Findes der ultra støjsvage hjælme?
Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 29-07-02 12:32

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-07-02 12:54

Noget af det bedste skulle være Baehr. Se evt. Motocom.dk på Als.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Thomas Hjort

Dato : 29-07-02 16:59

"Kaare Brandt Petersen" <kaare@isp.imm.dtu.dk> skrev i en meddelelse
Hej

Jeg har tinnitusproblemer og kører på motorcykel hver dag. Jeg bruger
altid ørepropper, men er overbevist om at det kunne være bedre hvis jeg
havde en mere støjsvag hjælm.

Lige nu kører jeg med en Fimez til ca 2500,- men overvejer om jeg skal
bruge mange penge på en anden hjælm hvis jeg kan finde een der kan løse
mine øreproblemer.

Derfor: Hvem laver de mest støjsvage hjælme - findes der et specialfirma
eller hvordan? Kan man få specialbyggede hjælme der eventuelt kunne klare
det?

Med venlig hilsen, Kaare

Jeg har også tinnitus (på et øre) og køre latid med propper. Hvilke propper
bruger du?

Jeg har set her på NG at det med støj i hjelmen er forskelligt fra person
til person ved brug af samme (støjsvage) hjelm. Og at vindretning og købe og
den slags har STOR indflydelse. Derfor kan man vist ikke generelt sige at en
hjelm er bedre end en anden.

Jeg kunne selv godt tænke mig en jelm der havde mere "fyldstof" ved ørene,
så det i sig selv gav en dæmpning.

Mvh Thomas
"som ikke skænkede lyd en tanke da jeg købte min, bare den så sej ud :("

Fra : Ksa

Dato : 29-07-02 17:57

Tjaa jeg har også tinnitus på et øre. Jeg køre altid med propper, bruger
Aearo EAR Classic og bruger dem ikke mere ind 4 gange, så tager jeg et nyt
par.

Styrthjelm der har jeg en AGV X-Vent som klart er den bedste og mest
støjsvage jeg har haft til dato.
Andre hjelme jeg har haft Carberg Just One ( rigtig møghjelm ) Shoei Xr 800
var meget glad for den, men den var en tur i astfalten sammen med mig så den
skulle skiftes.

Jeg tror det næste skridt jeg tager er at få støbt nogle propper til mig,
hvor mit dårlig øre skal have blokeret helt for lyden.

Ksa Duc.900SL

Fra : Thomas Hjort

Dato : 29-07-02 18:02

"Ksa" <ksa@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg tror det næste skridt jeg tager er at få støbt nogle propper til mig,
> hvor mit dårlig øre skal have blokeret helt for lyden.

Der bliver jeg lige nød til at advare dig. Jeg har selv gået med tanken om
at få nogle støbt, men pga hjelmtrykket ind på øret, ændres ørergange en
lillebitte smule, og det betyder at en støbt perfekt pasform, pludelig kan
vise sig utæt. Og det er ikke fedt når de koster 1200 kr. stykket eller
deromkring.

Mvh Thomas

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 29-07-02 18:13

> [...]
> vise sig utæt. Og det er ikke fedt når de koster 1200 kr. stykket eller

Kunne man ikke tage hjelmen på under støbning??? Eller kan det ikke lade sig
gøre?

mvh Tommy Fer

Fra : Thomas Hjort

Dato : 29-07-02 18:57

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne man ikke tage hjelmen på under støbning??? Eller kan det ikke lade
sig
> gøre?
>
> mvh Tommy Fer

Det er muligt man kan det. Men du skal tænke på at hjelmens pasform også
ændres en smule når tiden går. Selv det at du bevæger kæberne kan være nok
til at øregangens facon ændres en smule og så sider proppen ikke som den
skal. Der skal næsten ingen ting til at gøre en øreprop "utæt" hvis den
ikke er lavet af selv-udvidene skum som selv indpasser sig efter forholdende
(såsom EAR).

Mvh Thomas

Fra : BoS

Dato : 29-07-02 22:14

"Ksa" <ksa@adslhome.dk> skrev :
> Jeg tror det næste skridt jeg tager er at få støbt nogle propper til mig,
> hvor mit dårlig øre skal have blokeret helt for lyden.
>
> Ksa Duc.900SL

Læs det nye nummer af Bike. Der anmelder de ørepropper. Dem der scorer mest,
er nogen billige nogen til 27 kr. (de næstbedste er dem, der bliver støbt)

mvh Bo

Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 30-07-02 13:20

Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 30-07-02 17:39

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-07-02 21:54

Kaare Brandt Petersen wrote:

> EcoDamp. Du kan se et par stykker paa http://2302.dk/mc

Hvor kan de købes?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 31-07-02 10:57

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-07-02 19:57

Kaare Brandt Petersen wrote:

> Jeg kender to steder:
>
> 1. Enghave motor, Enghavevej i København
> 2. Safeman, Herlevhovedgade 205, Lidt uden for København

Hmm, jeg må vist selv til at søge... jeg bor i midtjylland
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Christian Knudsen

Dato : 29-07-02 21:14

[...]

Kaare Brandt Petersen * http://2302.dk
Mobil +45 28186597 * IMM/DTU +45 45253896 * Fastnet +45 36902737

En anden ide, udover at finde en støjsvag hjelm, ville være at instalere en
"større" eller mere effektiv vindskærm på, der leder det meste af luften
henover hovedet. Der er jo praktisk talt ingen fartvind, når man kryber helt
ned bagved kåbeglasset, og lydniveauvet sænkes markant - måske det var en
mulighed???

mvmch
christian

Fra : Foobar

Dato : 30-07-02 08:02

> [...]
helt
> ned bagved kåbeglasset, og lydniveauvet sænkes markant - måske det var en

En anden oplagt mulighed er jo at sørge for at der opstår så lidt vindstøj
som muligt lige omkring hjelmen og i hjelmen. Ud over den allermest
indlysende mulighed - nemlig at holde visiret lukket - er jeg snublet over
en tingest der hedder "Windjammer II". Jeg har ikke prøvet den og kan
selvfølgelig derfor ikke anbefale den, men synes at idéen virkede helt
fornuftig. (Se på http://www.coolvizion.com/clothing/index.html)

Det er netop 'fartvinden' der er den helt store tinnitus-generator når man
kører på motorcykel - og altså ikke (som nogen åbenbart tror?) støjen fra
motorcyklen. Det der var lidt overraskende (i hvert fald for mig) var ved
hvor lave hastigheder problemet begynder at blive rigtig alvorligt.
Selvfølgelig afhænger det i høj grad af hjelmen, men allerede helt nede
omkring 70km/t kan der (selv i en integralhjelme med lukket visir!) opspares
skade. Noget andet jeg var uopmærksom på var nemlig at høreskade (ligesom
f.eks. sollys/hudkræft) er en "snigende dræber", da selv støj i
tilsyneladende 'sikre' doser kan medføre varig skade hvis man får
tilstrækkelig mange doser indenfor kortere tid - dvs. at skaden er
kumulativ.

Som indehaver af en temmelig mild tinnitus kan jeg kun understrege at det
IKKE er en særlig fed ting at ha' - og derfor kun anbefale brug af
ørepropper. Selv bruger jeg den billige skum-type når kørslen bringer mig
udenfor byen og hastigheden kan forventes at være over 80km/t i mere end
ganske kort tid.

/Claus

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-07-02 10:33

"Foobar" <intet@navn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en tingest der hedder "Windjammer II". Jeg har ikke prøvet den og kan
> selvfølgelig derfor ikke anbefale den, men synes at idéen virkede helt

Jeg kan ikke se hvad det er på billedet. Hvordan skulle den virke?

Mvh Thomas

Fra : Foobar

Dato : 30-07-02 10:45

> Jeg kan ikke se hvad det er på billedet. Hvordan skulle den virke?

En slags fleksibel membran til at trække over 'hullet' i bunden af hjelmen.
I membranen er der så en sprække som man kan proppe sit hovet igennen så man
ender med en slags præstekrave, der slutter tæt til den nederste kant af
hjelmen.

Af uransagelige grunde dukker ordene "flodhest" og "katolik-pessar" op i mit
hoved og står og forvirrer hinanden...

/Claus

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-07-02 11:33

> [...]
> hjelmen.
>
> Af uransagelige grunde dukker ordene "flodhest" og "katolik-pessar" op i

LOL ja, det er noget af en forhud at køre rundt med :) Men hvad, det er da
jo ingen der ser på motorvejen alligevel.

Mvh Thomas

Fra : Brian Lænø

Dato : 30-07-02 17:28

"Foobar" skrev
> [...]
> udenfor byen og hastigheden kan forventes at være over 80km/t i mere end

Hej
Jeg kører næsten altid med et halstørklæde, som er strikket som et rør.
Det lægger jeg 4 dobbelt, og trækker ned over hovedet.
Det sluttet tæt op til underkanten af hjelmen, og holder fartvinden (støjen)
ude.
På grund af halstørklædet, har jeg aldrig haft behov for at køre med
ørepropper.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Niels S.

Dato : 09-08-02 09:41

Foobar skrev

> [...]
> en tingest der hedder "Windjammer II". Jeg har ikke prøvet den og kan
> selvfølgelig derfor ikke anbefale den, men synes at idéen virkede helt

Hej Claus.

Kanont tip med den Windjammer. Jeg bestilte straks en i UK og efter 1 uge
skulle den prøves. Jeg var meget skeptisk men 10£ bliver man jo ikke fattig
af at smide ud til noget bras. Jeg er dog blevet _vildt_ overrasket over
dens virkning - hold kæft hvor det hjalp )))))) Det er en helt ny
fornemmelse at køre mc og Windjammeren kan klart anbefales.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Jens E Jensen

Dato : 29-07-02 21:28

lidt noget andet: har man ikke hørt om steder hvor man kan få lov at prøve
en tur med hjelmen før man poster flere 1000 kroner efter dem. ??

Fra : RpR

Dato : 30-07-02 16:00

> lidt noget andet: har man ikke hørt om steder hvor man kan få lov at prøve
> en tur med hjelmen før man poster flere 1000 kroner efter dem. ??

Hvis du nu lægger pengene som "pant" så tror jeg nok de fleste vil lade dig
prøve den i en times tid.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-07-02 21:48

Jens E Jensen wrote:

> lidt noget andet: har man ikke hørt om steder hvor man kan få lov at prøve
> en tur med hjelmen før man poster flere 1000 kroner efter dem. ??

Leo Mortensen i Gludsted. Jeg har derudover kun gode erfaringer med at
handle hos ham
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : sumdj@ringamt.dk

Dato : 29-07-02 21:35

Hey Outthere

Det er efter sigende korrekt at en Baehr-hjelm skulle være noget af det
mest støjsvage der findes på markedet.
Derfor har jeg selv haft kontakt til MC-elektro i Nordjylland, hvor man
også forhandler disse hjelme,
og hvor man ikke er "bleg" for at udlåne en hjelm.

Jeg har selv prøvet en, og det er bestemt en fin hjelm, men jeg kunne ikke
komme ind i en normalstørrelses hjelm,
og måtte derfor have en overstørrelse, og dermed en hjelm der var for stor
- når jeg havde fået "krydderen" indeni.

Har nu købt en Kiwi hjelm fra CPV i Horsens - bestemt også en OK hjelm.

Men prøv MC-elektro i Nordjylland, på denne mail adr.: mc.elektro@12move.dk

Mvh

Michael

Fra : Squish

Dato : 31-07-02 12:11

> [...]
> eller hvordan? Kan man få specialbyggede hjælme der eventuelt kunne klare

Hej Kaare,

I Alt om Motorcykler nr. 4 2000, er der anmeldt en hjelm der hedder YES
Silentium.

"Det specielle ved YES Silentium, som hjelmen hedder, er området omkring
ørerne, der er udformet som et sæt høreværn, med en slags skål der
slutter tæt om ørene og derved lukker støjen ude. Og virkningen er også
nogenlunde den samme. Med hjelmen på er det svært at høre hvad andre
siger og det føles faktisk som om man også har ørepropper i.."

"En anden fordel ved det specielle høreværns design er, at ørene sidder
frit inde i hjelmen og derfor ikke bliver trykket ind mod hovedet. Så
den sædvanlige ømhed og irritation man får i ørerne efter et par timers
brug er elimineret. I øvrigt er Silentium ganske behagelig at have på.."

Mon ikke sådan en kombineret med et par ørepropper er lige hvad du har
brug for?

Det er godt nok 2 år siden, men der står:
Pris: kr. 3.995,-
Fås i sort og sølv..
Yderligere oplysninger, Tlf. 5767 2040

Mvh. Squish

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-07-02 09:37

> "Det specielle ved YES Silentium, som hjelmen hedder,
> Det er godt nok 2 år siden, men der står:
> Pris: kr. 3.995,-

Jeg søgte lige på lidt mere info på den og faldt over
http://freespace.virgin.net/d.belsten/helmet.htm i UK der har den til kun
£125.00

Kender ikke fimaet men det lyder som en særdeles god pris.

/A

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-07-02 10:04

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> £125.00
>
> Kender ikke fimaet men det lyder som en særdeles god pris.

Det er fandme billigt. Det er bare noget af et sats at købe en hjelm over
nettet.

Mvh Thomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-07-02 10:36

> Det er fandme billigt. Det er bare noget af et sats at købe en hjelm over
> nettet.

Yep - specielt når de består at man af hygiejniske grunde ikke kan returnere
hvis den hvis ikke passer ... (den holder nok ikkei bytretten, mengider man
slås mod et uk firma ...) Men til den pris kunne jeg godt finde på at prøve
alligevel ... Min nolan begynder at have lidt for meget "atmosfære" efter
~35kkm brug - men jeg kunne jo starte med en hjelmrens ...

/A

Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 31-07-02 11:00

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-07-02 11:36

"Kaare Brandt Petersen" <kaare@isp.imm.dtu.dk> skrev i en meddelelse
On Wed, 31 Jul 2002, Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply
by email) wrote:

> [...]
> alligevel ... Min nolan begynder at have lidt for meget "atmosfære" efter
> ~35kkm brug - men jeg kunne jo starte med en hjelmrens ...

Til den pris har man jo to forsøg til at finde den rigtige størrelse. Og
så kunne man jo håbe på at kunne sælge den man ikke kan passe ,)

Nåååh ja .. og sætte den til salg på news:marked.privat.motorcykel for 2500
kr. Så tjener man nok til et tredje forsøg :)

Mvh Thomas

Fra : albert

Dato : 31-07-02 15:32

> over

Lille detalje :
We are sorry but we are unable to accept orders from outside the United
Kingdom.

Mvh Albert

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-07-02 15:38

"albert" <nospam@no.spam> skrev i en meddelelse

> Lille detalje :
> We are sorry but we are unable to accept orders from outside the United
> Kingdom.
>
> Mvh Albert

AAArgggggggggggggghh, jeg havde ellers lige forelsket mig :)!

Mvh Thomas

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-07-02 10:06

> [...]
> £125.00
>
> Kender ikke fimaet men det lyder som en særdeles god pris.

Nogen der kender en fohandler hvor man kunne prøve en tilsvarende?

mvh Thomas