Nürburgring i weekenden
Fra : Jon Nielsen

Dato : 30-07-02 09:05

Davs listenørder ;)

Jeg og en stor flok fra Polyteknisk MC kører på Nürburgring i weekenden.
Hvis nogen herfra er dernede, så kom forbi og hils. Så længe det ikke
regner, så står vi en stor gruppe på p-pladsen ved billetanlæget, på danske
cykler. Altså, når vi ikke drøner rundt med 240 på verdens fedeste
rennstecke

Og husk: Tag det roligt, det er kun for sjov. Du får bank hvis du vælter.

Jonz - PMC
TLS Badass

Fra : RacerNiels

Dato : 30-07-02 09:38

"Jon Nielsen" <mail@jonnielsen.dk> wrote in message
> [...]
danske
> cykler. Altså, når vi ikke drøner rundt med 240 på verdens fedeste

Yeps Jeg er på, meeeen de 240 tror jeg ikke lige bliver i denne
omgang...

Niels
SV650

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-07-02 10:02

"Jon Nielsen" <mail@jonnielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Altså, når vi ikke drøner rundt med 240 på verdens fedeste
> rennstecke

Verdens fedeste rennstrecke? Som leverer 2-3 intensivindlæggelser om UGEN,
hvoraf ca. halvdelen dør.
Pas nu på dernede, og frekventer evt. lige Jørund Seim's hjemmeside først.
Der findes mange mindre farlige baner at køre på - ja, der findes vel
nærmest ikke nogen farligere?

Rittig

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 30-07-02 11:40

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> Pas nu på dernede, og frekventer evt. lige Jørund Seim's hjemmeside først.
> Der findes mange mindre farlige baner at køre på - ja, der findes vel

hmm, det skulle måske lige være de der ræs på offentlig vej de kører meget
af i Irland, og selvfølgelig Isle of Man. Det er sgu heller ikke for folk
med livet kært.
Anders, der foretrækker sandkasser frem for autoværn, når der skal køres
bane

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-07-02 12:19

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> [...]
> hvoraf ca. halvdelen dør.
> Pas nu på dernede, og frekventer evt. lige Jørund Seim's hjemmeside først.

PMC var repræsenteret med 5 mand til Jørund's begravelse. Need I say
any more?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-07-02 14:20

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i en meddelelse

> PMC var repræsenteret med 5 mand til Jørund's begravelse. Need I say
> any more?

Nope.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-07-02 21:48

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i en meddelelse

UGEN,

> PMC var repræsenteret med 5 mand til Jørund's begravelse. Need I say
> any more?

Jeg har spekuleret over det her hele dagen, så nu kommer der lige et indlæg
mere.

Hvorfor kører I egentlig på ringen?
Jeg er selv helt vild med at køre race, og guderne skal vide at meget af det
jeg foretager mig med motorcykler hver uge ikke er ufarligt, vi rødder i
klubben har vel 5-10 alvorlige uheld årligt der koster sygemelding, gips og
sårbehandling. Men jeg har grænser.
Jeg har aldrig været på ringen, så jeg er ikke belastet af viden, men de jeg
kender som har været der, og de billeder jeg kan finde på ring-enthusiasters
sites (og dem er der mange af) tyder kraftigt på at næsten enhver teknisk
defekt, olie-plet eller andre køreres fejl vil have gode muligheder for at
afslutte et liv.
- Der er rystende dårlige afkørselsmuligheder, selv i kurver hvor selv
uøvede vil kunne holde over 150 km/t.
- Der er ikke flagposter i svingene til at advare om akut opståede farer,
selvom man kan læse om at der flere gange dagligt kan være lukket pga.
oprydning efter uheld.
- Der kører R1'er samtidig med turistbusser med noget forskellig hastighed.
- Jørund var sikkerhedsbevidst, dygtig til at sætte cykler op, dygtig til at
køre race, særdeles erfaren i kørsel på ringen - og alligevel er han død.

Jeg sidder her og tænker: Med alle de muligheder der er for at køre på bane
med motorcykler rundt omkring i europa, så ville Ringen nok være det sidste
sted jeg ville begive mig hen. Jeg har prøvet Brno banen i Tjekkiet, det var
billigt og banen har en høj standard og var fint bemandet med flagposter.
.... Jeg kan simpelthen ikke forstå at Jørunds bortgang ikke får nogen til at
tænke over om den bane (Ringen altså) virkelig er værd at risikere liv og
lemmer på. Okay, jeg har nok lavet ting på Østrigske, Italienske, franske og
Slovenske bjergveje som også var på kanten af det fornuftige, men alligevel:
Hvorfor ikke vælge en af alle de andre (sikrere) baner?

Rittig

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 30-07-02 22:55

> [...]
alligevel:
> Hvorfor ikke vælge en af alle de andre (sikrere) baner?

Rittig, vi har ikke altid været helt enige, men her rammer du rent.

Jeg må indrømme, Nurburgring er nok den eneste bane, jeg ikke har den
fjerneste trang til at køre på.

Ikke at det skal afholde andre fra at gøre det, personligt finder jeg den
blot er for farlig og for stor.

Kenneth S

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-07-02 23:39

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fjerneste trang til at køre på.
> Ikke at det skal afholde andre fra at gøre det, personligt finder jeg den

Hæ, ja - hvis man bare snakker sammen længe nok, så finder man noget man kan
være enige om

Rittig

Fra : Michael K. S.

Dato : 30-07-02 22:53

On Tue, 30 Jul 2002 22:48:01 +0200, "Claus Rittig"
> [...]

>tænke over om den bane (Ringen altså) virkelig er værd at risikere liv og

Det har det nu sikkert også nok,men derfor skal man nu stadig passe
lidt på at presse sine egne (sikkerheds - og andre) vurderinger ned
over hovedet på andre.Jørund var jo fuldt ud bevidst om betingelserne
og gjorde det alliwl,hans typiske sammenligning var da ej heller
mellem Ringen og så rigtige racerbaner,men som et bedre og mere
sikkert alternativ til at køre "race" på sogneveje som folk jo gør
rask væk.Såvidt jeg er orienteret var Jørund da også selv på vej "væk"
fra Ringen efter at han begyndte på rigtig race.

Ringen er _ikke_ en (racer) - bane,det er et stykke ensrettet
offentlig vej,med alm. gældende trafikregler - nemt at glemme når man
først er i det,men kørsel på Ringen fordrer mindst 10% i reserve.

Fuldt forståeligt at nogle kan finde det fortvivlende at folk kan
finde på at frekventere Ringen (måske især så kort) efter Jørunds
ulykke og død - Men sådan er det nu engang,folk er forskellige og
vurderer ting forskelligt...hvilke risici vil man tage og hvilke
finder man tåbelige,personligt vil det aldrig nogensinde kunne blive
en "bane" jeg ville dyrke - ikke risikoen værd..........

-M

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-07-02 18:53

> Verdens fedeste rennstrecke? Som leverer 2-3 intensivindlæggelser om
> UGEN, hvoraf ca. halvdelen dør.

Har du belæg for dine tal?

Der findes SVJV ikke nogen officielle statistikker, hvorfor man skal være
varsom med at drage forhastede konklusioner.

Men ja, har man koordinationsproblemer mellem hjerne og højre hånd/fod, bør
man nok tænke sig om en ekstra gang.

/lars

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-07-02 21:28

"Lars Knudsen" <lkn@dangaard.dk> skrev i en meddelelse

> Har du belæg for dine tal?

Nej ikke rigtig, tallene kommer fra "ringers" hjemmeside, og jeg går ud fra
de ved hvad de taler om. Jeg mener også det stod på en Ringer FAQ jeg læste
for nogen tid siden.

> Der findes SVJV ikke nogen officielle statistikker, hvorfor man skal være
> varsom med at drage forhastede konklusioner.

Det er korrekt, og de officielle statistikker (har jeg læst på en
Ringer-site) inkluderer kun dem som dør på stedet, ikke dem som først dør
når de er ankommet til hospitalet.

> Men ja, har man koordinationsproblemer mellem hjerne og højre hånd/fod,
bør
> man nok tænke sig om en ekstra gang.

Her tror jeg nok jeg er lidt uenig. Jeg mener ikke jeg har den type
koordineringsproblemer, og jeg er vant til at køre race. Jeg ville ikke køre
på Ringen. Ikke under nogen omstændigheder.

Rittig

Fra : Squish

Dato : 31-07-02 01:32

Lars Knudsen wrote:

> Men ja, har man koordinationsproblemer mellem hjerne og højre hånd/fod, bør
> man nok tænke sig om en ekstra gang.

Ikke det mest velvalgte at skrive, taget i betragting at en person er
død for nylig..

Squish

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-07-02 22:37

> Ikke det mest velvalgte at skrive, taget i betragting at en person er
> død for nylig..

Jeg kan ikke se sammenhængen mellem det jeg skriver og tidens tragiske
hændelser.

Jeg kunne også have skrevet at kender man ikke sig selv, sin maskine og
sine begrænsninger skal man ikke tage afsted. Bedre?

Jeg har på intet tidspunkt haft til hensigt at skrive noget der kunne støde
nogen, og er dette alligvel sket, undskylder jeg mange gange.

/lars

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-07-02 23:15

Det tror jeg såmænd ikke du gjorde, det var mere meningen med det du skrev:

> Jeg kunne også have skrevet at kender man ikke sig selv, sin maskine og
> sine begrænsninger skal man ikke tage afsted. Bedre?

Jeg tror nemlig Jørund kendte sig selv, sin maskine og sine begrænsninger
bedre end de fleste. Men han er død alligevel. Derfor fremstår din udtalelse
lidt som volapyk. Hvis Jørunds død skal fortælle os noget, så er det da
netop at selvom man kender sig selv, sin maskine og sine begrænsninger
ualmindelig godt, så er ringen et dødsensfarligt sted at opholde sig.

Rittig

Fra : Morten Dahl \(FJERN ~

Dato : 31-07-02 07:22

> [...]
> netop at selvom man kender sig selv, sin maskine og sine begrænsninger
> ualmindelig godt, så er ringen et dødsensfarligt sted at opholde sig.

Jeg tror ikke Lars mente det som han skrev det, jeg var tæt på samme
formulering selv. Dem der ikke (vil) kender sine begrænsninger og oversatser
første eller anden gang de er på ringen, de bliver straffet (ligesom dem der
oversatser i trafikken). Men kommer man velforberedt og med kendskab til sit
udstyr ved grænsesøgende kørsel (evt fra trackdays) samt en god portion
selverkendelse, så kan ringen være et sjovt omend ikke ufarligt bekendtskab
og give mange oplevelser.

I Jørunds tilfælde er jeg så bare ikke tilhænger af, at konkludere at han
oversatsede, men med hans erfaring begyndte hastighederne at stige, stige
meget i forhold til gennemsnits besøgeren.
Og selvom erfaringen og selverkendelsen følger med op, så kan "point of no
return" situationer opstå for enhver, og disse er ti-fold farligere nå
hastigheden er så høj, og afkørselsmuligheder er så godt som fraværendne.

Jeg vil ikke udelukke at jeg på et tidspunkt kan finde på at gøre folkene
fra PMC turen efter, den "bane" er jo ligeså historisk som eiffeltårnet, men
det vil for mit vedkomne (og sikkert også for deres) blive med en ekstra
sikkerhedsmargen.

Med Venlig Hilsen

Morten Dahl
- GSXR600 snart køreklar (og en masse ekstra stumper der skal på
tumpemarked)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-07-02 08:34

> Jeg tror ikke Lars mente det som han skrev det, jeg var tæt på samme

Du rammer meget præcist det jeg gerne ville udtrykke, så jeg vil ikke
spinde en længere udredning.

> [...]
> folkene fra PMC turen efter, den "bane" er jo ligeså historisk som
> eiffeltårnet, men det vil for mit vedkomne (og sikkert også for deres)

Jeg har det nøjagtigt som du - jeg vil også snart opleve stedet. Det bliver
måske eneste gang man får muligheden for at opleve det historiske sted, men
det skal prøves.

... og det bliver i et 4-hjulet køretøj. Udenfor weekenden og de trafikerede
tidspunkter.

EOD herfra.

/lars

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-07-02 19:47

> Jeg har det nøjagtigt som du - jeg vil også snart opleve stedet. Det
bliver
> måske eneste gang man får muligheden for at opleve det historiske sted

Ja... Måske bliver det endda sidste gang du får muligheden for at opleve
noget. Overhovedet.

Nå, okay, den var lidt morbid og ikke helt rimelig. Jeg forstår dig godt.
Det jeg _ikke_ forstår, er bare at du vælger at køre på Nurburgring istedet
for en bane der ikke producerer 2-3 intensiv-indlæggelser om ugen. Jeg synes
de tal er ... "tankevækkende" var det ord der først faldt mig ind, men jeg
tror nu jeg mener "Skræmmende". Hvis min lokale klub's bane producerede den
slags tal, blev den lukket øjeblikketligt, men på Dall banen køres der
træning 2 gange om ugen og løb 5-6 gange om året, og vi har typisk 5-10
skader der kræver skadestue om året. Vi har aldrig haft et dødsfald, og vi
har ret sjældent varige mén.

Jeg har altid været en stor fan af Joey Dunlop, og dermed vel også af
TT-løb, men jeg kunne aldrig drømme om at køre på Isle of Man, jeg ville
nøjes med en (velovervejet) plads blandt tilskuerne. Dunlop var _den_bedste_
indtil han blev dræbt i et TT.

Nå, lad os bare konstatere at vi mennesker ser ret forskelligt på risici.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-07-02 19:55

"Morten Dahl (FJERN I MAIL)" <news@FJERNmekasign.dk> skrev i en meddelelse

> I Jørunds tilfælde er jeg så bare ikke tilhænger af, at konkludere at han
> oversatsede, men med hans erfaring begyndte hastighederne at stige, stige
> meget i forhold til gennemsnits besøgeren.

Der var en af vennerne der skrev et eller andet sted, at han var begyndt at
køre med større fejlmargen (dvs. en del langsommere) på ringen efter at han
var begyndt på Seriensport løbene.

> [...]
> return" situationer opstå for enhver, og disse er ti-fold farligere nå
> hastigheden er så høj, og afkørselsmuligheder er så godt som fraværendne.

Er det i praksis ikke ret ligegyldigt om man kører 100 eller 150 hvis der er
olie på banen, og der er 5 meter til betonmuren?

> [...]
men
> det vil for mit vedkomne (og sikkert også for deres) blive med en ekstra

Tjah. Jeg gider ikke køre der. Min margen for at være nogenlunde sikker på
at komme derfra uskadt, skal være så stor at det vil være kedeligt at køre
der, så hellere en af de svenske baner, Brno eller en eller anden tysk bane,
hvor man kan give noget gas. Jeg kender nemlig mig selv godt nok til at være
bevidst om at jeg i praksis ikke ville køre med den fejlmargen der er
nødvendig - efter kort tid vil hastigheden lige så stille kravle deropad,
ind til den når et niveau hvor en oliepyt eller vragstump også vil slå mig
ihjel.

Rittig

Fra : Lars Hyldal

Dato : 31-07-02 09:54

Jeg ved ikke rigtig , hvor jeg skal springe ind i denne tråd, så det bliver
tilfældigvis her.

Vores tur har været planlagt siden starten af maj, da vi kom hjem derfra
sidste gang. Jørunds død satte umiddelbart et stort spørgsmålstegn ved
turen. Ja, Ringen er dødsensfarlig. Det har den været hele tiden. Jørunds
død gør ikke Ringen værre; den sætte farerne i perspektiv. Vi kører derned
igen med samme forholdsregler som sidst velvidende, at en god ven for ganske
nyligt døde af den samme passion for Ringen. Vi er godt klar over, at der
findes langsomme biler, busser m.m., at der kan være fedtet eller direkte
olie på banen, at der på størstedelen af banen ikke er mere end et par meter
til autoværnet, at der osv. Jeg har været på rigtige racerbaner og ved, at
Ringen ikke er en racerbane. Jeg jager ikke omgangstider. Jeg betragter
Ringen som mit favorit stykke snoede landevej. Og her har I så grunden til
hvorfor jeg og flere andre tager derned: Det er det fedeste stykke snoede
vej nord for alperne - og så er der ingen modkørende, sideveje, mor Karen
med trillebør, små børn med bolde, hunde eller heste. Og hvis man så kører
med den samme margin som på landevejen og i stedet er opmærksom på de farer,
der er på Ringen, så er det simpelthen en fantastisk oplevelse at køre på
Ringen.

Mvh.
Lars Hyldal (Hylle) / DMCN#1
Polyteknisk MC
CBR954RR

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-07-02 19:58

"Lars Hyldal" <hyldal@image.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke rigtig , hvor jeg skal springe ind i denne tråd, så det
bliver
> tilfældigvis her.

Og jeg tror du tilfældigvis leverede det svar jeg søgte efter. Tak.
Jeg ville være tilbøjelig til at give dig ret, og tage med næste gang.
Men de der tal... 1-1,5 døde om ugen... Nah, det er sgu ikke det værd.
Jeg tager en trackday istedet.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 31-07-02 15:10

Lars Knudsen <lkn@dangaard.dk> skrev i en

> Har du belæg for dine tal?
> Men ja, har man koordinationsproblemer mellem hjerne og højre
hånd/fod, bør > man nok tænke sig om en ekstra gang.

Absolut ikke nødvendigt på Nürnburgring - Lidt olie i et sving er såmænd
nok

--
Armand.
In memoriam JS

Fra : finn sander

Dato : 30-07-02 20:10

> Verdens fedeste rennstrecke? Som leverer 2-3 intensivindlæggelser om UGEN,
> hvoraf ca. halvdelen dør.
--------------------------------
Jeg tror du tager meget fejl med de tal , ifg. mine tyske venner er det
væsentlig fære + Spigel TV ( tysk tv program ) som for godt to mrd. siden
havde et længere indslag og denne bane , hvis jeg husker rigtig snakkede de
om 5-10 alvorlige uheld om året , det til flere som køre til ( og især ) fra
banen, hvor politiet efter egne udsagn ofte tager MC´ med for høj fart.

FS ( hvis venner i Hamborg siger at kun "gale" køre på N.ring , og det siger
ikke så lidt da de køre som bare f...... omkring Hamborg. )

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-07-02 21:23

> [...]
> havde et længere indslag og denne bane , hvis jeg husker rigtig snakkede

Selv banens bogføring er lidt spekulativ i denne henseende - folk der ikke
er døde når de hentes af helipkopteren, tæller "kun" med som kvæstede. Dør
personen et sekund efter take-off, tæller de altså ikke med i statistikken
over dødsfald.

Jeg har talt med flere folk der kører der, om ikke dagligt, så meget ofte
(lidt ligesom Jørund gjorde) - de er alle enige om de tal Claus leverer.

> FS ( hvis venner i Hamborg siger at kun "gale" køre på N.ring , og det
siger
> ikke så lidt da de køre som bare f...... omkring Hamborg. )

Det er desværre et meget farligt sted, og tallene gør ikke deres til at
advare.

Mvh
Steen

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-07-02 21:31

"finn sander" <rc30@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fra
> banen, hvor politiet efter egne udsagn ofte tager MC´ med for høj fart.

http://www.nurburgring.org.uk/warning.html

Jeg citerer: "According to an ITU nurse at Koblenz hospital, they get 2-3
admissions a week from the Ring, around half of whom don't make it."

Jeg har dog ingen førstehåndsviden.

Rittig

Fra : finn sander

Dato : 31-07-02 20:01

> Jeg citerer: "According to an ITU nurse at Koblenz hospital, they get 2-3
> admissions a week from the Ring, around half of whom don't make it."
>
> Jeg har dog ingen førstehåndsviden.
>
> Rittig
----------------------------
Tja "man" ( undertegnet ) bliver åbentbart fyldt med løgn i flimmerkassen ,,
Jeg skal til Hamborg i morgen 1/8 , så spørger jeg lige igen,igen.
FS

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-07-02 11:50

"Jon Nielsen" <mail@jonnielsen.dk> writes:

> [...]
> Hvis nogen herfra er dernede, så kom forbi og hils. Så længe det ikke
> regner, så står vi en stor gruppe på p-pladsen ved billetanlæget, på danske

Og en enkelt med svenske plader

Kai

Fra : Anders

Dato : 31-07-02 15:22

> Og husk: Tag det roligt, det er kun for sjov. Du får bank hvis du vælter.

Jeg kan varmt anbefale at læse denne her:

http://www.nurburgring.org.uk/warning.html

Det giver stof til eftertanke!!!

Anders