Gardiner i båd - Og findes der bøjelige (p~
Fra : Fly

Dato : 08-08-02 13:34

Fruen og jeg har fået den bragende gode idé at få lavet et sæt gardiner til
båden. Men hvordan gør man det lettest, når vinduerne buer en del - specielt
det fremadrettede. Der sidder en lille stump gardinstangt i båden nu, og den
er lavet af hvidt plastic.

Der er langt fra nok, og jeg har i dag spurgt i diverse stof- og
gardinforretninger uden held.

Den model jege r ude efter er den med de der "glidefiduser" i selve skinnen,
og gardinerne så bliver hægtet på med de der hvide plastickroge.

Venter spændt på gode forslag!

--
Peter Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-08-02 13:52

En måde var måske at sy velcro på gardinet, og så lime modparten af velcroen
på skottet. det findes velcro som allerede har lim monteret på bagsiden.

Fra : Fly

Dato : 08-08-02 15:35

Hej Jan!

Det havde jeg også tænkt på, men jeg tror hellere at vi vil have nogle
"rigtige" gardiner, som man kan trække lidt frem og tilbage. Det andet med
velcro opfatter jeg mest som noget man har liggende i en taske et sted, og
når så gardinerne skal trækkes for vinduerne skal man til at "lede" efter
selve gardinerne - eller hvad?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-08-02 20:04

Ind i en velassorteret campingshop. Det har nogle ultrabøjelige som man
monterer over "vinduerne" i et fortelt. De er så bøjelige at man kan lægge
forteltet sammen uden problemer. Jeg ved ihvert fald at Neergård i
Hedehusene har dem.

Normalt syr men dem jo på (med en "amok" symaskine a'la dem man bruger til
sprayhoods og lign.), men de kan sikkert også monteres med lim og/eller små
rustfri skruer.

/Bjarke

Fra : Fly

Dato : 08-08-02 20:51

Tak for "camping"-tippet. Det vil jeg prøve!

Fra : JJC

Dato : 09-08-02 08:06

I min båd anvender jeg almindelige alu profiler der kan købes i enhver
gardin forretning. De kan bøjes rigtig meget uden det går ud over evnen til
at gardinerne kan glide. Det eneste der skal gøres for at de kan holde til
det maritime miljø er at udskifte skruen i endestoppet med en rustfri. Mine
stænget er 15 år gamle og ser ud som nye.

MVH Jan

Fra : Fly

Dato : 09-08-02 08:48

Hej Jan!

Lyder interessant... Det ser også noget pænere ud med alu-stænger end plast.
Gør du noget bestemt for at bøje dem? Varmer dem lidt op? Bøjer dem over et
eller andet o.s.v.

Jeg vil helst at de har formen inden de bliver sat op frem for at det er
skruerne som giver dem krumningen, for så siger min erfaring at det
pludselig kan sige "pling" og så har den pludselig rettet sig ud igen!

--

"JJC" <jab@cci.dk> skrev

Fra : JJC

Dato : 12-08-02 07:47

Jeg har monteret dem i loftet. Og ja de siger "pling" når man løsner dem,
men det gør jeg ikke ret tit så pyt med det. Jeg tror ikke man kan forbøje
dem, da mine er helt lige når de er afmonteret, selv efter alle de år.

JJC