Vibrationer under nedbremsning.
Fra : Lisbeth Bramming & P~

Dato : 08-08-02 15:21

Så prøver jeg igen, da nyhedsserveren tilsyneladende har været nede.

Efter 14.500 km har jeg fået et "problem" under nedbremsning med min GSX 600
F. Fra specielt 30 til 0 km/t opstår der vibrationer i forgaflen. Er det
slidte bremsekloser, en/to skæve skiver eller kronrøret eller blot et dæk
der er slidt skævt eller hvad? Jeg kan intet se på hverken skiver eller dæk.

Det er stadig de orginale klodser der sidder på og maskinen bliver ikke kørt
hårdt.

Her på det sidste er der også kommet nye "mærkelige" lyde når jeg kører på
ujævn overflade ???

Er der nogen der kan hjælpe med et par gode råd. Tak.

Med venlig hilsen'
Per

Fra : Jake

Dato : 09-08-02 13:13

"Lisbeth Bramming & Per Munch Sindesen" <sindex@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
dæk.

> Det er stadig de orginale klodser der sidder på og maskinen bliver ikke

Check hvor meget belægning, der er på klodserne ved at kigge ind i caliberen
langs med skiven!
Hvis den aldrig har fået skiftet klodser er det nok på tide.

Skivernes eventuelle skævhed kan testes med den berømte kridttest:
1. Sæt cyklen på centralbenet.
2. hold et stykke kridt fast på det ene gaffelben så tæt på bremseskiven at
det præcist ikke rører skiven.
3. drej forhjulet.
4. hvis der kommer kridt på skiven er den skæv.

Slør i kronrørslejerne kan testes på to måder:
1. sæt cyklen på centralbenet
2. stil dig foran cyklen og tag fat nederst på gaffelbenene.
3. træk så imod dig selv.
4. hvis det vrikker i kronrøret er der slør og lejerne skal
strammes/skiftes.
eller
1. tril forsigtig forhjulet op mod en mur
2.forsøg at skubbes styret op mod muren.
3 hvis det vrikker i kronrøret er der slør.

> Her på det sidste er der også kommet nye "mærkelige" lyde når jeg kører på
> ujævn overflade ???

har du lokaliseret disse lydes kilde?

mvh Jake

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 03:38

Jake <jake@daimi.au.dk> skrev i en

> [...]
> det præcist ikke rører skiven.
> 3. drej forhjulet.
> 4. hvis der kommer kridt på skiven er den skæv.

Snarere:
2. Rotér forhjulet og bevæg et stykke kridt eller andet fast (lænende på
forgaflen) langsomt imod skiven.

4. Hvis der fremkommer periodevis kontakt (synlig á en afbrudt
kridtstreg, såvel
som hørbar á: en periodisk lyd!), er skiven skæv!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 23-08-02 11:01

Ud over, som tidligere nævnt, slup i kronrøret eller slidte forgaffelben kan
vibrationer under opbremsning også skyldes slidte forhjulslejer. Efter at
jeg indtil for et par uger siden, på min BMW, havde undersøgt alle mulige
emner fandt jeg at BMWéns vibrationer under opbremsning skyldtes et ødelagt
forhjulsleje. På grund af fejl i afstandsstykket imellem lejerne, i et
forhjul jeg havde fået fra England, blev det ene koniske rulleleje banket i
stykker og drejede så rundt i selve navet. Efter at skaden er udbedret - med
en bøsning mellem leje og navet - bremser den eminent.

For øvrigt kan det til tider være lidt svært at få det korrekte vedr. skiven
vis med kridtstreg, altså om den er skæv eller bukket, når den som på min
BMW er ophængt flydende.

Mvh. Gert Thorgersen

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak497e$25dn$33@news.cybercity.dk...

Fra : Jake

Dato : 02-09-02 12:42

> [...]
> kridtstreg, såvel
> som hørbar á: en periodisk lyd!), er skiven skæv!

Det kan godt være jeg ikke har formuleret mig klart nok, men det var også
det jeg mente

/Jake