Morten Juel <mp@stofanet.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:airusn$ae1$1@sunsite.dk...
> hejsa NG
>
> Ja hun sluger jo lidt olie hende min tøs
> Jeg bruger 20/50 olie.. er det for tyndt, må jeg gå til en 15/40 eks ??
> manualos siger 20/50..
> Og skal det være syntetisk eller ikke syntetisk ?
> Hvad hulen bruger i andre ?? på jeres ældre cykler...
>
> Og så vare der jo lige en gammel Norton commando 850ccm der kunne følge
mig
> i nogle overhalinger idag.. det beviser jo lidt om at min cykel mangler
lidt
> kræfter.. ;o(
>
> --
> Mvh
> Morten
> Golf II GTI ---
http://golf2.dk
> GPZ 750
>
> Jeg ville uden tvivl vælge 20W/50 da det er en Norton. Men det olietallene
viser er jo viskositeten ved de 2 temperaturer, så det er jo
temperaturbestemt hvilken olie at bruge; altså også om der i givet fald er
oliekøler. Aktuelt fik jeg for nogen år siden af et oliefirma fortalt at den
maksimale temperartur en olie må køre ved er bestemt af temperatur der
aflæses i logarimeskemaet hvorpå olier jo er indtegnede, ved at nedfælde den
lodrette fra skæringen mellem linen gennem logaritmeværdien 7 og så linien
for olien. Linien for olien er jo den rette linie gennem
viskositetsværdierne ved 40 og 100 grader Celsius. For en Mobil
fuldsyntetisk 15W/50 giver dette 144 grader Celsius.
Jeg kører selv med 5W/50 eller helst 20W/50 i min BMW R100S fra 1976. For
5 år siden kørte jeg med 5W/40 olie men blev da af Castrol fortalt at jeg
kunne køre med 0W/30 olie hvilket jeg så gjorde. Efter kun 40 km`s kørsel -
de sidste 7 - 9 km på motorvejen med 120 km/tim og de første med kun
tilladelige 50 og 80 km/tim - klaprede motoren. Det viste sig at de næsten
nye plejlstangs lejepander var krympet sammen. Altså smøringen brudt
igennem. Efter dett skiftede jeg til 50ér olier. Jeg har for nogen måneder
siden fået et olietermometer i BMWén og kan se at jeg om sommeren ligger
mellem 110 og 130 grader Celsius. Da jeg nu flytter til Thailand har jeg
bestilt en oliekøler til BMWén. For øvrigt slides olien hurtigere - har
kortere levetid - ved højere temperaturer. Og desuden siger man også at hvis
man skifter til fuldsyntetisk olie han man gå 5 ned i værdi; men det er
vigtigst at tænke på temperaturen.
Mvh Gert Thorgersen