/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olieforbrug. Nogen der kan forklare?
Fra : Brian


Dato : 19-08-02 11:12

Min CB 550 F SuperSport fra ´75 har vist brugt en del olie på ca. 1000 KM.
(Ja den kører som en drøm!!!)
Da jeg startede ud, var oliepinden næsten ved MAX. Men.. efter små 1000 km,
er den langt under og olielampen lyser. Den taber ikke olie. Knastørt under
maskinen... Hvad er det så.. og er det ikke lidt meget??

Brian



 
 
Thomas Jensen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 19-08-02 11:15

>Hvad er det så.. og er det ikke lidt meget??
>

kommer for det første an på hvordan du kører cyklen.

Hvis min XJ600s får fuld rulle fra Vejen til Odense på en varm dag, bruger
den sgu også en sjat olie.

Kører jeg "pænt" bruger ikke noget.

Desuden (uden at ville fornærme) er din cykel en lidt ældre model, som måske
er lidt slidt, så der ryger lidt olie med ud ved cylindrene.

mvh

Thomas Jensen
XJ600s div ´96






Henrik Steen Larsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 19-08-02 12:03

> Min CB 550 F SuperSport fra ´75 har vist brugt en del olie på ca. 1000 KM.
> (Ja den kører som en drøm!!!)
> Da jeg startede ud, var oliepinden næsten ved MAX. Men.. efter små 1000
km,
> er den langt under og olielampen lyser. Den taber ikke olie. Knastørt
under
> maskinen... Hvad er det så.. og er det ikke lidt meget??

En gammel motor vil uværgeligt bruge olie som Thomas skriver nedenfor.

Olieforbruget stiger vist (?) exponentielt med omdrejningerne, så når du
presser motoren bruger den mere olie end ellers.

Olieforbruget generelt stiger også hvis du har mange koldstarter og dine
ture generelt er korte.

Olieforbruget øges hvis viskositeten er meget lav - dvs. at olie er meget
tynd. (heraf må du ikke udlede, at du så bare skal smide den tykkeste olie i
i stedet).

Når olielampen lyser stopper du øjeblikkelig med at køre og får smidt en
masse ny olie i...


mvh
Henrik



Brian (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-08-02 12:38


"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3d60d07a$0$94770$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Min CB 550 F SuperSport fra ´75 har vist brugt en del olie på ca. 1000
KM.
> > (Ja den kører som en drøm!!!)
> > Da jeg startede ud, var oliepinden næsten ved MAX. Men.. efter små 1000
> km,
> > er den langt under og olielampen lyser. Den taber ikke olie. Knastørt
> under
> > maskinen... Hvad er det så.. og er det ikke lidt meget??
>
> En gammel motor vil uværgeligt bruge olie som Thomas skriver nedenfor.
>
> Olieforbruget stiger vist (?) exponentielt med omdrejningerne, så når du
> presser motoren bruger den mere olie end ellers.
>
> Olieforbruget generelt stiger også hvis du har mange koldstarter og dine
> ture generelt er korte.
>
> Olieforbruget øges hvis viskositeten er meget lav - dvs. at olie er meget
> tynd. (heraf må du ikke udlede, at du så bare skal smide den tykkeste olie
i
> i stedet).
>
> Når olielampen lyser stopper du øjeblikkelig med at køre og får smidt en
> masse ny olie i...
>
>
> mvh
> Henrik

Kørte turen: Fyn - KBH - STEVNS - KBH - HASLEV - STEVNS - FYN
Så der er MEGET motorvej.

Oki... jeg er ikke så bekymret mere.. og.. HAR smidt olie på igen :)
Men.. Hvor bliver det af?? Ud i Cylindre.. og ud af udstødningen???

BRian



Henrik Steen Larsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 19-08-02 12:44

> Oki... jeg er ikke så bekymret mere.. og.. HAR smidt olie på igen :)
> Men.. Hvor bliver det af?? Ud i Cylindre.. og ud af udstødningen???
>
> BRian

Jeps - stemplerne bliver slidt med tiden hvorved det helt tætte "fit" imod
cylinderen ikke er helt så fit længere. Ikke meget men en lille smule. På
den måde bliver der presset en lille smule olie ud hver gang stemplerne
kører op og ned.

Prøv at sætte din cykel op på støttebenet - start motoren og kig (evt.
lugt - på afstand forstås ) på udstødningsrøgen. Hvis den er blålig (og
lugter svagt af olie) så er det en tydelig indikator.



Ole Larsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 19-08-02 15:16


Brian <Brian@haarh.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajql8j$s2u$1@sunsite.dk...
>
> Kørte turen: Fyn - KBH - STEVNS - KBH - HASLEV - STEVNS - FYN
> Så der er MEGET motorvej.
>
> Oki... jeg er ikke så bekymret mere.. og.. HAR smidt olie på igen :)
> Men.. Hvor bliver det af?? Ud i Cylindre.. og ud af udstødningen???
>
> BRian

På sådan en tur er der ikke noget at sige til at den bruger. Pas på - som en
anden nævner med korte ture, der dannes kondensvand og når du checker
oliestanden og tror den til maks, er en del måske vand.
Jeg plejer på længere ture at kontrollere efter ca 50 km., og er den ikke
sunket videre, ikke mere på den tur.
Har lige været rundt i jylland 700 km på en 77er cb500 og det sank ikke 1/2
cm, men på 500 km med halvstram rulle
kan det synke til midt imellem de to mærker.

Ole



GERT BO THORGERSEN (19-08-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 19-08-02 15:58


Brian <Brian@haarh.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajqg5v$4ih$1@sunsite.dk...
> Min CB 550 F SuperSport fra ´75 har vist brugt en del olie på ca. 1000 KM.
> (Ja den kører som en drøm!!!)
> Da jeg startede ud, var oliepinden næsten ved MAX. Men.. efter små 1000
km,
> er den langt under og olielampen lyser. Den taber ikke olie. Knastørt
under
> maskinen... Hvad er det så.. og er det ikke lidt meget??
>
> Brian
>
>
Nu var der en der skrev at stemplerne blev slidt, men det er nu mere korrekt
at sige at stempelringene bliver slidt, for det er især åbningen/gabet i
stempelringene som bliver større efterhånden som motoren slides. Og ved
supertuning satser man på at have nul åbning i stempelringene når motoren er
mest varm. Når man åbner en motor skifter man jo oftere stempelringe end
stempler. Hvad viser en kompressionstest?
Som der var en der nævnte kan der også være vand i olien, men det kommer
mest hvis man har mange koldstarter/korte ture. Derfor kan det for eks. for
en bil ytre sig når foråret kommer, ved at bilen som hele vinteren har kørt
korte ture nu efter den første lange tur på landet får et stort fald i
oliestanden ved at alt vandet i olien nu er fordampet væk.

Mvh. Gert Thorgersen



Jens Jessen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 19-08-02 17:32

Er det noget gammelt olie, og har motorcyklen kun været brugt til korte
ture, kan der være en del kondensvand indeholdt i olien. Når olien bliver
varm, fordamper vandet, og så svinder det pludseligt i olien.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse
news:ajqg5v$4ih$1@sunsite.dk...
> Min CB 550 F SuperSport fra ´75 har vist brugt en del olie på ca. 1000 KM.
> (Ja den kører som en drøm!!!)
> Da jeg startede ud, var oliepinden næsten ved MAX. Men.. efter små 1000
km,
> er den langt under og olielampen lyser. Den taber ikke olie. Knastørt
under
> maskinen... Hvad er det så.. og er det ikke lidt meget??
>
> Brian
>
>



Henrik Steen Larsen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 19-08-02 18:33

> Er det noget gammelt olie, og har motorcyklen kun været brugt til korte
> ture, kan der være en del kondensvand indeholdt i olien. Når olien bliver
> varm, fordamper vandet, og så svinder det pludseligt i olien.

Ahem... nok er jeg hverken kemiker eller mc mekaniker, men kondensvandet
ville vel aldrig blande sig med olie.. Og selve olien ville vel aldrig
fordampe.

Hvad er det jeg tager fejl af?



Brian (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-08-02 19:09


"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3d612bc5$0$27847$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Er det noget gammelt olie, og har motorcyklen kun været brugt til korte
> > ture, kan der være en del kondensvand indeholdt i olien. Når olien
bliver
> > varm, fordamper vandet, og så svinder det pludseligt i olien.
>
> Ahem... nok er jeg hverken kemiker eller mc mekaniker, men kondensvandet
> ville vel aldrig blande sig med olie.. Og selve olien ville vel aldrig
> fordampe.
>
> Hvad er det jeg tager fejl af?
>
Synes nu også det lød lidt mærkeligt.. men.. det er ren og ny olie.. har
næsten lige skiftet det. (Tømt af grundet ødelagt knastguide og kæde :( )
Brian



Claus Rittig (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 19-08-02 21:29

"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3d612bc5$0$27847$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Er det noget gammelt olie, og har motorcyklen kun været brugt til korte
> > ture, kan der være en del kondensvand indeholdt i olien. Når olien
bliver
> > varm, fordamper vandet, og så svinder det pludseligt i olien.
>
> Ahem... nok er jeg hverken kemiker eller mc mekaniker, men kondensvandet
> ville vel aldrig blande sig med olie.. Og selve olien ville vel aldrig
> fordampe.

Jo, kondensvandet kan godt blande sig med olien. Jeg er heller ikke kemiker,
så om det lige er blandet i en kemisk forstand, eller om vand og olie stadig
optræder særskilt, men inde i samme motorblok skal jeg ikke gøre mig klog
på - dog, olie med vand i kan blive grålig (det er noget jeg har solid
erfaring i).
Olien fordamper ikke, men på længere ture hvor motoren varmes igennem, kan
_vandet_ fordampe, med det resultat at det ser ud som om oliestanden er
faldet.

Rittig



vmx (20-08-2002)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 20-08-02 07:51

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3d618289$1$27862$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d612bc5$0$27847$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Er det noget gammelt olie, og har motorcyklen kun været brugt til
korte
> > > ture, kan der være en del kondensvand indeholdt i olien. Når olien
> bliver
> > > varm, fordamper vandet, og så svinder det pludseligt i olien.
> >
> > Ahem... nok er jeg hverken kemiker eller mc mekaniker, men kondensvandet
> > ville vel aldrig blande sig med olie.. Og selve olien ville vel aldrig
> > fordampe.
>
> Jo, kondensvandet kan godt blande sig med olien. Jeg er heller ikke
kemiker,
> så om det lige er blandet i en kemisk forstand, eller om vand og olie
stadig
> optræder særskilt, men inde i samme motorblok skal jeg ikke gøre mig klog
> på - dog, olie med vand i kan blive grålig (det er noget jeg har solid
> erfaring i).
> Olien fordamper ikke, men på længere ture hvor motoren varmes igennem, kan
> _vandet_ fordampe, med det resultat at det ser ud som om oliestanden er
> faldet.
>
> Rittig
>
Det hedder en "emulsion" og er en "ikke stabil" blanding af olie & vand
( eller andet stof af sådan kemisk sammensætning at en decideret blanding
eller forbindelse ikke lader sig gøre uden brug af en katalysator ) Selv
den
bedst "sammenpiskede" emulsion vil efter en kortere eller længere
hvile-periode "adskilles" i bestanddelene, typisk med forskelligt vægtfylde:
Olie øverst, vand nederst .... benzin øverst, vand nederst ( hvilket er
noget shit i en motorcykel-benzintank............)

Robert



Henrik Steen Larsen (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 20-08-02 08:02

> Det hedder en "emulsion" og er en "ikke stabil" blanding af olie & vand
> ( eller andet stof af sådan kemisk sammensætning at en decideret blanding
> eller forbindelse ikke lader sig gøre uden brug af en katalysator ) Selv
> den
> bedst "sammenpiskede" emulsion vil efter en kortere eller længere
> hvile-periode "adskilles" i bestanddelene, typisk med forskelligt
vægtfylde:
> Olie øverst, vand nederst .... benzin øverst, vand nederst ( hvilket er
> noget shit i en motorcykel-benzintank............)
>
> Robert

Mange tak for uddybende forklaring.



Jacob (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 20-08-02 16:21

På flere gamle modeller er der monteret en slange fra toppen af motorblokken
lige over gearkassen og denne slange er igen monteret på luftfilterkassen.
Denne slange er beregnet til.......at transportere oliedampene op i
luftfilterkassen, så disse bliver suget med ind med benzin/luft-blandingen
og er med til at smøre ventilerne.

Så....Jo olien kan godt fordampe !

Som jeg ser dit problem, Brian, er der to muligheder :

1. : du har en motor med nedslidte stempelringe. Det bedste du kunne
gøre for din motor er en totalrenovering, men det er sgu en lidt bekostelig
affære. Alternativet er at skifte de slidte stempelringe.
2.: Dine olietyve skal skiftes. Olietyvene er nogle små pakdåser, der er
presset ned over ventilarmen oppe fra knastakselhuset. Disse er til at købe
for penge, men det kan godt være lidt noget lort at få dem skiftet, for du
skal have topstykket og ventilfjedrene af. Når du nu alligevel har det hele
af, kan du lige så godt købe noget "gnubbegrej", så du kan slibe ventilerne
og ventilsæderne.

Hvis du vælger at gøre BEGGE dele, har du i hvert fald en motor med
tilnærmelsesvis optimal kompression og den vil nok ikke bruge ret meget
olie....hvis den overhovedet vil bruge noget !

May The Force Be With you !

Jacob
....been there med min gamle Kawasaki Z750E '80...

"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> wrote in message
news:3d612bc5$0$27847$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Er det noget gammelt olie, og har motorcyklen kun været brugt til korte
> > ture, kan der være en del kondensvand indeholdt i olien. Når olien
bliver
> > varm, fordamper vandet, og så svinder det pludseligt i olien.
>
> Ahem... nok er jeg hverken kemiker eller mc mekaniker, men kondensvandet
> ville vel aldrig blande sig med olie.. Og selve olien ville vel aldrig
> fordampe.
>
> Hvad er det jeg tager fejl af?
>
>



Jonas Holt (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 20-08-02 16:37

> På flere gamle modeller er der monteret en slange fra toppen af motorblokken
> lige over gearkassen og denne slange er igen monteret på luftfilterkassen.
> Denne slange er beregnet til.......at transportere oliedampene op i
> luftfilterkassen, så disse bliver suget med ind med benzin/luft-blandingen
> og er med til at smøre ventilerne.
>
> Så....Jo olien kan godt fordampe !


Disse oliedampe består af forstøvet olie. De mange roterende dele i motoren og gearkassen 'slår' i
olien. Det resulterer i at der vil hænge en masse oliedråber i luften - akkurat som vanddråber vil
hænge i luften når man bruger en højtryksrenser. Altså er det smådråber og ikke dampe der suges op i
luftfilterkassen.

Når olien opvarmes vil det vand der er i olien fordampe og vanddampene skal også forsvinde et sted
hen. En liter vand bliver til ca. 1700 liter vand (eller en kvart dl (0,025 l) vand til ca. 42 liter
damp!), så det er meget vigtigt at vanddampene kan forsvinde et sted hen - og de suges også op i
luftfilterkassen.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Armand (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-09-02 12:07


Jacob <jacob.nielsen@nokia.com> skrev i en
news:R7t89.12000$ws6.243053@news2.nokia.com...
>
> Som jeg ser dit problem, Brian, er der to muligheder :
> 1. : du har en motor med nedslidte stempelringe. Det bedste du
kunne
> gøre for din motor er en totalrenovering, men det er sgu en lidt
bekostelig
> affære. Alternativet er at skifte de slidte stempelringe.
> 2.: Dine olietyve skal skiftes. Olietyvene er nogle små pakdåser, der
er
> presset ned over ventilarmen oppe fra knastakselhuset.

Bingo!

Og forskellen på de to forbrug er:
- Ved slidte ventilstyrs-skraberinge suges olien forbi i takt med
størrelsen af vacuumet ved ventilen (= vacuumet i karburator-stutsen).
Ved fuldgaskørsel er vacuumet nærmest nul, hvorimod det er størst under
motorbremsning - Tomgang medfører også (stødvis) højt vacuum!
- Ved slid omkring cylinder-banerne vil olien presses forbi
stempelringen i takt med stigende belastning (=> omdrejninger)!

Hvis du lige afventer situationen og vurderer herudfra om dit forbrug
kun er under højfartskørsel eller også under bykørsel (mange
motorbremsninger og tomgangs -situationer), så ved du hvor der skal
sættes ind!
Men alt andet lige, så er den ene renovation lige til at gå til når man
alligevel
har gan i den anden, hvorfor den aldrende motor ligesåvel kan trænge til
hele udtrækket :-/

--
Armand.





Jens Jessen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 19-08-02 20:41

Kondensvand og kan altså godt mixes så det ikke ses.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse
news:ajqg5v$4ih$1@sunsite.dk...
> Min CB 550 F SuperSport fra ´75 har vist brugt en del olie på ca. 1000 KM.
> (Ja den kører som en drøm!!!)
> Da jeg startede ud, var oliepinden næsten ved MAX. Men.. efter små 1000
km,
> er den langt under og olielampen lyser. Den taber ikke olie. Knastørt
under
> maskinen... Hvad er det så.. og er det ikke lidt meget??
>
> Brian
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177520
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408661
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste