> anhænger (samlet under 3500 kg) må køre 60 km/t. (Har ellers lige lært
både
> ved bil- og mcteori at en personvog med trailer max. må køre 50 km/t i
> bymæssig bebyggelse!)
Det er ikke det, jeg lærte, da jeg tog hængerkort til personbil for ca. 5 år
siden. Personbiler med hænger må følge den lokale skiltning op til de
maximalt tilladte 70 km/h, uanset om det er i byen eller på landet. Dette
gælder ikke for lastbiler. Hvis dette er ændret, vil jeg meget gerne vide
det.
> bymæssig bebyggelse her i DK. Selvfølgelig skal chauføreren overholde de
> gængse færdselsregler i det land han nu kører i, men probemet er at vores
> lovgivning på dette område (vidst) ikke er lovlig i forhold til EU !
Mig bekendt skal man altid følge de lokale færdselsregler, uanset hvilket
land man kører i, og uanset hvilket land man kommer fra.
> Mig bekendt er vi vel et af de eneste, om ikke det eneste land i EU, som
> kræver at unge mennesker mellem 18 og 21 ikke må køre på mc'er over 25 kw
> osv, eller hvad ??
Gælder dette ikke også i Norge og Sverige ?
> Jeg tænker på, hvad der vil ske, hvis en ung gut på 18 år kom til Danmark
på
> sin voldtunede R1'er og blev stoppet af strømerne ?
> Og omvendt... om vi unge danske knægte kan køre til fx. Tyskerland og
> sprøjte vores 100+ hestes ned af de tyske Autobahn med 250 i timen -
lovligt
> ?
Mig bekendt accepterer de enkelte lande (i hvert tilfælde EU) de forskellige
andre landes kørekort-regler. Dvs. hvis du kører med lovligt kørekort og
tilsvarende køretøj i DK, gør du det automatisk også i udlandet. Tilsvarende
selvfølgelig for udlændingene i DK.
Omvendt har du IKKE tilladelse til at vælge at køre efter de tyske
kørekort-regler, når du er i Tyskland. Når du er i udlandet er det stadig de
danske regler, der gælder for dig.
Hvis du flytter til Tyskland er der sikkert nogle mere komplicerede
forhold - kender dem ikke.
> En anden (ifølge mig!) fuldkommen malplaceret regel i det danske samfund,
er
> reglen om bagskærmslængder... den har vidst været oppe og vende 1000 gange
> herinde, så den kender de fleste nok...
> Reglen stammer (så vidt jeg ved) fra 80'erne (??) og er vidst mest blevet
> brugt som et extra middel til bekæmpelse af hårdnakkede mc-ister ??
Helt enig - en tåbelig regel, der stammer længere tilbage, end til 80'erne.
Har selv kørt MC tilbage fra 1973, og dengang var der også en regel om
bagskærmens længde. Dengang gik historien, at det var en regel, der blev
indført samtidig med at bilerne skulle have stænk-klapper. Da man fandt ud
af, at dette ikke var nogen specielt god ide, og derfor fjernede reglen for
bilernes stænk-klapper, "glemte" man at fjerne den tilsvarende regel for
motorcykler.
Om historien er rigtig ved jeg ikke, men det lyder nu helt troligt
> Psycho Cowboy - lidt forvirret omkring vores færdselsregler! :o\
> Babygixxer - kører bare derudaf, u-droslet og uden at kende reglerne!
Tjah - uden at kende reglerne. Det er vist ikke nogen "lovlig" undskyldning;
men jeg har da selv fået snakket mig ud af et par potentielle bøder ved at
agere uskyldig og uvidende. Held og lykke
M.v.h.
Poul Tyrrell
Moto Guzzi California III