On Sun, 18 Aug 2002 19:38:53 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
Hej
Nu er jeg jo ikke ekspert blot fordi jeg har været igennem møllen
efter de gamle regler.
Dog har jeg fulgt debatten om de nye regler, så jeg våger det ene øje
Reglerne er modificeret af to omgange.
Første gang var pr. 1/10 1999 hvor de datil gældende regler for import
af køretøjer blev ændret, og færdselsstyrelsens kontor for
typegodkendelser blev nedlagt.
Kravet om typegodkendelser ændret således at et køretøj der var
typegodkendt i et andet EU land automatisk er typegodkendt i DK.
Køretøjer der ikke er typegodkendt, men som har været registreret i et
andet EU land i 6 måneder eller mere uden videre kan indregistres i
DK.
Det betyder en lettelse for import af køretøjer fra EU, men en mere
kompliceret process for køretøjer der er importeret fra et ikke EU
land - F.eks. Schweitz.
Jeg tør slet ikke tænke på f.eks. en Harley importeret fra USA.
For disse køretøjers vedkommende er man fuldstændig i lommen på
Statens Bilinspektion, hvor det værste der kan hænde, efter min
mening, er et krav om en støjmåling fra en kodkendt måleinstans.
Det kan blive dyrt.
Mht. Told & Skat skal man indbetale det beløb i depositum for
registreringsafgiften de forlanger.
Beløbets størrelse bygger alene på et skøn, hvor T&S anvender
oplysninger fra importører, forhandlere og Den Blå Avis.
Det har således intet med det beløb det importerede køretøj er handlet
ind til i udlandet at gøre.
Der er alene tale om et skøn af den handelsværdi køretøjet måtte have
i handel og vandel, hvor man så beregner den del der måtte være
afgiften.
Efter indbetalingen af depositum kunne man indtil 1/6 2002 køre til en
vurdering der blev foretaget af T&S, og synet kunne foretages
uafhængigt af Færdselssyn og derfor også før dette.
Det medførte efter T&S's opfattelse at der blev fremstillet køetøjer i
en teknisk stand der ikke kunne klare et færdselsmæssigt syn for at
påvirke registreringsafgiften i nedadgående retning, hvilket sikkert
ikke er løwn.
Efter 1/6 2002 er T&S "værdisyn" ændret således at det skal foretages
efter Bilinspektionens færdselssyn, og for en nemheds skyld er toldsyn
og færdselssyn slået sammen således at de kan foretages af samme
instans - Statens Bil Inspektion (SBI).
T&S værdisyn var tidligere gratis, men SBI har så følt sig i sin gode
ret til at malke koen endnu en gang og forlanger to syn, og dermed to
synsafgifter for samme opgave.
Al den megen snak munder ud i følgende:
Den færdselsmæssige godkendelse er grundlæggende ændret.
T&S regler er i princippet de samme, selv om det er en anden instans
der skal foretage den endelige værdifastsættelse.
Man kan så have sine tvivl om denne instans (SBI) er kvalificeret til
at foretage en sådan vurdering.
Jeg mener de har svært nok ved at holde et rimeligt niveau mht. det de
er sat i verden for, så jeg har mine stærke tvivl om lødigheden af de
toldsyn de nu skal til at forsøge sig med.
Der er kun een ting at gøre - Følg de afgørelser SBI kommer med og
hvis det føles at der er tale om urimeligheder, så klag som bare
pokker.
Og husk endelig:
Reglen om at afgiftforretningen kan ophæves og depositum betales
tilbage indtil nummerpladen er hentet gælder stadig.
Der har (er) et par sager, hvor depositum på meget nye MC'er er sat så
højt at købsprisen fra ny excl. afgift i DK og depositum langt
overskrider det beløb cyklen kunne sælges fra forhandleren incl.
afgift.
Det viser efter min mening systemets urimelighed og indikerer at de
afgifter der forlanges for brugte importerede køretøjer ligger langt
over det rimelige.
En af dem der har en af sagerne er gået i direkte infight med T&S.
Jeg venter med spænding på at få ressultater af den sag.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk