Ahgrrr, faldet KNAK !!!!
Fra : Thomas T

Dato : 12-08-02 15:05

Dagens opgave i mit lille Maxi 77 projekt var at skifte faldene til
storsejlet og fokken. Jeg har haft nogle problemer med hjulet i toppen til
fokken. Det har det med at sætte sig fast, og det gjorde det selvfølgelig
også idag >
Så jeg kun hverken få det gamle reb den ene vej eller det nye den anden vej,
så det endte med at de gik hver til sit = ingen fald til fokken nu.
Så er spørgsmålet så:
Hvad er tricks'et til at få et nyt fald i masten? Det er som tidligere
skrevet min første båd og jeg har ikke prøvet dette før, men jeg er da
elektriker så det der med at "fiske" tov/kabler, det er lige mig

Finder man en mastekran med trin (har vi Fredericia) og kravler eller bruger
man lige et kvarter på at tage masten ned (så kan jeg iøvrigt også lige få
min klub-stander over i den rigtige side ??

P.s. jeg håber det hedder et fald. Det er det tov til at hive sejlene op.

ThomasT
Fredericia
Maxi 77, uden fok for tiden.

Fra : Claus Frørup

Dato : 12-08-02 15:44

Isang tao pinangalanan Thomas T nagsulat :

klip <et knækket fald>

>Finder man en mastekran med trin (har vi Fredericia) og kravler eller bruger
>man lige et kvarter på at tage masten ned (så kan jeg iøvrigt også lige få
>min klub-stander over i den rigtige side ??

Hvis jeg var dig... så kom masten af, så man kan få ordnet det hjul der
sætter sig fast
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Thomas T

Dato : 12-08-02 16:09

Det var nok en god ide

ThomasT

Fra : Jan T Pharo

Dato : 13-08-02 09:40

Mon, 12 Aug 2002 16:04:50 +0200, Thomas T;
<3d57c080$0$27684$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Finder man en mastekran med trin (har vi Fredericia) og kravler eller bruger
>man lige et kvarter på at tage masten ned (så kan jeg iøvrigt også lige få
>min klub-stander over i den rigtige side ??

Sæt hellere en trinse i på bægge sider, og en flagline i hver, så kan du
skifte klubstanderen over til bagbord når du skal op med det norske
gæsteflag (nuja, eller det svenske eller tyske eller hvorhen du så
kommer til at sejle en gang) - når du så alligevel skal ha' masten ned.

>P.s. jeg håber det hedder et fald. Det er det tov til at hive sejlene op.

Men det hedder det da også!

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01´N, 11°01´E

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 13-08-02 19:06

Hej Thomas.
På min Maxi 77 er der da to fald til forsejl, så hvorfor ikke bruge det
andet, eller trække en line med det andet fald eller storsejlsfaldet op
gennem masten. Så er det bare en lille kravletur op og hvupti problemet er
let løst.
Mvh Kurt
S/K Lynetten

Fra : Thomas T

Dato : 13-08-02 22:17

Så er det ordnet. Vi tog masten af og brugte stor-faldet til at trække en
tynd line igennem for der efter at trække fokkefaldet. Det var godt vi tog
masten af. Det havde ikke kunne lade sig gøre, da der i bunden af masten er
en lille "tunnel" faldet skal igennem før det kommer ud ved trissen. Der
kunne vi ikke have ramt oppefra. Samtidig var der ikke fri passage gemmen
masten.
Det tog alt ialt cirka 1,5 time, så det var ikke så galt og standeren fik
skiftet side

Jeg har også to fald til "forsejlet", men den ene går uden på masten, og der
skal jo være orden på tingene.

Vi var lige en tur rundt i Lillebælt på en lille prøvetur efter alle
strabasserne. Skønt sejlvejr i dag, god vind, mindre bølge.

ThomasT
"En-atter-sejlene"-Maxi 77