Hvorfor lyser olielampe ??
Fra : Holten

Dato : 20-08-02 19:28

Hej alle sammen.

Jeg har en Yamaha FZR 600 årg. 1990.

5 km efter jeg i morges var kørt hjemmefra begyndte olielampen pludselig at
lyse. Jeg kørte vel 5000 omd/min.
Ind til siden stoppe motor; oliemængde ok.

Starte igen, og kører 10 km uden den lyser.

Hjem fra job, gentager det sig, dog går lampen ud da jeg holder ind til
siden for at stoppe motoren, lige inden jeg når at slukke maskinen. Jeg
kører hjem uden at den lyser mere.

???????????????????

Defekt olietryksmåler eller hvad ??
er der mon andre funktioner en olietryk i den pære ?

MVH

Holten

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-08-02 19:22

Hvis den måler olietryk (hvilket det tyder på), kan det måske være en defekt
oliepumpe ?!?

Hvis det var mig havde jeg straks taget dødemandsknappen og trillet ind til
siden. Hvis trykket forsvinder går det hurtigt galt.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 20-08-02 20:17

"Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hjem fra job, gentager det sig, dog går lampen ud da jeg holder ind til
> siden for at stoppe motoren, lige inden jeg når at slukke maskinen. Jeg

Det er et kendt problem på FZR600, jeg havde en FZR600US fra '96 (den som
svarer til din) og havde samme problem som dig.
Jeg fik det lavet 2 gange på garantien, inden det forsvandt. Jeg kan dog
ikke præcis huske årsagen, men det er vist noget med at det ikke er en
rigtig olietrykskontakt, men derimod en som måler på oliemængden, og den er
ikke alt for stabil...

Men jeg ville nu alligevel kontrollere at den smører som den skal m.m. idet
at cyklen trods alt er 12 år gammel..

Thore Jensen
TL1000S
RF600R - til salg

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 20-08-02 20:39

Det er ikke en olietryksmåler, men en højdestandsmåler.. Jeg ved ikkeom det
er et problem...?? Hvis den lyser er det jo tegn på at den vil have lidt
olie.... Så vidt jeg ved, sker der ikke noget ved at køre direkte hjem...

Oplevede selv det samme på min Thunderace.... Den måler kun oliestand, og
ikke tryk. Hvis det var olietryk, ville der måske nok komme nogle lyder fra
motoren!!!.

Brian W.

YZF1000R ThunderAce 99

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 20-08-02 21:00

> Defekt olietryksmåler eller hvad ??
> er der mon andre funktioner en olietryk i den pære ?

Har selv haft en FZR1000exup, og på den kunne olielampe godt finde på at
lyse/blinke under acc. hvis olie mængden i motoren var 2-3 dl under max.
niveau.
Det samme kunne ske hvis man kørt op/ned af bakke.
Men hvis jeg sørgede for at oliemængden i motoren altid var ved max. mærke,
var der aldrig lys i olielampen under kørsel.

Det er som andre skriver en niveaumåler der sidder i motoren.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : GRISEN

Dato : 21-08-02 07:24

Jeg havde præcis det samme problem som Holten på min FZR100 1989 indtil jeg skiftede olien til 15W50.
Tidligere var det umuligt at få motoren varm uden at lampen begyndte at lyse.
Haynes manualen foreslår 10W30 eller 20W40, men det virker som om det er for tykt/tungt til at nå rundt i
motoren.
Når familien skulle besøges (80 km), så måtte jeg holde den på max. 4000 omdr. hele vejen.
Nu sker det aldrig mere, og jeg ikke foretaget andet end olieskift.

mvh Jan

Fra : Holten

Dato : 21-08-02 20:10

"Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen.

Mange tak for hjælpen, den får et par DL olie i morgen, da den er lidt under
midten.

MVH

Holten