/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tandhjul - forhold mellem forreste og bage~
Fra : Danteknik


Dato : 10-08-02 00:17

Hej NG.

Flere gange har jeg set, at der ikke må vælges tandhjul således, at
forreste antal tænder "kan gå op i " bagerste antal tænder.

Det kan jeg bare ikke forstå problemet i.

Er der en venlig sjæl, der kan hælpe ?

PS: Mit problem er, at jeg i øjeblikket bruger tandhjul 15/45 ............

mvh

KD Bandit 600 S.



 
 
GERT BO THORGERSEN (10-08-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 10-08-02 07:13


Danteknik <danteknik@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:g7Y49.1561$T7.2792@news.get2net.dk...
> Hej NG.
>
> Flere gange har jeg set, at der ikke må vælges tandhjul således, at
> forreste antal tænder "kan gå op i " bagerste antal tænder.
>
> Det kan jeg bare ikke forstå problemet i.
>
> Er der en venlig sjæl, der kan hælpe ?
>
> PS: Mit problem er, at jeg i øjeblikket bruger tandhjul 15/45 ............
>
> mvh
>
> KD Bandit 600 S.
>
Man siger at hvis det forreste tandhjuls antal tænder ikke må gå op i det
bagerste så bliver der ens slitage på alle tænder, men det har ingen reel
betydning. Derimod har det mere jævn slitage betydning at der er et ulige
antal tænder på tandhjulene, da kæden jo har forskellig placering af
sideleddene ved hvert andet led/er bredere-smallere. I praksis kan det
ellers tværtimod være en fordel med lige antal tænder, ved at jeg havde det
på min Honda CB 750 (18 tænder foran) så opdagede jeg at tandhjulene ikke
sporede når hjulene gjorde det, idet netop den uens slitage på tandhjulene
viste det. Fejlen skyldtes en fabrikationsfejl på en uoriginal
bagsvinggaffel. Forøvrigt kørte jeg senere med bagtandhjul i et plastprodukt
fra USA, med det faldt vægten fra 1,350 kg til 0,350 kg, mindre støj og
mindre slitage (tænderne var jo en anelse elastiske) Hondaen var tunet til
ca. 100 Hk og tandhjulet kunne holde. Materialet havde en styrke på ca. 30
gange de data vi fik under ingeniøruddannelsen.

Mvh. Gert Thorgersen





Preben Riis Sørensen (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 10-08-02 12:13


Danteknik <danteknik@get2net.dk> skrev i en
news:g7Y49.1561$T7.2792@news.get2net.dk...
> Hej NG.
>
> Flere gange har jeg set, at der ikke må vælges tandhjul således, at
> forreste antal tænder "kan gå op i " bagerste antal tænder.
>
> Det kan jeg bare ikke forstå problemet i.
>
> Er der en venlig sjæl, der kan hælpe ?
>
> PS: Mit problem er, at jeg i øjeblikket bruger tandhjul 15/45 ............
>
> mvh
>
> KD Bandit 600 S.
>
>

Det må være vigtigere at antal tænder på den forreste (den der ødelægger
kæden mest) ikke går op i kædeleddene. Så mødes de samme kædeled og tænder
igen og igen. Men mon ikke vi er ovre i noget teoretisk? Det andet må være
noget med at tænderne på hvert tandhjul parvis møder det samme kædeled, men
så skal de vel samtidig gå op i antal kædeled, ellers bytter det jo plads
hele tiden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Armand (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-08-02 02:01


Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
news:3d54f5a9$0$43959$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> .............. Det andet må være noget med at
> tænderne på hvert tandhjul parvis møder det samme kædeled, men
> så skal de vel samtidig gå op i antal kædeled, ellers bytter det jo
plads
> hele tiden.

Nix!
Derved at kæden altid(!) har et lige antal led, vil et tandhjul med et
lige antal tænder vedvarende komme i kontakt med kædeleddene "parvis".

Reglen er ikke en "never-ever", men derimod en "helst" -regel!

--
Armand.





GERT BO THORGERSEN (11-08-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 11-08-02 07:26


Danteknik <danteknik@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:g7Y49.1561$T7.2792@news.get2net.dk...
> Hej NG.
>
> Flere gange har jeg set, at der ikke må vælges tandhjul således, at
> forreste antal tænder "kan gå op i " bagerste antal tænder.
>
> Det kan jeg bare ikke forstå problemet i.
>
> Er der en venlig sjæl, der kan hælpe ?
>
> PS: Mit problem er, at jeg i øjeblikket bruger tandhjul 15/45 ............
>
> mvh
>
> KD Bandit 600 S.
>
>Hvis man skal gå i detaljer så er det bedste vedr. tandhjul at tandantal er
mindst 18. Dette ses ved at geometrisk iagttage et tandhjul. Det ses nemlig
at radius for tandhjulet har to ydermål da kæden jo ikke er som en kilerem
eller en snor men er sammensat af led. Jeg tror at jeg vist fik det til 1,5
% (måske 2,5% ) forskel da jeg regnede på det for en Kawasaki 900, som
benyttede et 12 tands tandhjul, for mange år siden. Af den grund kører de
gamle englændere med 18 tands trækhjul eller som Harleyer (vist altid) med
mere end 20 tænder. Ved den variende radius ændres "momentarmen" jo det
samme antal gange som der er tænder, ved hver omdrejning, og belaster kæden
med et svingende træk. Teoretisk skulle dette resultere i tabt effekt, men i
praksis giver det vist ikke megen effekttab. Men det er bedst med mange
tænder (mindst 18), og da jeg regnede på det for Kawaen var kæderne blevet
meget stærkere siden Kawaen blev solgt så derved kunne der skiftes til en
tyndere kæde (den samme som på Honda CB 750) og derved kunne der komme 18
tænder på træktandhjulet og tilsvarende flere på bagtandhjulet.

Mvh. Gert Thorgersen



Danteknik (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Danteknik


Dato : 11-08-02 21:52

Bom - Bom ...

Det var ikke helt så simpelt, som jeg havde håbet på.

Tak for svarene, jeg tror jeg blot jeg bruger de tandhjul, hvor gearingen
passer, og så glemmer jeg det med slitagen.

; - )

KD Bandit 600 S.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste