Støbe en "klods" som følger kistebænkens f~
Fra : Fly

Dato : 30-07-02 16:16

Jeg skal have fastgjort min akkumulator i en kistebænk/stuverum i stævnen af
min båd. For mig er det et ret praktisk sted, da det lille rum sjældendt
bliver anvendt til andet, og desuden er det også godt m.h.t. vægtfordeling.

Bunden af dette lille rum er "skrogformet" og jeg vil gerne have lavet en
form for en klods, ved at fylde et eller andet ned i bunden, så jeg har en
skabelon til at lave en træklods efter. Alternativt noget, som er så stærkt
at akkumulatoren kan stå direkte ovenpå. Det skal ikke være en permanent
støbning, men skal kunne fjernes let og ikke efterlade særlige rester.

Jeg har overvejet at gøre det med gips eller ler, og forinden smøre
glasfiberen i et eller andet, så det ikke binder. Min erfaring er bare at
det er en krig om at hærde, og hærder det for hurtigt krakelerer det bare.
PU-skum som man isolerer med er noget klistret stads, og det kan vel ikke
bære en akkumulator?

Nogle gode forslag?

--
Peter Fly
(Please move the monkey from my address)

Fra : jørn larsen

Dato : 30-07-02 18:00

Brug epoxyharpiks af den tynde slags, man kan købe
i hobbyforretninger.Det må også kunne fåes på bådværfter,
møllefabrikker, eller lign.
Vi brugte det til kernemasker på et jernstøberi.

ca 1 liter epoxy + hærder til 10 liter 'armospheres', også
kaldet microballoner. Mon ikke dette pulver kan fås ad samme kanaler?
Det giver en 'tør' leragtig masse, der
ikke vejer for meget. Husk at blande epoxyen før du ælter
pulveret i.
BRUG HANDSKER OG ÅNDEDRÆTSVÆRN !!

Lav evt. forskalling og læg plastfolie i bunden, så sparer du
slipmiddel. Folien kan fjernes når du har afformet klodsen.
Epoxyblandingen stampes sammen v.hjælp af en træklods.
Suger ikke vand, så det skulle ikke være nødvendigt med
gelcoat.
Måske kan man anvende polyester i stedet for epoxy, har
bare ingen erfaring hermed.

Klodsen kan efter afhærdning bearbejdes med alm. håndværktøj.
Pas på med støvet og beskyt dine lunger.

mvh Jørn

Fra : jørn larsen

Dato : 30-07-02 22:18

ps:
Anbring en krydsfiner-kasse sv.til akkuens bundplade, ca. 3-7 cm
høj, penslet med epoxy, på klodsens våde, opbankede overflade
og fyld efter med plastmassen ( vådt i vådt aht.vedhæftningen),
så har du styring på akkuen næsten 'gratis'.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-07-02 20:45

"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> skrev i en meddelelse news:ai6aki$1di5

> [...]
> min båd. For mig er det et ret praktisk sted, da det lille rum sjældendt
> bliver anvendt til andet, og desuden er det også godt m.h.t.

Jeg tror ikke, at det er et særligt godt sted at anbringe et batteri. Det
er bådens mest urolige sted, og når båden banker og krænger vil det kunne
påvirke batteriet i uheldig grad.

Jeg ville ikke sætte 20-25 kg ud i stævnen...

Claus

Fra : Fly

Dato : 01-08-02 22:09

Hej Claus (og alle andre)!

Er det et problem at have 20 kg. ekstra i stævnen? Det er en 18' sejlbåd, og
jeg har en ide om at den sejler lidt mere stabilt med lidt ekstra vægt i
stævnen. Jeg har en gang sejlet med et par tunge sportstasker og en
10-liters vanddunk, og det virkede ret godt.

M.h.t. selve batteriet, så er det vel ikke noget problem med at de
"skvulper" lidt. Det er vel ikke værre end en bil, der kører markræs, en
speedbåd - der har voldsomme bevægelser m.m.? Hvad siger i andre?

Akkumulatoren er en standard "bil"-akkumulator = med propper i toppen og
ganske almindelig vand/svovlsyreblanding. Det kan krænges meget, før der er
risiko for at der kommer syre ud. Jeg vil tro at det er omkring 50-60
grader, og så er det vel heller ikke sjovt at sidde i en sejlbåd

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 02-08-02 01:29

"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> wrote in message
> [...]
> stævnen. Jeg har en gang sejlet med et par tunge sportstasker og en
> 10-liters vanddunk, og det virkede ret godt.

Det kommer an på flere faktorer:

- bådens vægt
- skrogets form
- stævnens bæreevne

Jeg havde en L 23 (som har forholdvis lidt opdrift i stævnen) og man kunne
tydeligt mærke at den "dykkede næsen" og roret blev "ulden" når man stuvede
ankeret & kæde i stævnen. Under cockpittet gjorde ingen forskel.

Nu har jeg en Laurin 32 og den er fuldstændig ligeglad om der kommer 75 kilo
mere i stævnen, da den er tungere, og har meget mere opdrift forude.

Alt andet lige er det bedste sted at stuve tunge sager ved mastefoden. Men
både er jo forskellige, og din kunne være overlæsset agter, såååå...

Fra : Claus Frørup

Dato : 03-08-02 00:06

Isang tao pinangalanan Rasmus Hayseed nagsulat :

>Jeg havde en L 23 (som har forholdvis lidt opdrift i stævnen) og man kunne
>tydeligt mærke at den "dykkede næsen" og roret blev "ulden" når man stuvede
>ankeret & kæde i stævnen. Under cockpittet gjorde ingen forskel.

Jeg sejler rundt i en L-23 og har gjort den samme erfaring.

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Lars Helboe

Dato : 09-08-02 18:14

Så let dog 23'eren for de 40 kg. i stævnen og køb et lettere anker

--
Lars Helboe
www.uller-matic.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-02 06:56

"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> skrev i en meddelelse news:aic835

> [...]
> stævnen. Jeg har en gang sejlet med et par tunge sportstasker og en
> 10-liters vanddunk, og det virkede ret godt.

Det vil nok ikke påvirke dine sejlegenskaber voldsomt, men jeg ville
fortrække et andet sted at montere batteriet. Det vil blive hårdt udsat
netop i stævnen, og du kan godt glemme alt om gips eller ler. Batteriet skal
i givet fald monteres omhyggeligt på en solid plade, som er glasset fast til
skroget. Det må ikke kunne sidde løst og banke, da det så vil medføre skade
på både skrog og batteri.

Det er i øvrigt heller ikke rart at ligge i den kahyt, når du skal lade på
batteriet?!?

Claus

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 02-08-02 07:37

Jeg har selv en 18 fods sejlbåd. Og jeg er også fristet til at lægge mere
vægt foran, da motor, besætning og anker er nede bagved. Ved to personer er
det vel omkring 200 kg, hvilket er ret meget når båden vejer under 500 kg.
Men batteriet er lige foran kølen, næsten under mastefoden. Her står det
mest roligt. Det er spændt fast på et par plader der er skruet fast. Det
ideelle punkt er lige over kølen, ret under sejlcentrum. Disse to skulle
helst være ens. Desværre er batteriet placeret i samme side som motoren.

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Fly

Dato : 03-08-02 12:39

"Erik Breum Petersen" skrev:
(KLIP)
[...]

Hej Erik!

Jeg ved at vi har samme bådtype - Sailfish 18 - så hvor er det helt præcist
at du har blaceret batteriet? Bagbords kistebænk eller den tværgående lige
bag kølen?

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-08-02 08:33

Bagbord stuverum, længst fremme. Men jeg har overvejet at flytte den til den
tværgående lige i midten, da det rum er umuligt at bruge helt.

Fra : Claus Frørup

Dato : 03-08-02 00:05

Isang tao pinangalanan Fly nagsulat :

> [...]
>stævnen. Jeg har en gang sejlet med et par tunge sportstasker og en
>10-liters vanddunk, og det virkede ret godt.

Det bedste er at have så megen vægt som muligt koncentreret omkring
køl/mastefod.

Prøv at forestil dig at din båd er en lang pind der hænger og balancerer
i en snor på midten. Jo mere vægt der kommer i hver ende, des
langsommere bevæger pinden sig når den skal finde ligevægten igen.

Det gælder især hvis båden ikke har megen bæreevne i stævnen.
Hvis der er for megen vægt i stævnen, har båden svært ved at hæve
stævnen inden den møder den næste bølge.... og så bliver man våd

>M.h.t. selve batteriet, så er det vel ikke noget problem med at de
>"skvulper" lidt. Det er vel ikke værre end en bil, der kører markræs, en
>speedbåd - der har voldsomme bevægelser m.m.? Hvad siger i andre?

Det er ikke det store problem, men "Better safe than sorry"

Fra : Ole

Dato : 04-08-02 23:39

>M.h.t. selve batteriet, så er det vel ikke noget problem med at de
>"skvulper" lidt. Det er vel ikke værre end en bil, der kører markræs, en
>speedbåd - der har voldsomme bevægelser m.m.? Hvad siger i andre?

Claus har ret, en båd der banker pæle mange timer i træk, er en væsentlig
større belastning for et batteri end en smule markræs. Du er afhængig af dit
batteri på en helt anden måde end en bil.
/Ole