Velkommen i "klubben"
- men pas på det er stærkt vanedannende
-Charlotte
(som skal på Anderstorp igen på mandag...)
"Henrik H. Jensen" wrote:
> Hej alle d.f.m læsere
>
> Jeg læser selv med glæde d.f.m dagligt, uden dog selv poste noget - da jeg
> typisk ved mindre om mc'er end dem der spørger om noget
>
> Min bidrag til gruppen må derfor være af "her er mine oplevelser" typen.
>
> Jeg har haft mc kort i 8 år, men havde ikke rigtigt brugt det synderligt
> meget indtil jeg for 2 år siden købte en YZF600R ThunderCat. Jeg har derfor
> forsøgt at blive bedre til at køre på sådan en maskine lige siden. I foråret
> deltog jeg på et DMC Broncekursus. Det var ikke noget dårligt kursus, men
> jeg synes ikke jeg lærte noget - det er nok bedre for folk der enten er
> nybegyndere på mc, eller har tillagt sig nogle dårlige vaner/kørestil.
>
> Jeg havde bla her i gruppen hørt en del ros af mestersvinger kurser, og
> ville derfor prøve et af disse. Ingen ledige pladser før næste år - suk
>
> Så faldt jeg over
http://www.niceneasyracing.dk/ som arrangede en track-day
> på Anderstorp, en del søgning via google bekræftede mine bange anelser - det
> er for folk som er syge, som kører totalt vildt og man skal være mega dygtig
> før man tager med på disse. En opringning til nice and easy resulterede dog
> i at jeg tænkte "ok nybegyndere er også velkomne, og jeg kører bare langsomt
> så må de sku grine ligesåmeget af mig som de vil", og derfor tilmeldte jeg
> mig. Info om at de delte folk op i tre klasser (grøn, gul og rød) efter
> evner gjorde mig også lidt tryggere.
>
> Jeg ankom til banen, og der var stor aktivitet rundt omkring hvor folk stod
> og klargjorde deres maskiner mv - som totalt uvidende om hvordan sådan noget
> foregår måtte jeg belemre en lang række folk med "masser af dumme
> spørgsmål". Alle var dog extremt venlige og svarede på spørgsmål, gav gode
> råd, udlånte værktøj osv osv osv.
>
> Jeg gik lidt rundt og snakkede med folk og kiggede på deres maskiner - dæk
> kørt helt ud på kanten, og gummisnulder på deres dæk fik mig til at tænke
> "fuck, hvad laver jeg dog her - det er jo super duper professionelle
> ræserkørere hele bundet".
>
> Der var derfor med "de største sommerfulgte i maven" og stor anspænthed at
> jeg trillede ud på banen og kørte de første 20 min med laaangsomme
> omgangstider - de andre i min klasse nåede at hente mig med en omgang
> Men fint nok jeg fik set banen og de andre kørere, og der var *ingen* sure
> miner over sådan en "langsom kørende" som mig. Faktisk var folk utroligt
> venlige og gav masser af råd og fif til kørestilling, bremsepunkter og alt
> det der.
>
> For hver eneste omgang jeg kørte blev jeg mere og mere fortrolig med
> maskinen, og nok mest med mig selv, og hastigheden blev langsomt øget. Stor
> var min overraskelse da jeg efter tredie pas kunne konstatere at der sq også
> var gummisnulder på mit dæk - så varme dæk har jeg sq aldrig før haft
>
> Imellem to af passene snakkede jeg med nogle som foreslog mig at køre nogle
> runder bag en masterkører, totalt uvidende måtte jeg jo lige høre hvad det
> var for nået. Det viste sig at være ligesom en privat lærer, der kørte bag
> en et stykke tid for at se hvad man gjorde galt, hvorefter han forklarede
> hvad man skulle gøre om. Det kostede ikke en krone ! så ja tak lad mig da få
> nogle runder sammen med sådan en. Hold da k.... hvor var det en god idé.
> Efter at han havde observeret min kørsel, bad han mig om at lægge mig bag
> ham og bare følge hans linier og hastighed. Han kørte derefter en runde i ca
> samme hastighed som jeg selv havde kørt (men nu med de rigtige linier gennem
> svingene), hvorefter han stille og roligt satte hastigheden op. Selv om jeg
> nu kørte væsentligt hurtigere end tidligere føltes det meget lettere og med
> mere overskud og ro end tidligere på dagen. Efter 20 minuter var passet slut
> og vi kørte i pit, hvor han gav mig kritik at de ting jeg gjorde galt - selv
> om jeg sikkert havde 100 forskellige ting som skulle rettes, gav han mig de
> 2 vigtigste ting jeg skulle arbejde på: bedre linie i sving (drej ind i
> svinget ca 5 meter senere), og flyt den ene røvbalde ud over sædekanten.
> Stor ros til masterkører Brian for hjælpen !
>
> Første dagen var nu ved at være slut og jeg valgte at "stå over" på mit
> sidste pas - nu havde det gået så godt hele dagen, så var der jo ingen grund
> til at friste skæbnen
>
> Andendagen startede, og denne gang var det iver for at komme ud på dagen -
> ikke flere bange anelser. En aften og nat væk fra banen og cyklen havde
> gjort underværker. Det virkede som om at de ting jeg havde lært på
> førstedagen var "sunket på plads i bevidstheden", og jeg følte nu total
> kontrol over cyklen selvom jeg nu kørte tider i nærheden af de andre kørere.
> Som dagen skred frem blev mine tider bedre og bedre, og nu var det sq mig
> der en gang i mellem måtte overhæle istedet for hele tiden at blive
> overhælet
![Glad](images/smileys/glad.gif)
Omkring middag lå mine tider på 2:07. De hurtigeste i min
> klasse kørte 2:00, de langsommeste kørte 2:25, men de fleste kørte mellem
> 2:05 og 2:15.
>
> Til sammenligning kørte de omkring 1:55 i den gule klasse, og 1:40 i den
> røde klasse. At skære 27 sekunder af mine omgangstider virker totalt
> uopnåeligt - og jeg har den støøørste respekt for folk med sådanne evner !
>
> Mine dæk så nu ud fuldstændig som de andres - og jeg følte mig noget dum
> over at have været imponeret over de andres dækslid inden vi startede
![Glad](images/smileys/glad.gif)
En
> snak med de andre gjorde også at jeg kunne erfare at hurtige kørere slider
> et sæk dæk ned på sådan et arrangement - og jeg har nok ca slidt mine halvt
> ned.
>
> Meget tilfreds med mine omgangstider, valgte jeg at køre de sidste 3 pas med
> det formål at se lidt på de andre kørere, istedet for at forbedre mig
> yderligere. Ved bare at køre "som jeg havde gjort på forrige omgang" istedet
> for at tænke "denne gang skal jeg bremse lidt senere, dreje lidt senere osv
> osv" havde en stor effekt på min kørsel. Jeg kunne køre samme tider som
> tidligere, men nu med meget mere overskud, nu følte jeg pludseligt at jeg
> havde masser af tid - jeg kunne kigge på speedometeret, dreje hovedet for at
> smile til de andre - ting som jeg tidligere på dagen slet ikke havde
> "mentalt overskud til". Pludselig føltes det ikke som om at jeg kørte ræs
> længere, nu var det mere ligesom at køre en tur sammen med nogle andre -
> bare med noget højere hastighed
>
> Dagen slutte og jeg kunne sige farvel til de nye bekendte jeg havde fået i
> løbet af de to dage, og køre hjem igen. Det har været den største oplevelse
> jeg nogensinde har haft på MC. Jeg har nydt hvert eneste minut, og lært
> noget mere om mig selv og min maskine på hver eneste omgang.
>
> Arrangementet kostede 1600 kr - og for de penge fik man mulighed for at køre
> 16*20 minuter, altså 100 kr pr 20 minuters pas ! Det er sq billigere end
> radiobilerne på bakken
![Glad](images/smileys/glad.gif)
og en milliard gange federe ! Hvis du ikke har
> prøvet at køre banekørsel før kan jeg kun anbefale dig at få f... ud og tage
> afsted - jeg har lært mere på disse 2 dage, end i de 8 år jeg har haft mc
> kørekort.
>
> Med hensyn til sikkerheden har jeg ikke noget at brokke mig over, alle de
> frivillige virkede kompetente og jeg oplevede ikke noget som virkede
> farligt/uforsvarligt. Der var en del afkørsler (hovedparten på førstedagen),
> men den eneste alvorlige resulterede i en lettere skadet maskine og et
> brækket kraveben. Hvis man sammenligner det med at tage på skiferie så er
> det sq ikke farligt at køre mc på bane.
>
> --
> Henrik+ThunderCat - Der allerede er ved at checke ledig plads kalenderen til
> næste banedag.