Henrik Steen Larsen wrote:
>>...snip.. forgaffeldyk...
>> Kan man gøre noget for at forhindre det?
>> Jeg tror ikke der er noget galt med cyklen... muligvis bare alderen.
>> Det er en FZR1000 fra 1989.
>
> Skift forgaffelolien - erstat evt. med enten lidt mere eller med en lidt
> højere viskositet (tykkere) - eller en kombination af begge.
>
Det eneste det vil gøre er at sænke hastigheden forgaflen dykker med.
Problemet er nærmere at fjederen er blevet gammel og slap. Du kan måle hvor
lang den er og sammenligne det med hvad en værkstedshåndbog siger som
minimum. Hvis du har penge skifter du fjederen, hvis den er for slap, men
ellers er der andre muligheder. Man kan øge fjederstramheden ved at hælde
mere olie i gaflen, da der så ikke er plads til så meget (let-komprimérbar)
luft. Det kræver dog lidt erfaring at finde den rette mængde. Man kan også
i nogle tilfælde øge lufttrykket i forgaflen, men det er ikke på alle
cykler pakdåserne er dimensioneret til det.
Endnu et alternativ er at ændre fjederens forudbelastning, altså dens
stramhed, når affjedringen er ubelastet (aka preload). På nogle cykler kan
man justere sig frem, mens man på andre sætter afstandstykker ind over
fjederen. Det er der nok andre der har mere praktisk erfaring med herinde.
Husk dog lige på at det jeg nævner at lappeløsninger, en ny fjeder er nok
det bedste
--
mvh Jes Vestervang
FZS600