Nyt hjemmelavet sæde
Fra : Torben

Dato : 28-07-02 17:45

Er der nogen, der har erfaring med at lave et sæde. Altså helt fra bunden af
?
Jeg skal have fjernet "traktorsædet" på min veteran, og har derfor brug for
et nyt sæde. (Det er for hårdt at sidde på stellet). Hvad laver man formen
(Bunden) af osv.osv.?
Torben

Fra : Buck

Dato : 28-07-02 19:40

Jeg skiftede betræk på sædet på min Honda sidste vinter.
Bunden er lavet af et stykke blik der er bukket til så det passer på cyklen.
Jeg vil tro man kan tilpasse blik-bunden med en kuglehammer og lidt
fingerspidsfornemmelse...
En 2mm plade må være passende til dette, og måske man skulle vælge en
aluminiumsplade...
Deroven på er der et tykt stykke skumgummi, og så et stykke vandfast (sådan
da) læder-efterligning.
Hvis du vil ha ægte læder på, så kan du lave en membran ved at lægge
skumgummiet ind i en helt tæt plasticpose.

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 29-07-02 11:12

Torben <stenbakFJERN@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d441f75$0$672$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> Torben
>
> Jeg har rodet en hel del med den slags. For 31 år siden lavede jeg bl.a. 2
sæder til min BMW R69S fra 1972; den har jo stellet der går ned til siden på
bagdæmperen, Den ene saddel fyldte med sidepladerne disse "udhulninger" ud,
den anden var med vandret sidekant. Til min efterfølgende Honda CB 750
lavede jeg også en saddel. Jeg lavede sæderne i glasfiber efter først at
have tegnet et sidebillede af den ønskede saddelprofil. På indtegningen
indlagde jeg så parallelle vandrette linier med samme afstand som
tykkelserne på skiftesvis hård og blød masonit. Derefter udsavede jeg så de
dertil svarende plader med en stiksav. Jeg valgte disse hård og blød masonit
fordi de er lette at file i og har forskellige farver. Da jeg efter at have
stablet dem og skruet dem sammen og filede dem til med træfile kunne jeg
følge konturerne af hård masonit imellem det bløde som stregerne fra en
tegning af saddelen set oppefra. Efter at have fået den ønskede facon gav
jeg den maling efterfulgt af finafpusning flere gange - til den ikke sugede
mere maling. Derefter lavede jeg en afstøbning i glasfiber og brugte denne
til en efterfølgende støbning af den ønskede sadddel. Har dog også lavet
sadler hvor den opnåede støbning af masonit modellen blev brugt direkte til
sadlen ved at afpudse den rug glasfiberoverflade. Et par sadler lavede jeg
så delen hvorpå betrækket sad kunne løftes af den resterende del af sadlen
og kunne derved få et rum i røvskubberen.
Saddelbetrækket syede jeg tværrillet med 3,5 cm, mellem stregerne på
overdelen og kun 2,5 cm mellem syningerne/stregerne på underdelen og med
skumgummi immellem. Med denne forskel mellem syningslinierne fik betrækket
en bedre bølget overflade.

MVH Gert Thorgersen

Fra : Torben

Dato : 29-07-02 19:13

"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> skumgummi immellem. Med denne forskel mellem syningslinierne fik betrækket

Prøv lige at se http://medlem.jubii.dk/stenbak/. Er det ikke en cykel meget
lig din BMW. Det er for at komme af traktorsædet, jeg er begyndt at bore
lidt i muligheden for at lave et nyt sæde !!!
MVH Torben

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 30-07-02 09:12

Torben <stenbakFJERN@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4585c5$0$663$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]

> lig din BMW. Det er for at komme af traktorsædet, jeg er begyndt at bore
> lidt i muligheden for at lave et nyt sæde !!!

Jeg har 2 gange været inde på http adressen, men billederen er så små - og
jeg kunne ikke forstørre dem - så det er lidt svært at se. Men nu står der
jo at det er en Dnepr 750 K, og den er jo mere i retning af BMW indtil 1956,
og den nævnte, R69S fra 1969/62, stel er da meget i retning af Dneprén fordi
den også har stellet bøjet ned til siden af bagdæmperen. Den saddel jeg
lavede som fulgte stellet var som nævnt i glasfiber og lavet ud i et med
tilhørende bagskærm. Den havde aftagelig saddel; altså den del med betrækket
kunne tages af den resterende del, så røvskubberen, bagskærm og
sidedækseldelen blev stadig siddende. I røvskubber delen og i rummet under
siddepladen mellem sideskjoldene/sidefladerne var der 2 rum.
En anden ting hvordan er stellet ellers? Jeg mener du har vel lodrette
stelrør - mellem benzintank og saddel - gående ned vinkelret på vandrette
rør. På BMWérne var man udde for at det vandrette rør kunne knække/blive
klippet over foran der hvor det lodrette rør var svejset på. Jeg var ude for
det på min BMW R26 fra 1960 og jeg så det på en bekendts BMW R60 åbenbart
fra mellem 57 0g 59. Åbenbart for BMW bokserne kom med en stelforstærkelse
f.o.m. 1960 meden den encylindrede kom med det i 1962. Skade skyldes
vibrationer/vibrations knudepunkt og undgås ved et lille stykke fladjern sat
som diagonal foran samlingsstedet for rørerne.

MVH Gert Thorgersen.

svaghed

Fra : Torben

Dato : 30-07-02 20:01

> [...]

sat
> som diagonal foran samlingsstedet for rørerne.

Tak for fiffet. Mit stel er med 2 lodrette rør, med en smule "svaj". Rørene
er placeret lige under sædet og går op til den trekant, hvorpå sædet er
monteret. Jeg vil da lige kigge grundigt efter, om mit stel skulle have den
svaghed, du fortæller om.
MVH Torben