|
| Trækker en sv650s 1G? Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-08-02 10:06 |
|
Trækker en sv650s 1G, d.v.s. det samme som tyngdekraften trækker nedaf?
Tyngdeaccelerationen er på vores breddegrader 9.82 m/s^2 = 35.35 km/t*s.
Så er spørgsmålet:
Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?
mvh - Michael Kristensen (sv650s)
| |
Jørgen Winther (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 03-08-02 10:19 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:aig6dc$of6$1@sunsite.dk...
> Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?
Hvis du kører den ud over en kant...
--
Jørgen
| |
Thomas Hjort (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Hjort |
Dato : 03-08-02 10:19 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aig6dc$of6$1@sunsite.dk...
> Trækker en sv650s 1G, d.v.s. det samme som tyngdekraften trækker nedaf?
>
> Tyngdeaccelerationen er på vores breddegrader 9.82 m/s^2 = 35.35 km/t*s.
>
> Så er spørgsmålet:
>
> Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?
>
> mvh - Michael Kristensen (sv650s)
Jeg tror nærmere at du skulle sige fra 35-70 eller fra 70-105.
Jeg tror ikke den kan gå fra 0-35 på et sekund.
Mvh Thomas
| |
Michael Kristensen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-08-02 12:10 |
|
> Jeg tror nærmere at du skulle sige fra 35-70 eller fra 70-105.
> Jeg tror ikke den kan gå fra 0-35 på et sekund.
Da den energi der skal tilføres motorcyklen for at øge hastigheden vokser
som v^2 burde accelerationen være kraftigst ved lave hastigheder.
| |
Jens E Jensen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Jens E Jensen |
Dato : 03-08-02 10:51 |
|
jeg kan ikke få den ligning til at give menning... udledning savnes ???
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:aig6dc$of6$1@sunsite.dk...
> Trækker en sv650s 1G, d.v.s. det samme som tyngdekraften trækker nedaf?
>
> Tyngdeaccelerationen er på vores breddegrader 9.82 m/s^2 = 35.35 km/t*s.
>
> Så er spørgsmålet:
>
> Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?
>
> mvh - Michael Kristensen (sv650s)
>
>
| |
Christian H (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Christian H |
Dato : 03-08-02 11:15 |
|
"Jens E Jensen" <wer@wert.com> wrote in message
news:3d4ba6b5$0$235$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> jeg kan ikke få den ligning til at give menning... udledning savnes ???
v = a * t
v = 9,82m/s^2 * 1s = 9,82m/s
9.82*60*60/1000 = 35,35 km/t
mvh
Christian H
| |
Jens E Jensen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Jens E Jensen |
Dato : 03-08-02 11:25 |
|
tak
"Christian H" <ch@gimpSPAMHAM.dk> wrote in message
news:m2O29.2061$HY3.644021@newsc.telia.net...
>
> "Jens E Jensen" <wer@wert.com> wrote in message
> news:3d4ba6b5$0$235$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > jeg kan ikke få den ligning til at give menning... udledning savnes ???
>
> v = a * t
> v = 9,82m/s^2 * 1s = 9,82m/s
> 9.82*60*60/1000 = 35,35 km/t
>
> mvh
> Christian H
>
>
| |
Kenneth Sørensen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 03-08-02 12:07 |
|
> > jeg kan ikke få den ligning til at give menning... udledning savnes
???
>
> v = a * t
> v = 9,82m/s^2 * 1s = 9,82m/s
> 9.82*60*60/1000 = 35,35 km/t
>
> mvh
> Christian H
>
og ud af det kan man så yderligere udlede.
t = v/a
...vi sætter v = 27.78 m/s (100 km/t)
t = (27.78 m/s)/(9.82 m/s^2)
...to m/s går ud mod hinanden. og tilbage har vi..
t = 27.78s/9,82 = 2.82 s
Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
tyngdekraften...
Kenneth
R1
| |
Michael Kristensen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-08-02 12:08 |
|
> Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
> tyngdekraften...
Det kan en SV ikke, da 0-100 km/t er 3.8. Men 0-50 burde gå hurtigere end
50-100.
| |
Kenneth Sørensen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 03-08-02 12:34 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:aigdir$i8f$1@sunsite.dk...
>
> > Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
> > tyngdekraften...
>
> Det kan en SV ikke, da 0-100 km/t er 3.8. Men 0-50 burde gå hurtigere
end
> 50-100.
>
hmm... måske, måske ikke.
Luftmodstand er sæføli større ved 100 end ved 50, men kontrollen er
bedre ved 100 end ved 50..så deeeet...I dunno.
Kenneth S
| |
Michael Kristensen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-08-02 13:42 |
|
> hmm... måske, måske ikke.
>
> Luftmodstand er sæføli større ved 100 end ved 50, men kontrollen er
> bedre ved 100 end ved 50..så deeeet...I dunno.
Det er ikke bare luftmodstanden jeg tænker på her, selvom den også betyder
noget. Det er motorcyklens kinetiske energi
E = 0.5 x masse x v^2
E (50 km/t) = 0.5 x 169 kg. x (13.89 m/s)^2 = 16301 Joule
E (100 km/t) = 0.5 x 169 kg. x (27.78 m/s)^2 = 65211 Joule.
Så hvis man havde en motor, der konstant ydede 20 hk = 14720 watt = 14720
Joule ville
0-50 km/t tage 16301 J / 14720 J/s = 1.1 sekunder
50-100 km/t (65211 J - 16301 J) / 14720 J/s tage 3.3 sekunder
mvh - Michael Kristensen sv650s
| |
Kenneth Sørensen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 03-08-02 14:18 |
|
>
> E = 0.5 x masse x v^2
>
> E (50 km/t) = 0.5 x 169 kg. x (13.89 m/s)^2 = 16301 Joule
> E (100 km/t) = 0.5 x 169 kg. x (27.78 m/s)^2 = 65211 Joule.
>
> Så hvis man havde en motor, der konstant ydede 20 hk = 14720 watt =
14720
> Joule ville
>
> 0-50 km/t tage 16301 J / 14720 J/s = 1.1 sekunder
> 50-100 km/t (65211 J - 16301 J) / 14720 J/s tage 3.3 sekunder
>
Ja, ved højhastighedsnedbremsninger bliver man mindet lidt om den
'opsparede' kraft inertien har gemt til en
...det er rigtigt, men praktikken viser jo at man på en standard cykel
kan have store problemer med at overføre samtlige heste ved 25-50 km/t.
(Med 20 heste er det måske muligt
Jeg tror derimod man skal bruge den praktiske 'menneskelige' G-måling
for at finde G-punktet (heh, kunne ikke lade være), altså der hvor man
mærker det største sug i maven, og det tror jeg ligger noget højere.
Hvis jeg skulle gætte, og det er jo det vi gør, vil jeg tro på
G-påvirkningen er størst ved 60-70 km/t, udelukkende baseret på
'mave-følelsen'
...men er man 2.82 sek vil man gennemsnitligt blive påvirket med 1 G, i
praksis vil man jo være væsentligt over og under 1 G undervejs i
forløbet. Umiddelbart vil jeg da tro en SV650 på et tidspunkt i
accelerationen rammer 1 G, selvom det tager den 3-4 sekunder at nå 100.
Kenneth
R1
| |
Christian Knudsen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Christian Knudsen |
Dato : 03-08-02 13:43 |
|
> > v = a * t
> > v = 9,82m/s^2 * 1s = 9,82m/s
> > 9.82*60*60/1000 = 35,35 km/t
> >
> > mvh
> > Christian H
> >
>
> og ud af det kan man så yderligere udlede.
>
> t = v/a
>
> ..vi sætter v = 27.78 m/s (100 km/t)
>
> t = (27.78 m/s)/(9.82 m/s^2)
>
> ..to m/s går ud mod hinanden. og tilbage har vi..
>
> t = 27.78s/9,82 = 2.82 s
>
> Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
> tyngdekraften...
>
> Kenneth
> R1
>
>
Det er jo selvfølgelig under den forudsætning, at der er konstant
accelerationen, hvilket jo ikke er tilfældet. Hvis vi regner med, at acc
ikke er konstant, men at den er kraftigst til at starte med, og så aftager,
som fartvinden bliver større (farten øges), må det betyde, at en mc der går
fra 0-100 på 2.82 sek, rent faktisk trækker over en G, til at starte med, og
under en G til slut. Hvis vi fører den viden videre, er det faktisk ikke
nødvendigt for en mc at acc fra 0-100 på 2.82 sek, for at trække en G. Det
vil en mc der klarer spurten på 3 sek, også efter min mening kunne trække en
G, under de optimale omstændigheder. Om så SV650S'eren med sine 3.8 (iflg mc
revyen), på et eller andet tidspunkt når over en G i lateral acc, ved jeg
ikke. Der vil det nok være nemmest at montere en computer der kan måle sådan
noget....
Et opslag i MC-Touring Nyt 9/99 fortæller mig at den går fra 0-60 på 1.7 sek
(målt med fører på 169cm og 63kg). Disse tal skal måske tages med en gran
salt, men hvis de passer, betyder det, at den gennemsnitlige acc fra 0-60 er
lig med 0.998 G, hvilket nok kommer over 1 G på et givet tidspunkt mellem de
0 og 60 km/t, udfra ovenstående argument.
I samme test, er spurten fra 0-100 opgivet til 3.2 sek, hvilket giver en
gennemsnitlig acc på 0.88 G.
Hvis vi bruger de 3.8 sek, som mc revyen holder sig til, så giver det 0.74
G.
mvmch
christian
| |
Kenneth Sørensen (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Kenneth Sørensen |
Dato : 03-08-02 13:51 |
|
> >
> > Ergo, kan din cykel klare 0-100 på 2.82 sek, har du slået
> > tyngdekraften...
> >
> > Kenneth
> > R1
> >
> >
> Det er jo selvfølgelig under den forudsætning, at der er konstant
> accelerationen, hvilket jo ikke er tilfældet.
>
Det er sæføli rigtigt, men kan du klare 2.82s er du i hvert fald på den
sikre side
Kenneth
R1
| |
Armand (03-08-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-08-02 22:50 |
|
Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
news:aig6dc$of6$1@sunsite.dk...
> Trækker en sv650s 1G, d.v.s. det samme som tyngdekraften trækker
> nedaf?
> Så er spørgsmålet:
> Kan SVeren gå fra 0-35 km/t på 1 sekund?
Til trøst (måske), kan den bremse med 1G
--
Armand.
| |
|
|