Totalblokering af baghjul under kørsel....
Fra : BL

Dato : 30-07-02 08:58

Jeg havde en grim oplevelse forleden. Jeg skulle ud og rulle en lille tur på
en kammerats honda CBR 1000 fra 89 og starter i 1 gear, skifter op i 2 gear
og lidt senere ved omkring 60-70 km.t forsøger at komme i 3 gear hvorved
lortet blokere baghjulet fuldstændig og jeg var ved at miste kontrollen over
køretøjet. jeg forsøgte selvfølgelig at koble ud med det samme men koblingen
virkede ikke... heldigvis skete der ikke mere men nu holder jeg så der men
blokeret baghjul. Forsøger at sætte i frigeár men kan ikke finde det,
frigearslampen kan jeg dog få til at lyse men baghjulet er stadig blokeret.?
Koblingen virker heller ikke. Roder lidt med gearpedalen og forsøger at
skubbe mcèn lidt frem og tilbage og pludselig er den i frigear og koblingen
ser ud til at virke igen. Starter mcèn og sætter i 1 gear og sniger mig
hjem.
Forsøger lidt senere at køre en tur for at at være helt sikker på hvornår
fejlen opstår og igen sker det i 3 gear, baghjulsblokade. Stopper roder lidt
med gearpedal, bakker lidt frem og tilbage og får også denne gang blokaden
opløst og kan snige mig hjem i 1 gear.

Nu står mcèn der og jeg tør ikke køre på den før fejlen er fundet. Er der
nogen der ved hvad der kan være galt?
Er gearkassen kaput?
Hvis det er gearkassen der er problemet hvorfor virker koblingen så ikke når
baghjulsblokaden sætter ind?

Mvh BL

Fra : Anders Thorup

Dato : 30-07-02 10:56

<SNIP>

> Nu står mcèn der og jeg tør ikke køre på den før fejlen er fundet. Er der
> nogen der ved hvad der kan være galt?
> Er gearkassen kaput?

Ja,, det vil jeg næsten garantere dig.

> Hvis det er gearkassen der er problemet hvorfor virker koblingen så ikke
når
> baghjulsblokaden sætter ind?

Koblingen ligger mellem motor og gearkasse. Dvs. hvis du f.eks. sætter et
stempel, vil du have mulighed for at koble ud, fordi du såp fjerne
forbindelsen mellem motor og gearkasse i det du trækker koblingen. Dette kan
IKKE lade sig gøre hvis gearkassen er smadret(eks. knust tandhjul eller
lign.). Gearkassen vil altid blive trukket rundt af baghjulet, fordi der er
fast forbindelse via kæden!!!

Jeg oplevede det samme med min gamle GPZ 500, der var der af ukendte årsager
et tandhjul der var blevet knust. Det ødelagte tandhjul satte sig så fast
mellem de resterende gearhjul, og forhindrede at de kunne dreje rundt. Dette
resulterede i en baghjulsblokade, og der hjalp det heller ikke at trække
koblingen.
Det gik heldigvis godt, da jeg "kun" kørte 50Km/t

håber det hjalp

--
MVH
Anders Thorup

Fra : BL

Dato : 30-07-02 12:02

Hvad skal forvente at en gearkasse renovering koster?

Mvh BL

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-07-02 10:08

"BL" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er gearkassen kaput?
> Hvis det er gearkassen der er problemet hvorfor virker koblingen så ikke

Precis hvad der er galt, skal jeg ikke lige gøre mig klog på, men jeg har
haft nogle næsten identiske symptomer på en XL600 for 10 år siden. Gearkasse
kaput. Blokeringen opstod ved at der var lidt for mange gearhjul det gik i
indgreb med hinanden og koblingen havde ingen effekt. Det med koblingen er
nu ikke så underligt, for koblingen sidder jo mellem gearkasse og krumtap,
ikke mellem gearkasse og baghjul, så hvis gearkassen blokerer så vil
baghjulet blokere. Jeg kunne starte motoren, men når jeg forsøgte at koble
ind, gik motoren i stå igen.
Honda er altså ikke verdensmestre i gearkasser, jeg har baldret 3 nu - og
jeg har aldrig kunnet tage livet af andre fabrikater gearkasser.

Rittig

Fra : Rasmus Buchwald

Dato : 30-07-02 12:01

Det lyder meget som om at den går i to gear samtidig (eller den når ikke at
slippe 2. gear før den går i 3. gear = blokering af gearkassen)

Er du heldig er der ikke sket den store skade, tandhjulene burde kunne holde
til en større effekt end en blokering af baghjulet giver, især når de er
dimensioneret til en så stor motor.
Ofte sidder der nogle arme fra tandhjulene til en aksel, med et spor, der
drejes af gear-vælgeren. Det er måske en af disse arme der er bukket, især
hvis du måske har været lidt hård mod gear-vælgeren.

Så er du fix på fingrene så kan du måske slippe billigt i reservedele.

Held og lykke
Rasmus Buchwald

Fra : Armand

Dato : 30-07-02 16:10

Rasmus Buchwald <rb@infoshare.dk> skrev i en
> [...]
> slippe 2. gear før den går i 3. gear = blokering af gearkassen)
> Ofte sidder der nogle arme fra tandhjulene til en aksel, med et spor,

á: "gearskiftegaflerne"!

> Det er måske en af disse arme der er bukket, især
> hvis du måske har været lidt hård mod gear-vælgeren.

Oftest p.g.a. gearskifte under dækkogere !

> Så er du fix på fingrene så kan du måske slippe billigt i reservedele.

Så skal det være á: Morten Juel-metoden (se iblandt hans indlæg indenfor
de seneste par dage!)

--
Armand.