Fjederspænding
Fra : Torben

Dato : 30-07-02 20:37

Er der nogen, der aner, hvordan jeg gør forgaflen hårdere på en XS 400.
Forgaflen går HELT i bund når jeg "pumper" den !!!
MVH Torben

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-07-02 20:44

Torben wrote:

> Er der nogen, der aner, hvordan jeg gør forgaflen hårdere på en XS 400.
> Forgaflen går HELT i bund når jeg "pumper" den !!!

Prøv at tjekke forgaflens oliestand. Skift al olien hvis standen er for
lav, det trænger sikkert alligevel til at blive skiftet
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Torben

Dato : 30-07-02 20:53

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at tjekke forgaflens oliestand. Skift al olien hvis standen er for
> lav, det trænger sikkert alligevel til at blive skiftet
> [...]

Hvor meget olie skal der være deri ? Har kigget i service manualen
(engelsk), men der springer de let og elegant over emnet !! Enten hvor der
skal måles eller mængde på olie !!

Torben
DNEPR K-750 m. Secaforgaffel !

Fra : RacerNiels

Dato : 30-07-02 21:35

> Hvor meget olie skal der være deri ? Har kigget i service manualen
> (engelsk), men der springer de let og elegant over emnet !! Enten hvor der
> skal måles eller mængde på olie !!

MotoBase på www.louis.de er din ven..... (f*ck Google

"Gabel pro Holm: 0,263 L. 10W30"

Jeg blandede selv olie op på min til 12-13 stykker og så kom der vist 270ml
+ det løse i.

Niels
Før: XS400 Madam Blå
Nu: SV650 Madam Blå mk. II

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-07-02 22:45

> Hvor meget olie skal der være deri ? Har kigget i service manualen
> (engelsk), men der springer de let og elegant over emnet !! Enten hvor der
> skal måles eller mængde på olie !!

Sludder, det står der, for jeg kan huske at jeg læste det, da jeg skiftede
forgaffelolie på min Seca for nylig.

Det RacerNiels skriver er, så vidt jeg husker, rigtigt nok, og jeg brugte en
60ml sprøjte til at påfylde med. Den købes på apoteket. Det kræver dermed
ca. 4½ fyldte sprøjter i hvert gaffelben, og så er det påfyldt.

Jeg kan ikke få min forgaffel til at gå helt i bund ved at trække forbremsen
og 'pumpe' forgaflen. Det føles ihvertfald ikke sådan.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bernhard

Dato : 30-07-02 20:53

"Torben" <stenbakFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der aner, hvordan jeg gør forgaflen hårdere på en XS 400.
> Forgaflen går HELT i bund når jeg "pumper" den !!!
> MVH Torben

Hvis det er modellen med 46 hk fra midtfirserne, så kan jeg oplyse, at jeg
selv har haft problemer med en svampet forgaffel - du kan skifte til en
tykkere olie (skift i det hele taget olien). Det er ikke sikkert det hjælper
nævneværdigt. Alternativt kan du skifte fjedrene, det hjælper, men er mere
kostbart

Er du virkelig sikker på at du kan presse fjederen helt sammen - så den går
i bund???

I øvrigt forstår jeg ikke dit subject - men det lyder avanceret! - hvad vil
du spænde ?

Wheeler
Fiat UNO - billigt til salg (udløbet holdbarhedsdato!)

Fra : Torben

Dato : 30-07-02 21:06

"Bernhard" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> du spænde ?
>

> Wheeler
> Fiat UNO - billigt til salg (udløbet holdbarhedsdato!)

Jeg kunne godt tænke mig at få en mere "spændt" fjeder (-:
Når jeg pumper forgaflen, ryger den ned i det jeg tror er bunden. Den kan
overhovedet ikke komme længere ned, og "pumpet" ender brat !! Så jeg er
meget overbevist om, at den går i bund !!
Vil prøve med olilen, men har lidt problemer med at finde ud af mængden !!
Torben

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-07-02 21:21

> [...]
> meget overbevist om, at den går i bund !!
> Vil prøve med olilen, men har lidt problemer med at finde ud af mængden !!

Jeg kan ikke hjælpe dig med mængden, men husk at dæmpning og fjeder-hårdhed
hels skal følges nogenlunde ad. Da din forgaffel lyder til at være meget for
blød, bør du nok både stramme fjeder, og gå op i viskositet. Oliemængden kan
du så efterfølgende bruge til at finjustere gaflen med.
I stedet for at skifte til strammere fjedre kan du lægge et afstandsstykke
ned ovenpå fjederen i hvert ben, så den strammes op med et fast off-set, det
har jeg brugt ofte på off-roadere.

Rittig

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 31-07-02 11:28

> [...]
> ned ovenpå fjederen i hvert ben, så den strammes op med et fast off-set,

Hej Claus, har også et problem med at min forgaffel er for blød og overvejer
alt bruge din løsning. Er der ikke noget med at afstandsstykket ikke må være
mere end 2-3 cm langt? hvad er det mest fordelagtige materiale at lave sådan
et afstandsstykke af? ....et cylinderrør måske?

--
Jacob

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-07-02 19:22

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sådan
> et afstandsstykke af? ....et cylinderrør måske?

Max 2-3cm?!? Det håber jeg fanme ikke, jeg kører rundt med 15cm rør i DT'en

Nej, det kan du lave ganske langt, jeg tror faktisk ikke du kan lave det
_for_ langt, du vil højst sandsynligt løbe ind i en alt for hård fjeder
først.
Rørtypen er temmelig ligegyldig, det er diameteren der skal passe. Brug ikke
vandrør, det er jo alt for tungt, et 1,5 - 2mm stålrør vil være fint.

Rittig

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 31-07-02 21:31

> Max 2-3cm?!? Det håber jeg fanme ikke, jeg kører rundt med 15cm rør i
DT'en

så lang vandring tror jeg ikke engang der er på babygixxeren

> Rørtypen er temmelig ligegyldig, det er diameteren der skal passe. Brug
ikke
> vandrør, det er jo alt for tungt, et 1,5 - 2mm stålrør vil være fint.

Hvor meget betyder vægten....det er jo ikke den del af gaflen som stykket er
i der skal bevæge sig.

--
Jacob

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-07-02 22:57

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget betyder vægten....det er jo ikke den del af gaflen som stykket
er
> i der skal bevæge sig.

Nåh-nej, SÅ vigtigt er det da ikke, men man kan jo lige så godt være lidt
vægt-bevidst, ikke?

Rittig

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 01-08-02 07:26

> Nåh-nej, SÅ vigtigt er det da ikke, men man kan jo lige så godt være lidt
> vægt-bevidst, ikke?

s'føli

--
Jacob -snart med titaniumforlængere i forgaflen

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-08-02 12:14

> Jacob -snart med titaniumforlængere i forgaflen

LOL!

Eller nylon? Er det ikke lettere?

Rittig
(Som bruger nylon til _rigtig_ mange ting)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 31-07-02 22:09

Jacob Stegelmann <stegelmann@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ai8dt4$mfb$1@sunsite.dk...

> [...]
sådan
> et afstandsstykke af? ....et cylinderrør måske?

Afstandsstykkets længde er jo bestemt at at det ikke er så langt at fjederen
kan blive trykket så meget sammen at viklingerne træder på hinanden. Hvis
det er tilfældet så bliver fjederen hurtig udpint.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 31-07-02 15:24

> [...]
kan
> overhovedet ikke komme længere ned, og "pumpet" ender brat !!

Hvis man kan "pumpe" en støddæmper, er der ingen dæmpervirkning tilbage!
Ergo, vil det sikkert være et stort skridt alene at skifte olien til en
frisk af foreskrevne kvalitet!

Fjederen kan forsøges efterspændt med spændeskiver af passende størrelse
lagt ind oven på fjederen; men hold til til max. +5 cm!

--
Armand.

Fra : Bernhard

Dato : 30-07-02 21:03

Ups..jeg glemte vist lige en vigtig ting: prøv at fylde lidt mere olie i
hvert gaffelben end foreskrevet (ændret forhold mellem luft/olie kan gøre
den "strammere")

Wheeler

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 31-07-02 08:35

Torben <stenbakFJERN@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d46eac1$0$663$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> MVH Torben
>
> Hvis forgaflen dykker for meget er der flere muligheder. Evt. en ny
fjeder. Da jeg i 70érne havde en Honda CB750 målte jeg hvor langt frit rør
der var, når den blev holdt stående på begge hjul, og kunne efter et par år
på min kammerats Honda se at dette var blevet en 1½ tomme kortere; altså
fjedertræthed. Jeg havde selv da skiftet til Ceriani gaffel som ikke
ældedes. Den anden mulighed er at ilægge et stykke af en hårdere fjeder
istedet for en del af den oprindelige. Da jeg fra Ceriani, på bestilling til
min Honda modtog forgaffelen kunne jeg konstatere at fordi Hondaen brugte
længere gaffelben end Ceriani normalt fremstillede var der ilagt et stykke
tillægsfjer. Den 3´die mulighed mod neddykning er at fylde luft i
forgaffelen. Dette gjorde jeg også på Hondaen. Jeg gjorde det ved at isætte
ventiler fra motorcykelslanger i endeboltene i toppen af forgaffelen. Det
fungerede glimrende. Jeg overvejer til tider at gøre det samme i min BMW
R100S; den han hårdere fjedre.
Mvh. Gert Thorgersen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 01-08-02 07:07

> [...]
> Er der nogen, der aner, hvordan jeg gør forgaflen hårdere på en XS 400.
> Forgaflen går HELT i bund når jeg "pumper" den !!!

Hvis du kommer et afstandsstykke i forgaffelen må det ikke være så langt at
fjedrene kan trykkes så meget sammen at viklingerne kan træde på hinanden.
Ud fra dette kan du jo udregne den maksimale længde. Men hvis det i det hele
taget kunne lade sige gøre at fjederviklingerne træde sammen - altså hvis du
lavede for lange mellemstykker - så siger det sig selv at fjedrene ville
være for slappe. Som jeg nævnte i det første svar så forlængede Ceriani jo
fjedrene med mellemstykker bestående af fjeder stykker, og det kunne du jo
også gøre.
MV. Gert Thorgersen