Lille sidevogn's cykel. Hvilken?
Fra : Henrik Bonde

Dato : 01-08-02 14:05

Davs
Jeg er ny her i gruppen, og sad i går og skimmede +12000 indlæg her i
gruppen, uden at blive klogere på små sidevogn's cykler.

Jeg har kikket på Jawa 350, med Velorex 562 sidevogn, men kunne godt
bruge nogen alternativer.

Det skal dog siges at jeg er helt grøn på mc-fronten, da jeg endnu
ikke har mc-pappet. (mine erfaringer med 2 hjul, begrænser sig til min
øvert)
Jeg ville bare gerne vide lidt mere, inden jeg kaster 10kkr i nakken
på den lokale kørelærer.

F.eks:
Hvordan er det med driftsikkerheden på små cykler, som Jawa 350?

Er de til at starte om vinteren? (jeg kører på min øvert hele året)

Er sidevognen fastmonteret, eller er den til at afmontere rimeligt
enkelt?

Hvordan med komforten? Den skal fortrinsvis bruges lokalt, men vil en
langtur gi' ondt i røven/andre steder, til fører/passager?

Hvor stor indflydelse har sidevognen, på benzinøkonomien?

Kan man få synet alle mc'er med sidevogn, eller skal mc'en ha' særlig
godkendelse?

I tilfælde af særlig godkendelse, hvilke alternativer til Jawa findes
der på brugtmarkedet til 20kkr?

Der er sikkert flere spørgsmål, men de dukker nok op hvis jeg får
noget feedback

Mvh
Henrik Bonde

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-08-02 15:24

Hvorfor sidevogn ?? Hvis det er pga. vinter, så kan du regne med at den er
en del nemmere at styre end en øvert, som du jo har kørt med om vinteren. Og
hvis der er meget sne (løst), så vil jeg tro at en sidevogn er en ulempe.
Desuden er der en del uheldige køreegenskaber med sidevogn. Når du bremser
trækker MC'en lidt til venstre og når du acc. trækker den til højre.

Men der kan selvfølgelig være andre grunde til det.

Jeg ved der også findes nogle MZ'er med sidevogn. Om der findes noget
Japansk i den prisklasse tvivler jeg på.

Jeg har selv haft et par 2-taktere (Yamaha DT 175) som jeg har brugt om
vinteren uden problemer. DT'eren er god. Let og ikke for mange HK, når det
er glat. Kan varmt anbefales.

Held og lykke med "projektet".

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Jake

Dato : 01-08-02 15:51

> Jeg har selv haft et par 2-taktere (Yamaha DT 175)

Er den allerede solgt?

/Jake

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-08-02 20:05

Nej, ikke endnu. Ok, det skulle nok have været skrevet lidt anderledes
Men det mente jeg ikke var vigtigt i denne sammenhæng.

Ses

Fra : Henrik Bonde

Dato : 01-08-02 15:57

On Thu, 1 Aug 2002 16:23:45 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

>Hvorfor sidevogn
Den skal bruges som "bil" nr. 2, af min datter på 4 og jeg, når min
kone har bilen.
I øjeblikket er vi en del handicappet af kun ha' øverten til rådighed.

Henrik Bonde

Fra : Buck

Dato : 01-08-02 16:51

Hvorfor kan jeg ikke se det oprindelige indlæg i denne tråd? Det sker tit,
selvom jeg læser gruppen hver dag.
Jeg bruger news.tele.dk hvad bruger i andre?

Nå men tilbage til sagen...

Kinesiske Jincheng har nogle små cykler med sidevogn.
Jeg mener de største de laver er 250ccm.

Den danske importør tager vist nok kun 50ccm hjem men det var måske værd at
undersøge hvad importøren ville ta en sidevognscykel hjem til.
Jeg kunne da osse være interesseret i sådan en.

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-08-02 20:06

Prøv evt. den fri gruppe, news.netsite.dk

Fra : Buck

Dato : 04-08-02 20:02

tak for tippet, jeg har tilmeldt dk.fritid.motorcykel på den server, så ser
jeg nok snart hvilken der er bedst at følge med i...

Fra : Henrik Bonde

Dato : 02-08-02 10:43

On Thu, 1 Aug 2002 17:51:12 +0200, "Buck" <buck@sol.dk> wrote:

>Kinesiske Jincheng har nogle små cykler med sidevogn.
>Jeg mener de største de laver er 250ccm.
Jeg har ledt på nettet efter en Jincheng med sidevogn, men har ikke
kunnet finde nogen.

>Den danske importør tager vist nok kun 50ccm hjem men det var måske værd at
>undersøge hvad importøren ville ta en sidevognscykel hjem til.
>Jeg kunne da osse være interesseret i sådan en.
Jeg ved heller ikke hvor interesseret i jeg at køre på det første
eller andet eksemplar i dk

Mvh
Henrik Bonde

Fra : Asger Steffensen

Dato : 01-08-02 18:16

"Henrik Bonde" <hbonde@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
newsaiku4n7ojmdq74fu9rsiu26j6pic3mbb@4ax.com...
> Davs
> Jeg er ny her i gruppen, og sad i går og skimmede +12000 indlæg her i
> gruppen, uden at blive klogere på små sidevogn's cykler.

Prøv her: http://www.sidevogn.dk
eller: http://www.sidepower.dk

Husk at der er stor forskel på at køre på 2 eller 3 hjul.

Asger
ZX-10

Fra : Henrik Bonde

Dato : 02-08-02 10:43

On Thu, 1 Aug 2002 19:16:20 +0200, "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk>
wrote:

>"Henrik Bonde" <hbonde@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>newsaiku4n7ojmdq74fu9rsiu26j6pic3mbb@4ax.com...
>>
>Prøv her: http://www.sidevogn.dk
>eller: http://www.sidepower.dk
Flotte cykler, men lidt overkill til mit foremål

Mvh
henrik Bonde

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-02 20:06

On Thu, 01 Aug 2002 15:04:51 +0200, Henrik Bonde <hbonde@tdcadsl.dk>
wrote:

Hej Henrik.
Jeg har ikke selv nogen sidevogserfaring af nyere dato, idet det
eneste sidevogn jeg har kørt er Nimbus tilbage i 60'erne.
Men jeg våger nu et svar aligevel.

>Jeg har kikket på Jawa 350, med Velorex 562 sidevogn, men kunne godt
>bruge nogen alternativer.

Det er sikkert en fin MC til det brug du beskriver.

>F.eks:
>Hvordan er det med driftsikkerheden på små cykler, som Jawa 350?

Totaktere er simple at vedligeholde, men kræver hyppige stempelskift -
sådan ca 15-25.000 Km.
Jawa er en yderst populær sidevognsmaskine i den lettere klasse, så
der er nok ikke meget der kan konkurrere med den i den størrelse.

>Er de til at starte om vinteren? (jeg kører på min øvert hele året)

Ingen problemer.

>Er sidevognen fastmonteret, eller er den til at afmontere rimeligt
>enkelt?

Så, nu skifter sceneriet lidt
Normalt monteres sidevognsmaskiner med fladere dæk end solo MC, så
alene af den grund er det lidt trigigt at pille sidevognen af.
Men hvis dækkene er til solo kan sidevognen rimelig nemt pilles af.
Du skal dog regne med at der skal kobles lidt om i det elektriske og
monteres højre blinklys på MC'en ved solo kørsel idet de jo normalt er
monteret på sidevognen.
Hvis cyklen er ombygget til decideret sidevognskørsel er det ikke bare
lige at pille sidevognen af.

>Hvordan med komforten? Den skal fortrinsvis bruges lokalt, men vil en
>langtur gi' ondt i røven/andre steder, til fører/passager?

Til lokalkørsel er der sikkert ikke noget at være nervøs for
Men hvis du tænker på langtur med sådan en tror jeg du bliver træt af
det manglende kraftoverskud og den lave topfart.

>Hvor stor indflydelse har sidevognen, på benzinøkonomien?

Jeg ved det ikke, men jeg kan forestille mig at den vil øge
brændstofforbruget med 20-25%.

>Kan man få synet alle mc'er med sidevogn, eller skal mc'en ha' særlig
>godkendelse?

Så vidt jeg ved kan enhver MC indregistreres med sidevogn.

>I tilfælde af særlig godkendelse, hvilke alternativer til Jawa findes
>der på brugtmarkedet til 20kkr?

Ikke ret mange, og er de så billige er de sikkert ikke mere værd
De fleste sidevognsmaskiner jeg har set i nyere tid er alle større 4
taktere der er ombygget til decideret sidevognskørsel.
Anden forgaffel med ændret affjedring og helt flade dæk og EML
sidevogn beregnet til to personer ved siden af hinanden i sidevognen.
Og det jeg kan bedømme er at sådan et projekt starter ved 150KKr.

En af de flotteste jeg har set er Madsen's Ducati Paso 907ie.
Den har ca. 200 KKm på klokken, så kom ikke og sig at Duc's motorer
ikke kan holde

>Der er sikkert flere spørgsmål, men de dukker nok op hvis jeg får
>noget feedback

Jeg håber at det kan give dig lidt at tænke over, eller lokke andre ud
af busken

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Moller

Dato : 01-08-02 22:06

> Jeg har kikket på Jawa 350, med Velorex 562 sidevogn, men kunne godt
> bruge nogen alternativer.

MZ 250, 251, eller 301 ... alle sammen fås med Sidevogn, og der køre
nogen ekstremt flotte eksemplar rundt af dem, og der kan stadig købes nye
vogne osv... fra tyskland... også cyklerne :)

Både Jawa, og MZ er 2 taktere.... og nogen "ikke troende" sammenligner
dem med hinanden :) men jeg vil ikke starte en religionskrig om det, men jeg
kan skrive om mine erfaringer om MZ og vinter...

Min MZ blev kørt de første 2-3 år uden 1 eneste service, og om vinteren
stod den ude under et tykt lag sne, når jeg ikke bare gik ud og sparkede den
i gang... omkring at starte den om vinteren, kan jeg kun sige at den var sgi
mere glad for at køre der end om sommeren :) at jeg ikke holdte den ved lige
i de 2-3 år, betyder at den er langt fra køn nu, og eneste smadret motor
skyldes at jeg havde glemt at hælde 2 takts olie på ... øv øv, for ellers
havde den motor med stemplet ædt sig igennem godt 40-50.000 km på det
tidspunkt, og nok den samme længde igen... og derved et bevis på at det er
noget fis at bare fordi den er 2 takter skal den ha skiftet stempel ved
15-20.000 km, som med japaner racerne....

Efter at ha snakket med ekstra hærdet MZ ejere (både folk med og uden
sidevogn) så er alle konklusion omkring det at skifte stempel, det sker når
den ikke kan køre over en 45 graders bakke mere :) det vil sige nærmest
aldrig.

> [...]
> øvert)
> Jeg ville bare gerne vide lidt mere, inden jeg kaster 10kkr i nakken

hmmmm, har du nogensinde være med på en prøvetur på en sidevogns maskine
???? ville nu vælge en bil der i stedet ala Fiat 127, eller andet billigt
lort , du vil alt i alt nok komme til at side med de samme udgifter om
mdr... for sidevognsmaskiner skal ha kraftige maskiner til at trække sig,
ellers er de nogen sløve nogen... og styrbarheden er en afdeling for sig...

> F.eks:
> Hvordan er det med driftsikkerheden på små cykler, som Jawa 350?

Det er en Tjekker... kan kun sige at reservedele er billige :)

> Er de til at starte om vinteren? (jeg kører på min øvert hele året)

aner ik omkring Jawa, men MZ'en æder sne til morgenmad :)

> Hvordan med komforten? Den skal fortrinsvis bruges lokalt, men vil en
> langtur gi' ondt i røven/andre steder, til fører/passager?

hmmm, jeg aner ikke hvordan en sidevogn føles på længere tur, har kun
sidet i en under en lille prøvetur.... men MZ'en har dejligt blødt sæde som
gnaver godt efter 150-200 km konstant kørsel :) om Jawa'en er lidt håre...

> Hvor stor indflydelse har sidevognen, på benzinøkonomien?

Meget.... har hørt MZ'er nede på under 10km/L men det lyder som totalt
åndsvagt indstillet, for en uden sidevogn køre 25-28km/L ...

> Kan man få synet alle mc'er med sidevogn, eller skal mc'en ha' særlig
> godkendelse?

Særlig godkendelse, og det blir hurtigt dyre end bil, så hvis det kun er
pga. billigt transportmiddel, som der kan være en kummefryser på, så vil jeg
fraråde en sidevognsmaskine på det kraftige...

> I tilfælde af særlig godkendelse, hvilke alternativer til Jawa findes
> der på brugtmarkedet til 20kkr?

Så er der kun MZ'en.... Ural'en er blevet pisse dyr, og finder du en
billig nede i 20k område, ville jeg ikke røre den med en ildtang, efter at
ha set en bekendt køre galt pga. den låste styret...

> Der er sikkert flere spørgsmål, men de dukker nok op hvis jeg får
> noget feedback

Spørg løs, men tænk over hva du vil, for sidevogn kan både være kanon
sjovt, men også et mareridt til enormt mange penge.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Jawa. det er noget man drikker *GGG*

Fra : John Busk

Dato : 02-08-02 00:56

Hej Henrik

Til dine spørgsmål findes flere svar, nogle er allerede givet - men her får
du mine.
Jawa´en er en udmærket maskine til prisen, har selv en siden 1996, en Black
Style m. 700 sidevogn.
Der har ikke været problemer om vinteren - her skal indskydes at man på alle
to/trehjulere selvfølgelig
skal sørge for at smøre/indfedte diverse elektriske forbindelser/stik p.g.a.
tæring, du undervognsbeskytter
jo også din bil - eller skifter den oftere. Jawa og MZ har lukket
kædekasse - nul salt/sand.
Jawa´en kører som solocykel ca. 25km/l ved blandet kørsel - med sidevogn
kører den ca. 16 km/l, det
svarer formodentlig til hvad din "øvert" kører. Alt over 20 km/l på en
"øvert" er pral !
Ikke alle cykler kan monteres med sidevogn ! MZ og Jawa er typegodkendt til
dette.
Glem stempelskifteriet, motoren går omkring 50.000km. før der for alvor skal
pilles. Og er det helt galt
skifter man hele motoren for omkring 7.000kr. ved den tyske importør. For de
penge kan du sikkert få
et topstykke til en japaner ! Et stempel med ringe til Jawa koster f.eks.
kun 150,-kr.
Sidevognskørsel er selvfølgelig et kapitel for sig selv, bremsen på
sidevognen skal justeres så du ikke
får et skævt træk, når du bremser. Accelerationen behøver du ikke at
spekulere på, det er jo ikke en racer
du er ude efter, og hvis styrbremsen ellers er monteret og strammet kan du
som sagtens slippe styret uden
et ryge hverken til højre eller venstre - ikke at man skal gøre det - med
det er da rart at vide at man kan
slippe styret for at hilse - uden at trillebøren vælter.
Og for ikke at det skal blive for langt, vil jeg slutte af med at gøre
opmærksom på forsikringen.
En ren ansvar koster for en Jawa ca. 600 - 1200kr. pr. år (12måneder) alt
efter alder/ancinitet/overtalelsesevner,
husk at et normalt MC år kun er 9 måneder - idet størsteparten af den danske
MC bestand ikke kan tåle at køre
om vinteren !
Drop kaskoen, køb en god solid kædelås - det du sparer på kaskoen kan du
bruge til en ny Jawa om 5 år.

John Busk

busk@vip.cybercity.dk

Fra : Henrik Bonde

Dato : 02-08-02 10:43

On Fri, 2 Aug 2002 01:56:01 +0200, "John Busk" <busk@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Jawa´en er en udmærket maskine til prisen, har selv en siden 1996, en Black
>Style m. 700 sidevogn.
Kan/må den køre solo? Og hvor lang tid tar' det at montere/afmontere
den?
Er den til at sidde på, hvis man - som jeg - er knap 2m, og vejer
+100kg?

> [...]
>det er da rart at vide at man kan
>slippe styret for at hilse - uden at trillebøren vælter.
Øhh, styrbremse. Hvad er det for en fisk?

>Drop kaskoen, køb en god solid kædelås - det du sparer på kaskoen kan du
>bruge til en ny Jawa om 5 år.
Helt enig. Kasko er sgu' for dyrt. Har ikke haft sådan en på nogen af
de biler vi har haft, inden for de sidste 12 år. Og har vel på den
måde sparet 50.000 - 100.000.-

Mvh
Henrik Bonde

Fra : John Busk

Dato : 02-08-02 20:05

Hej Henrik

Først, ja - den både kan og må køre solo - at den er indregistreret og synet
med sidevogn betyder i den
forbindelse ingenting. Tidsmæssigt er der stor forskel - hvis man forbereder
af- og påmonteringen rigtigt,
f.eks. ved at montere ledningsforbindelsen til sidevognen ved hjælp af et
multistik, kan man jo blot lave
en "dummy" modpart og dermed lægge f.eks. en "lus" over så dine højre
blinklys igen er aktive. Det er
lovligt at køre med afblændede blinklys - du kan f.eks. lave dig et par
sorte hætter der kan dække over
de orange glas. Har man lavet disse indledende øvelser, som jo i sagens
natur kun skal laves een gang,
har jeg ladet mig fortælle at det kan lade sig gøre at afmontere sidevognen
på under 1/2 time !
Din højde og vægt er ikke problematisk for kørsel på Jawa´en, vi havde en
flok der kørte til Tjekkiet
forrige år og 3 mand har lige været i Holland til træf her i juli måned.
Selve sædet er lidt hårdt og kan
ved lange ture virke trættende, men i det daglige er der ingen problemer.
Styrbremsen jeg nævnte, sidder ret under styret, det er en simpel anordning
der kan strammes/løsnes
på samme vis som en fløjmøtrik - strammer du går styret mere trægt og du
undgår "woblen" i styret.
Håber at dette afklarede et par punkter - og hvis du skulle være
interresseret i et kik/en prøvetur, så
må du kontakte mig, så skal jeg finde en i nærheden.

John Busk
Redaktør på Jawa & CZ Nyt

busk@vip.cybercity.dk

Fra : Henrik Bonde

Dato : 02-08-02 10:43

On Thu, 1 Aug 2002 23:05:57 +0200, "Moller" <news@NOSPAMmolnit.com>
wrote:

> MZ 250, 251, eller 301 ... alle sammen fås med Sidevogn, og der køre
>nogen ekstremt flotte eksemplar rundt af dem, og der kan stadig købes nye
>vogne osv... fra tyskland... også cyklerne :)
De vil komme med på min liste af mulige. Ved du hvordan de ligger
prismæssigt?

> hmmmm, har du nogensinde være med på en prøvetur på en sidevogns maskine
>????
Nej, aldrig. Der er vel ikke en i nærheden (ca) af Hillerød, der har
en sidevogn'scykel i den størrelse jeg søger?
Og som vil ofre 1 time eller 2, på at gi' mig en køretur, hvis jeg
sponcerer en tankfuld benzin, og noget at slukke tørsten på?

> ville nu vælge en bil der i stedet ala Fiat 127, eller andet billigt
>lort , du vil alt i alt nok komme til at side med de samme udgifter om
>mdr...
Det tvivler jeg nu på du har ret i. En gammel rustspand til 20kkr
holder ikke længere end til næste syn, uden at skulle ofre en stor
bunke penge på den. I den blå har jeg set en Jawa med sidevogn til
20000.-.
En '98, der har gået 20000km, som gerne skulle være billigere at
vedligeholde, end en 10 år ældre bil

> Så er der kun MZ'en.... Ural'en er blevet pisse dyr, og finder du en
>billig nede i 20k område, ville jeg ikke røre den med en ildtang, efter at
>ha set en bekendt køre galt pga. den låste styret...
Ural? Er det den sammen som Dnepr? (gad vide hvordan fa'en det
udtales)
Kunne en veterancykel være en mulighed?
Kan man med rimelighed forvente nogen form for driftsikkerhed?
Den skulle gerne fragte mig på arbejde, hver dag.

Mvh
Henrik Bonde

Fra : Moller

Dato : 02-08-02 19:36

> De vil komme med på min liste af mulige. Ved du hvordan de ligger
> prismæssigt?

MZ og Jawa er meget op af hinanden rent pris mæssigt, men jeg vil nok
mene at en 301'er med sidevogn ville være dyre end Jawa 350, og en 250 /
251'er vil ligge lige omkring samme nivau.

> [...]
> Og som vil ofre 1 time eller 2, på at gi' mig en køretur, hvis jeg
> sponcerer en tankfuld benzin, og noget at slukke tørsten på?

De eneste MZ'er med sidevogne som jeg kender til og køre endnu, futter
rundt i Jylland, der var en her på sjælland, men hans holdt på Bornholm
sidste jeg snakkede med ham, men den fik han satme billigt <10k...

> Det tvivler jeg nu på du har ret i. En gammel rustspand til 20kkr

Nej, men nu ville jeg også kun gi omkring 5k, hvis det var en 127'er og
så skulle den lige ha været synet :)

> En '98, der har gået 20000km, som gerne skulle være billigere at
> vedligeholde, end en 10 år ældre bil

Øh, jo, ja.... det afhænger meget af hva bil du sammenligner med,

> Ural? Er det den sammen som Dnepr? (gad vide hvordan fa'en det
> udtales)

Nej, Ural er russisk, og bygget på gammel bimmer teknik så vidt jeg
husker, men teknik før krigen...

> Kunne en veterancykel være en mulighed?

Hvis du finder en veteran til det prislejde, og så enda med sidevogn, så
skal du ikke regne med den kan bruges som stabil hverdags maskine, men at du
skal ofre 20k mere oven i, for at få den i go stand igen...

> Kan man med rimelighed forvente nogen form for driftsikkerhed?
> Den skulle gerne fragte mig på arbejde, hver dag.

En jawa, eller MZ er okay stabil, så længe du følger service
anbefalingerne til dem (og service laver man selv) så kan de transpotere dig
frem og tilbage i mange år :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi'er ... søger en GT-500 kaburator :)
Suzuki GT- 380 L, årgang 1974... pris 4900Kr...

Fra : Gundersen

Dato : 02-08-02 16:36

Hejsa

Hvad med en Suzuki GN250 med side vogn?
JEg kender ik prisen på den, men den må da kunne findes på nettet.

Den løber ik fra nogen, og er en lille 1cyl 250ccm 4takts maskine!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-08-02 13:34

Gundersen wrote:

> Hvad med en Suzuki GN250 med side vogn?
> JEg kender ik prisen på den, men den må da kunne findes på nettet.

Jep, sådan en ville jeg også foretrække Da jeg kørte med sidevogn i
kravlegården foregik det også på en GN250 og den er egentlig ganske
velkørende, sådan en lille fætter
Gad nok vide hvor meget dyrere end jawaen, den egentlig er.(?)
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - uden sidevogn

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-08-02 16:58

Jeg er også selv på udkig efter en mellemting med sidevogn. Jeg kørte i en
årrække på en Jawa 350 med en 700 sidevogn til og fra arbejde, men jeg må
indrømme at jeg blev grundigt træt af Jawa'ens unoder. Men skal være en
rimelig hærdet "vejsidemekaniker" hvis man skal køre Jawa i større stil, den
har en lang række af problemer hvis man agter at bruge den som dagligt
transportmiddel, bl.a. overophedning om sommeren som medfører kraftige
røggener for medtrafikanter, koblingsproblemer ved køkørsel, motoren bliver
hurtigt slidt ved sidevognskørsel o.s.v. (typisk levetid for mig var
15-20kkm) og det største problem er nok at det er meget svært at finde nogen
som for alvor kan finde ud af at reparere og justere Jawa'en, selv indenfor
Jawa klubben.
Til gengæld blev jeg bidt af sidevognskørsel, og ville gerne give noget mere
for et nyt sidevognskøretøj, men af en bedre kvalitet end Jawa, men jeg har
ikke råd til Goldwing o.lign.
Så jeg vil også følge svarene tæt.

Lars

Fra : Henrik Bonde

Dato : 02-08-02 23:54

On Thu, 01 Aug 2002 15:04:51 +0200, Henrik Bonde <hbonde@tdcadsl.dk>
wrote:

Davs igen
Sikke dog en masse gode svar jeg har fået.
Det er sgu' ikke i alle grupperne på dk herakiet, folk er så
hjælpsomme. Tak for det ;.)

Og jeg har efterhånden fået så meget blod på tanden, at nu skal jeg
fa'me ha' det styrepap.
I den forbindelse faldt jeg over det her: http://www.byensmc-skole.dk/
Kan det være seriøst? Mc-kort til 5kkr?

Hvad angår valg af mc bliver det enten Jawa eller MZ, afhængig af hvad
der på markedet, når jeg skal købe.
Om det bliver solo eller med sidevogn, har jeg ikke besluttet mig til
endnu, men bliver det en solo cykel, skal det være en der er godkendt
til sidevogn fra producenten.

Så vidt jeg kan forstå, er det meget ligetil med jawa'en, hvor alle
skulle være godkendte.

MZ'en er derimod ikke så nem. F.eks faldt jeg over et forumindlæg i en
googlesøgening, der sagde at MZ saxon _ikke_ er godkendt til sidevogn
fra producenten.

Er der en der kan komme med et godt forslag til hvordan jeg finder ud
af, hvilke MZ modeller der er godkendt til sidevogn fra producenten?

Mvh
Henrik Bonde