noget som helst!
Husk på at larmen bliver seendt bagud, og de farer du vil beskyttes mod, er
dem du er på vej hen imod, ikke dem du er på vej væk fra! Har du lagt mærke
til hvor lidt af larmen du kan høre, når du kører 80 km/t, i forhold til
hvor meget du kan høre af din kammerats, der kører lige foran dig? Hvor
meget plejer du at kunne høre af den kammerat der kører bag dig? Og hvor
meget tror du så bilisten 200 m foran dig kan høre? (Han har iøvrigt travlt
med at høre Musikradio).
Jeg tror den livreddende effekt er minimal, til gengæld er irritationen for
beboere i de områder du passerer af og til ret stor.

Rittig

Fra : Christian H

Dato : 22-08-02 17:29

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> "Jesper B" <jesper@bramgraphix.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke en millimeter på at larm redder noget som helst!

Tjah, jeg er op til flere gange ved langsommere overhalinger på motorvejen
blevet reddet fra at bilister trækker ud i mig.
Det kan så også være, at de tilfældigt lige har drejet hovedet lidt
forskrækket på det rigtige tidspunkt, men eftersom jeg også selv har siddet
i bil og ved hvordan en sådan langsommere overhaling kan lyde, så er jeg
ikke et sekund i tvivl.
Min potte har reddet mig op til flere gange.

> [...]
> meget plejer du at kunne høre af den kammerat der kører bag dig? Og hvor
> meget tror du så bilisten 200 m foran dig kan høre? (Han har iøvrigt

Ja. Men det er ikke altid at det er når man er 200 m fra den forankørende
bil at de beslutter at skifte vognbane.
Som i mine tilfælde sker det også ved 10m, 5m ja endda 0m.....altså
medmindre man har en potte der siger noget.

> Jeg tror den livreddende effekt er minimal, til gengæld er irritationen
for
> beboere i de områder du passerer af og til ret stor.

Minimal eller ej. Jeg er blevet reddet fra et par røvture på motorvejen.
Måske endda mit liv er reddet.
Min potte er langtfra de allerværste, så ved de lavere omdrejninger kan man
bare høre mig, uden at det virker irriterende.

mvh
Christian H

Fra : Søren Lindholt

Dato : 23-08-02 08:50

Christian H <ch@gimpTHAITAKEAWAY.dk> wrote in article
<9j899.2711$e5.459586@newsb.telia.net>...
> [...]
> ikke et sekund i tvivl.
> Min potte har reddet mig op til flere gange.

Det er jo bl.a. derfor man har påbudt signalapparat på motorkøretøjer =
horn

Jeg tror jeg vil sætte mit horn til at lyde hele tiden, så må det redde en
masse liv

--

Søren

Fra : Christian H

Dato : 23-08-02 10:19

"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> wrote in message
> Det er jo bl.a. derfor man har påbudt signalapparat på motorkøretøjer =
> horn

Som, i mine tilfælde højst sandsynligt lige præcis, ville have udskudt
bilistens reaktion, med resultalt af røvtur til mig.

> Jeg tror jeg vil sætte mit horn til at lyde hele tiden, så må det redde en
> masse liv

For min skyld ingen alarm. Næ hov.Det du gør er jo ulovligt! Det er min
potte ikke.
Og mens du er igang, så sæt din hastighed ned til 30 km/t overalt. Så har du
reddet endnu flere.
Læs hvad jeg tidligere har skrevet om min lovlige potte, og drop de lamme
kommentarer.

Christian H

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-08-02 12:45

"Christian H" <ch@gimpTHAITAKEAWAY.dk> skrev i en meddelelse

> For min skyld ingen alarm. Næ hov.Det du gør er jo ulovligt! Det er min
> potte ikke.

Først er det en larmepotte, og så er den lovlig? Nu må du bestemme dig.

Rittig

Fra : Christian H

Dato : 23-08-02 13:40

> "Christian H" <ch@gimpTHAITAKEAWAY.dk> skrev i en meddelelse

> Først er det en larmepotte, og så er den lovlig? Nu må du bestemme dig.

Ja, selvfølgelig er den lovlig! Så jeg skal ikke bestemme mig, men måske vi
har forskellige definitioner af larmepotter.
Min er ikke original, men en der larmer mere.
Måske vi så endda slipper for at diskutere mere, eller?
Jeg var bare helt sikker på at den røg under det i kaldte larmepotter.

Christian H

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-08-02 12:45

> [...]
> ikke et sekund i tvivl.
> Min potte har reddet mig op til flere gange.

Precis det samme er sket for mig 3 gange her til morgen, på en tur i bil
Aalborg-Skive-Aalborg, og - tro mig - min bil larmer ikke spor.
Men måske er det alligevel din potte der har reddet mig flere gange?

Rittig

Fra : Christian H

Dato : 23-08-02 13:48

> Precis det samme er sket for mig 3 gange her til morgen, på en tur i bil
> Aalborg-Skive-Aalborg, og - tro mig - min bil larmer ikke spor.
> Men måske er det alligevel din potte der har reddet mig flere gange?

Den var sjov!

Ovenstående komik ændrer ikke på hvad jeg er fuldt overbevist om hvad
reddede mig.
Det er svært at forklare det præcise hændelsesforløb.
Havde du set den måde bilisterne reagerede på, tror jeg heller ikke du ville
have været i tvivl.

Hvad der så har reddet dig 3 gange idag, er sådan set sagen uvedkommende,
det rykker ikke ved at lyden fra min potte har reddet mig.

Christian H

Fra : Pein

Dato : 23-08-02 23:54

"Christian H" skrev ...

> Tjah, jeg er op til flere gange ved langsommere overhalinger
> på motorvejen blevet reddet fra at bilister trækker ud i mig.

Hvorfor overhaler du langsomt på et tidspunkt hvor bilisten i højre spor har
brug for at trække ud?

1. Det er en invitation til kritiske situationer.
2. Det er pisse irriterende for bilisten, at du ikke får snøvlet dig forbi
lidt hurtigere.

Jeg kører meget, også på motorvej. Jeg larmer ikke (standard TransAlp). Jeg
er yderst sjældent ude for ovennævnte situation.
Men jeg inviterer altså heller ikke til det.

Når man overhaler, bør man komme forbi passende hurtigt. Ikke alt for
hurtigt, og endelig ikke for langsomt. Man lærer det med erfaringen.

Mvh. Niels Pein

Fra : Christian H

Dato : 24-08-02 02:25

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in message
> "Christian H" skrev ...

> Hvorfor overhaler du langsomt på et tidspunkt hvor bilisten i højre spor
har
> brug for at trække ud?

Langsomt, eller måske rettere ikke hurtigt, for ikke at miste mit kørekort,
da jeg med over 50.000 km om året er meget afhængig af det.
Og jeg er af den mening, at folk der skifter vognbane, må se sig for og hvis
nødvendigt, holde tilbage, både mht.fart + vognbaneskift, så derfor
overhaler jeg.

Christian H

Fra : Lars Vestman

Dato : 22-08-02 21:29

> [...]
irritationen for
> beboere i de områder du passerer af og til ret stor.

Helt enig. Jeg har aldrig - som bilist - "opdaget" en MC pga. _lyden_
men ved almen opmærksomhed og nærvær.

Fra : Kenneth S

Dato : 23-08-02 12:04

> Helt enig. Jeg har aldrig - som bilist - "opdaget" en MC pga. _lyden_
> men ved almen opmærksomhed og nærvær.
> --

Sikkert! ..men ikke alle bilister, er super-bilister.

En larmepotte (som ikke nødvendigvis behøver at være ulovlig), har nu en
opmærksomhedseffekt som opvejer vores, i forhold til biler, ringe størrelse.
I gamle dage (det må du også kunne huske, Rittig , kørte vi som de eneste
rundt med lys, det skabte synlighed, men efter at biler også begyndte at
køre med lys, er vi forsvundet lidt igen, så må der andre midler til.

Det virker ikke fra 200 m's afstand, men det får den bløde hat til lige at
dreje 90 grader, når man ligger på siden af madkassen.

Kenneth S

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-08-02 12:50

"Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Sikkert! ..men ikke alle bilister, er super-bilister.

Det har da ikke noget med super-bilister at gøre - alle bruger da deres øjne
af og til, mange desværre først når de ER begyndt at trække ud, men hellere
opdage motorcyklen lidt sent end slet ikke.

> En larmepotte (som ikke nødvendigvis behøver at være ulovlig)

Øh, det må du gerne forklare nærmere!

> har nu en
> opmærksomhedseffekt som opvejer vores, i forhold til biler, ringe
størrelse.

Det tror jeg kun er en efterrationalisering vi motorcyklister bruger til at
retfærdiggøre at vi gerne må genere andre med en masse larm.

> I gamle dage (det må du også kunne huske, Rittig

NÅRH!

> kørte vi som de eneste
> rundt med lys, det skabte synlighed, men efter at biler også begyndte at
> køre med lys, er vi forsvundet lidt igen, så må der andre midler til.

Lyset var jo netop for at vi blev lettere synlige i smmå spejle og diset
vejr og den slags. I moderne biler kan man SE en masse, man man kan ikke
høre en disse, udover CD anlægget.

Rittig

Fra : Kenneth S

Dato : 23-08-02 13:23

> [...]
hellere
> opdage motorcyklen lidt sent end slet ikke.

***
det er 'slet ikke' bilisterne jeg hentyder til...
***

> Øh, det må du gerne forklare nærmere!

***
Standard 4-1 Acrapovic, larmer mere end originalt kan svagt antydes, men er
ikke stemplet "race use only" ell. lign.
Det skal siges min exup lukker næsten helt for udstødning under 4krpm, så
det er først derefter man rigtigt kan høre den, så det er ikke den der er
dominerende i gadebilledet, men den lyder da, og den lyder godt
***
> [...]
at
> retfærdiggøre at vi gerne må genere andre med en masse larm.

Kanske for nogle, men retfærdiggørelsen holder nu alligevel vand.
***

> NÅRH!

***
Du er da et lige så gammelt røvhul som undertegnede Du må da kunne huske
det, det var da fedt man på lang afstand kunne se der kom en MC, ikke en
bil, ikke en knallert, men en åndsfælle
***

> Lyset var jo netop for at vi blev lettere synlige i smmå spejle og diset
> vejr og den slags. I moderne biler kan man SE en masse, man man kan ikke
> høre en disse, udover CD anlægget.

***
Hvorfor skulle man køre rundt med lys på i solskin så, hvis det kun var i
diset vejr de var tiltænkt? Standarden på biler er blevet bedre, og det er
da godt nok. Når motorstøjen er lavere i bilerne kan man jo lettere høres på
MC (ja, jeg ved godt du mener de er lydisoleret fra omverdenen, men
alligevel).

Kenneth S

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-08-02 15:25

> øjne
> hellere

> det er 'slet ikke' bilisterne jeg hentyder til...

Jah, det er selvfølgelig de værste.

> Standard 4-1 Acrapovic, larmer mere end originalt kan svagt antydes, men
er
> ikke stemplet "race use only" ell. lign.

Det er skam ikke nok til at den er lovlig. Lovlig, det er når dne overholder
støjgrænserne for din MC model. Gør den det? (Det er den kontrol du kan
risikere i en synshal).

> [...]
huske
> det, det var da fedt man på lang afstand kunne se der kom en MC, ikke en

Ja, ja, selvfølgelig kan jeg det. Men sig det ikke til nogen.

> Hvorfor skulle man køre rundt med lys på i solskin så, hvis det kun var i
> diset vejr de var tiltænkt?

Nåh, en forlygte øger nu synligheden ret meget også i solskin - især i
modlys-situationer.

Rittig

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 22-08-02 10:11

> [...]
> Det er tydeligt at høre at der er et stort marked for larmepotter her i
> landet. Vi skal nok have nogle større bøder for den slags, eller

Nu kører jeg selv (ingen dårlige kommentarer om min cykel) med "Larmepotte"
fordi jeg godt kan lide lyden. Men er også MEGET bevidst om at ikke alle
mine naboer syntes den lyder fedt, og praktisk taget ingen af dem syntes den
lyder fedt kl.3 onsdag nat.

Det er et spørgsmål om hvordan den bliver brugt. Jeg har f.eks. aldrig fået
klager over at forlade spinderigade ud på vesterbrogade med en hurtig acc.
op til 4½-5Krpm. for så at gå i 4gear og summe hen i byen. Men det er også
kun noget der forekommer i dagtimerne eller tidlig aften.

Og fordi jeg går ned og starter cyklen, og den står og brummer nede i gården
har heller aldrig givet anledning til ballade, selv de gamle damer(ligger et
plejehjem i gaden) syntes den lyder "stor" og smiler..

> [...]
af
> dem som synes lyden af en lav-rpm 4-takter er vidunderlig, jeg er bare

Lyden af en 4cyl plastikraket der kommer trillende op af gaden med 2000
omdrejninger en fredag eftermiddag/aften er sku lækker. selvf. lyder vrælet
fra en accelererende mc godt, men denne stille pludren fra et råberør er
altså mindst ligeså stor en nydelse. Og de færeste har noget imod den.

-
Morten

Fra : Bjørn S

Dato : 22-08-02 11:51

"Morten Dahl (FJERN I MAIL)" <news@FJERNmekasign.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra en accelererende mc godt, men denne stille pludren fra et råberør er
> altså mindst ligeså stor en nydelse. Og de færeste har noget imod den.

Jeg var til MC-festivalen på Fyn i weekenden, og der blev forskellen
tydeligt demostrert. Der stod en testbenk som var flittigt besøgt, og jeg
overværet noget sjovt om lørdagen, først en Harley med "raka rør" . Folk
holdt sig for ørene og skar grimaser, den larmet helt vildt, allerede fra
tomgang af, og prestationene på bænken var ikke så imponerende heller,
tordenvejr og maxhastighet på 160. 3 cykler senere kom der en Blackbird på
rullen. Fnuldret på dæksidene, tydeligt en som havde kørt på bane, med gaffa
på bagskærmene. Godt nok var der ikke orginaludstødning på, men en
Akroprovitch - eller det som ligner, husker ikke stavemåten. Dejlig dyb
rumlen, nåede op på 260 km, jubel og smil fra tilskuerne, absolut ingen
grimaser, det lød bare hammer godt, hele vejen der op.
Respekt for den, han havde ingen behov for at gøre andre opmerksom på sig
selv.

/Bjørn

Fra : Søren Lindholt

Dato : 22-08-02 12:06

Bjørn S <bjosko@ReMoVeyahoo.com> wrote in article
<mm399.10770$ww6.1570514@news010.worldonline.dk>...

> Jeg var til MC-festivalen på Fyn i weekenden, og der blev forskellen
> tydeligt demostrert. Der stod en testbenk som var flittigt besøgt, og jeg
> overværet noget sjovt om lørdagen, først en Harley med "raka rør" .

Jep fint. Det "fine" ved raka rør , aka shotgun pipes er at de giver ekstra
effekt ved ét specifikt snævert omdrejningsområde, og som sådan kan være
nyttige til drag hvor motoren kører for fuld gas hele vejen. Til al anden
brug er det en ulempe. Men smart skal det jo se ud...

--
Søren

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 22-08-02 12:42

"Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
gaffa
> på bagskærmene. Godt nok var der ikke orginaludstødning på, men en

blackbird,fnuldrede dæk, og lidt gaffatape. det lyder som Poul her fra
gruppen.

-
Morten Dahl

Fra : Morten Juel

Dato : 22-08-02 12:28

> Men.....hvor _er_ jeg træt af alle de, hovedsageligt Harley´er, som
> blæser igennem gaderne her i Kbh. hvor jeg bor tilsyneladende uden
> _nogen_ form for lyddæmpning.

En HD skal sq da brøle så men er ved at få blæst de sidste hjerneceller ud..
så'en er det bare og jeg kan ikke engang li HD'ere.. men at se en chopper
med dæmper på, hvor en std puch maxi siger mere, det er sq blasfemi.. de
SKAL brøle..
En bambus raket skal derimod ha en DYYYYYB rumle/brølen så man bare
forelsker sig i første sec... og med den rigtige potte kan de komme til
det.. det behøver ikke være sindsygt højt bare DYYYYB )

bare min ydmyge mening

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 22000,- !**

Fra : Kenneth S

Dato : 22-08-02 12:54

> [...]
> _nogen_ form for lyddæmpning.
>
> Hvad er det de prøver at gøre opmærksom på - deres komplekser over en

Jeg elsker at brage Akrapovicen af i en voldacceleration, jeg er vild med
lyden, og den er med til det adrenalin-kick man kan få af at køre på MC.

Jeg ved der er en masse der har det på samme måde, men blot er bange for den
uundgåelige efterfølgende religiøse verbale stening os formastelige kan
forvente af de hellige i denne gruppe.

...og så kan i ellers diskutere min dillerstørrelse og min selviskhed til
hudløshed, jeg triller mig en tur imens

Kenneth S

Fra : Morten Juel

Dato : 22-08-02 13:07

> [...]
den
> uundgåelige efterfølgende religiøse verbale stening os formastelige kan

jeg vil nu gerne høre på det, jeg bliver helt fjollet når sådan en bliver
skudt af jeg bliver 7 år og opdager verden er fuld af HK og lækre
brølende motore og hele verden åbner sig ))

Morten **som af sind aldrig rigtigt er blevet ældre end 7 år )**
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 22000,- !**

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-08-02 16:23

> [...]
> forvente af de hellige i denne gruppe.
>
> ..og så kan i ellers diskutere min dillerstørrelse og min selviskhed til

Din dillerstørrelse skal jeg ikke kommentere, men din selviskhed...?
Tril mens du kan, for det er lige nøjagtig støjen der gør at veje lukkes for
motorcyklister rundt omkring i europa, flere sjove pas i Østrig må ikke
køres om aftenen, veje lukkes helt i england osv.
Tril mens du kan, og tænk over at dine handliger her i livet sjældent er
helt uden konsekvenser.

Rittig

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 22-08-02 23:06

> [...]
> køres om aftenen, veje lukkes helt i england osv.
> Tril mens du kan, og tænk over at dine handliger her i livet sjældent

....Like I said.

Kenneth S.

Fra : Pein

Dato : 22-08-02 16:59

"Kenneth S" skrev ...

[Lars Vestman]

> Jeg elsker at brage Akrapovicen af i en voldacceleration, jeg er vild med
> lyden, og den er med til det adrenalin-kick man kan få af at køre på MC.

Jeg elsker at køre væk fra asfalten, og give den en gang gas så underlaget
flyver afsted, ude i gruset/græsset/jorden...
Og det er vi mange der gør. Men vi gør det ikke inde i byens parker eller
andre befærdede steder. Vi finder nogle øde steder på landet.

Ikke så meget fordi det er ulovligt, men mere fordi vi ved mange føler sig
generet af vores aktivitet. Og hvis vi generer en masse mennesker, så får vi
befolkningens vilje imod os, og det har før medført at vi bliver begrænset i
vores udfoldelsesmuligheder, og det er vi ikke interesserede i.

Der skal kun nogle få til at ødelægge det for mange (og sig selv):
Hvordan er det lige det går med diskussionen om at forbyde motorcykler på
alpevejene, fordi nogle få fjolser synes det er sjovt at ræse der. Og hvor
skal vi andre så tage hen på teltferie hvis det bliver alvor?
Hvordan er det lige det går med de motorsportsanlæg hvor naboerne klager
over larm? De lukkes!

At larme rundt inde i byen, og i det hele taget nær andre mennesker, er med
til at skabe et dårligt billede af motorcyklisme i den offentlige mening, og
hvem ved - det har måske allerede ramt os, i form af strandede forslag til
afgiftsnedsættelse.

/Niels Pein
(der kører V2 bl.a. fordi den lyder rimeligt godt - men larmer ikke)

Fra : Morten Juel

Dato : 22-08-02 17:55

Og hvis vi generer en masse mennesker, så får vi
> befolkningens vilje imod os, og det har før medført at vi bliver begrænset
> vores udfoldelsesmuligheder, og det er vi ikke interesserede i.
haha, jaja men dem inde på borgen kan godt sætte benz priserne op, de får
vores vilje imod dem, men det begrænser sq ikke dem ;o((

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 22000,- !**

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 22-08-02 19:41

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afgiftsnedsættelse.
>
> /Niels Pein
> (der kører V2 bl.a. fordi den lyder rimeligt godt - men larmer ikke)

Og så er det jeg kan sidde her en varm dejlig sommeraften med vinduet
stående åbent. OG VÆRE TVUNGET TIL AT HØRE PÅ LERDUE SKYDNING!!!!!!!! Og det
er sq selvsamme kommune der ikke vil tillade de to mindste std. klasser at
køre RR på det køretekniske anlæg som mange nok ved ligger lige op ad
motorvejen. Jeg tror sgu jeg klager til kommunen i morgen over at der er
nogen der i den anden ende af byen står og larmer med deres interesse!!!! De
skal sgu ikke have det sjovt.....

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-08-02 08:59

Per M. Pedersen wrote ...

> [...]
> at der er nogen der i den anden ende af byen står og larmer med
> deres interesse!!!! De skal sgu ikke have det sjovt.....

Hell yes! Klag, klag, klag!

Jeg har også siddet på spring de sidste par aftener for at kunne klage
over Film i det Fri arrangementet i skovdalen (Aalborg). Desværre har
jeg ikke kunnet høre dem

Men bare vent til næste gang der er Lars Lilholt koncert...

--
Mikkel

Fra : Søren Lindholt

Dato : 23-08-02 10:02

Mikkel Christensen <mic@rrxnord.dk> wrote in article
<01c24a7b$acf9cc80$830c12ac@pc4814>...
> [...]
> jeg ikke kunnet høre dem
>
> Men bare vent til næste gang der er Lars Lilholt koncert...

Jeg kunne høre det mandag aften til næsten midnat, skal jeg klage?

Lilholt helvedet blev overstået tidligere i august, jeg selv flygtede til
Vestjylland...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 23-08-02 12:04

> Jeg kunne høre det mandag aften til næsten midnat, skal jeg klage?

Niks, vi gør det modsatte (nærmest). Vi ligger sag an mod kommunen, og ikke
med formål at stoppe Lars Lilholt. Næ vi vil have lov at køre ét super cross
arrangement i skovdalen, pr Lars Lilholt koncert. Så er Yin og Yang i
balance igen.

Mads Lund
YZ426 klar til lidt ræs i aften

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-08-02 12:52

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
cross
> arrangement i skovdalen, pr Lars Lilholt koncert. Så er Yin og Yang i

Okay, count me in!

Rittig

Fra : Pein

Dato : 24-08-02 00:06

"Per M. Pedersen" skrev ...

> [...]
> er sq selvsamme kommune der ikke vil tillade de to mindste std. klasser at
> køre RR på det køretekniske anlæg som mange nok ved ligger lige op ad

Der kan du se! Kommunen tillader den ene larmende aktivitet, men forbyder
den anden. Det kan vel være fordi den anden har et imageproblem.
Hammer træls, men vi må vel prøve at rette op på det.

>Jeg tror sgu jeg klager til kommunen i morgen over at der er
> nogen der i den anden ende af byen står og larmer med deres interesse!!!!
De
> skal sgu ikke have det sjovt.....

Hvis lerdueskydning larmer lige så meget, må det da kunne bruges positivt,
næste gang en vil prøve kræfter med kommunen om en tilladelse til RR.
Man skal selvfølgelig være lidt forsigtig med sådanne referencer, så det
ikke pludselig kommer til at gå ud over lerdueskydningen i stedet for at
give tilladelse til RR.

Mvh. Pein

Fra : Lars Vestman

Dato : 22-08-02 21:27

> Jeg elsker at brage Akrapovicen af i en voldacceleration, jeg er
vild med
> lyden, og den er med til det adrenalin-kick man kan få af at køre på
MC.

Det er da også noget af det fedeste ved en MC. Men behøver "man" at
gøre det i tæt bebygget område?

> [...]
for den
> uundgåelige efterfølgende religiøse verbale stening os formastelige

Jeg tror du skal holde religion og det at være hellig uden for denne
diskussion - det har intet med sagen at gøre, men derimod simpelt(?)
hensyn til andre mennesker.

> ..og så kan i ellers diskutere min dillerstørrelse og min selviskhed
til
> hudløshed, jeg triller mig en tur imens

Hmm..... - kender typen.

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 22-08-02 23:17

> [...]
> vild med
> MC.
>
> Det er da også noget af det fedeste ved en MC. Men behøver "man" at

Hvor er det liiiige jeg skriver det skal ske på smalleste stræder i
københavn?
Prøv at fyre en R1'er af i byen, og se hvor lang tid du lever, det
foregår på landevejen.
(men det er garanteret også forkert)
***
> [...]
>
> Jeg tror du skal holde religion og det at være hellig uden for denne
> diskussion - det har intet med sagen at gøre, men derimod simpelt(?)
***
I rest my case, your Holyness.
***

> til
>
> Hmm..... - kender typen.
> --
mmm, den ærlige type, der elsker at køre MC, og høre den.

Hellere det end at være gammelsur og misundelig over ikke længere at
være på to hjul, jeg nævner ingen navne, bare et eksempel

Kenneth S

Fra : Lars Vestman

Dato : 23-08-02 09:30

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse
[........]

> ***
> Hvor er det liiiige jeg skriver det skal ske på smalleste stræder i
> københavn?

Ingen steder. I mit oprindelige indlæg undrer jeg mig over hvorfor det
sker i byerne. Du forsvarer det at larme uden at gå i detaljer. Jeg
spørger (igen) hvorfor man ikke kan undlade denne unødige støj i
tættere bebygget område. Du misforstår og tror jeg anklager _dig_ for
at støje i byen, hvilket jeg nu forklarer, at det gør jeg ikke.
Men spørger igen: Hvorfor tror du, Kenneth, at en del MC´ister er
ligeglade med den larm de udsender, når de lukker op for hanerne?

> Prøv at fyre en R1'er af i byen, og se hvor lang tid du lever, det
> [...]

Tilsyneladende.... men hvorfor?

> mmm, den ærlige type, der elsker at køre MC, og høre den.
> Hellere det end at være gammelsur og misundelig over ikke længere at
> være på to hjul, jeg nævner ingen navne, bare et eksempel

Klart man skal høre lyden af sin MC. Men......suk....
Nej, glem det. Det har noget med konduite, medmenneskelighed o.s.v. at
gøre....

Fra : Kenneth S

Dato : 23-08-02 11:51

> bange
> formastelige

> denne
> simpelt(?)
>
> Tilsyneladende.... men hvorfor?

***
Fordi du beviser min påstand, meget bedre end jeg kan selv..
***
> [...]
>
> Klart man skal høre lyden af sin MC. Men......suk....
> Nej, glem det. Det har noget med konduite, medmenneskelighed o.s.v. at
Folk, der der kender mig ved, at jeg bruger tid på ikke-økonomisk-givende
humanitært arbejde. Det ville være at forfladige min indsats at udpensle
aktiviteterne her. En ting er at vise medmenneskelighed, en anden ting er at
være misundelig over for folk der lever livet, og ikke er bange for at vise
det, når man f.eks selv sidder svedende i en gammel ligeså svedende Volvo
(et eksempel, taget ud af den fri fantasi .

Kenneth S

Fra : Mads Lund

Dato : 23-08-02 12:10

> [...]
> det, når man f.eks selv sidder svedende i en gammel ligeså svedende Volvo
> (et eksempel, taget ud af den fri fantasi .

hvilken del af pointen er det du ikke fanger ???

Det er 100% ok at have det sjovt og leve livet. Men man bør gøre det under
alm. hensyntagen til andre mennesker, så man også i fremtiden kan få lov at
leve livet. Misundelse er en ting, men irritation er en ganske anden.

HVis nu du synes larm er så fedt, så sælg din kværn og gå på diskutek eller
sæt dig ud i Kastrup lufthavn, bare for at nyde larmen.

Hvis nu det er at køre mc der er fedt, så gør det. Men forsøg at genere
andre mennesker så lidt som muligt. Om ikke andet så for at forlænge
antallet af år man stadig må køre på mc i Danmark.

Mads Lund
Mc'ere med "sports" udstødninger skal køres hvor der er plads til det.

Fra : Kenneth S

Dato : 23-08-02 12:31

> [...]
> vise
Volvo

> hvilken del af pointen er det du ikke fanger ???

Hvilken lille del af pointen, er det du fatter?
***

> [...]
at
> leve livet. Misundelse er en ting, men irritation er en ganske anden.

Det er rigtigt, men det ene kan nu godt forårsage den anden.
***
> HVis nu du synes larm er så fedt, så sælg din kværn og gå på diskutek
eller
> sæt dig ud i Kastrup lufthavn, bare for at nyde larmen.

***
...en Acrapovic lyder bedre.
***
> [...]
> andre mennesker så lidt som muligt. Om ikke andet så for at forlænge
> antallet af år man stadig må køre på mc i Danmark.

Jamen, jeg forsøger da at genere så få mennesker som muligt. Jeg tror ikke
de vil forbyde MC-kørsel de første par år, med eller uden min kørsel på de
danske veje, så tag det roligt.
***
> Mads Lund
> Mc'ere med "sports" udstødninger skal køres hvor der er plads til det.

***
Ok, og det er? ..på baner er der temmelig restriktive krav så vidt jeg kan
forstå, på landevejen kan jeg måske forskrække en ko, men den dør nok ikke
af det (øjeblikkeligt, i hvert fald . Det skal siges min potte er ikke en
"race only" potte.

Kenneth S

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 23-08-02 12:35

> [...]
> forstå, på landevejen kan jeg måske forskrække en ko, men den dør nok ikke
> af det (øjeblikkeligt, i hvert fald . Det skal siges min potte er ikke

Nej og hvis du læser mit svar til Mads ligefør, så har vi jo nemlig årsagen
til den kæmpetråd ligeher.

Lars´s post tolker jeg som lidt brok over HD´r uden dæmpning over hovedet,
som ved 40-50km/t ligger og kører med mellem 50-60% gas.

Du tolker så snakken som at råberør skal være forbudt.. og siger du vil
hellere ud at køre (ka godt forstå..), og straks bliver du bedømt som en
ballademager der ligger og tæsker rundt ved 40-60% af dine mulige omdrjn.
inde i byen.

Hvis nu du selv havde fremført den med koen først, så havde problemerne ikke
været så store jeg er sku også tilhængere af cykler der kan høres, og at
de bruges hvor der er plads, nemlig de små veje ude på landet. Det er nemlig
fedt når en makker passerer en i et sving at man kan høre han skyder den
af..

Men som sagt har disse tråde tendens til at oppositionerne trækker sig
længere fra hinanden end oprindeligt, og tror sku ikke at nogen af de
deltagende udgør den slags borderline tilfælde, som altid bliver
resultatet..

-
Morten Dahl

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-08-02 13:03

Morten Dahl (FJERN I MAIL) wrote ...
<snipsen>
> Men som sagt har disse tråde tendens til at oppositionerne
> trækker sig længere fra hinanden end oprindeligt, og tror
> sku ikke at nogen af de deltagende udgør den slags borderline
> tilfælde, som altid bliver resultatet..

Yderst vel skrevet.
Det har det nogen gange med at blive lidt for polariseret...

--
Mikkel

Fra : Kenneth S

Dato : 23-08-02 13:47

> [...]
> længere fra hinanden end oprindeligt, og tror sku ikke at nogen af de
> deltagende udgør den slags borderline tilfælde, som altid bliver

Ja, du har ret, jeg køler lidt ned igen.

Kenneth S

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 23-08-02 12:27

> [...]
> andre mennesker så lidt som muligt. Om ikke andet så for at forlænge
> antallet af år man stadig må køre på mc i Danmark.

Kunne ikke være mere enig med dig Mads... vi har samme problem med vores
ståend på Vandski. Motoren larmer som bare fanden (2.7L V6 2T med 290Hk) og
af samme grund forsøger vi at stå de steder hvor vi er i læ, samtidig skal
vi gerne være så langt fra land som muligt, og med vindretning ud over
vandet.

Lidt svært at opnå perfekte forhold, men man kan sku næsten altid finde et
passende kompromis. Af samme grund får vi sjældent klager, og vores sjov
bliver ikke mindre af det. ej heller nydelsen af at ligge i vandet 18 meter
efter udstødningen på en påhængsmotor af denne kaliber der får klø... (det
skal du nu nå og med ud at prøve mads, damn ens arme kan blive lange

At der så altid er urimelige kludesejlere, og folk der skaber sig bare vi
kommer tøffende.. dem sorterer man bare fra.

Det kommer helt an på hvad ens prioritet er, at blive set/hørt, eller dyrke
sine interesser. Og en fed acceleration lyder sku ligegodt om det er ude på
Lars-tyndskids mark, eller det er inde i byen, faktisk lyder den federe på
landet, da man ikke kan forsvare at holde på til 11-12Krpm inde i byen..

Men tror nu også Lars´s oprindelige indlæg gik mere på HD´r uden udstødning,
der cruiser i timevis op og ned af gaderne, end Kenneths R1 der får et
hurtigt blip på gassen og er væk.

Diskussionen har bare alti tendens med at ende i begge parter der trækker
borderline tilfældende frem, istedetfor de faktisk handlinger for de
respektive parter. Kenneth tøffer vel heller ikke rundt inde i byen i 1´st
gear med 6Krpm og cruiser. det han forsvarer er at have en mc. der kan
larme, og som brummer (sjældent til gene) istedetfor symaskine lyden den er
født med.

Ved lave cruiseomdrejninger (40-50km/t)er der jo ikke rigtig nogen
sportsmaskiner der behøver at støje som f.eks en scooter eller en HD. det er
et spørgsmål om at vælge det rigtige gear.

Nå men hvad var det for noget med noget sjov i aften?? er det noget rigtig
sjovt?? så ring

-
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-08-02 12:59

> ***
> Fordi du beviser min påstand, meget bedre end jeg kan selv..

Undskyld, men jeg synes nu diskussionen ganske godt illustrerer moden
ansvarsbevidsthed og ungdommelig tankeløshed, hvem der så er hvem kan du
sikkert tænke længe over.

> Folk, der der kender mig ved, at jeg bruger tid på ikke-økonomisk-givende
> humanitært arbejde. Det ville være at forfladige min indsats at udpensle
> aktiviteterne her.

Er det så ikke DIG der skal tituleres Your Holyness? Det er vel mest
passende?

> [...]
> det, når man f.eks selv sidder svedende i en gammel ligeså svedende Volvo
> (et eksempel, taget ud af den fri fantasi .

Udover at jeg tror du fuldstændig har misforstået Lars' motiver, så har du
en pudsig måde at argumentere for dine synspunkter på. Denne debat kunne
NETOP være en måde at sikre at du KAN BLIVE VED med at have det sjovt, og
sådan noget udspringer da sjældent af misundelse.

Lad nu være med at svare, du skal jo ud at køre.

Rittig

Fra : Kenneth S

Dato : 23-08-02 13:39

> Lad nu være med at svare, du skal jo ud at køre.
>
> Rittig

..er det nu også galt? ..OMG!!

Ups, nu svarede jeg alligevel, men det er nok fordi jeg er på arbejde...

Kenneth S

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-08-02 15:26

> ..er det nu også galt? ..OMG!!

Nåh, næh, det er nok mere fordi det er solskin, jeg har fri, og jeg kan ikke
komme ud at køre.
Et udslag af misundelse.

Rittig

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 23-08-02 15:52

> "Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Nåh, næh, det er nok mere fordi det er solskin, jeg har fri, og jeg kan
> [...]

Det skal du ikke være ked af !, det er _alt_ for varmt hvis man skal være
sikkerheds mæssigt korrekt påklædt

--
Hilsen
Dennis Pedersen( Hvis læderhud lugter af _død_ gnu )

Fra : Kenneth S

Dato : 23-08-02 16:59

> [...]
> "Kenneth S" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Nåh, næh, det er nok mere fordi det er solskin, jeg har fri, og jeg kan

...ok, ja ja, jeg er faldet lidt ned nu, det er køligere nu, det er let at
koge over når man sidder på et kontor uden aircon, med projekter der skal
være færdige, med bragende solskin udenfor, med den fedeste kværn holdende
udenfor, med lidt ondt i ryggen som man ved ville blive kureret efter et par
timer på to hjul.

Kenneth S