Afgift på Japanercykler?
Fra : Thomas

Dato : 17-08-02 19:03

Jeg skal imorgen ud og se på en cykel, som er privatimporteret til DK i 98,
fra Japan.
Mads Stetter herinde fra, fortalte mig at loven omkring indregistrering fra
et ikke EU land. Noget med typegodkendelse mm.
Men hvad skal man forvente der sker. Det drejer sig om en GSX-R 250. Men da
der allerede findes en del af dem i DK, så må
de da kunne godtage den i DK, uden at skulle se lydtest, og you name it!...
Eller er de så firkantede og gak i hovedet at de kan finde på det?

Jeg er ikke klar over hvordan det nye lovkrav er, er der nogen der kort kan
forklare?

Desuden oplyste sælger at han i 98, undersøgte afgiften, og den blev sat til
14.000kr. Burde den ikke være faldet siden 98? Måske
var det en god ide at se papirene fra Told og Skat? Men lyder det helt ved
siden af for en GSX-R 250 fra 88 med 17kkm på klokken?
Hvis det er ca. 60% af brugtværdien, og brugtprisen er 23000kr i DK, så
stemmer det jo meget godt overens :)

Håber der er nogen der kan hjælpe med afgiftsspørgsmålet, så jeg ved om jeg
skal købe lortet eller ej !

/Thomas

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-08-02 22:13

Thomas wrote:

> [...]
> de da kunne godtage den i DK, uden at skulle se lydtest, og you name it!...
> Eller er de så firkantede og gak i hovedet at de kan finde på det?

Jeg har prøvet, at stå i synshallen med en Honda VF750, der på det tidspunkt
dårligt nok var på markedet herhjemme. Typegodkendelsen som synshallen havde
gjaldt fra stel nr.2.000.000. Jeg stod med et lavere nummer. Den måtte til en af
importøren godkendt forhandler for kontrol.

Ib Jakobsen

Fra : Thomas

Dato : 18-08-02 10:47

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

en af
> importøren godkendt forhandler for kontrol.

Okay. Men som jeg skrev i en tidligere post, med forskellige modeller af
Gixxeren, så har jeg set
på et par stykker af den slags, som er indreg. i DK.
Hvad løb det op i? Dvs. jeg skal smide den ind til en godkendt Suzuki
forhandler, hvis de beder om kontrol?
Det kan sq da hurtigt løbe op.

> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
/Thomas

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-08-02 11:04

Thomas wrote:

> Okay. Men som jeg skrev i en tidligere post, med forskellige modeller af
> Gixxeren, så har jeg set
> på et par stykker af den slags, som er indreg. i DK.

Denne fandtes også i Danmark. Denne havde bar et stelnummer der lå lavere.

> Hvad løb det op i?

Jeg mener det løb op i kr.5.000. I '86 priser.

> Dvs. jeg skal smide den ind til en godkendt Suzuki
> forhandler, hvis de beder om kontrol?

Formentlig. Det eneste jeg selv fandt var der ikke var noget positionslys. Og
reflekset bag på ikke var E-mærket.

> Det kan sq da hurtigt løbe op.

Ja!.

Ib Jakobsen

Fra : Mads Stetter

Dato : 18-08-02 16:32

> [...]
en af
> importøren godkendt forhandler for kontrol.

Der er kommet nye regler, så det er meget anderledes nu! Mener at Steen
Gruby kan kortlægge hvordan de hulens afgiftsregler er blevet!?!? Han nåede
vist at få sin Paso indregget lige inden de nye regler trådte i kraft!

Steeen?

--
Mvh Mads Stetter
RF400R

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-08-02 18:39

Mads Stetter wrote:

> Der er kommet nye regler, så det er meget anderledes nu! Mener at Steen
> Gruby kan kortlægge hvordan de hulens afgiftsregler er blevet!?!?

Nu var det ikke den afgiftsmæssige del af sagen vi snakkde om. Men mere den
synsmæssige del.

> Han nåede vist at få sin Paso indregget lige inden de nye regler trådte i
> kraft!

Alle indslag er velkomne. Onsdag den 21/8 stiller jeg til syn i Nakskov med en
BMW K100RT. Det er efter de nye regler med toldsyn. Ikke alle synshaller er
godkendt til toldsyn. Faktisk rimeligt få. Og problemet er at man skal booke to
tider lige efter hinanden. Hos en bilinspektion med fyldt ordrebog. Jeg var
heldig med at der kun var to ugers ventetid. Senere på ugen skulle jeg have tid
til en bil. Da jeg var nået til februar 2003 greb jeg knoglen. Fik så en tid i
Næstved i midten af september!!.

> Steeen?

Ja, bare kom på banen. Er der noget vi måske ikke lige har tænkt på?.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-08-02 20:14

On Sun, 18 Aug 2002 19:38:53 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej

Nu er jeg jo ikke ekspert blot fordi jeg har været igennem møllen
efter de gamle regler.
Dog har jeg fulgt debatten om de nye regler, så jeg våger det ene øje

Reglerne er modificeret af to omgange.
Første gang var pr. 1/10 1999 hvor de datil gældende regler for import
af køretøjer blev ændret, og færdselsstyrelsens kontor for
typegodkendelser blev nedlagt.
Kravet om typegodkendelser ændret således at et køretøj der var
typegodkendt i et andet EU land automatisk er typegodkendt i DK.
Køretøjer der ikke er typegodkendt, men som har været registreret i et
andet EU land i 6 måneder eller mere uden videre kan indregistres i
DK.
Det betyder en lettelse for import af køretøjer fra EU, men en mere
kompliceret process for køretøjer der er importeret fra et ikke EU
land - F.eks. Schweitz.
Jeg tør slet ikke tænke på f.eks. en Harley importeret fra USA.
For disse køretøjers vedkommende er man fuldstændig i lommen på
Statens Bilinspektion, hvor det værste der kan hænde, efter min
mening, er et krav om en støjmåling fra en kodkendt måleinstans.
Det kan blive dyrt.

Mht. Told & Skat skal man indbetale det beløb i depositum for
registreringsafgiften de forlanger.
Beløbets størrelse bygger alene på et skøn, hvor T&S anvender
oplysninger fra importører, forhandlere og Den Blå Avis.
Det har således intet med det beløb det importerede køretøj er handlet
ind til i udlandet at gøre.
Der er alene tale om et skøn af den handelsværdi køretøjet måtte have
i handel og vandel, hvor man så beregner den del der måtte være
afgiften.
Efter indbetalingen af depositum kunne man indtil 1/6 2002 køre til en
vurdering der blev foretaget af T&S, og synet kunne foretages
uafhængigt af Færdselssyn og derfor også før dette.
Det medførte efter T&S's opfattelse at der blev fremstillet køetøjer i
en teknisk stand der ikke kunne klare et færdselsmæssigt syn for at
påvirke registreringsafgiften i nedadgående retning, hvilket sikkert
ikke er løwn.
Efter 1/6 2002 er T&S "værdisyn" ændret således at det skal foretages
efter Bilinspektionens færdselssyn, og for en nemheds skyld er toldsyn
og færdselssyn slået sammen således at de kan foretages af samme
instans - Statens Bil Inspektion (SBI).
T&S værdisyn var tidligere gratis, men SBI har så følt sig i sin gode
ret til at malke koen endnu en gang og forlanger to syn, og dermed to
synsafgifter for samme opgave.

Al den megen snak munder ud i følgende:
Den færdselsmæssige godkendelse er grundlæggende ændret.
T&S regler er i princippet de samme, selv om det er en anden instans
der skal foretage den endelige værdifastsættelse.

Man kan så have sine tvivl om denne instans (SBI) er kvalificeret til
at foretage en sådan vurdering.
Jeg mener de har svært nok ved at holde et rimeligt niveau mht. det de
er sat i verden for, så jeg har mine stærke tvivl om lødigheden af de
toldsyn de nu skal til at forsøge sig med.

Der er kun een ting at gøre - Følg de afgørelser SBI kommer med og
hvis det føles at der er tale om urimeligheder, så klag som bare
pokker.

Og husk endelig:
Reglen om at afgiftforretningen kan ophæves og depositum betales
tilbage indtil nummerpladen er hentet gælder stadig.

Der har (er) et par sager, hvor depositum på meget nye MC'er er sat så
højt at købsprisen fra ny excl. afgift i DK og depositum langt
overskrider det beløb cyklen kunne sælges fra forhandleren incl.
afgift.
Det viser efter min mening systemets urimelighed og indikerer at de
afgifter der forlanges for brugte importerede køretøjer ligger langt
over det rimelige.
En af dem der har en af sagerne er gået i direkte infight med T&S.

Jeg venter med spænding på at få ressultater af den sag.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-08-02 21:16

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Køretøjer der ikke er typegodkendt, men som har været registreret i et
> andet EU land i 6 måneder eller mere uden videre kan indregistres i

Jeg har lige læst et eller andet om en 6.000 km grænse for at et køretøj
kan anses for at være indført som brugt.

> Jeg tør slet ikke tænke på f.eks. en Harley importeret fra USA.
> For disse køretøjers vedkommende er man fuldstændig i lommen på
> Statens Bilinspektion,

Jeg har lige set en HD med EVO-motor og skiver for og bag. Men også på
gamle tidstypiske plader. Mystisk!!!.

> hvor det værste der kan hænde, efter min
> mening, er et krav om en støjmåling fra en kodkendt måleinstans.
> Det kan blive dyrt.

Det siger jo lidt om de målinger de selv foretog tidligere. At de var
værdiløse. Jeg spurgte engang dem om de nu havde husket at få kalibreret
deres udstyr om efter at de havde fældet en masse træer på deres plads. Så
gad de ikke måle alligevel.

> Efter indbetalingen af depositum kunne man indtil 1/6 2002 køre til en
> vurdering der blev foretaget af T&S,

Det har T&S sagt at man stadig kan. Jeg suser derhen i morgen. Arbejder
lige ved siden af.

> [...]
> en teknisk stand der ikke kunne klare et færdselsmæssigt syn for at
> påvirke registreringsafgiften i nedadgående retning, hvilket sikkert

Den kan jeg godt købe.

> [...]
> efter Bilinspektionens færdselssyn, og for en nemheds skyld er toldsyn
> og færdselssyn slået sammen således at de kan foretages af samme

Men til gengæld brokker de sig ad helvede til når man bestiller et sådan.

> T&S værdisyn var tidligere gratis, men SBI har så følt sig i sin gode
> ret til at malke koen endnu en gang og forlanger to syn, og dermed to
> synsafgifter for samme opgave.

Begge de to gange jeg har bestilt har jeg spurgt om prisen. De siger der
kun skal betales for et. Jeg har så drillet dem og spurgt om de kunne være
rigtigt at der var noget der var gratis. Svaret har været "ja". I modsat
fald skal toldsynet kun koste kr.160, for det tager kun 10 min. mod de 15
min at alm. syn tager.

> Man kan så have sine tvivl om denne instans (SBI) er kvalificeret til
> at foretage en sådan vurdering.

Derfor ville jeg også gerne til min egen synshal. Men den er ikke godkendt
til toldsyn. Men jag kender da også de fleste i den anden.

> Der er kun een ting at gøre - Følg de afgørelser SBI kommer med og
> hvis det føles at der er tale om urimeligheder, så klag som bare
> pokker.

Det gør jeg gerne. Hellere en gang for meget end en for lidt.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-08-02 22:02

On Sun, 18 Aug 2002 22:16:16 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

Undskyld at jeg kom til at poste forrige indlæg som mail også

>Jeg har lige læst et eller andet om en 6.000 km grænse for at et køretøj
>kan anses for at være indført som brugt.

Den kendte jeg ikke, men den er vel til at komme ud over med et par
dage på en prøveplade (ikke for at opfordre til snyd) .

>Jeg har lige set en HD med EVO-motor og skiver for og bag. Men også på
>gamle tidstypiske plader. Mystisk!!!.

Jeg har på det sidste anakket lidt med min Harley kollega om de
"regler" der gælder for dem.
De ældre af dem har efter sigende ikke noget stelnummer, men retter
sig efter motornummeret.
Og da det ikke benyttes mere er der vist frit slaw.

hvis du kigger på min hjemmeside er der et billede af min gamle
Velocette.
Dens registreringsattest sagde årgang 1946.
Dens stel var originalt, og det var vist det eneste.
Motoren var en Velocette 350 cc banemotor, og resten var bygget til
den - Kåbe og hele molevitten.
Bageste affjedring var dog lidt hård
Så det er ikke nogen ny diciplin.
..

> [...]
>deres udstyr om efter at de havde fældet en masse træer på deres plads. Så

Jeg har en kalibreret støjmåler, og brugen af den kræver lidt
akkuratesse.
Man skal måle på et frit areal, 1 meter fra udstødningen i en vinkel
på 45 grader, og vogte sig for reflektioner.
En "privat" måling kan kun betragtes som vejledende.

>Det har T&S sagt at man stadig kan. Jeg suser derhen i morgen. Arbejder
>lige ved siden af.

Det lyder interessant.
Så har vi igen to instanser, der igen kan se forskelligt på tingene.
Kan du forestille dig senariet hvor man først tager en vurdering hos
T&S og så tager begge syn hos SBI?
Det svarer nogenlunde til barnet der først får nej hos far, og
derefter spørger mor

>Men til gengæld brokker de sig ad helvede til når man bestiller et sådan.

Det tror da fanden - Jeg vil også helst lave det jeg tror jeg har
forstand på

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-08-02 22:49

Steen Gruby wrote:

> On Sun, 18 Aug 2002 22:16:16 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
> wrote:
>
> Hej Ib.
>
> Undskyld at jeg kom til at poste forrige indlæg som mail også

Hmm, jeg har ikke modtaget nogen mail.

> Den kendte jeg ikke, men den er vel til at komme ud over med et par
> dage på en prøveplade (ikke for at opfordre til snyd) .

Så må jeg se om jeg kan komme i tanke om det.

> De ældre af dem har efter sigende ikke noget stelnummer, men retter
> sig efter motornummeret.
> Og da det ikke benyttes mere er der vist frit slaw.

Det er korrekt. Mange flere har dog hugget toldnumret i stellet. Men det virker
nu lidt underligt med moderne ting som evo-motor og skiver, som er nutidige i
en ramme der har sort plade. Mener grænsen går ved 1958 for tidstypiske plader.

> [...]
> på 45 grader, og vogte sig for reflektioner.
> En "privat" måling kan kun betragtes som vejledende.

Absolut. Det jeg har beskæftiget mig med af lydmålinger, siger mig at det er
rimeligt langhåret.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-08-02 22:53

On Sun, 18 Aug 2002 23:49:02 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej igen.

>. Mener grænsen går ved 1958 for tidstypiske plader.

Det får vi snart at se.
Jeg har en NSU Super FOX årgang 1958, og den havde jeg faktisk
tiltænkt en tidstypisk plade.
Den skal til syn når jeg har papirnusseriet på plads.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-02 18:35

Steen Gruby wrote:

> Det får vi snart at se.
> Jeg har en NSU Super FOX årgang 1958, og den havde jeg faktisk
> tiltænkt en tidstypisk plade.
> Den skal til syn når jeg har papirnusseriet på plads.

Papirnusseriet?. Er det møllen med manglende reg.attest?. Jeg har lige set
på en DKW fra 1931, samt en Norton dominator 7. Med hensyn til afgift på
nyere cykler spurgte jeg lige T&S idag. Det toldsyn de laver i synshallen
har ikke noget med afgiftberegning at gøre. Det er kun identifikation over
for T&S. Altså at man ikke skal medbringe køretøjet når man smider
depositum. Man kan stadig fremstille til vurdering.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-02 21:03

On Tue, 20 Aug 2002 19:35:27 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Papirnusseriet?. Er det møllen med manglende reg.attest?. Jeg har lige set
>på en DKW fra 1931, samt en Norton dominator 7.

Ja, det er det. Registreringsattesten er bortkommet, men jeg ved hvem
der havde den registreret sidst, og jeg har papir på at den er min.
Centralregisteret påstår at det er nok til en genudstedelse af
registreringsattesten - Jeg håber det er rigtigt

En anden nyttig oplysning:
Min NSU Special MAX har stået udendørs med stelnummeret blottet i 20
år, af hvilken årsag nummeret er næsten forsvundet (her har jeg
heldigvis papirene).
Man kan få tilladelse til at hugge et nyt nummer i stellet.
Tidligere var det T&S der havde opgaven med at styre den form for
aktivitet, men det er nu også SBI der har aben.

> [...]
>for T&S. Altså at man ikke skal medbringe køretøjet når man smider
>depositum. Man kan stadig fremstille til vurdering.

Det giver mening - Så er jeg ikke helt så bange for systemet som jeg
frygtede at jeg skulle være.
Tak for informationen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-02 21:55

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Centralregisteret påstår at det er nok til en genudstedelse af
> registreringsattesten - Jeg håber det er rigtigt

Problemet er bare at de skal have seneste reg.nummer. I vore dag er det vist
kun 5 år de kan gå tilbage på edb'en. Har de ikke det nummer gider de ikke
udlevere en kopi. For så skal de ned i arkivet og lede manuelt.

> Man kan få tilladelse til at hugge et nyt nummer i stellet.
> Tidligere var det T&S der havde opgaven med at styre den form for
> aktivitet, men det er nu også SBI der har aben.

Det er rigtigt før hen var en totalt uvidende kontordame der skulle kontrollere
ens huggen numre. Nu er det trods alt SBI.

> Det giver mening - Så er jeg ikke helt så bange for systemet som jeg
> frygtede at jeg skulle være.
> Tak for informationen.

Selv tak. Det bliver mindst lige så spændende 25/9-02. Der skal den vurderes.

Ps. Kender du forresten en Norton Dominator 7 svingstel?. Jeg er blevet tilbudt
en sådan.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-02 22:11

On Tue, 20 Aug 2002 22:55:13 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Selv tak. Det bliver mindst lige så spændende 25/9-02. Der skal den vurderes.

Pøj pøj

>Ps. Kender du forresten en Norton Dominator 7 svingstel?. Jeg er blevet tilbudt
>en sådan.

Kender er så meget sagt, men jeg kan huske den.
Og hvis jeg støtter mig til litteraturen hjælper det
Det var Nortons første twin (500 cc), lanceret omkring 1950.
Og så vidt jeg kan bedømme var de år forud for andre fabrikater mht.
anvendelse af svinggaffel og udvendige teleskoper.
Stellet skulle være det samme som den encylindrede ES2.
Min lærekammarat havde den sidstnævnte midt i 60'erne, den var ikke så
tosset.

Jeg ville tage den hvis jeg var i dine sko.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-08-02 18:14

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Og så vidt jeg kan bedømme var de år forud for andre fabrikater mht.
> anvendelse af svinggaffel og udvendige teleskoper.

Manden sagde at den var fra 51. Men svingstel sagde mig ca. 56-58.

> Jeg ville tage den hvis jeg var i dine sko.

Satans, da røg den vintervist. Tanken var at K100RT'en skulle ses efter i vinter. Og
måske så småt se på MB 300 SE med luftaffjedring og mekanisk benzinindsprøjtning.
Den er fra 1962. Skit pyt, hvad må en sådan koste uden papirer og som
papkassemodel?. Manden kender hele maskinens historie, og har haft den i 20 år.
Seneste reg. ejer er i mellem tiden død.

Ib Jakobsen